Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan motorsykkel bidra til å løse trafikk- og parkeringsproblemer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MailMan13 skrev (1 time siden):

Kanskje i 7 av 12 mpneder av året.

Motorsykkel eller moped i vinterhalvåret er kun egnet for spesielt interesserte entusiaster, på linje med sykling på is og snø.

Tohjulinger er på vintertid ikke noe for alle, men på samme måte som sykkel vil en del likevel kjøre. I byene i sør og vest selvsagt flere enn i innlandet og nordover. Uansett vil de kunne bidra sterkt til mindre kø og parkeringsproblemer resten av året. Såvidt jeg har sett av beregninger skal det ikke fjernes så mange biler i rushtida før det merkes. Dette tiltaket krever dessuten lite av investeringer. Forurensingen vil jo også gå ned. Både av utslipp og svevestøv.

Lenke til kommentar

Her i Stavanger er det ofte motorsykkelsesong 10-11 måneder av året. Vanligvis fritt for snø, men kan være noen glatte morgener. 
 

Så, her på Sørvestlandet er det utvilsomt et potensial for å flytte mye av pendlertrafikken over på f.eks lett mc. Men, det vil sannsynligvis bli vanligere med hjemmekontor i fremtiden så rushtids-problemene vil kanskje bli mindre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Valkyria said:

Prisen for motorsykkellappen i Norge er det største hinderet for mange, inkl meg selv.

Det, samt kost for forsikring og årsavgift er betydelig. Legg til 12X så stor sjanse for å dø i en ulykke samt bare 6 måneders sesong gjør bruken litt begrenset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan sykle hele året, men kommunene saboterer dette om vinteren

De bygger sykkelstier, men enten brøytes de ikke, eller de brøyter OG salter
Begge deler går det ikke an å sykle på

Motorsykkel løser ingen problemer, og kan som regel ikke brukes halve året
De kan bare skrote nullvisjonen om de vil at flere skal kjøre MC

I hvilke land er trafikkproblemer løst med MC?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Motorsykkel løser ingen problemer, og kan som regel ikke brukes halve året
De kan bare skrote nullvisjonen om de vil at flere skal kjøre MC

I hvilke land er trafikkproblemer løst med MC?

Filosofen Voltaire (1694 - 1778): "Det beste er det godes verste fiende." I dette tilfellet bør ikke en nullvisjon stå i veien for å løse problemer. Hvis man ser gatebilder fra f.eks. Italia og Frankrike, ser man et hav av motorsykler. Hvis alle disse hadde kjørt bil i stedet, hadde de hatt mye større vanskeligheter. 

 

Lenke til kommentar
Valkyria skrev (På 5.3.2021 den 19.53):

Prisen for motorsykkellappen i Norge er det største hinderet for mange, inkl meg selv.

Det ligger forslag på bordet om forenklet overgang fra bilførerkort til førerkort for 125. Det som kreves i henhold til dette er bare noen kjøretimer.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 6.3.2021 den 16.25):

Motorsykler forurenser også mer, så da må man ha elektriske. Og de har ikke akkurat fenomenal rekkevidde på nåverende tidspunkt.

Motorsykler forurenser i hovedsak mindre enn en bil drevet på bensin eller diesel. En 125cc bruker ned mot 0,20 l per mil.

Lenke til kommentar
Benelli skrev (15 timer siden):

Det ligger forslag på bordet om forenklet overgang fra bilførerkort til førerkort for 125. Det som kreves i henhold til dette er bare noen kjøretimer.

Det er nok dette mange ønsker seg. Men dette forslaget får neppe noe støtte i trafikkorganisasjonene uten at det gis tilstrekkelig opplæring, tilsvarende ordningen i Tyskland (18 kjøretimer + 8t teori). Da er opplæringen ca. lik direkte erhverv slik det er i dag, minus førerprøven.

--

Sitat

 

Kan motorsykkel bidra til å løse trafikk- og parkeringsproblemer?

 

Definitivt, men i dag er det svært lite som ligger til rette for å bruke MC/tohjulinger av noe slag i de store byene.

Oslo Kommune har f.eks. bare de to siste årene fjernet nesten all motorsykkelparkering, med unntak av noen plasser i utkanten av bysentrum. Hvis jeg husker riktig er det ca. 63 plasser igjen. Tohjulinger kan parkeres på biloppstillingsplass, men til samme takst og tidrestriksjoner som gjelder biler. Flere parkeringshus tar nå betalt for mopeder og motorsykler, og i noen må du ha parkeringsabbonement. Det er foreløpig ingen vilje i byrået til å gjøre tohjulingene lettere å parkere.

MC er kurant hele året, spesielt i, og rundt de store byene. Veiene er saltet, stort sett bare våte, og farten er ganske lav. Selv piggfri vinterdekk er kurant å ta seg fram rundt om kring i Oslo på tohjuling med. Ja, det er kaldt å kjøre på to hjul i -15-20, men hvis du pendler 30-40 minutter handler det kun om å kle på seg. Dessuten: vintrene har vært ganske milde på østlandet de siste årene i alle fall. Vanligvis vil man kunne kjøre relativt normalt mars - desember. 

Utslippsmessig er det vel fortsatt best å fylle opp en bil, en buss, eller aller helst et tog. Per person er vel hverken en lett eller tyngre motorsykkel være en mer miljøvennlig løsning, men alle de andre fordelene med trafikkavklingen og parkering oppveier kanskje akkurat dette?

En annen stor utfordring med MC er økonomien til de som ville benyttet seg av det om de kunne. Mange tohjulinger koster enorme summer å forsikre, trafikkforsikringsavgiften er høy (fra mars 21: 5,85/dag = 2 135) ,og du må (bør) ha kjøreutstyr for flere tusen kr. Moped er neppe et aktuelt alternativ for pendling for noen som bor f.eks. i Asker, Langhus, på Ullensaker eller lignende, men er det desidert billigste, foreløpig.

Jeg er kjempepositiv til mer bruk av motorsykkel og tohjulinger, både til pendling, rekreasjon og sport, men som motorsyklist møter jeg stort sett bare flere utgifter og større motstand mot min interesse fra år til år. 

Lenke til kommentar

I det minste slipper MC bompenger. 

Med utviklingen innenfor batteridrevne kjøretøy så vil elektrisk MC i løpet av få år ha gode muligheter i bysentrum. En elbil veier minst 1500kg, mens en lett el-mc veier ca 200kg(?) 

Hvis det legges til rette for det, er det vel god plass til tre mc på en vanlig bil-parkeringsplass. Men, det krever en holdningsendring. MC er ikke bare et "farlig leketøy for spesielt interesserte", men heller et funksjonelt transportmiddel.  Synes NMCU har vært litt ambivalente til dette, selv om de gjør en god jobb for motorsykkelistene.

Det er forenklet tilgang til A1, for de som har førerkort klasse B, i de fleste europeiske land, unntatt Skandinavia. (link Wikipedia). (UK har også en slik ordning, men er ikke på listen, da de ikke er medlem av EAA.). Vet ikke hvor mye det utgjør av trafikkbildet, men det ser i alle fall ut til at det ikke har ført til noe Armageddon av trafikkskadde. 

 

A1_Europa.JPG

Endret av chrgod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...