Gå til innhold

Vikepliktsituasjon i Stavanger - Sensor og kjørelærer er uenige


Svgrrrah

Anbefalte innlegg

Har den røde bilen vikeplikt for den turkise?

image.png.f12d815a8873443e2ec65993a55bbf12.png

Her ser dere Stavanger trafikkstasjon. Chr. August Thorings veg er ikke en forkjørsveg, og på begge sidene av den turkise bilen er det parkeringsplasser. Er området såpass avgrenset at hele kan regnes som en parkering?

Hadde nylig oppkjøring, og kjørte som den røde rett forbi - var sikker på at jeg hadde strøket da jeg hadde lært på kurs at man akkurat der skulle vike for den turkise. Sensoren mente at det var som en parkering, mens trafikklærerne er uenige. Hva tror dere? Fikk btw lappen:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heradon skrev (11 minutter siden):

Rød bil bryter vikeplikten. Fordi turkis kommer fra en enveiskjørt vei og ikke en parkeringsplass. De rød skiltene indikerer at det er en enveiskjørt vei, og ikke parkeringsplass.

park.PNG

Slik som du tegner forklarte det på kjøreskolen. Sensoren mente at hele området er lukket slik at man den røde bilen ikke får vikeplikt. Den enveiskjørte "veien" har jo ikke noe navn.

Lenke til kommentar
Svgrrrah skrev (19 minutter siden):

Slik som du tegner forklarte det på kjøreskolen. Sensoren mente at hele området er lukket slik at man den røde bilen ikke får vikeplikt. Den enveiskjørte "veien" har jo ikke noe navn.

Ah min feil. Jeg trodde den var en vei som gikk igjennom. Da har turkis vikeplikt ikke fordi det er en parkeringplass, men en eiendom.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Heradon said:

Rød bil bryter vikeplikten. Fordi turkis kommer fra en enveiskjørt vei og ikke en parkeringsplass. De rød skiltene indikerer at det er en enveiskjørt vei, og ikke parkeringsplass.

Det der er innkjøring forbudt. Ikke enveiskjøring. Det er ikke uvanlig at parkeringsplasser er merket med innkjøring forbudt der det er utlkøring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interessant. Det der er en trafikkfelle, og spørsmålet er om rød eller turkis går i fella.

Av fotografiene ser det ut som at turkis kommer fra et parkeringsområde og ikke en vei. Men om det er en vei eller ikke, kommer an på hva området er regulert som. Ikke alt er hva det ser ut som. BadCat har rett i at innkjøring forbudt ikke betyr at det er enveiskjøring. Skiltet sier bar at det er innkjøring forbudt.

 

Etter litt grubling frem og tilbake har jeg funnet svaret. Om den røde bilen har vikeplikt eller ikke, kommer an på hvem som er størst. 😆

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er vel eit tema som aldri blir ferdigdiskutert så lenge forskrifta med rettleiing ikkje er meir forklarande. Ideellt sett burde alle sånne tilfelle vore skilta, men det blir fort mange skilt.

I følgje Kartverket har ikkje veien eit namn, men ref. sitatet frå Vegvesenet under så betyr ikkje det at vikepliktsregelen utgår av den grunn.

Skal ein bruke svaret frå Vegvesenet i denne tråden som grunnlag så er det opp til den enkelte å vurdere. Vurderer du feil så kan det bli dyrt. Køyr sakte og ver førebudd på å måtte stoppe om det kjem bil frå høgre, så kanskje det er den sjåføren som kjører i deg og ikkje omvendt. Nokre søk etter tilsvarande problemstillingar viser at sjølv dei som jobbar med dette her ikkje alltid er einige. Då kan ikkje eg forstå det på noko anna vis enn at forskrift med rettleiing rett og slett ikkje har svaret på spørsmålet. Den er for generell til å kunne gje konkret svar på alle eksempel som dette.

At sensor og køyrelærar ikkje er einige underbygger dette ganske godt. Om ikkje dei som jobbar med dette dagleg har lik tolkning så kan ein ikkje vente at folk flest får det. Inntil det ev. blir betre definert eller forklart i forskrifta så vil ein aldri oppnå ei felles forståing.

Sitat

Høyreregelen gjelder, som du skriver, med mindre annet er skiltet (f.eks forkjørsveg). Utfordringen blir jo da å finne ut hvor vikeplikten gjelder.
 
Essensen i dine spørsmål finner vi i punkt 4 som sier at de som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område, samt de som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, har vikeplikt for annen trafikant.
 
Vegtrafikklovgivningen gir ingen klar definisjon for minstekravet til boenheter eller hyppighet av ferdsel for at det skal regnes åpen for alminnelig ferdsel, annet enn at den skal være tilknyttet veg og ha alminnelig trafikk med motorvogn.
 
Vegtrafikklovgivningen sier heller ikke noe om at vikepliktsregelen kun gjelder på veg skiltet med gate-/vegnavn eller at utformingen av fortauskant vil ha innvirkning på regelen om vikeplikt.
 
Det er derfor alltid viktig å følge vegtrafikklovens §3 Grunnregler for trafikk, da det er trafikksikkerheten som til enhver tid er gjeldende;
 
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
 
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Mi personlege meining er at det fornuftige er at dei som kjem frå veien som kun går til parkeringsplassar har vikeplikt for dei som køyrer på Chr. August Thorings veg.

Lenke til kommentar

Jeg mener at rød bil har vikeplikt i dette tilfellet.

Grunn 1:
Utgangspunktet er at du alltid har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre, så ved usikkerhet så har du vikeplikt.

Grunn 2: Det er ingen parkeringsmulighet om du kjører inn den veien (Se bort ifra at du ikke har lov til å kjøre inn der).
Parkeringsplassene har egne innkjøringer fra den veien igjen. Så hvis bilene fra høyre kommer ifra en vei hvor de ikke kan parkere, kan det da kalles en parkeringsplass? 

Endret av MyLittlePony
Lenke til kommentar

Rød bil har vikeplikt. Det er ganske tydelig at turkis bil har forlatt parkingsplassen og kjørt ut på veien som går rundt trafikkstasjonen. At dette er en egen vei er ganske tydelig - deler av veien er til og med markert som egen vei på Google Maps. 

Derimot stemmer det at man har vikeplikt på vei ut og inn fra privat eiendom. I så tilfelle har turkis bil vikeplikt. Men jeg mener at man ikke kan vite om dette er et privat område; uten at det er skiltet for det.

Det er ikke slik at rød bil tenker "åja, den bilen kommer fra et privat område.... så den skal vike for meg". Paradokset er vel at turkis bil sannsynligvis vet at dette området er privat (da den kommer fra området). Så ser man slik på det har begge bilene vikeplikt.. 

Turkis bil har vikeplikt. Rød bil har vikeplikt. Ingen ting er feil. ^^ haha

Send inn saken til "Aftenbladet Trafikksentralen" - de ønsker gjerne tips om slikt. 

Jeg er selv fra Stavanger. Akkurat den eiendommen har så mange skilt, inn og utkjøringer - at man kan bli sprø av mindre. Jeg husker min kjørelærer nevnte spesifikt noe om utkjørselen der. Uten at jeg husker hva han sa. Men jeg mente han sa mange strøk på vikepliktsregelen inn og ut fra trafikkstasjonen. Da pekte han spesifikt på den utgjørelsen, og nevnte at elever hadde strøket 5 sekunder etter at de hadde kjørt.... og derfor bare kunne snu og kjøre tilbake igjen. Da det ikke var poeng i å fortsette. 

 

 

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Skal sende den til "Aftenbladet Trafikksentralen":)

Kris85 skrev (4 timer siden):

Rød bil har vikeplikt. Det er ganske tydelig at turkis bil har forlatt parkingsplassen og kjørt ut på veien som går rundt trafikkstasjonen. At dette er en egen vei er ganske tydelig - deler av veien er til og med markert som egen vei på Google Maps. 

Derimot stemmer det at man har vikeplikt på vei ut og inn fra privat eiendom. I så tilfelle har turkis bil vikeplikt. Men jeg mener at man ikke kan vite om dette er et privat område; uten at det er skiltet for det.

Det er ikke slik at rød bil tenker "åja, den bilen kommer fra et privat område.... så den skal vike for meg". Paradokset er vel at turkis bil sannsynligvis vet at dette området er privat (da den kommer fra området). Så ser man slik på det har begge bilene vikeplikt.. 

Turkis bil har vikeplikt. Rød bil har vikeplikt. Ingen ting er feil. ^^ haha

Send inn saken til "Aftenbladet Trafikksentralen" - de ønsker gjerne tips om slikt. 

Jeg er selv fra Stavanger. Akkurat den eiendommen har så mange skilt, inn og utkjøringer - at man kan bli sprø av mindre. Jeg husker min kjørelærer nevnte spesifikt noe om utkjørselen der. Uten at jeg husker hva han sa. Men jeg mente han sa mange strøk på vikepliktsregelen inn og ut fra trafikkstasjonen. Da pekte han spesifikt på den utgjørelsen, og nevnte at elever hadde strøket 5 sekunder etter at de hadde kjørt.... og derfor bare kunne snu og kjøre tilbake igjen. Da det ikke var poeng i å fortsette. 

 

 

 

Endret av Svgrrrah
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Man er ganske slem sensor hvis man prøver å stryke elever på ett sted som er såpass vanskelig at til og med kjøreskolelærerne strides om det. Rett og slett ufint spør du meg.

 

Enig. Jeg var jo heldig egentlig, da sensoren mente at jeg hadde forkjørsrett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...