Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg klarte å knuse en parfyme på parfymeri, måtte betale for den


Gjest ad640...ab9

Anbefalte innlegg

Gjest 9b122...d72 skrev (6 timer siden):

Dette minner meg om en gang jeg var på polet. De hadde lagt en kasse med vin til utstilling midt på gulvet. Selve kassen lå kanskje hevet 20cm over bakken. Jeg så den når jeg kom inn, men etter å ha studert noen vinflasker i en annen hylle holdt jeg nesten på å tråkke ned den vinkassen som lå på gulvet når jeg skulle gå (jeg snublet bare heldigvis i den)

Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde knust de flaskene. Jeg så jo de innledningsvis, men glemte det når jeg senere gikk forbi der og nesten tråkket i det.

Jeg var klin edru, men hvis en alkis kom inn etter meg tror jeg ikke de kassene der hadde hatt lang levetid.

Anonymous poster hash: 9b122...d72

Spørsmålet er altså om du har opptrådt uaktsomt. Jeg tror ikke det, men er ikke jurist :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9b122...d72 skrev (15 timer siden):

Dette minner meg om en gang jeg var på polet. De hadde lagt en kasse med vin til utstilling midt på gulvet. Selve kassen lå kanskje hevet 20cm over bakken. Jeg så den når jeg kom inn, men etter å ha studert noen vinflasker i en annen hylle holdt jeg nesten på å tråkke ned den vinkassen som lå på gulvet når jeg skulle gå (jeg snublet bare heldigvis i den)

Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde knust de flaskene. Jeg så jo de innledningsvis, men glemte det når jeg senere gikk forbi der og nesten tråkket i det.

Jeg var klin edru, men hvis en alkis kom inn etter meg tror jeg ikke de kassene der hadde hatt lang levetid.

Anonymous poster hash: 9b122...d72

Eg har ganske sikker på at vinmonopolet har ein ganske rund policy på at om flaskene knuser før kunden er heilt ute av butikken så får kunden nye flasker, f.eks. om bæreposen svikter eller liknande.

Når det gjeld flasker inne i butikken slik i dette tilfellet så er det dei samme prinsippa som ligg bak, hendige uhell er du ikkje erstatningsansvarleg for, så med mindre du har vært særlig uforsiktig så skal du ikkje betale for det som blir øydelagt.

I slike tilfeller så er det også slik at det er brudd på internkontroll til vinmonopolet. Kasser og flasker skal sjølvsagt ikkje stå i gangarealet der folk kan snuble i dei.

Sidan kassa var 20 cm over bakken så rekner eg med at den også stod på eit rullebrett? Då er det også stor fare for at folk skader seg om dei kjem til skade for å trakke på rullebrettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (46 minutter siden):

Eg har ganske sikker på at vinmonopolet har ein ganske rund policy på at om flaskene knuser før kunden er heilt ute av butikken så får kunden nye flasker, f.eks. om bæreposen svikter eller liknande.

Det kan helt sikkert stemme, men så er vinmonopolet i en ganske annen posisjon enn de fleste andre butikker.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 12.2.2021 den 12.16):

Hadde TS bært parfymen og en ansatt kom borti så hadde det vært et hendelig uhell, men om TS mister det så er det uaktsomt


Hvis parfymeflasken hadde veid 100kg, eller kunden hadde smørt inn hendene med kyllingfett, så ville vedkommende hatt grunn til å tvile på egen evne til å bære flaska uskadet til kassa, og en kunne muligens kalt det uaktsomhet (men neppe grov uaktsomhet). Men de fleste konsumenter har erfaringsgrunnlag som tilsier at de med meget stor sannsynlighet vil klare å bære en meget håndterbar vare fra hyllen og bort til kassen, og det er derfor ikke uaktsom å forsøke å gjøre dette. Hvis det likevel mot all formodning ikke blir en suksess, så er det et hendelig uhell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...