Gå til innhold

Dette er Europas mest populære elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett dette komme. Lurer på hvordan 2021 blir. Vw kjører ut nye modeller nå som vil selge bra. At vw alt er ledende på el biler i europa var litt overraskende. De har jo stort sett hatt e golf og e up som volum produkt. At tesla har hatt en nedgang på 8% er også litt rart i et marked som har vokst kollosalt. Alle bilfabrikker har hatt corvid utfordringer så man kan ikke skylde alt på det

Lenke til kommentar
Trestein skrev (25 minutter siden):

Har sett dette komme. Lurer på hvordan 2021 blir. Vw kjører ut nye modeller nå som vil selge bra. At vw alt er ledende på el biler i europa var litt overraskende. De har jo stort sett hatt e golf og e up som volum produkt. At tesla har hatt en nedgang på 8% er også litt rart i et marked som har vokst kollosalt. Alle bilfabrikker har hatt corvid utfordringer så man kan ikke skylde alt på det

VW har jo hatt ett enormt fall etter 4 gode måneder med ID3. Hva har skjedd der liksom? 93 biler denne måneden, tusenvis de siste 4...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Aha det gir mening! Har ikke funnet noe håndfast på den enorme endringen, men det sier jo sitt.

 

Vet du når den kommer? Eller, noen har vell fått den om jeg ikke tar feil. Men til nye biler?

Februar/Mars er siste informasjon jeg har sett. ID.4 ble utsatt til Q2 mener jeg, så det kan se ut til at det er målet ihvertfall, så får man se hva det blir til av det. Ta litt ID.3 først, og kjør ID.4 etterpå. Er meldt om at flere ID.4 biler står lagret som ID.3 ble. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

93 for Norge så langt, ser ut til at det er pga FW patch som nevnt over:)

50% mer enn Model 3 med andre ord.

VW pushet ut ekstra mye elbiler i slutten av 2020 for å prøve å nå CO2-kravene. Det tar seg nok opp igjen med rask vekst. Det man lurer på er om VW vil ta igjen Tesla som verdens største elbilprodusent i år eller om man må vente til 2022 før de klarer det.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

50% mer enn Model 3 med andre ord.

VW pushet ut ekstra mye elbiler i slutten av 2020 for å prøve å nå CO2-kravene. Det tar seg nok opp igjen med rask vekst. Det man lurer på er om VW vil ta igjen Tesla som verdens største elbilprodusent i år eller om man må vente til 2022 før de klarer det.

Ja model 3 er jo forventet. De selger "aldri" biler i disse tider. Men for min del var det iallefall veldig uforventet at id3 skulle droppe så fort. Men det har jo en god og åpenbar forklaring:)

 

Ja blir spennende å se, hvordan ligger de an?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

50% mer enn Model 3 med andre ord.

VW pushet ut ekstra mye elbiler i slutten av 2020 for å prøve å nå CO2-kravene. Det tar seg nok opp igjen med rask vekst. Det man lurer på er om VW vil ta igjen Tesla som verdens største elbilprodusent i år eller om man må vente til 2022 før de klarer det.

VW diversifiserer seg i alle retninger virker det som. 
JAC (And Volkswagen) Will Develop a 46800 Cell With CBAK Energy

 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, uname -l said:

50% mer enn Model 3 med andre ord.

VW pushet ut ekstra mye elbiler i slutten av 2020 for å prøve å nå CO2-kravene. Det tar seg nok opp igjen med rask vekst. Det man lurer på er om VW vil ta igjen Tesla som verdens største elbilprodusent i år eller om man må vente til 2022 før de klarer det.

Tipper de ikke klarer det på en del flere år. Jeg vil tro Tesla havner på 800-900.000 biler i år og kanskje noe sånt som 1,3 mill i 2022. Det blir brutalt å skulle klare å nå igjen Tesla over de neste par årene. De må da klare mer enn 400% vekst i år eller rundt 175% årlig vekst over de neste to årene.

Men så klart, man får håpe de klarer det. Det er helt klart det beste for verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

At tesla har hatt en nedgang på 8% er også litt rart i et marked som har vokst kollosalt. Alle bilfabrikker har hatt corvid utfordringer så man kan ikke skylde alt på det

Det er så klart ikke eneste årsak, men det er et faktum salget i Q2 ble stort sett utradert fordi Fremont ble stengt. Altså uten korona kunne trolig salget vært noe sånt som 30% høyere for året. Da hadde det ikke vært snakk om 11% nedgang i Europa, men heller 16% vekst.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

VW har jo hatt ett enormt fall etter 4 gode måneder med ID3. Hva har skjedd der liksom? 93 biler denne måneden, tusenvis de siste 4...

ID3 ble aldri helt ferdig men VW var tvunget til å selge den likevel for å unngå de verste CO2-bøtene. Kostnadene ved å dele ut goodies til misfornøyde kunder, ta biler inn til service osv er åpenbart lavere enn bøtene de ellers ville fått. Nå som vi har bikket nyttår stopper de salget en stund i håp om å fullføre ID3 før salget kan begynne på nytt. 

Minner sterkt om det GM gjorde med Bolt EV, antallet produserte og solgte kjøretøy ble nøye tilpasset krav fra myndighetene. 

For 2020 bommet VW med bare 0,5g CO2 per bil. Det blir værre i år men nå er kanskje VW i stand til å selge ferdige biler snart?

VW hit with fines for missing strict EU emissions targets | Financial Times (ft.com)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Zoe selger best fordi den er billigst, noe som merkes i land hvor moms og avgift på bensinbiler, ikke er like ekstrem som i Norge slik at insentiver for å kjøpe en litt mer normal bil som Tesla og Audi, blir relativt dyrt utenfor Norge, mens de bilene fremstår som røverkjøp i Norge...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...