Gå til innhold

Sandy Munro i TU-podkast: Den tyske fabrikken vil løse Teslas kvalitets­problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (På 9.3.2021 den 20.02):

" Ja, de med hest og kjerre lå også langt foran på hest og kjerre, og Nokia lå langt foran Apple på dumbphones.

Tesla lærer av alt de gjør, og dette overfører de til nye fabrikker:"

De lærer ikke fort nok, desverre. Litt fordi de har undervurdert hvor vanskelig det er å få til de mer elementære delene av en bilkonstruksjon, og litt fordi de har et veldig lite utviklings og forskningsbudsjett. Når de da bruker store deler av disse midlene til ting de ikke har praktisk nytte av på mange år (selvkjøringsfunksjoner), så blir det ikke mye igjen til å lære seg å bygge bil.

De lærer tydeligvis fort nok, siden fabrikken i Kina har vært en knallsuksess. Lite å se til "produksjonshelvetet" de hadde i Fremont. De har også to helt nye fabrikker som snart står klar.

Med tanke på at bilene deres er ekstremt populær så har de nok fått til mer enn bare de elementære delene av en bilkonstruksjon.

Du har tydeligvis ikke fulgt med.  

AL123 skrev (På 9.3.2021 den 22.38):

Men, for å bruke et svensk eksempel, siden det ble snakket om SAAB her. Det påstås at ingen vil klare å ta igjen Tesla, fordi de startet opp 5 år før alle andre. Vel, på 70-tallet etablerte SAAB og Volvo havarikommisjoner som nå i 50 år har rykket ut til enhver alvorlig ulykke med sine merker i en viss radius rundt fabrikken. Til nå er titusenvis av bilvrak undersøkt og all erfaring er lagt ned i bilene. Hvor langt bak tror du virkelig Tesla ligger bak på karosseri, som tross alt er bilens viktigste komponent, og som er den vanskeligste å lage?

Og likevel lager Tesla noen av verdens sikreste biler med toppscore på omtrent alt som er.  

AL123 skrev (På 9.3.2021 den 23.42):

Det har nok vært riktig prioritet, uten tvil, men kan det fortsette sånn når det kryr av elbiler på markedet? Europeere har aldri kjøpt amerikansk bil av flere grunner, og Tesla er virkelig en elektrisk amcar. Så da spørs det om feks nordmenn er villige til å prioritere strømforbruk foran design, karosseriform, finnish, interiørkvalitet, utstyr, etc.

Design er en smakssak. Jeg vet ikke hva du mener med karosseriform. Mange foretrekker Teslas mer moderne interiør fremfor gammeldags knappehelvete. Utstyr banker Tesla de andre på. Med Tesla får du en utrolig verdi. Mye av det du får med i grunnpakken fra Tesla må du betale i dyre dommer for hos andre.

Det kryr av elbiler på markedet i dag, og Tesla selger likevel alt de klarer å produsere.

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 9.3.2021 den 23.50):

Det tekniske forspranget er vel tatt av andre leverandører. VAG og Hundai er vel fullt på høyde med tanke på batterier/lading/elmotor biten.

Hahahahahaha... sikkert.

Sitat

Så nylig en video fra cleaner watt der tesla i et brev til amerikanske myndigheter sa at fsd softwaren aldri ville klare vanskelige kjøresituasjoner og vanskelig vær. Det var kun tenkt som level 2

Du må slutte å tro på alt som skrives i Tesla-hatende medier. Det Tesla gjorde var å si til myndighetene at betaen ville være level 2. Dette for å understreke at de under testing ville kreve at føreren har kontrollen til enhver tid. Poenget er at de ønsker å trene opp systemene sine ved å teste FSD offentlig, og da må de få lov til det av myndighetene.

Når FSD er ferdig vil det selvsagt ikke bare være level 2.

Sitat

Så spørs det også om tesla klarer å produsere biler med litt større mulighet for valg av interiør farger stoff valg, soltak, glass/ståltak osv. De lager faktisk biler etter T ford prinsipp. Det holder ikke i 2020.

Det er 2021, og det holdt tydeligvis fint i 2020 siden de satte ny salgsrekord.

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 9.3.2021 den 21.56):

Etter å ha besøkt SAAB sitt "museum" og hørt de gamle ansatte fortelle om erfaringer og "skjult" kunnskap som lå bak design og løsninger, så er nok Tesla en uerfaren novise som bilkonstruktør. Det har vært først til å lykkes med lanseringen av en batteribil, men allerede nå er Tesla forbigått på både funksjonalitet og teknologi.

Hva slags funksjonalitet og teknologi? Av hvem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 9.3.2021 den 19.04):

Kvalitet er holdninger og kultur. Hvis det er slums og "ere så nøye'a" på det man kan se(lakk, finish, karosseriplater) så er det all grunn til å tro at det er minst like ille på det man ikke kan se.

Derfor spiller stedet en fabrikk ligger mindre rolle. Toyota er et bevis på det. De modellene som produseres på deres fabrikker i USA er på topp i kvalitetskåringene i likhet med det som produseres i Japan. Det skyldes at Toyota gjennom mange tiår har vært veldig bevisst på dette og deres produksjonsfilosofi har satt skole for resten av bransjen. Kultur er noe som tar tid å etablere og det er spesielt sjanseløst å få til om utgangspunktet er ukultur og en uvilje mot å sette seg på skolebenken og lære av bransjen.

Kvalitet er også utstyr og teknologi. Fabrikken i Fremont er ikke ideell for den type produksjon Tesla driver med (siden det er basert på utdaterte produksjonsmetoder). De har tatt med seg lærdom fra den første fabrikken og brukt det under byggingen av fabrikken i Kina. De gjør det samme med fabrikkene i Texas og Berlin. Bilene som kommer ut fra fabrikken i Kina skal ha meget god kvalitet.

Men når det er sagt så er de påståtte kvalitetsproblemene hos Tesla fryktelig overdrevet. Og det er som regel folk som ikke eier Tesla selv som klager mest.

Toyota ja... som stadig må tilbakekalle hundretusener av biler. Oops.  

uname -i skrev (22 timer siden):

Det finnes ingen proprietær batteriteknologi.

Eh jo, det gjør det.

Sitat

Tesla var tidlig ute og har hatt et forsprang, men de skal passe seg for å tro at veldig mange vil kjøpe Tesla uansett. Selv om man får det inntrykket fordi fansen er overrepresentert i sosiale media, så viser undersøkelser at det er kun 4% av nybilkjøpere som vil velge elbil fra Tesla uten å vurdere alternativene. Det bør være et tankekors når man vet at de inntil nylig omtrent har hatt elbilmarkedet alene.

Jøss, så du sier at nybilkjøpere vurderer ulike biler? Wow, grensesprengende informasjon! Da er jo bare problemet med å få dem til å velge noe annet da... Akkurat nå selger Tesla alt de klarer å produsere, og de trenger ikke engang kjøre gigantiske reklamekampanjer slik utdaterte produsenter driver med.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (56 minutter siden):

Kvalitet er også utstyr og teknologi. Fabrikken i Fremont er ikke ideell for den type produksjon Tesla driver med (siden det er basert på utdaterte produksjonsmetoder).

Hjelper ikke med utstyr om man gir blaffen. Toyota produserte tidligere på den fabrikken og Toyota lager kvalitetsbiler. På tide å slutte å skylde på fabrikken.

hekomo skrev (57 minutter siden):

Toyota ja... som stadig må tilbakekalle hundretusener av biler. Oops.  

Bedre å gjøre som Tesla og feie problemene under teppet før de etter flere år blir tvunget til å fikse problemene.

hekomo skrev (58 minutter siden):

Akkurat nå selger Tesla alt de klarer å produsere, og de trenger ikke engang kjøre gigantiske reklamekampanjer slik utdaterte produsenter driver med.

Evt. de produserer ikke mer enn de regner med å få solgt.

De kjører ikke tradisjonell reklame. I steden får de fans/aksjonærer til å oversvømme sosiale media og premierer "referrals" med Roadster til 2,5 millioner. Hvorvidt de oppnår noe særlig mer enn å overbevise ekkokammeret er et åpent spørsmål. Heller tror jeg de ivrigste skremmer nøytrale kjøpere vekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Merkelig hvordan det alltid er de her på forumet som alltid sier at Tesla ikke har noe forsprang, mens verden sier noe annet. Hvem skal man tro på? Hmm..."

.

.

.

Saken er vel den at de som virkelig er store Teslafans stort sett startet bilinteressen med kjøp av en Tesla. Når de da hentermesteparten av kunnskapen sin hos amerikanske bilblogger, så sier det seg selv at den begrensede kunnskapen der i gården er ganske farget :-)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"Og likevel lager Tesla noen av verdens sikreste biler med toppscore på omtrent alt som er. "

.

.

.

Den eneste publiserte testen med noen verdi er Euro NCAP. Der utfører de 2 kollisjoner. For europeisk typegodkjenning kreves 18, og Volvo mener det ikke er i nærheten av nok, så de krsjer mye mer, og det i verdens overlegent mest avanserte crashlab. Første gang jeg besøkte Volvofabrikken var i 1994, og da var Karosserifabrikken i Torslanda mer moderne og hadde betydelig bedre presisjon enn Teslas Freemontfabrikk er i dag. Når Munro hevder Tesla er 10 år bak resten på karosseri, så sammenligner han med amerikanske fabrikker. De fremste europeiske fabrikkene ligger flere tiår foran.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

"Og likevel lager Tesla noen av verdens sikreste biler med toppscore på omtrent alt som er. "

.

.

.

Den eneste publiserte testen med noen verdi er Euro NCAP. Der utfører de 2 kollisjoner. For europeisk typegodkjenning kreves 18, og Volvo mener det ikke er i nærheten av nok, så de krsjer mye mer, og det i verdens overlegent mest avanserte crashlab. Første gang jeg besøkte Volvofabrikken var i 1994, og da var Karosserifabrikken i Torslanda mer moderne og hadde betydelig bedre presisjon enn Teslas Freemontfabrikk er i dag. Når Munro hevder Tesla er 10 år bak resten på karosseri, så sammenligner han med amerikanske fabrikker. De fremste europeiske fabrikkene ligger flere tiår foran.

Hvorfor teller ikke krasjtestene fra USA?

Er det fordi Volvo der kommer dårligere ut enn Tesla?

I denne testen gjennomgår hver bil omfattende testing i realistiske kollisjoner som f.eks frontkollisjon med 40% overlapp, og sidekollisjon med stolpe. Til slutt legger sammen og regner ut sjansen for skade og død i de ulike kollisjonene.

Tesla har de 3 sikreste bilene på den listen sist jeg sjekket, med kun 5,5% (Model 3) sjanse for skade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Merkelig hvordan det alltid er de her på forumet som alltid sier at Tesla ikke har noe forsprang, mens verden sier noe annet. Hvem skal man tro på? Hmm...

Du skal studere fakta. Batteritetthet, ladehastigheter i normale temperaturer, typisk 10-80%. Ytelser ved ulik batteri ladestatus. 

Så nettop en tysk youtube kanal som hadde laget et regneark akkurat som jeg har hatt i mange år.

Det viser helt klart at forbruk til el biler er avhengig av frontareal, vekt cw verdi. 

Han fikk nøyaktig samme kurve som jeg får når jeg sammenligner el biler. 

wltp rekkevidde får man typisk ved en hastighet på 50km/h.

Det betyr at alle klarer å lage en batteripakke og motor som har høy virkningsgrad. Forskjeller i forbruk skyldes ulike karosseri og vekt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Hvorfor teller ikke krasjtestene fra USA?

Er det fordi Volvo der kommer dårligere ut enn Tesla?"

.

.

.

Fordi de amerikanske testene er mindre realistiske, bla ligger impactpunktene lavere enn på amerikanske typegodkjenningsteser, etter lobbyvirksomhet fra de tre store. Som sagt, Volvo har drevet ulykkesforskning i 50 år, Tesla sliter med å få karosserigliper til å bli noenlunde jevne.....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/9/2021 at 6:23 PM, hekomo said:

Disse påståtte kvalitetsproblemener kraftig overdrevet. Men fokus har jo ikke vært på mm-presisjon i panelene heller.

Det er dette eldre folk ikke skjønner. Yngre folk driter langt i panel gaps, dette har overhode ingen betydning for bruken av bilen, og er ikke noe en ser med mindre en går med lupe rundt bilen. Det som betyr noe er at bilen er praktisk, god å kjøre og at softwaren har kule funksjoner.

Folk rister på hode over alle de meningsløse spillene og alt annet "idiotisk tull" Tesla har, men faktum er at om du spør folk under 30 om de ville hatt en bil med disse funksjonene, eller en bil hvor alle paneler er montert med millimeter presisjon, så er det ganske åpenbart hva de velger.

Dette er samme folk som kjøper møblene sine på IKEA, i stedet for håndlagede massive tremøbler. IKEA sine møbler ser bra ut og har bedre funksjonalitet enn det meste annet. Men de har verken samme kvalitet eller presisjon som "ekte møbler". Men ingen yngre bryr seg om det, så lenge det funker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Etter å ha jobbet med kundekontakt aktivt i bilbransjen i 15-20 år, kan jeg ikke se å ha merket noen tendens til noe av det du her skriver. Det gjelder muligens kunder i USA og i nye markeder i Asia, men i Europa er kundene mer opptatt av fit, finish, kvalitetsfølese og design enn noen gang.

Lenke til kommentar
1 hour ago, John-B said:

Det er dette eldre folk ikke skjønner. Yngre folk driter langt i panel gaps, dette har overhode ingen betydning for bruken av bilen, og er ikke noe en ser med mindre en går med lupe rundt bilen. Det som betyr noe er at bilen er praktisk, god å kjøre og at softwaren har kule funksjoner.

Folk rister på hode over alle de meningsløse spillene og alt annet "idiotisk tull" Tesla har, men faktum er at om du spør folk under 30 om de ville hatt en bil med disse funksjonene, eller en bil hvor alle paneler er montert med millimeter presisjon, så er det ganske åpenbart hva de velger.

Dette er samme folk som kjøper møblene sine på IKEA, i stedet for håndlagede massive tremøbler. IKEA sine møbler ser bra ut og har bedre funksjonalitet enn det meste annet. Men de har verken samme kvalitet eller presisjon som "ekte møbler". Men ingen yngre bryr seg om det, så lenge det funker.

 

Prøv å si til en Tesla eier at bilen hans er bygd som et Ikea møbel. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...