Gå til innhold

Lov å være irritert på cryptominere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, MariusJS said:

Det stemmer vel faktisk ikke? Du har lov å tjene penger før du fyller 18

Barnas inntekt blir slått sammen med foreldrenes inntekt om jeg har forstått det riktig,

Mulig det er en grense på 15-16 år

 

eller kan hende jeg er på bærtur.. opplys meg da ;)

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, idleman_2 said:

Barnas inntekt blir slått sammen med foreldrenes inntekt om jeg har forstått det riktig,

Mulig det er en grense på 15-16 år

 

eller kan hende jeg er på bærtur.. opplys meg da ;)

Er ikke sikker selv, jeg hadde skattefrikort da jeg var 14 og tjente egne penger, logget meg inn med egen bankid på altinn osv

Lenke til kommentar
Just now, MariusJS said:

Er ikke sikker selv, jeg hadde skattefrikort da jeg var 14 og tjente egne penger, logget meg inn med egen bankid på altinn osv

Men uansett. Går en over fribeløpet (bare for arbeidsinntekt?)  må en skatte.. om det eksisterer fribeløp på kapital/aksjegevinst/kryptovaluta gevinst vet jeg ikke , må det trolig/kanskje skattes fra første krone (?)

Lenke til kommentar
QuadFeed skrev (15 timer siden):

er du sur på store renderfarms? tenker ikke det nei...

Nei, og heller ikke på supercomputere som jobber med scientific computing.

Forskjellen er at mining til forskjell fra overnevnte er:

  • Det gir ingen verdi annet enn å gjøre personene bak miningen rik. Selve bitcoin-miningen tilfører samfunnet ellers ingen verdi
  • Det er motivert av grådighet. Renderfarms og computing-haller kjøper inn så mye resurser som de trenger for å få utført oppgaven sin. Coin-mining fungerer derimot slik at når det er lønnsomt å mine, så er etvhert skjermkortkjøp lønnsomt og dermed et bunnløst skjermkortsluk som har potensiale til å støvesuge markedet.
Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 timer siden):

Nei, og heller ikke på supercomputere som jobber med scientific computing.

Forskjellen er at mining til forskjell fra overnevnte er:

  • Det gir ingen verdi annet enn å gjøre personene bak farmingen rik. Selve bitcoin-miningen tilfører samfunnet ellers ingen verdi
  • Det er motivert av grådighet. De to overnevnte kjøper inn så mye resurser som de trenger for å få utført oppgaven sin. Når det er lønnsomt å bitcoin-mine, så er etvhert skjermkortkjøp lønnsomt og dermed et bunnløst skjermkortsluk som har potensiale til å støvesuge markedet.

Mining gjør at proof of work kryptovalutaer fungerer så nytteverdien er ikke null for de som bruker kryptovaluta. News flash: Alt er motivert av grådighet, hele verden er motivert av grådighet. Kom ikke her å si at du jobber kun for at det er gøy.

Vedvarer kryptoboomen vil Nvidia øke produksjonen slik at Tilbud = Etterspørsel.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 9.3.2021 den 11.44):

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/

Sitter du å miner på gaming skjermkortet ditt er du ikke skattepliktig slik jeg tolker det.

Ref diverse innlegg fra @BadCat i tillegg kan man enkelt tilføre at all aktivitet som har til hensikt og skape "inntekt" er skattepliktig. Noen typer inntekt har fri beløp etc andre ikke.

Nå var ikke mining et alternativ i den automatiskse veilederen, men gaming var, så:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/?22040=239140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Mining gjør at proof of work kryptovalutaer fungerer så nytteverdien er ikke null for de som bruker kryptovaluta. News flash: Alt er motivert av grådighet, hele verden er motivert av grådighet. Kom ikke her å si at du jobber kun for at det er gøy.

Nesten ingen bruker faktisk valuten som valuta, dvs betaler varer og tjenester med den. "Alle" bruker den som investeringsobjekt i den tro at valutaen vil stige og gjøre dem rikere når de skal selge senere.

Du sammenblander argumentene mine. At det drives av grådighet var ikke årsaken til at bitcoinmining er problematisk, men jeg forklarte videre hva som gjør det problematisk at det drives av grådighet. Nemlig at det fører til at man kjøper inn så mange kort som er tilgjengelig fordi etvhert kort betaler seg selv og støvsuger markedet.

Sitat

Vedvarer kryptoboomen vil Nvidia øke produksjonen slik at Tilbud = Etterspørsel.

Nei, for det er ikke nok råvarer tilgjengelig.
På et eller annet tidspunkt vil folk ha minet så mye at det ikke lenger er lønnsomt, og da vil man kanskje få et hav av billige brukte skjermkort på markedet, mye mer enn folk trenger, og prisene dumpes og kort kastes. Men det kan være lenge til, og i mellomtiden øker "bobla" og resursbruken, og folk går uten å få varer de har lyst til å kjøpe

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og kan jo på sett og vis si at jeg er irritert på cryptomining som helhet, men ikke på minere i seg selv da jeg miner jeg og. Alle hopper jo på noe man kan tjene penger på om sjansen byr seg, men jeg synes det er synd for mange gamere at det er veldig dyrt og vanskelig å få tak i GPUer nå. Det er litt synd at overlappen mellom gode gaming-GPUer og gode crypto-GPUer er så stor. Det var bedre for noen år siden da Vega-kortene til AMD var kongen av mining, mens gamere kunne kose seg med Pascal. Nå er Ampere (og Radeon VII som dog er en sjeldenhet) kongen av mining og samtidig i toppskjiktet i gaming. Hadde AMD hatt større produksjon av 6000-serien hadde ting vært bedre da de ikke er så attraktive til mining, men i større grad kunnet komme gamerne til unnsetning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

Her bør du gå inn og lese hva teksten sier. Driftsmiddel som koster over 15k og har levetid på mer enn 3 år skal skrives av over flere år. Det sier ikke noe om at man kan skrive av for 15k.

EDIT: Det du sier stemmer, jeg har ikke oppdatert meg på regelverk ang enkeltpersonsforetak. Er 13 år siden jeg hadde en liten bijobb og fikk da beskjed om at jeg kunne skrive av max 15k av investeringa av den lokale skatteetaten, i og med at jeg tjente 20k og kjøpte utstyr for 16k var det ikke store "smellen" jeg fikk.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
1 minute ago, Cowboystrekk said:

Du får ikke fradrag for mer enn 15k hvert år, ergo kan du velge å skrive av opptil 15k i året og overføre videre fradrag til senere f.eks utstyr som koster 20k over f.eks 2 år. Jeg har gjort det selv som selvstendig næringsdrivende i annen bransje tidligere og overførte beløp over 15k til året etter.

Direkte feil, kjøper du utstyr til en million så får du avdrag for 300k det første året og 30% av resterende 700k året etter osv

Skummelt at du ikke vet dette dersom du er selvstendig næringsdrivende

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (14 minutter siden):

Jeg og kan jo på sett og vis si at jeg er irritert på cryptomining som helhet, men ikke på minere i seg selv da jeg miner jeg og. Alle hopper jo på noe man kan tjene penger på om sjansen byr seg, men jeg synes det er synd for mange gamere at det er veldig dyrt og vanskelig å få tak i GPUer nå. Det er litt synd at overlappen mellom gode gaming-GPUer og gode crypto-GPUer er så stor. Det var bedre for noen år siden da Vega-kortene til AMD var kongen av mining, mens gamere kunne kose seg med Pascal. Nå er Ampere (og Radeon VII som dog er en sjeldenhet) kongen av mining og samtidig i toppskjiktet i gaming. Hadde AMD hatt større produksjon av 6000-serien hadde ting vært bedre da de ikke er så attraktive til mining, men i større grad kunnet komme gamerne til unnsetning.

Ja jeg er jo enig i det du sier her. Det er jo konseptet mining med skjermkort jeg er irritert på, ikke mennesker som gjør det, og spesielt ikke hobby-minere som bruker gamingkortet sitt til dette når de ikke gamer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (12 minutter siden):

Direkte feil, kjøper du utstyr til en million så får du avdrag for 300k det første året og 30% av resterende 700k året etter osv

Skummelt at du ikke vet dette dersom du er selvstendig næringsdrivende

Hmm, var det jeg fikk beskjed om den gangen (13 år siden), men var bare en bijobb som ble regna som hobby da og tjente bare 20k. Må bare beklage at jeg evt har fått feil info da og videreformidler det.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Hvis det er noe som irriterer meg er det mennesker som legger skylden for egen manglende suksess på andre.

Ja for alt skal være fritt og uregelert ikke sant? Alt er opp til en selv?
Å kreve noen minimumslønn i Norge er jo absurd. At bedriftene hadde leid inn halve India til å gjøre arbeidet er jo nordmenns eget problem. Vi får klare oss met 1 krone timen vi også, eller slutte å sutre over manglende jobb, for sutring er usjarmerende.

Å regulere hvor mye selskaper kan hugge av skog eller fiske er jo helt på trynet. Blir det lite fisk eller økosystemer ødelagte så får man gjøre tiltak på egenhånd da.

Å ha byggegrenser og byggeregler er jo helt teit. Det er jo din egen feil at du ikke kjøpte 20 mål land bare for å sikre deg at ikke noen bygger en skitten og støyete fabrikk foran huset ditt.

The list goes on.
Selvfølelig mer dramatisk enn å ikke få tak i skjermkort, men prinsippene er det samme. Reguleringer kan hjelpe, for det er ikke alt et enkeltmenneske rår over eller har mulighet til å rå over, spesielt ikke sett med makro-briller(Dvs, hadde alle hatt veldig mye penger og vilje, ville det fortsatt vært like få tilgjengelige kort at det eneste man oppnådde var at "the bar was raised" og de rikeste av de rike fikk skjermkort.

Endret av Drogin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...