Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvarsfraskrivelse fra elektriker og markiseleverandør


NoTrace

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette hører hjemme her, men moderatorer må gjerne flytte til egnet sted hvis ikke.

Har havnet i en slitsom situasjon. Vi bygget hus i fjor og flyttet inn i April.
På yttervegg var det trukket opplegg til utvendig, elektrisk solskjerming, utført av elektriker. Solskjermingen ble ettermontert av en lokal markiseleverandør, og koblet til det elektriske anlegget av elektrikerfirmaet som hadde gjort alt det elektriske på huset.

I sommer døde plutselig 2 av 3 markiser. Markiseleverandør byttet motor på alle 3, da de fant produksjonsfeil på produktet som førte til vanninntrenging i motor.
Spol frem et par måneder, så dør den ene markisen igjen. Markiseleverandør kommer og bytter, og sender meg i etterkant faktura på ~6000 kr for bytte av motor. Jeg ble ikke opplyst om prisen på forhånd, ei heller at dette ikke ble dekket av garanti/reklamasjon denne runden. Markiseleverandør svarer snurt at de kan komme og sette i den defekte motoren igjen hvis jeg ikke vil betale for meg.

Markiseleverandøren hevder også at problemet er oppstått som følge av feilmontering av utvendig koblingsboks gjort av elektriker, hvor kabler er ført inn i toppen av koblingsboksen, slik at vann renner langs kabel og inn i boksen. De har oversendt bilder der man klart ser at det meste er vått inni koblingsboksen.

Tar så kontakt med elektriker, som sier de skal fikse problemet med koblingsboksen (kabelføring via topp), men vedkjenner ikke at dette er skyld i at solskjermingen er blitt ødelagt. De kan tar ikke ansvar for tilkoblingen av utstyret, og hevder at markiseleverandøren kan ha forårsaket lekkasjen inn i koblingsboksen, da de koblet til markisene igjen etter den første reparasjonen. De vil derfor ikke dekke faktura fra markiseleverandøren.

Partene er ikke villige til å snakke direkte med hverandre, så da står jeg her som et relativt frustrert mellomledd.

Hvilke rettigheter har jeg her? Hvordan kan jeg "tvinge" dem til å finne en løsning på hvem som er skyldig?
Jeg mener jo at skylden ligger hos én av dem, og at jeg er blitt en skadelidende uskyldig part, og således ikke skal betale en krone for dette her.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektriker må sannsynliggjøre hvorfor / hvordan markisemontøren selv har skapt problemet.
Her har elektriker gjort en grei brøler, og taper nok i en evt konfliktsak noe de trolig er klar over. Mistenker egentlig han prøver å trenere saken noe som dessverre er litt for vanlig.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du om det bare er ei dum koblingsboks? Eller er det noe styring/elektronikk i den? Høres rart ut at vanninntrenging i ei koblingsboks skal få en motor til å svi seg av, så for meg høres det fryktelig ut som markise leverandør har klynget seg til et halmstrå i håp om å slippe utgiftene med å ordne opp etter seg.

Lenke til kommentar

Ingen elektronikk. Det er kun WAGO-koblingsklemmer i den som kobler strøm (positiv og negativ) og jording til solskjermingen. Dette er også argumentet fra elektriker, og legger til at dette skulle ha slått ut som jordfeil om det var grunnet vanninntrenging i koblingsboksen.

Jeg er ingen fagmann på noen av områdene, så sliter med å finne ut hvem av dem som er ansvarlig og som forsøker å lure seg unna ansvaret sitt.

Har lagt ved bilder av koblingsboksen slik den var ved feilsøking av markiseleverandøren.

Pic1.jpg

Pic2.jpg

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Jeg har oversendt siste respons fra elektriker til markiseleverandør. Men det begynner å bli noen lange mailtråder nå med hver av dem, og sitter med en følelse av at ingen kommer til å innrømme feil her. Uansett, takk for svar. Det styrker jo mistanken mot markiseleverandøren som skyldig part.

Hva tenker du om kabelinnføring i toppen av koblingsboks? Markiseleverandøren hevder at det ikke er forskriftsmessig, da vann nesten garantert vil trenge inn der.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (1 time siden):

Hva tenker du om kabelinnføring i toppen av koblingsboks? Markiseleverandøren hevder at det ikke er forskriftsmessig, da vann nesten garantert vil trenge inn der.

På utendørs installasjon skal en unngå å gå inn i topp på den typen bokser du har bilde av her, det har de rett i og noe elektriker firmaet som har satt opp boksen må ordne opp i. Men jeg ser på ingen måte at fuktighet i en koblingsboks som ikke gjør annet enn å sende strømmen videre kan medføre at en motor brenner seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Denne stusset jeg på,  jeg ville aldri dratt ledning inn fra toppen på noe som skal være utendørs

Helt enig. Selv som ufaglært tenker jeg at det er en dårlig idé. Elektriker har for så vidt innrømmet at de skal korrigere dette.

19 minutes ago, Evil-Duck said:

På utendørs installasjon skal en unngå å gå inn i topp på den typen bokser du har bilde av her, det har de rett i og noe elektriker firmaet som har satt opp boksen må ordne opp i. Men jeg ser på ingen måte at fuktighet i en koblingsboks som ikke gjør annet enn å sende strømmen videre kan medføre at en motor brenner seg. 

Den er grei. Takk for input, det setter jeg pris på. Jeg får fortsette å pushe litt på markiseleverandøren.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er på tide å trekke inn en tredjepart som kan litt om elektriske motorer.

Jeg tror jeg ville sendt ut en epost til begge parter, der du gir en opplyser at du må bruke en tredjepart til å undersøke problemet videre, og at det firma som er ansvarlig for feilen vil bli ansvarlig for kostnaden. Gi gjerne en frist på ei uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vurdert den tilnærmingen også, og kommer nok til å følge opp på en slik måte om det stopper helt opp. Nå har jeg ikke fått svar fra markiseleverandør på et par dager, så det er jo mulig at de undersøker dette litt nærmere med elektriker e.l. selv før de gir meg et svar.

Takk for forslaget!

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig inntrykk av at store deler av markise/solskjermingsbransjen nærmest er mafia. Pris-samarbeid, 50% tilbud hele året (er det da egentlig 50% tilbud?), ett solskjermingsfirma som eier veldig mange andre og presenterer seg som konkurrenter osv. For ikke å snakke om prisene deres for et egentlig ganske enkelt produkt.


I veldig samme stil som garderobe-bransjen med garderobemannen i spissen.

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du ser med en gang at elektrikeren som har gjort dette er en idiot. Null interesse for faget. 3 kabler inn en boks og det ser slik ut. Hullet som går inn i siden er ikke utført med noe rundt, ser ut som det er utført med flat skrujern. Vanskelig å se, men jeg tviler at utsparringen til dreneringshullet er fjernet. Kabel i toppen, ikke lurt, men fullt mulig hvis alt er gjort riktig. Dårlig utført jobb, men elektriker er ikke skyld i dårlig produserte markiser.

 

Ta et bilde der vi får se en meter utenfor boksen. Ser ut som dårlig kabelføring også. 

 

 

Endret av Groovy Gorilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville vært interessant å vite hva som feilet i motoren. Fabrikasjonsfeil med vanninntregning, gikk det galt fordi viklinger kortsluttet eller var det korrosjon i det mekaniske som gjorde at belastningen ble for stor?
Og er det samme type feil i den siste motoren?
Virker veldig rart at noen dråper vann i en koblingsboks skal finne veien inn i motoren. Boksen kan ikke ha vært full av vann, det ville slått ut som jordfeil. Så da må de vanndråpene renne oppover i kabel til motor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (28 minutter siden):

Du ser med en gang at elektrikeren som har gjort dette er en idiot. Null interesse for faget. 3 kabler inn en boks og det ser slik ut. Hullet som går inn i siden er ikke utført med noe rundt, ser ut som det er utført med flat skrujern. Vanskelig å se, men jeg tviler at utsparringen til dreneringshullet er fjernet. Kabel i toppen, ikke lurt, men fullt mulig hvis alt er gjort riktig. Dårlig utført jobb, men elektriker er ikke skyld i dårlig produserte markiser.

 

Ta et bilde der vi får se en meter utenfor boksen. Ser ut som dårlig kabelføring også. 

 

 

Er enig i det meste her. Skal ikke påstå at elektriker er idiot, men han har nok ikke brukt mye tid på at det skal se presentabelt ut. Å trekke kabler inn i topp utendørs er fyfy. Selv inn fra siden prøver man å unngå, men kan kanskje forsvares ved bruk av dripnose. Selv ville jeg aldri godtatt noe annet enn innføring i bunn utendørs. 

At dette skal forårsake skade på markiser høres også merkelig ut. Da må man vel begrunne dette på et vis. Det er ikke slik at man kan skylde hvem som helst og så bare legge ballen død. Du har garanti på en ødelagt markise. Dersom leverandør av markisene mener at dette skyldes noen utenforstående så må dem bevise dette. Det er dem som har bevisbyrden her og ikke deg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du misforsto, problemt er at kabelen er ført slik at vannet kommer inn i elektronikken i markisen, ikke koblingsboksen. Ta gjerne et bilde av det også.

Hvis dem ikke har gitt spesifikke instruksjoner på kabling så mener jeg dem som har montert markisen har et ansavar.

Vedr koblingsboksen, så må det være hull i bunnen og det ser ut som om en klemme til en jording ikke er ordentlig på, dette kan potensielt være brannfarlig.

Lenke til kommentar

Jeg har ved en anledning opplevd at vann har kapilert inni en kabel fra et sted til et annet og dryppet ut der.
Den skyldige var en varmtvannsbereder med lekk varmeelement og fall ned til kabelen med tilførselen som var fast tilkoblet.
Oppdaga det fordi det begynte å dryppe vann ut av bryteren til tanken og bryten sto på badet mens tanken i en bod i etasjen over.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Burde ikke da markisemontøren ha sett dette under montering? Virker som om det kan være delt skyld her - du kan be de sammen fikse dette ellers så forfølger du saken videre. Hør evt om dette er noen som forsikringsselskapet ditt kan hjelpe med. Er ikke sikkert partene vil ha et slikt selskap som motpart, og i alle fall ikke for et relativt lite beløp.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...