Gå til innhold

Lov å være irritert på cryptominere?


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (På 16.3.2021 den 2.12):

Det er få som har mindre bakkekontakt enn Rødt og MDG. Deres misjon er å bekjempe alt som er til glede og nytte for andre. Hvis noen lykkes eller oppnår glede er det ikke rettferdig ovenfor fellesskapet, derfor må det forbys, helst i går.

De jeg vet om som miner i særlig grad er nettopp slike ytterligående på Venstre siden, mistenker at de kan skjule sine kapilistsike sider med og hevde at de gjør dette fordi det er i motsetning til det etablerte.

De jeg kjenner på venstre siden, de er sån passe småfanatiske på miljø, arbeider rettigheter, antirasme, anti kapitalisme etc etc , men det er ingen andre jeg kjenner som svindler på skatten enn disse, noen av den gjør det i grovt monn. Og ellers bryter regler og lover bare det er i deres favør som eks fake adresser på ungenes bolig når de bor hjemme og går på skole slik de kan få  mer i stipend etc.  Og  disse små-fanastiske trollene  har langt over snittet i lønn.

Ikke rart det kan bli ustabilt og slike folk får makt lol

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyklere finnes det over alt. Svært mange har en standard/politikk for seg selv og en helt annen for andre.

Når ledere snakker om bærekraftig utvikling er det først og fremst for seg og sine og ikke for folket, arbeidere, kunder osv. Alt som er negativt vris og vrenges på til å høres både positivt og fornuftig. I et selskap vil det alltid være aksjonærene og ledelsen som kommer i første rekke. Kunder og arbeidere blir stadig tråkket på. De sørger bare for å markedsføre ulempene på en måte som får det til å virke som en fordel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Folk har rett til å bruke sine penger på hva de måtte mene er optimalt og det er fundamentalt subjektivt en hver person.

2. Krytovalutta har en verdi til folk som bruker det til handel og beskytte verdier. Å si krypto er mindre verdt enn det du bruker penger på er urasjonelt. Du kan kanskje bruke penger på kino, mens jeg bruker det på spill. Skal jeg ha rett til å stanse deg fra å bruke penger på kino fordi jeg mener det er mindre verdt enn det jeg bruker penger på? Det er en rask vei til "The Road To Serfdom". 

3. Se nr 1 og nr 2 igjen. Hva er ineffektiv bruk av energi? Har ikke en hver individuell person rett til bruk og kontroll av sin eiendom?  Dette med energi er ikke et problem. Dette fører bare til at strømprisene går opp, som gjør det mer lukrativt å produsere energi. Dette vil utjevne seg selv slik at strømprisene går ned igjen gjennom økt tilgjengelighet. Skadene ved energiforbruk og resultatet av forurensingen burde være bakt inn i strømprisene. Dette er det i Norge allerede gjennom reguleringer og skatter - så kalte "effluent charges".

Dersom dere grinebukker ikke trives med de høye prisene på grafikk-kort, den knappe tilgjengeligheten, og av denne grunn ønsker at vi skal innføre flere autoritære reguleringer, foreslår jeg at dere pakker sakene og reiser til et mer autoritært land der du ikke får lov til å gå på dette forumet lenger. 😍
 

Endret av mozaix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, BadCat said:

Hyklere finnes det over alt. Svært mange har en standard/politikk for seg selv og en helt annen for andre.

Når ledere snakker om bærekraftig utvikling er det først og fremst for seg og sine og ikke for folket, arbeidere, kunder osv. Alt som er negativt vris og vrenges på til å høres både positivt og fornuftig. I et selskap vil det alltid være aksjonærene og ledelsen som kommer i første rekke. Kunder og arbeidere blir stadig tråkket på. De sørger bare for å markedsføre ulempene på en måte som får det til å virke som en fordel.

Alltid godt å høre folk som er allergisk mot bomullprat.

Lenke til kommentar
7 hours ago, mozaix said:

Dersom dere grinebukker ikke trives med de høye prisene på grafikk-kort, den knappe tilgjengeligheten, og av denne grunn ønsker at vi skal innføre flere autoritære reguleringer, foreslår jeg at dere pakker sakene og reiser til et mer autoritært land der du ikke får lov til å gå på dette forumet lenger. 😍

 

Evt. at dere grinebukker som ikke vil ha lover og regler pakker sakene deres og reiser til et mindre lovregulert land der hvor du feks. kan skrive akkurat hva du vil på et forum som dette, uten å være bundet av noe som helst av regler.😍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
On 3/16/2021 at 2:51 PM, N o r e n g said:

Tja... Jeg minet Bitcoins i 2011 på et par HD 6950 husker jeg. Hadde konto på Slush, og overførte pengene på en lommebok som lå på en harddisk. Harddisken døde våren 2012, tror det var en 25-30 BTC der (ca 1000 kr på den tida om jeg husker rett)

 

Så det du sier er at du kunne levd drømmen, men den døde sammen med harddisken din våren 2012. Kondolerer.

Lenke til kommentar
justus skrev (1 time siden):

Så det du sier er at du kunne levd drømmen, men den døde sammen med harddisken din våren 2012. Kondolerer.

Jeg hadde nok solgt dem unna mye tidligere enn 2021, og mye annet kunne også skjedd. Jeg kom på det da bobla høsten 2013 sprakk om jeg husker rett.

Det som uansett er absurd er at kryptovaluta oppmuntrer til å ikke bruke pengene, siden de kan være verdt mer enn i morgen. Det vil ikke kunne fortsette uendelig uten at noe sprekker.

mozaix skrev (10 timer siden):

3. Se nr 1 og nr 2 igjen. Hva er ineffektiv bruk av energi? Har ikke en hver individuell person rett til bruk og kontroll av sin eiendom?  Dette med energi er ikke et problem. Dette fører bare til at strømprisene går opp, som gjør det mer lukrativt å produsere energi. Dette vil utjevne seg selv slik at strømprisene går ned igjen gjennom økt tilgjengelighet. Skadene ved energiforbruk og resultatet av forurensingen burde være bakt inn i strømprisene. Dette er det i Norge allerede gjennom reguleringer og skatter - så kalte "effluent charges".😍
 

På samme måte som det er reguleringer rundt bruk av motorkjøretøy, skytevåpen, og narkotika, vil det nok bli nødvendig med strengere reguleringer av strømbruk i fremtiden.

Vanlige mennesker vil reagere kraftig hvis strømprisen begynner å svinge fra uke til uke avhengig av hvor lønnsomt det er å mine kryptovaluta, ellers får man plutselig en strømregning i nettbanken på 50 000 kr om vinteren fordi en eller annen kryptovaluta tredoblet seg i verdi et par uker.

Joda, alle har fundamentalt lov til å gjøre hva de vil innenfor det samfunnet/politikerne har blitt enige om, men det vil komme reguleringer på strømforbruk om kryptojaget fortsetter.

Det er ingen grense for hvor mye strøm som kan brukes for å bekrefte krypto-transaksjoner, og etterhvert som verdien på disse elektronene øker vil strømforbruket øke i takt. Hvis Bitcoin blir verdt 100 ganger så mye kan strømforbruket øke tilsvarende (så lenge tilgangen på halvledere er til stede).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
1 minute ago, N o r e n g said:

Jeg hadde nok solgt dem unna mye tidligere enn 2021, og mye annet kunne også skjedd. Jeg kom på det da bobla høsten 2013 sprakk om jeg husker rett.

Det som uansett er absurd er at kryptovaluta oppmuntrer til å ikke bruke pengene, siden de kan være verdt mer enn i morgen. Det vil ikke kunne fortsette uendelig uten at noe sprekker.

Ikke uenig med deg i dette, selvom jeg har trua på blockchain teknologien er det fascinerende at både bullrunnet vi opplever nå, og i 2017 tilsier at det rette å gjøre er å holde på de... noe som virker litt merkelig siden det er en valuta..

 

3 minutes ago, N o r e n g said:

Vanlige mennesker vil reagere kraftig hvis strømprisen begynner å svinge fra uke til uke avhengig av hvor lønnsomt det er å mine kryptovaluta, ellers får man plutselig en strømregning i nettbanken på 50 000 kr om vinteren fordi en eller annen kryptovaluta tredoblet seg i verdi et par uker.

Joda, alle har fundamentalt lov til å gjøre hva de vil innenfor det samfunnet/politikerne har blitt enige om, men det vil komme reguleringer på strømforbruk om kryptojaget fortsetter.

Det er ingen grense for hvor mye strøm som kan brukes for å bekrefte krypto-transaksjoner, og etterhvert som verdien på disse elektronene øker vil strømforbruket øke i takt. Hvis Bitcoin blir verdt 100 ganger så mye kan strømforbruket øke tilsvarende (så lenge tilgangen på halvledere er til stede).

Er glasset halvfullt eller halvtomt? Ikke uenig i at det tildels er energisløsing; men snu på flisa - så mye energi som vi bruker, krypto eller ikke, et høyt globalt forbruk ville føre til økt fokus, investeringer og sannsynligvis oppfinnelser som hjelper oss med å produsere kraft nok, mer enn å begrense oss.. Granted, etter COVID kommer vi til å se mere av det grønne skifte så det blir spennende å se.. men per dagsdato syns jeg f.eks Rødt sitt nei til mining er tullete og bak mål.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, N o r e n g said:

Vanlige mennesker vil reagere kraftig hvis strømprisen begynner å svinge fra uke til uke avhengig av hvor lønnsomt det er å mine kryptovaluta, ellers får man plutselig en strømregning i nettbanken på 50 000 kr om vinteren fordi en eller annen kryptovaluta tredoblet seg i verdi et par uker.

Pissprat, vi blir allerede kjørt i rævva ved at vi nå importerer dritdyr strøm mens vi selger vår billige strøm, og folk bryr seg faen ikke, vi snakker faktisk en økning på mellom 30x og 100x allerede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
justus skrev (25 minutter siden):

Er glasset halvfullt eller halvtomt? Ikke uenig i at det tildels er energisløsing; men snu på flisa - så mye energi som vi bruker, krypto eller ikke, et høyt globalt forbruk ville føre til økt fokus, investeringer og sannsynligvis oppfinnelser som hjelper oss med å produsere kraft nok, mer enn å begrense oss.. Granted, etter COVID kommer vi til å se mere av det grønne skifte så det blir spennende å se.. men per dagsdato syns jeg f.eks Rødt sitt nei til mining er tullete og bak mål.

Her har du tydeligvis gått glipp av at vi allerede vet at vi ikke kan dekke fremtidens etterspørsel etter strøm om elektrifiseringen av landet vårt skal bli noe mer enn en ønskedrøm. Vi har allerede utnyttet det meste av det vi kan få ut av vannkraften vår, det tar for lang tid å bygge ut vindkraft og veksten innenfor el-bil (og tyngre el-kjøretøy i fremtiden) og viktig elektrisk infrastruktur kommer til å føre til en enorm økning når det kommer til etterspørselen. Det finnes ingen magisk løsning for å produsere mer energi og det vil sannsynligvis ikke bli noe bedre i fremtiden, og det aller mest effektive tiltaket for å sikre tilstrekkelig tilgang på strøm er å begrense forbruket vårt. 

Strøm er en overskuddsvare nå, men om 3, 5 eller 10 år vet vi at vi har nødt til å begynne å regulere strømforbruket vårt, og da er det ikke plass til kryptovaluta-mining som har null samfunnsnytte, stresser strømnettet undøvendig og fører til en usunn økning i etterspørselen for datautstyr samt mer dataavfall.

Jeg synes egentlig det er rart at jeg må kommentere dette, for det er egentlig helt åpenlyst at krypto-mining i sin nåværende er et relativt hjernedødt konsept uten noe fornuftig hensikt utenfor sin egen boble. Jeg forstår jo selvfølgelig at dem her som tjener penger på dette ikke er interessert i å se virkeligheten i øynene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
justus skrev (38 minutter siden):

Er glasset halvfullt eller halvtomt? Ikke uenig i at det tildels er energisløsing; men snu på flisa - så mye energi som vi bruker, krypto eller ikke, et høyt globalt forbruk ville føre til økt fokus, investeringer og sannsynligvis oppfinnelser som hjelper oss med å produsere kraft nok, mer enn å begrense oss.. Granted, etter COVID kommer vi til å se mere av det grønne skifte så det blir spennende å se.. men per dagsdato syns jeg f.eks Rødt sitt nei til mining er tullete og bak mål.

Det er ren ønsketenkning å tro at det grønne skiftet vil gå fortere fordi det brukes mer energi. All energi som går med til kryptomining kunne blitt brukt til andre ting: fra noe så enkelt som å pumpe vann opp i vannturbiner, til å etablere kraftkrevende industri som batterifabrikker.

MariusJS skrev (41 minutter siden):

Pissprat, vi blir allerede kjørt i rævva ved at vi nå importerer dritdyr strøm mens vi selger vår billige strøm, og folk bryr seg faen ikke, vi snakker faktisk en økning på mellom 30x og 100x allerede

Likevel er strømprisen godt under 1 kr/kWh før nettleie, jeg tror reaksjonene kommer hvis strømprisene overstiger 5 kr/kWh.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
4 minutes ago, Anszel said:

Her har du tydeligvis gått glipp av at vi allerede vet at vi ikke kan dekke fremtidens etterspørsel etter strøm om elektrifiseringen av landet vårt skal bli noe mer enn en ønskedrøm. Vi har allerede utnyttet det meste av det vi kan få ut av vannkraften vår, det tar for lang tid å bygge ut vindkraft og veksten innenfor el-bil (og tyngre el-kjøretøy i fremtiden) og viktig elektrisk infrastruktur kommer til å føre til en enorm økning når det kommer til etterspørselen. Det finnes ingen magisk løsning for å produsere mer energi og det vil sannsynligvis ikke bli noe bedre i fremtiden, og det aller mest effektive tiltaket for å sikre tilstrekkelig tilgang på strøm er å begrense forbruket vårt. 

Strøm er en overskuddsvare nå, men om 3, 5 eller 10 år vet vi at vi har nødt til å begynne å regulere strømforbruket vårt, og da er det ikke plass til kryptovaluta-mining som har null samfunnsnytte, stresser strømnettet undøvendig og fører til en usunn økning i etterspørselen for datautstyr samt mer dataavfall.

Jeg synes egentlig det er rart at jeg må kommentere dette, for det er egentlig helt åpenlyst at krypto-mining i sin nåværende er et relativt hjernedødt konsept uten noe fornuftig hensikt utenfor sin egen boble. Jeg forstår jo selvfølgelig at dem her som tjener penger på dette ikke er interessert i å se virkeligheten i øynene.

Hvis vi allerede "vet" dette, hvorfor i helvette kan, jeg du og hvermansen bruke tilnærmet ubegrenset strøm over en lav sko? Går med på at cryptomining ikke akkurat er det mest strømeffektive.. men folk sløser faen meg med strøm både til høyre og venstre uten at folk får pepper for det... Virker som grunnen til at folk er sure på minere er fordi de tjener penger på å bruke strøm... Skolen jeg jobber, rævva isolert, eid av kommunen har full temepererte rom til 23 grader til alle døgnets tider, til tross for at elevene er der kun 5ish timer om dagen.. og sånn holder de på også når det er 15 blå ute..

Lenke til kommentar
justus skrev (1 time siden):

Hvis vi allerede "vet" dette, hvorfor i helvette kan, jeg du og hvermansen bruke tilnærmet ubegrenset strøm over en lav sko? Går med på at cryptomining ikke akkurat er det mest strømeffektive.. men folk sløser faen meg med strøm både til høyre og venstre uten at folk får pepper for det... Virker som grunnen til at folk er sure på minere er fordi de tjener penger på å bruke strøm... Skolen jeg jobber, rævva isolert, eid av kommunen har full temepererte rom til 23 grader til alle døgnets tider, til tross for at elevene er der kun 5ish timer om dagen.. og sånn holder de på også når det er 15 blå ute..

Hvor mye energi sløser hvermannsen mener du? 10 stykk 3060 Ti som bruker 100W per stykk vil spise opp 720 kWh i måneden, hvordan står hvermannsens forbruk i forhold?

Å beskrive kryptomining som "ikke akkurat det mest strømeffektive" reagerer jeg på. Ethash er beskrevet som memory-hard, det betyr at alle caching-algoritmer som brukes i moderne mikroprosessorer for å øke effektiviteten ikke vil fungere, eller sagt på en annen måte:

Ethereum-mining er designet for å være så lite strømeffektivt som overhodet mulig!

Den eneste måten du kunne gjort Ethash mindre effektivt er ved å kjøre utregniner på tilfeldige tall innimellom hashing av transaksjoner, dette som et resultat av at noen ville lage en kryptovaluta som ikke lot seg mine ved hjelp av vesentlig mer energieffektive ASICs.

 

Store bygg bruker mye energi på oppvarming, men varmepumper kan redusere forbruket betraktelig, er en veldig godt utprøvd teknologi, og kan implementeres i alle bygninger som har et sentralvarmesystem. Du kommer ikke til å finne noe lignende for å effektivisere kryptomining.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
justus skrev (12 minutter siden):

Hvis vi allerede "vet" dette, hvorfor i helvette kan, jeg du og hvermansen bruke tilnærmet ubegrenset strøm over en lav sko? Går med på at cryptomining ikke akkurat er det mest strømeffektive.. men folk sløser faen meg med strøm både til høyre og venstre uten at folk får pepper for det... Virker som grunnen til at folk er sure på minere er fordi de tjener penger på å bruke strøm... Skolen jeg jobber, rævva isolert, eid av kommunen har full temepererte rom til 23 grader til alle døgnets tider, til tross for at elevene er der kun 5ish timer om dagen.. og sånn holder de på også når det er 15 blå ute..

Nå er det viktig å huske på at bruksmønstre og teknologi endrer seg mye fortere enn lover og regelverk. For 7-10 år siden var fremtidsutsiktene for strømforbruket vårt veldig annerledes fra hva de er i dag, og tiltak for å oppfordre til elektrifisering av bilflåten, kollektivtransport og annen infrastruktur har fungert bedre enn hva de fleste har kunnet forutse. Vi har jo fortsatt et tilstrekkelig strømoverskudd, men trenden de kommende årene er ekstremt lett å se, spesielt når tungtransport, ferger, busser, industri og nybygg må elektrifiseres for å nå fremtidige klimamål. Selv om vi en dag har nødt til å innføre mer omfattende regulering av strømforbruk, tenker både forbrukere og politikere kortsiktig, og det ville nok vært rimelig upopulært å foreslå noe som spesielle grupper ville sett på som frihetsinnskrenkelser i tider hvor vi kan møte strømbehovet. 

Det er riktig at det foregår mye strømsløsing, men lys og varme er jo noe folk for det meste trenger. Ja, minere tjener penger på mining, men krypto-mining har ingen funksjonell verdi i det store bildet. Strømmen brukes på noe ekstremt ineffektivt og uten nytteverdi, og om man ikke trenger varmen trekker man i utgangspunktet bare strøm fra veggen for å kaste den vekk.

Med gamle bygg blir ting mer komplisert, for oppvarming av gamle bygg er ikke så enkelt som å skru av varmen om natten. I ferier når bygget skal stå tomt kan man gjerne redusere temperaturen, men som regel er det for kostbart og tidkrevende å drive dynamisk temperaturregulering i gamle bygg, og man risikerer gjerne at bygget er kaldt til det skal brukes. I nyere, mer effektive bygg er ikke dette et like stort problem. Har byggdriftere i vennekretsen, så dette vet jeg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Industrien bruker subsidiert elektrisk kraft i enorme mengder. Å gå på mannen i gata er dumt. Steng ned norsk industri i stedet.

Det meste vi har i dag er gått ut på dato inkludert dagligvareforretninger, kjøpesentre, hotell, taxi, NRK, bankvesenet. Steng det ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, N o r e n g said:

Hvor mye energi sløser hvermannsen mener du? 10 stykk 3060 Ti som bruker 100W per stykk vil spise opp 720 kWh i måneden, hvordan står hvermannsens forbruk i forhold?

 

Og du mener 10stk 3060Ti er det en gjennomsnittlig miner i Norge har? Siden du hele  tiden bruker dette som eksempel.

For du ville selvfølgelig ikke plukke ut ett minoritets eksempel og bruke det mot alle?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...