Gå til innhold

Lov å være irritert på cryptominere?


Anbefalte innlegg

Cowboystrekk skrev (8 minutter siden):

Nei, den er betydelig værre da Kina stor for det meste av produksjonen og også har mye skitnere kraft enn de fleste andre land. Hadde Kina brukt 65% av verdens strøm hadde bildet blitt mer som du sier, men de er ikke i nærheten av det, de ligger på ca 30%: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption

 

Hva annet blir laget med gratis kullkraft i Kina? ALL DRITTEN DU KJØPER I BUTIKKEN OG PÅ NETTET INKLUDERT SOLCELLEPANELER

 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Hva annet blir laget med gratis kullkraft i Kina? ALL DRITTEN DU KJØPER I BUTIKKEN OG PÅ NETTET INKLUDERT SOLCELLEPANELER

 

Ja, sa jeg noe om det? Klærne dine, mobilen din etc er jo faktisk ting folk har bruk for. Kryptomining er bare unødig bruk av ressurser som ikke leder til noe annet enn å sikre en ekstremt ineffektiv kjede som kunne vært håbdtert mye mer energieffektivt via POS, node etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (6 minutter siden):

Ja, sa jeg noe om det? Klærne dine, mobilen din etc er jo faktisk ting folk har bruk for. Kryptomining er bare unødig bruk av ressurser som ikke leder til noe annet enn å sikre en ekstremt ineffektiv kjede som kunne vært håbdtert mye mer energieffektivt via POS, node etc. 

Det kommer an på hva du selv verdsetter. Jeg synes mye drit produsert med kullkraft i Kina og andre land er unødvendig. Hvorfor er ett plastjuletre, blomsterpotte eller en olabukse bedre energibruk enn Bitcoin?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Det kommer an på hva du selv verdsetter. Jeg synes mye drit produsert med kullkraft i Kina og andre land er unødvendig. Hvorfor er ett plastjuletre, blomsterpotte eller en olabukse bedre energibruk enn Bitcoin?

Fordi mange faktisk vil ha det. Jeg har sansen for krypto som konsept, men synes pow er en helt elendig måte å produsere/verifisere det på, og det virker det som flertallet synes all den tid de fleste valutaer er POS/node eller på vei dit (ETH 2.0). Er du ikke enig i at POS/node er en mye bedre måte? Både for maskinvarekrav, energiforsyning etc? Kanskje ikke for lettjente penger, men du linker jo til en video med ETH 2.0 som går over til POS så du ser tydeligvis verdien i det selv om du forsvarer pow? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driver med mining selv, men man skal være bra blåst hvis man mener at bitcoin og pow er "miljøvennlig". For min egen del så produserer jeg ikke så mye mer varme enn hva jeg trenger i leiligheten uansett så lenge temperaturen ute er under 10 grader, så miningen er i praksis 100% bærekraftig gjennom mesteparten av året.

Det jeg synes er aller mest rart er hvor bra folk mener crypto er. Jeg har nå diverse coins og den suverent mest effektive måten å bruke de på er enten å veksle til fiat og sende  til konto eller Visakort tilknyttet wallet. Jeg foretrekker visakort.

Mulig (forhåpentlig) dette blir bedre, men enn så lenge er vi et godt stykke unna "revolusjon".

At folk er sure på mining pga HW-mangel har jeg full forståelse for, men det er jo ikke noe jeg tar hensyn til.

Lenke til kommentar
MTH skrev (23 timer siden):

Spesifikt Bitcoin er noe som fagfolk flest ser på som en slags kreftbyll for design av nye kryptovalutaer. Vi vet i dag at det er såpass mange bedre konsensusmekanismer og protokoller enn hva Bitcoin implementerer, og at det stort sett ikke blir verre enn Bitcoin med mindre man går inn for å designe noe elendig. Det er også ekstremt vanskelig å si noe om hvor mye energi Bitcoin krever, så det mest konstruktive vil alltid være å se på hvor elendig protokollen er fra et teknisk perspektiv.

 

Det er nøyaktig det Ethereum er. Ethash er designet slik at all form for caching vil mislykkes, slik at prosessoren(e) som gjør hashingen kaster bort flest mulig antall klokkesykluser på at minnet skal levere riktig data.

 

joakimb skrev (5 timer siden):

Jeg driver med mining selv, men man skal være bra blåst hvis man mener at bitcoin og pow er "miljøvennlig".

 

Røkke mener at Bitcoin er miljøvennlig: https://www.seetee.io/static/shareholder_letter-6ae7e85717c28831bf1c0eca1d632722.pdf

I alle fall mente han det for et par måneder siden 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joakimb skrev (3 timer siden):

Røkke er flink, men han er ikke ærlig.

Ja, men Bitcoin er jo et batteri 😂

Helt enig i at det er et spill for galleriet, men så lenge ingen arresterer ham på det skjer ingenting.

Det virkelig ironiske er at konseptet med kryptovaluta er å desentralisere behandling av transaksjoner slik at ingen får for mye makt, men i praksis er brorparten av transaksjonene utført i Kina. Så det er jo mye mer sentralisert enn verdensbanken.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...