Gå til innhold

Noen som har peiling på trafikkdirigering? Hva er lønnen på og hvordan ellers er det som jobb


Anbefalte innlegg

Jeg ser det er utlysning på finn om jobb som trafikkdirigent og er nysgjerrig og interessert i om dette kan være noe for meg. 

Ser Trafikkdirigering AS søker etter dirigenter, og det samme gjør trafikkjentene og pecus bemanning. 

Er det noen forskjell på disse med lønn og hvor ofte det blir arbeid? 

Er det noen som vet hvilke firmaer som er best og hvordan jobben som dirigent er? 

Setter pris på alle svar, vil gjerne ha litt mer info om jobben før jeg søker og dummer meg ut med dumme spørsmål 😅 

Må jeg ha en form for utdannelse for å komme inn? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SpecialForce skrev (39 minutter siden):

Du trenger et kurs for arbeid på vei. Ut over det ingen spesiell utdannelse. BE førerkort er er pluss og erfaring fra anleggsbransjen. 

Hei og takk for svar 🙂

Ja, har lest at jeg trenger å ta et kurs 1 og 3, det var gratis på trafikkdirigering AS såvidt jeg forsto men må da binde meg til jobben i 2 mnd. Har BE sertifikat samt C men ikke noen erfaring fra anleggsbransjen men vet jo litt hva det går ut på 👍

Lenke til kommentar
1 hour ago, L Olsen said:

Hei og takk for svar 🙂

Ja, har lest at jeg trenger å ta et kurs 1 og 3, det var gratis på trafikkdirigering AS såvidt jeg forsto men må da binde meg til jobben i 2 mnd. Har BE sertifikat samt C men ikke noen erfaring fra anleggsbransjen men vet jo litt hva det går ut på 👍

Du trenger ingen erfaringer, da det er en ganske simpel jobb. Du lærer fort. 

Lenke til kommentar
L Olsen skrev (På 1.2.2021 den 0.04):

Er det noen forskjell på disse med lønn og hvor ofte det blir arbeid? 

Er det noen som vet hvilke firmaer som er best og hvordan jobben som dirigent er? 

Det vil heilt sikkert være forskjellar.
Dei fleste firma vil nok likevel betal tarifflønn om det ikkje er andre grunnar som gjer at dei må tilby meir i lønn. Per dags dato er vel garantilønn 207,52 kr timen, i tillegg kjem ulempetillegg.

Det du må gjere er rett og slett å søke hos alle firmaene som lyser ut stilling, og deretter vurdere kva som er totalt sett er det beste tilbodet. Sjølv om lønnstilbodet er likt så vil det for eksempel være stor forskjell på om du får dekt kursinga eller om du må forplikte deg til å ta kurset for eiga rekning.

Sjølve jobben vil være statisk der du enten står mykje i ro eller køyrer ledebil i lav fart. Sidan det er utandørsarbeid så vil det nødvendigvis veksle mellom å være kaldt, vått og varmt alt etter årstid. Veldig mange av dei store vedlikeholdsprosjekta på veg foregår om natta ettersom det då er minst trafikk å dirigere, om arbeidsplassen ligg ein annan stad i landet eller oppe på høgfjellet så kan det være aktuelt at du må/kan bu i brakke på riggområdet. Ettersom du bokstavelegtalt står midt i trafikken så medfører jobben litt risiko, du må derfor klare å holde deg konsentrert og både sjå og høyre aktivt etter unormal aktivitet. Det vil blant anna ikkje være uvanleg at enkelte sjåførar ikkje klarer å sjå deg sjølv om du er kledt i gult frå topp til tå omringa av blinkande lys og skilting. Du må derfor aktivt søke bekreftelse på at føraren har sett deg, og du må stille deg slik at du i verste fall kan hoppe til sides.

Lenke til kommentar

TLDR: STAY AWAY ! 

 

Jobben er dritt.

arbeidstidene er dritt.

og selskapene som driver med dirigering er dritt.

faktisk så var det dritt at det er egene lover som dikterer arbeidstiden din og hvor mange personer som tregs for og dirigere for bransjen hadde 0 selvinsikt til og ha normale arbeidstider eller nok folk til og utføre jobbene.

 

det er en oppgave som større anlegselskaper før utføre selv men for og spare penger leier inn folk til og gjøre, og siden fokuset er på pris så er lønna lav, om det er på en meget trafikert vei er presset stort, du jobber lenge og må stå hele tiden. du får og gjeren en 0% kontrakt med lønn per oppdrag, kort varsel før oppdrag og ustabil arbeidsmengde er heller ikke ukjent . 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (19 timer siden):

At du er utlært ila en arbeidsdag. 
Det har vært opprettet liknende poster om dette tidligere, se for eks: Her

Tro meg, om du skal være stedsansvarlig og sette opp skilt er du ikke utlært på en dag, trafikkdirigering og skilting er mye mer enn å bare å vifte med en spak. Og når det for eks skal legges asfalt i en rundkjøring med 4-5 armer midt i rushen blir det raskt mer komplisert. Da er god kommunikasjon og samarbeid helt kritisk. God trafikkforståelse er også av stor betydning. Jeg har vært borti flere som ikke egner seg til dette. Men det er jo klart at om du bare skal være han som vokter inn og utkjøringa til den lokale bensinstasjonen ute i gokk midt på natta er ikke dette veldig komplisert.

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for alle svar 🙂

Jeg tenker jeg søker på de jobbene jeg ser på finn i første omgang og ser hva som skjer da. Hvis lønnen er sånn ca 200 pr time og overtid og nattillegg så er det helt greit. Jeg kan gjerne jobbe lange dager og er et nattdyr, så nattjobbing er midt i blinken 👌

Hvordan er det med kjøring til arbeidet? Kjører man til firmaets adresse hver dag og kjører derfra og ut der vi skal jobbe eller kjører man direkte til arbeidsområdet og får man betalt for kjøringen? 

 

Lenke til kommentar
Gjest 44e80...6d9

Jeg var flere år i den jobben. Hvordan det er kommer an på. Jeg syntes det var greit da jeg var relativt ung, men det ble veldig deprimerende etter hvert som mine jevnaldrede startet på med høyere utdannelse og hadde jobber med faste tider mens jeg var på jobb hele dagen uten å egentlig jobbe og brukte mye tid på å reise til og fra arbeidsplassen.

Opp tidlig om morgenen, stå stille, dritt når det er kaldt for oss som blir fort kalde på fingre. Noen ganger havner du med folk som bare er teite. Enda verre er det å være den eneste jenta, forbanna mannsdominert og jeg følte meg så maskulin. 
Og at du står der og føler deg totalt ubrukelig. Du må stå der og forklare idiotene av noen bilister som ikke hører på noe av det du sier. 
Ledere som behandler deg som dritten på gulvet. Gidder ikke kjøre maskinene av veien i pausen sin, så dirigentene må stå igjen og passe på dette da... den KAN skje, men skjer jo ikke hele tiden. 

Det er jo også positivt ved det. Jeg fikk reist rundt i landet. Trening i å kjøre. Finne frem her i landet på egenhånd. 

 

Anonymous poster hash: 44e80...6d9

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
L Olsen skrev (19 minutter siden):

Var på intervju hos et firma i går og ble tilbudt 185 kr timen pluss overtid og nattillegg hvis jeg består kursene. Er det bra eller dårlig lønn

Som nemnt tidlegare i tråden så er garantilønna på 207,52 kr timen om firmaet hadde fulgt overeinskomsten for asfaltarbeid og vegvedlikehald.

Det sagt så er det det totale tilbodet du må vurdere.
Kor mykje får du i overtidsbetaling? Arbeidsmiljølova sitt minimum på 40% tillegg, eller 50% som er mest vanleg i bedrifter som er underlagt tariffavtale? Kva er nattillegget på? Og ikkje minst kor mange timar med nattarbeid får du tilbod om. Det hjelper ikkje at du kan få 1000 kr timen om natta om du berre blir satt til dagarbeid.

I tillegg må du vurdere dei øvrige arbeidsforholda for å vurdere om det totalt sett er greit betalt.

Kva er vilkåra for å ta kursa forresten? Er det arbeidsgiver som dekker kostnadane for å ta kursa? Får du ta kursa i arbeidstida og får betalt for tida du bruker? Får du bindingstid der du forpliktar deg til å jobbe i ei bestemt periode etter at du har tatt kursa? Kva skjer om du ikkje består kursa?
Om du får kursa gratis utan å måtte bruke fritid på å gjennomføre kursinga så er det ein god bonus som kompanserer for litt lavare lønn, dette er då kompetanse som du kan bruke for å finne deg ein betre jobb neste gong ettersom du då kan søke som ferdig utdanna med erfaring som trafikkdirigent.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 timer siden):

Som nemnt tidlegare i tråden så er garantilønna på 207,52 kr timen om firmaet hadde fulgt overeinskomsten for asfaltarbeid og vegvedlikehald.

Det sagt så er det det totale tilbodet du må vurdere.
Kor mykje får du i overtidsbetaling? Arbeidsmiljølova sitt minimum på 40% tillegg, eller 50% som er mest vanleg i bedrifter som er underlagt tariffavtale? Kva er nattillegget på? Og ikkje minst kor mange timar med nattarbeid får du tilbod om. Det hjelper ikkje at du kan få 1000 kr timen om natta om du berre blir satt til dagarbeid.

I tillegg må du vurdere dei øvrige arbeidsforholda for å vurdere om det totalt sett er greit betalt.

Kva er vilkåra for å ta kursa forresten? Er det arbeidsgiver som dekker kostnadane for å ta kursa? Får du ta kursa i arbeidstida og får betalt for tida du bruker? Får du bindingstid der du forpliktar deg til å jobbe i ei bestemt periode etter at du har tatt kursa? Kva skjer om du ikkje består kursa?
Om du får kursa gratis utan å måtte bruke fritid på å gjennomføre kursinga så er det ein god bonus som kompanserer for litt lavare lønn, dette er då kompetanse som du kan bruke for å finne deg ein betre jobb neste gong ettersom du då kan søke som ferdig utdanna med erfaring som trafikkdirigent.

de fleste rene dirigent firma betaler ikke tariff, de exister for at det er billigere for entreprenøren og leie de enn og ansette de selv, lønsdumping rett og slett, og gjennomtrekken på dirigenter er så høy at det neppe er noen utsikter for organisering og tariff lønn. 

 

 

Lenke til kommentar
L Olsen skrev (12 timer siden):

Var på intervju hos et firma i går og ble tilbudt 185 kr timen pluss overtid og nattillegg hvis jeg består kursene. Er det bra eller dårlig lønn

når får du overtid er og et vesentlig tema , der jeg jobbet var det kun overtid om du måtte stå extra men om du selv satte deg opp på doble skift var det bare normal lønn. 

 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (På 24.2.2021 den 20.39):

når får du overtid er og et vesentlig tema , der jeg jobbet var det kun overtid om du måtte stå extra men om du selv satte deg opp på doble skift var det bare normal lønn. 

 

 

Dette er jo helt normalt, mertid skal ikke betales med overtid. Vi har det samme hos oss. Om jeg velger å jobbe ekstra så legger jeg de timene til flex konto, så kan jeg feks ta fri tidligere på fredagen eller få de utbetalt når det blir for mye timer. Blir jeg dog bedt om å jobbe ekstra via en overordnet, partner eller kunde så jobber jeg overtid og får tillegg.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Dette er jo helt normalt, mertid skal ikke betales med overtid. Vi har det samme hos oss. Om jeg velger å jobbe ekstra så legger jeg de timene til flex konto, så kan jeg feks ta fri tidligere på fredagen eller få de utbetalt når det blir for mye timer. Blir jeg dog bedt om å jobbe ekstra via en overordnet, partner eller kunde så jobber jeg overtid og får tillegg.

tja andre yrker jeg jobber så er det overtid ut over normal arbeidstid , så om jeg sier ja til og ta en jobb etter 1600 så er dette overtid, nå er det ikke slik at jeg kan velge og jobbe extra om jeg syntes det var en god ide en dag men ut fra behov. om jeg sette timer inn i timebank når jeg jobber extra så får jeg forsatt utbetalt overtidstillegget som er 50 eller 100% 

det var heller ikke snakk om at du skulle jobb inn timer for og avspasere da det var 0% kontrakter med lønn for konkrete timer på jobb. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 minutter siden):

tja andre yrker jeg jobber så er det overtid ut over normal arbeidstid , så om jeg sier ja til og ta en jobb etter 1600 så er dette overtid, nå er det ikke slik at jeg kan velge og jobbe extra om jeg syntes det var en god ide en dag men ut fra behov. om jeg sette timer inn i timebank når jeg jobber extra så får jeg forsatt utbetalt overtidstillegget som er 50 eller 100% 

det var heller ikke snakk om at du skulle jobb inn timer for og avspasere da det var 0% kontrakter med lønn for konkrete timer på jobb. 

Ja, for du sier ja. Du velger det ikke selv. Det er mertid når en velger det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...