Gå til innhold

Dette er Europas mest populære elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Marzo said:

Hva er grunnen til at vi ikke ser forbedringer i kvaliteten på produktene til Tesla? 

Er det for å holde kostnadene nede eller skyldes det at fabrikkene produserer over bristepunktet? 

Er vel en liten faktor av begge deler.

Tesla gjør mye for å holde kostnadene nede. På nye Model 3 har de unlatt å montere noen plastklips i understellet da de var overflødig. Ser litt rart ut at de mangler og hva kan en liten plastklips koste?

Men regner man på det blir det faktisk litt penger. Spørsmålet er jo om de sparer litt for mye visse plasser.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Marzo said:

Hva er grunnen til at vi ikke ser forbedringer i kvaliteten på produktene til Tesla? 

Er det for å holde kostnadene nede eller skyldes det at fabrikkene produserer over bristepunktet? 

Man ser forberinger i kvaliteten. Hver nye modell de kommer med blir raskere av bedre kvalitet enn tidligere modeller, og hver modell blir av bedre kvalitet for hver måned som går.

Men så klart, de er ikke perfekt. Du er inne på et par av grunnene til at alt de produserer ikke alltid har optimal kvalitet. For Tesla handler det meste om vekst, som betyr at fabrikkene presses langt, og samtidig må man også redusere prisene, slik at etterspørselen kan holde følge med økt produksjonskapasitet.

Det er ikke lett for noe selskap som selger fysiske varer å øke salget med 50% per år, år etter år.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

Hva er grunnen til at vi ikke ser forbedringer i kvaliteten på produktene til Tesla? 

Er det for å holde kostnadene nede eller skyldes det at fabrikkene produserer over bristepunktet? 

Tesla holder vel et normalt amerikanske kvalitetsnivå på bilene sine?

Hva er grunnen til at bl.a. VW og Volvo har så store problemer med kvaliteten på sine elbiler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Er vel en liten faktor av begge deler.

Tesla gjør mye for å holde kostnadene nede. På nye Model 3 har de unlatt å montere noen plastklips i understellet da de var overflødig. Ser litt rart ut at de mangler og hva kan en liten plastklips koste?

Men regner man på det blir det faktisk litt penger. Spørsmålet er jo om de sparer litt for mye visse plasser.

Jeg tror neppe det er snakk om besparelser i penger, til syvende og sist legges det da bare på bilens pris. 

Det er mer naturlig å tro at de ønsker å kutte ned tiden det tar å lage bilen. 
Det nevnte klipset tar en gitt tid å installere, tid som kan erstattes med økt produksjon. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

"Knapt". Du nevner Cybertruck. Den ble designet og bygget på to uker. Den skulle fått et revidert design i slutten av fjoråret. Men det skjedde ikke. Hvor mye de satser på forskning og utvikling går fram av noe som heter regnskap. Ikke Powerpointer med "vaporware" eller produkter som er satt sammen i hui og hast i en låve for å vise fram til jublende fanbois.

R&D Spend 2019
VAG $17mrd dollar
Apple $16 mrd dollar
Tesla $1,3 mrd dollar.

Hva med å sammenligne tallene i prosent av omsetningen? VW AG er selvsagt langt større enn Tesla, og kan derfor bruke mest penger. Men det blir ikke rettferdig å sammenligne bare i kroner og ører, eller dollar/euro, uten å se det i sammenheng med hvor mye penger de har å rutte med.

Her er en sammenligning mot GM:

gm-vs-tesla-rnd-spending-to-revenue-rati

Av det jeg finner hos VW, så er tilsvarende prosent rundet 6,8-6,9 %.

EDIT: Her er artikkelen jeg fant denne grafen fra:

https://stockdividendscreener.com/auto-manufacturers/gm-vs-tesla-in-research-and-development-costs/

Endret av Snowleopard
lagt til link
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Men regner man på det blir det faktisk litt penger. Spørsmålet er jo om de sparer litt for mye visse plasser.

Er bare tull at dette er penger som Tesla må betale. Klips ville havnet på regningen våres for bilen, og $10 dyrere bil er det ingen som hadde reagert på. Formålet er som Marzo rett over ser jeg er inne på, de prøver å spare tid der de klarer, og det inkluderer å droppe klips. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man ser forberinger i kvaliteten. Hver nye modell de kommer med blir raskere av bedre kvalitet enn tidligere modeller, og hver modell blir av bedre kvalitet for hver måned som går.

Men så klart, de er ikke perfekt. Du er inne på et par av grunnene til at alt de produserer ikke alltid har optimal kvalitet. For Tesla handler det meste om vekst, som betyr at fabrikkene presses langt, og samtidig må man også redusere prisene, slik at etterspørselen kan holde følge med økt produksjonskapasitet.

Det er ikke lett for noe selskap som selger fysiske varer å øke salget med 50% per år, år etter år.

En 2021 modell bygges gjerne på halvparten av tiden de brukte på 2019 modellene. 

Noe har de nok forbedret, men feks dører som ikke lukkes likt ser vi fremdeles..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Er vel en liten faktor av begge deler.

Tesla gjør mye for å holde kostnadene nede. På nye Model 3 har de unlatt å montere noen plastklips i understellet da de var overflødig. Ser litt rart ut at de mangler og hva kan en liten plastklips koste?

Men regner man på det blir det faktisk litt penger. Spørsmålet er jo om de sparer litt for mye visse plasser.

Det dyreste er ikke klipsene i seg selv, men tiden det tar å sette de på. Men man kan selvsagt spørre seg hvilke valg enkelte produsenter tar for å kutte kostnader, mot hva de ville fått igjen for ved å gjøre ting noe bedre. Dete er selvsagt noe alle driver med, der de leter med lys og lykter på hvor de kan spare inn kostnader. Noen valg er smartere enn andre, og da blir nødvendigvis noen valg dummere enn andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Tesla holder vel et normalt amerikanske kvalitetsnivå på bilene sine?

Hva er grunnen til at bl.a. VW og Volvo har så store problemer med kvaliteten på sine elbiler? 

Hvorfor tror du ikke Tesla har problemer med kvaliteten på sine biler?

Det er ikke noe svar på mitt spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Fordi en bilmodell koster det samme å utvikle enten man er liten eller stor.

Det går jo selvsagt på hvor mye penger man har til rådighet, og hvor mange biler man utvikler samtidig. En liten produsent klarer sjeldent å bruke så mye i kroner og ører, men i prosent av budsjettet sitt, kan det være en ganske stor andel.

Det er også mulig å bruke pengene smartere, så antall kroner sier ikke nødvendigvis noe om resultatet. Det er bare å se på IT-investeringer, og da gjerne offentlige. Der renner kronene av og til forbløffende raskt, mens resultatene tilsvarende er små.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Fordi en bilmodell koster det samme å utvikle enten man er liten eller stor.

Det stemmer jo ikke. Hvor mye en bilmodell koster å utvikle kommer an på masse forskjellige faktorer, der en del av de er ganske forskjellig mellom store og små bilprodusenter. Blant annet kan det være enorm forskjell på hvor tett samarbeidet er mellom utviklingsavdelingen og fabrikken, utifra størrelsen på selskapet. Større selskaper har også gjerne mer tungrodd byråkrati, og "design by committe".

Et lite selskap og et stort selskap kan komme frem til samme produkt, med veldig stor forskjell i utviklingskostnad.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Ser ikke helt relevansen.

Ett eller annet må det hvertfall være siden du mener man kan klare det samme med 10% av pengene.

VAG har allerede mange elbilmodeller, mange flere enn Tesla. Det skyldes en langsiktig og seriøs satsing på blant annet felles plattformer(MEB) og ikke den hopp og sprett, på sparket-utviklingen som Tesla driver med. Og det gir resultater med enda nye 20-30 bilmodeller i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...