Gå til innhold

FEATURE: Hvor mye PC får du egentlig for prisen av en PlayStation 5?


Anbefalte innlegg

Skeptisk23 skrev (20 timer siden):

Er det ikke på tide å gi seg? Dere går jo bare i sirkler.

Nivået av fanboyism var ganske høyt her inne, men woeah, gringorilla, det der tok kaka. 

 

Er HELT enig i at dette går i sirkler, og det er jo nettopp på grunn av mye av det jeg skriver i mitt innlegg; At folk ikke skjønner at personer vektlegger forskjellige ting. Men ekstremt spent på hva du mente var fanboyism i mitt innlegg. Do enlighten me. Jeg kan til nød gå med på at mitt poeng om innovasjon var på kanten, men til syvende og sist handler det om prefeanse, altså hvilke innovasjoner som er interessante for MEG (folk syntes f.eks. at Wiimoten var interessant, men jeg hater den). Men det helhetlige poenget mitt er jo at folk har preferanser og forskjellige situasjoner som gjør at objektive mål på hva som er best har lite å si på hvilke valg man tar og hva man foretrekker. Selve definisjonen på en fanboy er jo en person som ikke er villig til å genuint prøve ut alternativene før han foretar valget og som mener at andre folk bør velge det de selv synes. Ikke en person som tar det du tydeligvis mener er "feil" valg. Som jeg nevnte har jeg vært gjennom det aller meste og har ikke tatt et endelig valg om hva jeg liker best engang. Men situasjonen min for tiden gjør at jeg foretrekker å spille på Playstation. Som regel har dette vært det jeg har falt tilbake på, men innimellom spiller jeg mye PC og innimellom spiller jeg mye Nintendo. Jeg sier ikke at DU skal spille på Playstation. Faktisk sier jeg det stikk motsatte, og om du tar av deg fanboy-brillene så skjønner nok selv du det.

Jeg vil heller komme med følgende påstand:
Hvis du oppriktig mener at det som kommer best ut av en kvantitativ måling (specs, pris) er det som bør velges i stedet for det som kommer ut av en kvalitativ "måling" (preferanser, situasjon), da er det du som er fanboy. Ikke bare det, du mangler evnen til å sette deg inn i andre folk sitt ståsted og godta at noen andre foretrekker noe annet basert på kriterier som du ikke bryr deg om. Og når jeg ser på dine tidligere innlegg her på forumet, så virker det som jeg treffer spikeren på hodet. Tror nesten ikke du har et eneste innlegg der du IKKE bruker ordet "objektiv" i forbindelse med hva som er best og hva du mener folk bør velge.

Om ikke det kom tydelig frem i mitt innlegg så er min holdning nettopp det at folk bør velge det som passer dem best, uavhengig av om det har de beste specsene, "beste" eksklusivene (anførselstegn fordi det er en smakssak), billigste/dyreste alternativet eller noe annet lignende. La folk velge det som passer dem.

saywhat skrev (20 timer siden):

 

Du skulle gjerne spilt mer på PC men har ikke tid, - men det virker som du har ganske god tid til å spille når du kjøper fem spill i uka.

Hvem sier at jeg faktisk spiller spillene? Jeg har per nå ca 1800 spill på Steam og ca 800 spill på PS4. Av disse har jeg spilt ca 400 på hver av dem, og som nevnt spiller jeg mye indie, som gjerne tar kortere tid. Og nei, jeg er ikke en samler heller. Jeg bare eier ikke hemninger under salg. Ikke at det trenger å være salg engang. Jeg har over 30 spill på Switch, men faller fortsatt tilbake på Animal Crossing til enhver tid, nettopp fordi det tar kort tid å spille (og jeg kan spille på dass).

Endret av Gringorilla
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, Gringorilla said:

Hvem sier at jeg faktisk spiller spillene? Jeg har per nå ca 1800 spill på Steam og ca 800 spill på PS4. Av disse har jeg spilt ca 400 på hver av dem, og som nevnt spiller jeg mye indie, som gjerne tar kortere tid. Og nei, jeg er ikke en samler heller. Jeg bare eier ikke hemninger under salg. Ikke at det trenger å være salg engang. Jeg har over 30 spill på Switch, men faller fortsatt tilbake på Animal Crossing til enhver tid, nettopp fordi det tar kort tid å spille (og jeg kan spille på dass).

Ser den. Har en ganske så stor backlog selv. Personlig havner jeg ofte tilbake på Rocket League, av den grunnen du nevner til slutt (minus dassen vel å merke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Traff visst en hovednerve!

Hvis du ikke liker å bli kalt fanboy, så bør du unngå å skrive ting som dette:

  •  "Hvor er innovasjonen på PC?"
  • "jeg føler virkelig konsoller, og da med Nintendo og til dels Sony i spissen, er betydelig mer innovativ enn PC, og i alle fall om man ser bort fra indie-scenen"
  • "Bloodborne,  Infamous, The Last Guardian, Dreams, og God of War er f.eks. betydelig mer innovative enn ENDA en RTS i WW2-setting eller enda et survival/crafting-spill. Og Astro Bot, Tearaway og Sackboy er betydelig mer innovative enn hvilket som helst plattformspill på PC."
  •  "For spesielt de to sistnevnte SER vedlig scriptet ut, men det føles ikke slik når man spiller. De er rett og slett bare sømløse. Og ikke minst er alle disse GODE spill."
  • "Uansett hvordan man vender og vrir på det, så er konsoller mer behagelige å styre med."
  • "Det å ha en svær PC i stua er heller ikke optimalt, i alle fall om man har en bedre halvdel."
  • "Jeg kjøper de på tilbud. Og på konsoller virker det faktisk som de kommer raskere på tilbud enn på PC. Og når de kommer på tilbud virker prisene i stor grad å være helt like på begge."
  • "Det folk, spesielt her inne, ikke ser ut til å forstå er at dersom en part i en konkurrerende situasjon er klart bedre, så vil denne partens konkurrent automatisk forsvinne. Men de forskjellige partene her tilbyr forskjellige produkter som dekker forskjellige behov. Men det jeg personlig ikke helt forstår er hvorfor Xbox fortsatt har et marked. Jeg føler at det er ingenting den tilbyr som ikke en av de andre partene tilbyr bedre."
  • "Jeg er enig i at disken er litt for liten, spesielt siden spillene begynner å bli såpass store og det ikke virker som spillene blir nevneverdig mindre på grunn av hastigheten slik som Sony mente, men det er laaaangt fra krise at den er på den størrelsen den er. Spesielt ettersom man kan installere større disker etterhvert. Prisene på disse kommer også til å falle raskt i pris fremover

Alle sitatene fremhever PS på en fordelaktig måte, samtidig som det rakker ned på noe annet. Nå skal de sies jeg har klipt ut, men ingen av de klarte i sin opprinnelige kontekst å være verken nyansert eller drøftende. Som du så fint sier til meg i det andre innlegget ditt, har jeg ingen evne til å se ting fra et annet ståsted, men hallo, med der xbox-sitatet har ikke du det heller det.

Gringorilla skrev (3 timer siden):

Hvis du oppriktig mener at det som kommer best ut av en kvantitativ måling (specs, pris) er det som bør velges i stedet for det som kommer ut av en kvalitativ "måling" (preferanser, situasjon), da er det du som er fanboy.

Dette er en håpløs påstand i og med at både pris og spec er en del av preferansene til de fleste forbrukere.  Jeg har valgt det jeg synes er det billigste tilbudet fordi det passer min livssituasjon, nemlig xbox med gamepass. Brukte nøyaktig 300 kr på kjøp av spill i 2020, samtidig som jeg aldri har spilt så mye i løpet av et år som jeg gjorde. Hvis dette gjør meg til en fanboy, så er det helt okey for meg. Jeg har uansett ikke brukt tiden min til å fremheve mitt valg av konsoll ved å trekke ned andres. (håper jeg)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke liker å bli kalt fanboy, så bør du unngå å skrive ting som dette:

  •  "Hvor er innovasjonen på PC?"
  • "jeg føler virkelig konsoller, og da med Nintendo og til dels Sony i spissen, er betydelig mer innovativ enn PC, og i alle fall om man ser bort fra indie-scenen"
  • "Bloodborne,  Infamous, The Last Guardian, Dreams, og God of War er f.eks. betydelig mer innovative enn ENDA en RTS i WW2-setting eller enda et survival/crafting-spill. Og Astro Bot, Tearaway og Sackboy er betydelig mer innovative enn hvilket som helst plattformspill på PC."
  •  "For spesielt de to sistnevnte SER vedlig scriptet ut, men det føles ikke slik når man spiller. De er rett og slett bare sømløse. Og ikke minst er alle disse GODE spill."
  • "Uansett hvordan man vender og vrir på det, så er konsoller mer behagelige å styre med."
  • "Det å ha en svær PC i stua er heller ikke optimalt, i alle fall om man har en bedre halvdel."
  • "Jeg kjøper de på tilbud. Og på konsoller virker det faktisk som de kommer raskere på tilbud enn på PC. Og når de kommer på tilbud virker prisene i stor grad å være helt like på begge."
  • "Det folk, spesielt her inne, ikke ser ut til å forstå er at dersom en part i en konkurrerende situasjon er klart bedre, så vil denne partens konkurrent automatisk forsvinne. Men de forskjellige partene her tilbyr forskjellige produkter som dekker forskjellige behov. Men det jeg personlig ikke helt forstår er hvorfor Xbox fortsatt har et marked. Jeg føler at det er ingenting den tilbyr som ikke en av de andre partene tilbyr bedre."
  • "Jeg er enig i at disken er litt for liten, spesielt siden spillene begynner å bli såpass store og det ikke virker som spillene blir nevneverdig mindre på grunn av hastigheten slik som Sony mente, men det er laaaangt fra krise at den er på den størrelsen den er. Spesielt ettersom man kan installere større disker etterhvert. Prisene på disse kommer også til å falle raskt i pris fremover

Skal vi se...

Hmm.

På PC er det vel sjeldent vi ser store innovasjoner? Der bruker man vel fortsatt mus og tastatur.

Raytracing er vel den største innovasjonen som har kommet fra PC siden de siste årene?

På konsollene har vi fått VR, 3d skjermer, bevegelseskontrollere, haptic feedback, osv.

Konsoller er generelt enklere å ha med å gjøre.

 

Vet ikke helt hvorfor folk mener man er en Fanboy om man ser objektivt på ting?

Skeptisk23 skrev (11 minutter siden):

Dette er en håpløs påstand i og med at både pris og spec er en del av preferansene til de fleste forbrukere.  

Er det virkelig det da?

Sist jeg så på konsoll salgene så solgte Nintendo Wii bedre enn konkurrentene, selv om den da var langt dårligere spesifikasjoner på.

Samme med Nintendo sine ds i forhold til Playstation sin Vita.

Switch selger jo bedre enn Xbox one.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (9 minutter siden):

Traff visst en hovednerve!

Hvis du ikke liker å bli kalt fanboy, så bør du unngå å skrive ting som dette:

  •  "Hvor er innovasjonen på PC?"
  • "jeg føler virkelig konsoller, og da med Nintendo og til dels Sony i spissen, er betydelig mer innovativ enn PC, og i alle fall om man ser bort fra indie-scenen"
  • "Bloodborne,  Infamous, The Last Guardian, Dreams, og God of War er f.eks. betydelig mer innovative enn ENDA en RTS i WW2-setting eller enda et survival/crafting-spill. Og Astro Bot, Tearaway og Sackboy er betydelig mer innovative enn hvilket som helst plattformspill på PC."
  •  "For spesielt de to sistnevnte SER vedlig scriptet ut, men det føles ikke slik når man spiller. De er rett og slett bare sømløse. Og ikke minst er alle disse GODE spill."
  • "Uansett hvordan man vender og vrir på det, så er konsoller mer behagelige å styre med."
  • "Det å ha en svær PC i stua er heller ikke optimalt, i alle fall om man har en bedre halvdel."
  • "Jeg kjøper de på tilbud. Og på konsoller virker det faktisk som de kommer raskere på tilbud enn på PC. Og når de kommer på tilbud virker prisene i stor grad å være helt like på begge."
  • "Det folk, spesielt her inne, ikke ser ut til å forstå er at dersom en part i en konkurrerende situasjon er klart bedre, så vil denne partens konkurrent automatisk forsvinne. Men de forskjellige partene her tilbyr forskjellige produkter som dekker forskjellige behov. Men det jeg personlig ikke helt forstår er hvorfor Xbox fortsatt har et marked. Jeg føler at det er ingenting den tilbyr som ikke en av de andre partene tilbyr bedre."
  • "Jeg er enig i at disken er litt for liten, spesielt siden spillene begynner å bli såpass store og det ikke virker som spillene blir nevneverdig mindre på grunn av hastigheten slik som Sony mente, men det er laaaangt fra krise at den er på den størrelsen den er. Spesielt ettersom man kan installere større disker etterhvert. Prisene på disse kommer også til å falle raskt i pris fremover

Alle sitatene fremhever PS på en fordelaktig måte, samtidig som det rakker ned på noe annet. Nå skal de sies jeg har klipt ut, men ingen av de klarte i sin opprinnelige kontekst å være verken nyansert eller drøftende. Som du så fint sier til meg i det andre innlegget ditt, har jeg ingen evne til å se ting fra et annet ståsted, men hallo, med der xbox-sitatet har ikke du det heller det.

Snakk om å gå glipp av poenget. Orker ikke kommentere hvert utsnitt du siterer fra meg, men må nesten adressere det første. Det var et direkte svar på et nøyaktig likt formulert innlegg om manglende innovasjon på konsoller. Det var ikke et direkte stikk mot PC, bare spissformulert til å tydeliggjøre hvor teit det opprinnelige utsagnet var. Utover dette formulerer jeg meg mye med utsagn som jeg forstår kan misforstås til å påstås å være noe mer enn bare mine egne meninger, men for å presisere: Det er bare mine egne meninger. Jeg SYNES at det ikke finnes gode plattformspill på PC (forøvrig spent på hvilke du synes er gode). Dette fremmer jeg betydelig mer tydelig i mitt utsagn om Xbox (jeg sier jo til og med rett ut "jeg personlig"), som du også har dratt frem som et eksempel på fanboyisme. Newsflash: Det er ikke fanboyisme å foretrekke en ting foran en annen. Er du fanboy av joggesko bare fordi du foretrekker det foran å bruke vadestøvler? Om man ikke driver med fluefiske, så verdsetter man ikke vadestøvler spesielt mye. Om noen sier at de synes ikke Playstation tilbyr det de trenger eller de ikke forstår hva folk liker med Playstation, så er det helt greit. Men om de sier at Xbox er objektivt bedre enn Playstation, så er det IKKE greit. Det trenger ikke være mer komplisert, men du mener visst noe annet. For min del faller Xbox mellom to stoler (konsoll og PC) og strekker ikke helt til på noen av delene.

Og ja, jeg fremmer Playstation på en fordelaktig måte nettopp fordi det er fordi den i mine øyne bedre dekker disse SUBJEKTIVE kriteriene jeg trekker frem. Innovasjon kan ikke måles objektivt. Spillglede kan ikke måles objektivt. Livsstilstilpasning kan ikke måles objektivt. Det eneste som KAN måles objektivt her er priser og specs. Men det viktigste av alt er at det IKKE finnes et objektivt svar på hvor mye hver av disse kriteriene betyr for folk. Joda, DU verdsetter specs. Det gjør ikke jeg. Jeg verdsetter spillglede foran det. DU verdsetter pris. Det gjør ikke jeg. Jeg har god råd, så pris er sjelden et kriterie jeg vurderer etter. JEG verdsetter innovasjon, og VURDERER den til å være høyere på konsoll. (Vurdering er forøvrig en til sak som du ikke virker å hensynta særlig mye.) 
 

Skeptisk23 skrev (34 minutter siden):

Dette er en håpløs påstand i og med at både pris og spec er en del av preferansene til de fleste forbrukere.


Jeg har på ingen tidspunkt sagt eller i det hele tatt insinuert at pris og specs ikke skal tas med i vurderingen. Jeg sier bare at det ikke skal vektlegges mer enn de andre vurderingene. For da ender man fort opp med å enten kjøpe en PS1 som for tiden koster et par hundrelapper (pris) eller en eller annen supercomputer (specs) for flere hundre tusen. Disse to kriteriene er nemlig som regel motstridende. Det er alle de ANDRE kriteriene som bestemmer hvor på skalaen mellom disse du skal lande. Om Xbox og Playstation hadde vært lik på alle punkter bortsett fra pris, så hadde jeg selvfølgelig valgt det billigste. Og om det eneste som var forskjellen var specs, så hadde jeg selvfølgelig valgt det kraftigste. Men hele poenget mitt er, og la meg skrive dette i blokkbokstaver slik at du ikke leser feil igjen, at PRISER OG SPECS ER IKKE DET ENESTE SOM SKILLER MASKINENE FRA HVERANDRE OG KAN DERFOR IKKE VÆRE DE ENESTE KRITERIENE MAN VURDERER ETTER. Men disse ER altså de ENESTE kriteriene som er objektive.

 

Skeptisk23 skrev (40 minutter siden):

Brukte nøyaktig 300 kr på kjøp av spill i 2020, samtidig som jeg aldri har spilt så mye i løpet av et år som jeg gjorde. Hvis dette gjør meg til en fanboy, så er det helt okey for meg.

Og der fikk jeg bekreftet at du enten er et troll som misforstår med vilje, eller bevisst bruker hersketeknikker for å vri debatten i din retning, eller at du rett og slett mangler forståelse for det norske språk. Jeg heller mot mulighet nummer 2. Igjen må jeg presisere at dette ikke er noe i nærheten av det jeg sier eller insinuerer og normale mennesker oppfatter det heller ikke slik. Men jeg kan gå med på leken og svare deg i klartekst:

Du er ikke fanboy fordi du prefererer noe, uavhengig av hvilke kriterier du har brukt for å ta den avgjørelsen. Du er fanboy fordi du ikke kan godta at ANDRE PERSONER ENN DEG har vurdert kriteriene på en annen måte, enten i vektlegging eller preferanse, og derfor falt på et annet valg.

Du må gjerne foretrekke Xbox, og jeg synes du begrunner godt hvorfor du gjør det. For min del så spiller, som nevnt, penger ikke noen spesielt stor rolle, så det er irrelevant for meg at jeg kan spare penger ved å velge Xbox. Jeg kan også spare penger ved å ikke spille noe i det hele tatt. Men jeg foretrekker å spille, og når jeg spiller foretrekker jeg å spille det jeg har lyst til fremfor det som er billigst. Og det JEG har lyst til å spille trenger ikke være det samme som det DU har lyst til å spille.

Uff, jeg fatter ikke at jeg må forklare noe slikt til et antatt voksent menneske...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (På 18.1.2021 den 18.43):

Nei. Bulldozeren i PS4 er helt elendig.

 

Hadde det bare vært Bulldozer, forrige generasjon hadde AMD Jaguar-prosessorer. Du kan faktisk kjøpe en APU på Aliexpress som har noen bemerkelsesverdige likheter med Xbox Series One S. Anandtech testet den, og den var ikke veldig imponerende.

 

Gringorilla skrev (På 21.1.2021 den 10.31):

Hvor er innovasjonen på PC? Altså, jeg er enig i manglende innovasjon generelt i spillbransjen, men jeg føler virkelig konsoller, og da med Nintendo og til dels Sony i spissen, er betydelig mer innovativ enn PC, og i alle fall om man ser bort fra indie-scenen.

 

Det er ikke maskinvaren som innoverer, det er utviklerne som lager spill til dem.

 

Pallehysa skrev (22 timer siden):

For meg er sammenligning av CPU på PC og PS5 vanskelig. PS5 sin CPU er så tilpasset, at ein må nesten sjå direkte sammenligninger i praksis for å kunne fastslå hastigheiten på CPU. Så vidt eg veit, er ikkje PS5 sin CPU blitt testet opp mot nåke. Testene går meir på heilheiten av systemet. Så da faller påstander som dette, litt igjennom for min del:

  1. PS5 bruker en custom Zen 2 CPU som er lik 3700X i antall kjerner/tråder men PS5 varianten er langt lavere klokket.
  2. Jeg viser til en test hvor 5600X er i snitt ca 20% raskere enn 3700X.

= 5600X er ikke et steg ned fra PS5 CPUen

 

På papiret, om ein visste kor tilpasset CPUen til PS5 faktisk er, kan ein kanskje nå konklusjoner. Så vidt eg veit er den ein plass i mellom zen 2 og 3, ifølge rykter. Ein kan ikkje sjå seg blind på kjerner/tråder og klokkehastigheit. 

Et sted mellom Zen 2 og Zen 3? Ikke med 4MB L3 Cache per CCX. Ryzen 4000-APUer har 4MB L3 Cache per CCX, og de kommer ikke bra ut mot en Ryzen 3600.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Raytracing er vel den største innovasjonen som har kommet fra PC siden de siste årene?

På konsollene har vi fått VR, 3d skjermer, bevegelseskontrollere, haptic feedback, osv.

Konsoller er generelt enklere å ha med å gjøre.

RT har eksistert lenge før det ble relevant innen spill. Det som er nytt er at det gjøres i sanntid i spill. PC er som for det meste først ute med ny hardware så lite overraskende at det kom til PC først.

Virtual Boy (NES) var vel første forsøket innen spill ment for hjemmet men VR har vært brukt i f.eks. simulatorer og lignende lenge før det. Nå i senere tid tok det av på PC (Oculus Rift 2012) før PS VR (2016)

3D skjerm har vel for det meste vært en gimmick, utenom noen perioder det har vært populært på Kino og TVer. Innen spill er det vel på Nintendo 3DS det har vært mest brukt.

Det andre du har nevnt for konsoll har også eksistert lenge i andre former, også på PC selv om det ikke var ment for gaming eller ble tilgjengelig for alle i en eller annen form.

Innovatøren innen spill må være Nintendo. Er vel ingen som spyr ut nye måter å spille på som dem (selv om ikke mye blir værende på markedet fremover).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Jeg SYNES at det ikke finnes gode plattformspill på PC (forøvrig spent på hvilke du synes er gode). Dette fremmer jeg betydelig mer tydelig i mitt utsagn om Xbox (jeg sier jo til og med rett ut "jeg personlig"), som du også har dratt frem som et eksempel på fanboyisme.

Nå er ikke jeg Skeptisk23, men la meg komme med noen eksempler:

  1. Portal
  2. Hollow Knight
  3. Getting Over It with Bennett Foddy
  4. Super Meat Boy
  5. Bloodstained
  6. Celeste
  7. A Hat in Time
  8. Electronic Super Joy
  9. Shovel Knight
  10. Broforce
  11. Trine
  12. Dustforce
  13. VVVVVV
  14. Psychonauts
  15. Ori and the Blind Forest
  16. Cuphead

 

Endret av N o r e n g
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (51 minutter siden):

Nå er det kun gaming vi diskuterer her. Innovasjon innen spill. Ikke noe annet.

Kan ha noe med at det ikke har vært ettertraktet på PC. Mye av det du finner på en konsoll er tilgjengelig på PC for dem som absolutt vil ha det. Er det noe du mangler på en konsoll er det ikke så mye en får gjort med det. Er vel ikke fritt frem for alle å lage noe til en konsoll heller

En konsoll har sin funksjon, en PC har mange.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (58 minutter siden):

Utover dette formulerer jeg meg mye med utsagn som jeg forstår kan misforstås til å påstås å være noe mer enn bare mine egne meninger, men for å presisere: Det er bare mine egne meninger. Jeg SYNES at det ikke finnes gode plattformspill på PC (forøvrig spent på hvilke du synes er gode). Dette fremmer jeg betydelig mer tydelig i mitt utsagn om Xbox (jeg sier jo til og med rett ut "jeg personlig"), som du også har dratt frem som et eksempel på fanboyisme. Newsflash: Det er ikke fanboyisme å foretrekke en ting foran en annen.

Mitt poeng var at måten du gjorde det på, var med å fremheve det som var bra med PS, for så å si det som var dårlig med PC og Xbox. Dette synes jeg ble gjort på en dårlig måte, som kun fremhevet gode kvaliteter med en av sidene, uten å evne å se tilsvarende gode fra den andre. For meg så det kun ut som en som skal vise hvorfor hans ynglingsplattform er bedre enn den andre. 

For eksempel når du fremhever gode spill fra PS som er kjent for sine nyvinninger, for så å skrive at det eneste PC har å komme med er RTS-er, så fremstår det både kunnskapsløst og fanboyist. Hadde du vært litt mer ydmyk i tonen, ikke så bastant og i det minste prøvd å se ting fra begge sider ville jeg ikke reagert. 

Og når du blander inn subjektivitet og objektivitet må jeg bare presisere at jeg gir en god faen i hva du mener, så lenge du ikke bruker begrunnelsen til å rakke ned på noe annet. Det er da du fremstår som en fanboy. 

 

Gringorilla skrev (1 time siden):

PRISER OG SPECS ER IKKE DET ENESTE SOM SKILLER MASKINENE FRA HVERANDRE OG KAN DERFOR IKKE VÆRE DE ENESTE KRITERIENE MAN VURDERER ETTER.

Var det ikke det jeg sa? Jeg skrev at din påstand om at man måtte velge den ene foran den andre var tåpelig. Så vi er jo egentlig helt enig. Kanskje jeg misforsto hva du mente, blir så forvirret når det kommer uthevet skrift. 

Og den delen om hersketeknikker tror jeg vi lar ligge. Alle innlegg her er full av hersketeknikker, og alle har sine egne, som de i mange tilfeller ikke er klar over at de bruker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 timer siden):

Nå er ikke jeg Skeptisk23, men la meg komme med noen eksempler:

  1. Portal
  2. Hollow Knight
  3. Getting Over It with Bennett Foddy
  4. Super Meat Boy
  5. Bloodstained
  6. Celeste
  7. A Hat in Time
  8. Electronic Super Joy
  9. Shovel Knight
  10. Broforce
  11. Trine
  12. Dustforce
  13. VVVVVV
  14. Psychonauts
  15. Ori and the Blind Forest
  16. Cuphead

 

1. Portal kom vel ut på PS3 nesten samtidig.

3. Vet ikke hvordan man kan regne getting over it som et bra spill...

4. Meat boy var vel også på Xbox 360 samtidig.

5. Bloodstained på PS4 og Xbox one.

6. Celeste på alle plattformer.

7. Hat kom litt senere på konsollene.

9. Knight kom på 3ds og Wii u.

11. Trine kom like etter på PS3.

14. Psycho kom ganske hurtig på PS2.

15. Ori kom vel på Xbox samtidig.

16. Cuphead også.

 

Nå vet jeg ikke om gringo tenkte på eksklusive spill, eller pc spill som kom en god del i forveien, eller noe annet.

PantZman skrev (4 timer siden):

En konsoll har sin funksjon, en PC har mange.

Kan fint gjøre mer enn en enkelt ting på en konsoll også.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om gringo tenkte på eksklusive spill, eller pc spill som kom en god del i forveien, eller noe annet.

Ikke jeg heller, men nå er det litt rart å spørre om plattformsjangeren uansett. Plattformsjangeren er jo for det meste død utenom Indie-titler og Mario Maker.

Personlig ville jeg påstått at de fleste spiller på PC av disse grunnene:

  1. Simulatorer, Tycoon, og/eller strategi-spill
  2. Bedre utvalg av kontrollmuligheter
  3. Bedre mulighet for tilpasning og justering av opplevelsen
  4. Bedre grafikk

Mens konsoller sikter seg mer inn på de som ikke ønsker å fikle med innstillinger, oppsett, og komponenter.

En annen fordel med en stasjonær PC er at man kan kjøpe et bra tastatur å skrive på, det er dessverre mangelvare på laptoper.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 22.1.2021 den 14.57):

Det er ikke maskinvaren som innoverer, det er utviklerne som lager spill til dem.

Jeg er 90% enig med deg der. Maskinutviklerne må fortsatt legge opp til innovasjon. Om ikke VR-headset hadde eksistert, så hadde ikke utviklere laget VR-spill, naturlig nok. Men ja, det er i hovedsak spillutviklere som må innovere innenfor de rammene de er gitt. Ideelt sett har man et samarbeid; at spillutviklere kommer med innspill om hva de trenger av verktøy. Men utover det skilles nok ikke konsoller og PC, på annet vis enn at konsollprodusentene gjerne finansierer utviklerne, slik vi ser hos Naughty Dog, Sucker Punch, Insomniac mm. Det er ikke nødvendigvis nevneverdig annerledes enn om en spillutgiver som f.eks. Activision finansierer spillet, men det er nok ikke uten grunn at Nintendos og Sonys eksklusiver konsekvent scorer skyhøyt på Metacritic, mens vi får et nytt COD hvert eneste år fra Activision. Det ligger nemlig en annen motivasjon bak finansieringen.

N o r e n g skrev (På 22.1.2021 den 15.38):

Nå er ikke jeg Skeptisk23, men la meg komme med noen eksempler:

  1. Portal
  2. Hollow Knight
  3. Getting Over It with Bennett Foddy
  4. Super Meat Boy
  5. Bloodstained
  6. Celeste
  7. A Hat in Time
  8. Electronic Super Joy
  9. Shovel Knight
  10. Broforce
  11. Trine
  12. Dustforce
  13. VVVVVV
  14. Psychonauts
  15. Ori and the Blind Forest
  16. Cuphead

Her synes jeg Iki svarte ganske godt. Man må nesten se på ekslusiver, altså hva den ene plattformen tilbyr som den andre ikke gjør. Men utenom det synes jeg ikke Portal kan regnes som plattformspill, selv om det nok strengt tatt kanskje er det. Psychonauts er også 20 år gammelt og kan i alle fall ikke trekkes frem som et spill som er fordelaktig med PC-specs om man skulle velge maskin å spille det på. Videre er A Hat in Time synes jeg er en blek kopi av tilsvarende titler på konsoller (dog noe av det bedre i sjangeren som har kommet på PC på mange år).

N o r e n g skrev (På 22.1.2021 den 21.13):

Plattformsjangeren er jo for det meste død utenom Indie-titler og Mario Maker.

Om du er PC-spiller så skjønner jeg at du sier det. Samtidig kom Astro's Playroom og Sackboy ut til strålende kritikker på PS5, Mario's Odyssey er blant de mest solgte spillene det siste tiåret, og Mario-spillene generelt er blant de mest kritikerroste og mest solgte spillene gang på gang. Ori and the Will of the Wisps var fjorårets femte beste spill ifølge Metacritic, og Spelunky 2 på 13. plass. Sjangeren er langt fra død. Du legger bare ikke merke til den siden du spiller på PC. Men også innen denne sjangeren er det langt mellom innovasjonene, men herunder kommer vel Astro's Playroom nærmere enn hva vi har sett på mange år. Trenger jeg nevne LEGO-spillene? Vet ikke hvor utbredt de spilles på PC (men de er tilgjengelig), men på konsoller selger de som hakka møkk. Gøy er de ofte også.

N o r e n g skrev (På 22.1.2021 den 21.13):

Personlig ville jeg påstått at de fleste spiller på PC av disse grunnene:

  1. Simulatorer, Tycoon, og/eller strategi-spill
  2. Bedre utvalg av kontrollmuligheter
  3. Bedre mulighet for tilpasning og justering av opplevelsen
  4. Bedre grafikk

Enig. Og om du bytter om på punkt 2 og 3 er jeg enig i prioriteringsrekkefølgen også, i alle fall for min egen del. Men jeg tror dessverre de fleste har punkt 4 øverst, og at mange egentlig ikke bryr seg om de andre punktene. Personlig er det i hovedsak kategoriene i punkt 1 jeg spiller på PC, og det er nok også grunnen til at jeg ikke ser spesielt stor innovasjon på PC-fronten, for de kategoriene har ikke spesielt mye nyvinning akkurat. FPS foretrekker jeg faktisk på konsoll, noe som sikkert sitter igjen fra Goldeneye-tida.

Skeptisk23 skrev (På 22.1.2021 den 16.11):

Var det ikke det jeg sa? Jeg skrev at din påstand om at man måtte velge den ene foran den andre var tåpelig. Så vi er jo egentlig helt enig. Kanskje jeg misforsto hva du mente, blir så forvirret når det kommer uthevet skrift. 

Joda, du sa jo strengt tatt det. Men du svarte på mitt innlegg, og påstod jeg er fanboy, når mitt innlegg generelt handlet om å si imot de som påstod at om man skal ha det beste går man for PC, mens om man er på budsjett velger man konsoll. Så når du hev deg inn i den diskusjonen fremstod det for meg som at du var enig med dem. Så ja, vi snakker nok litt rundt hverandre og virker å være enige.

Bottom line: Folk velger det de vil, de har forskjellige grunner og vektlegger forskjellige grunner ulikt.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (5 timer siden):

... Det er ikke nødvendigvis nevneverdig annerledes enn om en spillutgiver som f.eks. Activision finansierer spillet, men det er nok ikke uten grunn at Nintendos og Sonys eksklusiver konsekvent scorer skyhøyt på Metacritic, mens vi får et nytt COD hvert eneste år fra Activision. Det ligger nemlig en annen motivasjon bak finansieringen....

Her synes jeg Iki svarte ganske godt. Man må nesten se på ekslusiver, altså hva den ene plattformen tilbyr som den andre ikke gjør...

... Sjangeren er langt fra død. Du legger bare ikke merke til den siden du spiller på PC....

... det er nok også grunnen til at jeg ikke ser spesielt stor innovasjon på PC-fronten, for de kategoriene har ikke spesielt mye nyvinning akkurat. FPS foretrekker jeg faktisk på konsoll, noe som sikkert sitter igjen fra Goldeneye-tida.

Eksklusive spil er forbrukerfiendtlige, med Nintendo som versting og Sony på en solid andreplass. Det er ingen fordel for God of War eller Mario Odyssey at du må kjøpe en spesifikk konsoll for å spille dem, og spillene blir på ingen måte bedre av at de ikke kan spilles på Xbox eller PC.

Helt greit å se på eksklusiver, men det blir likevel merkelig å se på en sjanger som fungerer best med D-pad. Jeg kunne på samme måte påstått at det ikke finnes gode eksklusive simulatorer på konsoll, og det hadde vært omtrent like tullete.

Jeg bryr meg ikke stort om plattformere. De plattformerne jeg imidlertid har hatt en del moro med er av typen som er "harde": Celeste (B-side fullført), Getting Over It, og Electronic Super Joy.

Lite innovasjon i "eksklusive" PC-spill? Tuller du? Nye turbaserte strategispill har flere faktiske valg du kan ta enn noensinne før, selv Civilization har fått en enorm opptur i dybde fra 5 til 6.

Jeg vil påstå det er mye mer innovasjon som foregår i "PC-sjangrene" enn for eksempel Mario Odyssey, der den største "innovasjonen" fra Mario Sunshine er at Mario nå kan ta kontroll over et dyr for å gjøre det utviklerne forventet slik at du kan få en måne. At Mario Odyssey ble kritikerrost for meg er helt uforståelig, men når jeg tenker på det generelle nivået til kritikere...

Goldeneye er forøvrig et svakt skytespill hvis du ser det i dagens lys, den største innovasjonen var 4-player split-screen. FPS på konsoll er omtrent like naturlig som å bruke hammer for å feste skruer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

Eksklusive spil er forbrukerfiendtlige, med Nintendo som versting og Sony på en solid andreplass. Det er ingen fordel for God of War eller Mario Odyssey at du må kjøpe en spesifikk konsoll for å spille dem, og spillene blir på ingen måte bedre av at de ikke kan spilles på Xbox eller PC.

Større budsjett.

Støtte fra dem som designet hardware.

Bedre optimalisering.

Osv.

Det er kun brukerfiendtlig om man absolutt må spille alle spill, noe ingen absolutt må gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...