Gå til innhold

Spår at vi får flere barn – men fødselstallene stuper


Anbefalte innlegg

On 2/17/2021 at 8:29 AM, Quakecry said:

Det er nok mange etablerte par som ikke ønsker barn heller. Mange liker den friheten dem får som resultat av grei felles økonomi, og å ha ting på plass. Ingen barn som hindrer deg i å reise rundt (før corona hvert fall..) eller gjøre det man vil, når man vil. Lave fødselstall har en korrelasjon med frihet, mulighet til å velge det livet du ønsker selv, kvinner er ikke lengre tvunget til et familieliv. Det sier jo seg selv at for å få barn i dag er det å være sikker økonomisk, samt ha et stede å bo med mer enn et soverom en faktor også. Men dette er noe som skjer med et fåtall før dem er i 30 årene. 

Hva er informasjonen i dette? Du mener vel ikke at enkelt-eksempler gir noe informasjon? Man kan jo finne eksempler på hva som helst.

Jeg mener altså at en relativt enkelt kan teste den statistiske sammenhengen mellom at unge stifter familie og oppfatningen av økt sosial sikkerhet. En kan sjekke unge som får sikker jobb (f.eks. i det offentlige) mot de som en kan anta opplever sosial usikkerhet, flytting, er under NAV-kontroll etc.

Det er flere initielle grunnert til å sjekke/tro om opplevelsen av økt sosial sikkerhet øker sjansen for å stifte familie. Dette er ikke bare "blind leting etter sammenhenger". Tendensen til å utsette å stifte familie til langt oppe i 30-åra kan kanskje forklares med at det er blitt vanskeligere å oppnå sosial sikkerhet. Jeg opplevde forøvrig sosial sikkerhet og kontroll over mitt liv før jeg ble 25 år. De fleste gjorde det på den tiden.  Ikke mange gjør det nå. Det at folk utsetter å få barn trenger ikke være årsaken til at de får færre barn. Dette kan være en overflatisk konklusjon. Årsaken kan være at folk venter til de føler at de har kontroll og at de må bestemme seg før det er for sent. Og uten sosial sikkerhet kan i hvert fall mange menn glemme å sjekke skikkelig ! Tror jeg.

Å blande synsing og ønsker/meninger gir ikke noe forståelse/informasjon.

Diskusjonen om barnetall er blitt politisert. Jeg tror at mange forsøker bare å bruke den til å fremme sine politsiek holdninger.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kall meg fossil, men ønske om å bli forelder må styrkes.
Hva med at staten kjøper annonser hos Influensere for ''propaganda'' som bygger opp foreldrerollen i samfunnet.
Gjeninnføre 'husmorskolen'? for begge kjønn.
Høres sikkert ut som spøk for mange zoomers, men jeg er seriøs.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (18 minutter siden):

Kall meg fossil, men ønsket for å bli forelder må opp.
Hva med at staten kjøper annonser hos Influensere for ''propaganda'' som bygger opp foreldrerolle, og kanskje mer fokus på mødrerollen. Eller noe liknende da.
Høres sikkert ut som spøk for mange, men jeg er seriøs.

For min egen del er det ganske vanskelig å ønske og få barn når de genene jeg mest sannsynligvis bærer bare er drit. Jeg har allergier mot forsåvidt alt, og det er bare begynnelsen. Hvis jeg med denne viten ville risikere at et barn måtte vokse opp å erfare og slite med disse tingene jeg har, ville jeg ikke hatt god samvittighet.

Men ja for all del, skal det være nordmenn igjen i landet så må vel flere ønske å bli foreldre :) 

Lenke til kommentar
10 hours ago, overwatch said:

For min egen del er det ganske vanskelig å ønske og få barn når de genene jeg mest sannsynligvis bærer bare er drit. Jeg har allergier mot forsåvidt alt, og det er bare begynnelsen. Hvis jeg med denne viten ville risikere at et barn måtte vokse opp å erfare og slite med disse tingene jeg har, ville jeg ikke hatt god samvittighet.

Men ja for all del, skal det være nordmenn igjen i landet så må vel flere ønske å bli foreldre :) 

Om det ikke er noe veldig spesielt med deg, så er jeg helt sikker på at hvis du bodde i Norge for 50 år siden, så ville du hatt kone og barn. Det er heller ingen garanti at barna arver dine helseproblemer.

Kan jeg spørre. Hvis du ikke hadde hatt helseproblemer, ville du da gjort alt du kunne for å finne en partner og få barn. Hvis nei, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Det er interessant at folk bruker Klima-argument for å ikke få barn. Ofte kommer det fra akkurat dem som lever karbon-nøytralt, eller vet hvordan det gjøres. Barn bruker veldig mye mindre enn voksne, så er det bare å oppdra ungen til å leve karbon-nøytralt.

Så resurs-sterke som vi er i Norge, og så mye penger du sparer ved å leve karbon-lavt, kan du lett kjøpe karbon-fangst/treplanting, for det lille utslippet du har.
Det er mange folk som lever Karbon-lavt i Norge, og det er overraskende lett.

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, overwatch said:

For min egen del er det ganske vanskelig å ønske og få barn når de genene jeg mest sannsynligvis bærer bare er drit. Jeg har allergier mot forsåvidt alt, og det er bare begynnelsen. Hvis jeg med denne viten ville risikere at et barn måtte vokse opp å erfare og slite med disse tingene jeg har, ville jeg ikke hatt god samvittighet.

Men ja for all del, skal det være nordmenn igjen i landet så må vel flere ønske å bli foreldre :) 

Jeg har tenkt på dette mange ganger, men hvorfor avler man ikke på mennesker? Dyr blir jo gjort i stor skala, særlig husdyr der man hever frem de gode egenskapene. Det burde la seg gjøre med mennesker også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er viktigere å se mot automatisering av produksjon, fremfor å se mot reproduksjon av mennesker. Sistnevnte er ikke bærekraftig og vil aldri bli bærekraftig. Politikere som Erna ønsker bare å dytte problemet foran oss.

Alexander4840 skrev (32 minutter siden):

Det er interessant at folk bruker Klima-argument for å ikke få barnOfte kommer det fra akkurat dem som lever karbon-nøytralt, eller vet hvordan det gjøres. Barn bruker veldig mye mindre enn voksne, så er det bare å oppdra ungen til å leve karbon-nøytralt.

Det er per i dag ikke mulig å leve karbonnøytralt i vestlige samfunn, så et hvert barn vil i verste fall øke karbonavtrykket til begge foreldrene med 50%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

I all praktisk forstand så er det det, med mindre du har tenkt å leve i askese. Du har et utslipp på ca. 8 tonn CO2 per år. Lever du som en inder så slipper du ut ca. 2 tonn.

https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx
Kalkulerte akkurat mitt eget, la inn litt mer enn jeg bruker og endte opp med 1.1 tonn.
Jeg prøver ikke å være karbon-lav en gang, jeg bare kjøper ikke så mye, og har ikke bil.
1.1 tonn er latterlig enkelt å gjøre opp for.
Ett barn bruker langt mindre mat/klær/strøm, osv.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
17 hours ago, Alexander4840 said:

https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx
Kalkulerte akkurat mitt eget, la inn litt mer enn jeg bruker og endte opp med 1.1 tonn.
Jeg prøver ikke å være karbon-lav en gang, jeg bare kjøper ikke så mye, og har ikke bil.
1.1 tonn er latterlig enkelt å gjøre opp for.
Ett barn bruker langt mindre mat/klær/strøm, osv.

Dropper tur til syden i høst-ferien, vinterferien, påska, sommer-ferien? Også droppa hus i syden? Ingen impuls handletur til London? Det er slikt som forventes av vellykka folk i sentrale strøk som gjerne lever billøst og skryter av at de lever økologisk 🙂 De står vel klare for normalisering etter pandemien 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...