Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvarsfraskrivelse fra elektriker og markiseleverandør


NoTrace

Anbefalte innlegg

13 hours ago, freddy85 said:

Trur du misforsto, problemt er at kabelen er ført slik at vannet kommer inn i elektronikken i markisen, ikke koblingsboksen. Ta gjerne et bilde av det også.

Hvis dem ikke har gitt spesifikke instruksjoner på kabling så mener jeg dem som har montert markisen har et ansavar.

Vedr koblingsboksen, så må det være hull i bunnen og det ser ut som om en klemme til en jording ikke er ordentlig på, dette kan potensielt være brannfarlig.

Tror du har misforstått. Motor er byttet 2 ganger, første gang var det vanninntrenging i selve motoren på markisen (dekket av markiseleverandør som garanti), mens andre omgang (nå) mener markiseleverandør at vanninntrenging i koblingsboks har medført kortslutningen, og skylder på elektriker.

 

14 hours ago, Hårek said:

Ville vært interessant å vite hva som feilet i motoren. Fabrikasjonsfeil med vanninntregning, gikk det galt fordi viklinger kortsluttet eller var det korrosjon i det mekaniske som gjorde at belastningen ble for stor?
Og er det samme type feil i den siste motoren?
Virker veldig rart at noen dråper vann i en koblingsboks skal finne veien inn i motoren. Boksen kan ikke ha vært full av vann, det ville slått ut som jordfeil. Så da må de vanndråpene renne oppover i kabel til motor.

Første gang var det vanninntrenging i selve motoren, grunnet produksjonsfeil. Jeg kjenner ikke til detaljene utover det dessverre. 
Den gangen gikk jordfeilbryter på sikringen, mens denne siste gangen gikk den ikke. Markiseleverandør hevder at fukt i koblingsboks har ført til kortslutning i motor.

 

14 hours ago, Groovy Gorilla said:

Du ser med en gang at elektrikeren som har gjort dette er en idiot. Null interesse for faget. 3 kabler inn en boks og det ser slik ut. Hullet som går inn i siden er ikke utført med noe rundt, ser ut som det er utført med flat skrujern. Vanskelig å se, men jeg tviler at utsparringen til dreneringshullet er fjernet. Kabel i toppen, ikke lurt, men fullt mulig hvis alt er gjort riktig. Dårlig utført jobb, men elektriker er ikke skyld i dårlig produserte markiser.

 

Ta et bilde der vi får se en meter utenfor boksen. Ser ut som dårlig kabelføring også. 

Skal se om jeg får tatt et bilde i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, mobile999 said:

Det er nok elektrikeren som har koblet til etter at markisen var montert.

Nei, markiseleverandøren koblet til selv etter bytte av motor første gang. Originalt ble det koblet til av elektriker (ettersom markiseleverandøren ikke hadde elektrikere selv til å gjøre den jobben), og jeg hadde forventet at det skulle gjøres etter bytte av motor også, men den gang ei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering. Det var lenge stille fra markiseleverandør, men de sendte fortsatt purring på faktura. Har i dag hatt dialog med dem igjen, og de står fast bestemt på at det er elektriker sin feil. Det ser ut til at saken kommer til å gå til forliksrådet.

De ønsker ikke å få inn en uavhengig elektriker for å evaluere problemet, og de ønsker ikke å inngå dialog med elektrikerfirmaet de påstår har skylden. De har to konkrete forslag til løsning, enten at jeg kan betale halvparten av beløpet eller så kommer de og henter motoren og krediterer faktura.

Utrolig krøkkete å bruke så mye tid på et relativt beskjedent beløp, men jeg mener også at det blir for lett for dem å fortsette med dette hvis man bare gir etter.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Sistnevnte forslag fra markiseleverandør har de faktisk ikke lov til for dette er fastmontert utstyr og uansett hvor mye du eventuelt måtte skylde dem penger så vil det å hente motorene uten at dere er enige defineres styveri.
Like lite som rørleggeren som monterte toalettet på badet ikke bare kan komme å hente denne om du ikke betaler kan ikke markioseleverandøren komme å hente motorene til markisene, de må gå rettens vei til å løse dette.

Virker jo nesten som de vet de vet de har en dårlig sak ettersom de kommer med ulovlige trusler, ikke ønsker uhildet tredjepart eller ønsker å diskutere dette med parten de mener har feil.

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 hours ago, perpyro said:

Sistnevnte forslag fra markiseleverandør har de faktisk ikke lov til for dette er fastmontert utstyr og uansett hvor mye du eventuelt måtte skylde dem penger så vil det å hente motorene uten at dere er enige defineres styveri.
Like lite som rørleggeren som monterte toalettet på badet ikke bare kan komme å hente denne om du ikke betaler kan ikke markioseleverandøren komme å hente motorene til markisene, de må gå rettens vei til å løse dette.

Virker jo nesten som de vet de vet de har en dårlig sak ettersom de kommer med ulovlige trusler, ikke ønsker uhildet tredjepart eller ønsker å diskutere dette med parten de mener har feil.

Jeg har svart at jeg ikke er enig i at de kan hente motoren, så tviler egentlig på at det kommer til det. Videre dialog tyder på at de kommer til å ta dette til inkasso, hvor jeg så ber inkassoselskapet sette dette i bero ettersom vi har en pågående disputt, og at det da må til forliksrådet hvis de skal forfølge kravet videre.

For øvrig føler jeg at jeg har forsøkt å tilby markiseleverandøren å se på forskjellige løsninger, men de avfeier alle og holder fast på at jeg enten må betale eller så skal de ha motor i retur. 

Tror nok, som du sier, at jeg har en ok sak i forliksrådet. 

22 hours ago, freddy85 said:

Ja enig, her har markiseleverandøren en dårlig sak.

Men separat av det så var den koblingsgreine fra elektrikeren ganske slapt utført.

Elektriker har innrømmet at det ikke er helt optimalt montert, men påpeker at det ikke er ufagmessig å føre kabel inn via toppen. De mener også at markiseleverandøren kan ha forårsaket lekkasjen i koblingsboksen da de har vært inne i denne, jobbet med kablene osv.

Elektriker har dog vært og utbedret koblingsboksen vederlagsfritt, og gitt meg en koblingsboks med høyere IP-klassifisering og ført alle kablene inn via sidene i stedet for gjennom toppen. 

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (22 minutter siden):

Elektriker har innrømmet at det ikke er helt optimalt montert, men påpeker at det ikke er ufagmessig å føre kabel inn via toppen. De mener også at markiseleverandøren kan ha forårsaket lekkasjen i koblingsboksen da de har vært inne i denne, jobbet med kablene osv.

Elektriker har dog vært og utbedret koblingsboksen vederlagsfritt, og gitt meg en koblingsboks med høyere IP-klassifisering og ført alle kablene inn via sidene i stedet for gjennom toppen. 

Først og fremst syns jeg du skal ha skryt for å ta denne saken ut og ikke viker etter for markise mafiaen. Men elektrikeren er vel det som kan kalles ganske "full of shit" her og. Å føre kabelen inn i topp på den typen boks uten at det er nødvendig eller å tatt noen tilleggssteg for å sikre vanninntrenging ikke skjer er på alle måter ufagmessig utførelse, og markiselevrandøren har ikke forårsaket noen lekkasje her, fører du inn kabelen i toppen i en slik boks uten å eksempelvis bruke en boks med skikkelig vanntett nippel til kabelen vil det bli vanninntrenging i boksen over tid, det er ingenting å krangle på, her bør elektriker ta selvkritikk og komme å ordne opp gratis. Virker som har leid inn noen skikkelig kranglefanter for å gjøre jobben på begge sider :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...