Gå til innhold

Noen som har peiling på trafikkdirigering? Hva er lønnen på og hvordan ellers er det som jobb


Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb hvor jeg av og til må hjelpe til med trafikkdirigering, men stort sett leier vi inn andre til å utføre denne oppgaven. Jeg vet ikke særlig om lønnen for en trafikkdirigent, men når vi har personell, utstyr og kunnskap i bedriften og allikevel velger å leie inn dirigenter, så tipper jeg lønnen er lav.

Kravet for å kunne dirigere trafikk er, om jeg husker riktig: Arbeidsvarsling kurs 1 eller 2 + kurs 3. I tillegg må en snakke norsk (i hvert fall nesten), være over 18 år og ha førerkort.

Jobben er enkel, også midt i en rundkjøring, men vær forberedt på sinte bilister og at tiden går ufattelig tregt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (På 24.2.2021 den 8.31):

Som nemnt tidlegare i tråden så er garantilønna på 207,52 kr timen om firmaet hadde fulgt overeinskomsten for asfaltarbeid og vegvedlikehald.

Det sagt så er det det totale tilbodet du må vurdere.
Kor mykje får du i overtidsbetaling? Arbeidsmiljølova sitt minimum på 40% tillegg, eller 50% som er mest vanleg i bedrifter som er underlagt tariffavtale? Kva er nattillegget på? Og ikkje minst kor mange timar med nattarbeid får du tilbod om. Det hjelper ikkje at du kan få 1000 kr timen om natta om du berre blir satt til dagarbeid.

I tillegg må du vurdere dei øvrige arbeidsforholda for å vurdere om det totalt sett er greit betalt.

Kva er vilkåra for å ta kursa forresten? Er det arbeidsgiver som dekker kostnadane for å ta kursa? Får du ta kursa i arbeidstida og får betalt for tida du bruker? Får du bindingstid der du forpliktar deg til å jobbe i ei bestemt periode etter at du har tatt kursa? Kva skjer om du ikkje består kursa?
Om du får kursa gratis utan å måtte bruke fritid på å gjennomføre kursinga så er det ein god bonus som kompanserer for litt lavare lønn, dette er då kompetanse som du kan bruke for å finne deg ein betre jobb neste gong ettersom du då kan søke som ferdig utdanna med erfaring som trafikkdirigent.

Hei litt OT, men et spørsmål til deg siden du åpenbart har kjennskap til dette.
 

Er manuell dirigering noe som har blitt mer vanlig de siste årene? For tidligere kan jeg ikke huske det var særlig ofte det var manuell dirigering. Derimot var det mye lysregulering. Nå derimot virker det som om det er mest manuell dirigering. Og heller skjeldent med lysregulering.

Lenke til kommentar
Sportsidiot skrev (55 minutter siden):

Er manuell dirigering noe som har blitt mer vanlig de siste årene? 

Har ikkje oversikt på dette, men det aukka sikkerheitsfokuset har nok tvunge fram manuell dirigering under arbeid der ein før sikra med trafikklys eller skilting. Særleg arbeid der ein er utanfor køyretøya er det vanskeleg å forsvare sikkerheitsmessig utan å sikre med anna enn skilting og eit håp om at bilistane respekterer skiltinga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Har ikkje oversikt på dette, men det aukka sikkerheitsfokuset har nok tvunge fram manuell dirigering under arbeid der ein før sikra med trafikklys eller skilting. Særleg arbeid der ein er utanfor køyretøya er det vanskeleg å forsvare sikkerheitsmessig utan å sikre med anna enn skilting og eit håp om at bilistane respekterer skiltinga. 

Takk, høres veldig sannsynlig ut som du skriver ja.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Juni skrev (1 time siden):

Er det noe uskreven regel om fysisk helse? Er relativt lav og ikke topptrent. Ser noen skriver en må sette på plass skilt og lignende, men trenger man være fysisk maskulin for det? Er foresten en relativt lav utrent jente 

Ein må sjølvsagt være fysisk i stand til å utføre jobben, men du må nok omtrent være på nivået av at du har problem med å gå. 

Det er ikkje spesielt tungt å sette opp skilt og kjegler. Fundamenta kan være litt tunge men ikkje veldig. Av omsyn til HMS så er det uansett fornuftig å være to som løfter slik at ein ikkje risikerer skader. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (18 timer siden):

Det er ikkje spesielt tungt å sette opp skilt og kjegler. Fundamenta kan være litt tunge men ikkje veldig. Av omsyn til HMS så er det uansett fornuftig å være to som løfter slik at ein ikkje risikerer skader. 

Betongføtter (fra Euroskilt) for midlertidig skilting kommer i 3 størrelser: 31 kg, 47 kg og 62 kg. Det finnes også gummiføtter som er betydelig lettere, men blåser det er ikke disse noe særlig.

Når det kommer til det du sier om HMS er jeg helt enig, og det er nok de fleste arbeidsgivere også. Det betyr imidlertid ikke at brudd på fornuftig HMS ikke forekommer.

Uansett ville jeg vært mer opptatt av å trene kjernemuskulaturen. Det som er tungt er å stå rett opp og ned i flere timer hver dag.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (15 minutter siden):

Betongføtter (fra Euroskilt) for midlertidig skilting kommer i 3 størrelser: 31 kg, 47 kg og 62 kg. Det finnes også gummiføtter som er betydelig lettere, men blåser det er ikke disse noe særlig.

Når det kommer til det du sier om HMS er jeg helt enig, og det er nok de fleste arbeidsgivere også. Det betyr imidlertid ikke at brudd på fornuftig HMS ikke forekommer.

Uansett ville jeg vært mer opptatt av å trene kjernemuskulaturen. Det som er tungt er å stå rett opp og ned i flere timer hver dag.

 

Off ja det må være det værste, samt å deale med tullete sjåfører som ikke har tid til å vente og vær og vind(iallefall her på vestlandet). Disse folkene fortjener virkelig en god slant for tiden de gir i disse jobbene! 

Lenke til kommentar
agvg skrev (På 10.2.2023 den 14.22):

Noe det syndes mye mot er jo mangelen på avløsning, ofte er det kun det mannskapet som er absolutt nødvendig og ett toalettbesøk kan bli ett problem.

i følge handboken skal du ha pause etter 2 timer med dirigering, er området som dirigeringen skal utførs på over 50 meter skal det minst være 2 personer, men siden du skal ha pause hver 2 time så betyr dette at du må ha minst 3 personer for og kunne dirigere et lite område.
1 har pause til en hver tid og 2 jobber, når jeg dirigerte ( i hele 2 uker ) så roterte vi posisjoner 1 gang i timen , så du jobbet på hver side av veistrekningen i en time og hadde 1 time pause, den som hadde pause avlastet ene siden , man gikk til den andre side og den personen gikk på pause. 
 

hadde strekningen et kryss må du ha 1 til person, men da er det greit og rotere oftere og ha kortere pause hver gang.

 

Men det sier sitt om hvor texas bransjen er når det må stå i forskriften hvor ofte de annsatte skal ha pauser.
image.png.a6e44fdb3e787808408bc37e268519b5.png

image.png.46e6d769f268528960d1060a7d05e152.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (8 minutter siden):

i følge handboken skal du ha pause etter 2 timer med dirigering, er området som dirigeringen skal utførs på over 50 meter skal det minst være 2 personer, men siden du skal ha pause hver 2 time så betyr dette at du må ha minst 3 personer for og kunne dirigere et lite område.
1 har pause til en hver tid og 2 jobber, når jeg dirigerte ( i hele 2 uker ) så roterte vi posisjoner 1 gang i timen , så du jobbet på hver side av veistrekningen i en time og hadde 1 time pause, den som hadde pause avlastet ene siden , man gikk til den andre side og den personen gikk på pause. 
 

hadde strekningen et kryss må du ha 1 til person, men da er det greit og rotere oftere og ha kortere pause hver gang.

 

Men det sier sitt om hvor texas bransjen er når det må stå i forskriften hvor ofte de annsatte skal ha pauser.
image.png.a6e44fdb3e787808408bc37e268519b5.png

image.png.46e6d769f268528960d1060a7d05e152.png

Wow det er mye pause, hva ligger bak? Oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Wow det er mye pause, hva ligger bak? Oppmerksomhet?

det er ikke definert hvor mye pause du skal ha, men siden du må ha minst 1 person mere en antal posisjoner så ender du opp med at 1 ikke har noe og gjøre mens de andre jobber. det er tungt og stå rett opp og ned i 2 timer på hard asvalt exponert til alt av vær og vind, som dirigent har du heller ikke lov til og sitte, du skal enten stå og holde stop skiltet rett opp eller du skal så og vinke på biler, så 2 timer er ganske lenge og stå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...