Gå til innhold

FEATURE: Hvor mye PC får du egentlig for prisen av en PlayStation 5?


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (23 timer siden):

Jeg kunne på samme måte påstått at det ikke finnes gode eksklusive simulatorer på konsoll, og det hadde vært omtrent like tullete.

Jeg bryr meg ikke stort om plattformere.

Og her har vi jo hele poenget med alle innleggene mine. At det er revnende likegyldig hvor bra den ene plattformen er foran den andre dersom det er på punkter man ikke bryr seg om. Grafikk er for meg bare delvis interessant. RTSer HATER jeg. Strategispill generelt kommer veldig an på. Pris bryr meg ikke det minste. Likevel føler jeg prislappen på en god VR-opplevelse på PC blir for høy sammenlignet med f.eks. PSVR. Modding bryr jeg meg bare om i enkelte spill (Skyrim f.eks.), mens de fleste ønsker jeg å oppleve spillet slik det var tiltenkt. Jeg regner med du bryr deg betydelig mer om disse tingene, og da blir selvfølgelig PC et bedre valg FOR DEG.

N o r e n g skrev (23 timer siden):

Jeg vil påstå det er mye mer innovasjon som foregår i "PC-sjangrene" enn for eksempel Mario Odyssey, der den største "innovasjonen" fra Mario Sunshine er at Mario nå kan ta kontroll over et dyr for å gjøre det utviklerne forventet slik at du kan få en måne. At Mario Odyssey ble kritikerrost for meg er helt uforståelig, men når jeg tenker på det generelle nivået til kritikere...

Jeg er enig i det du sier. Men tror vi snakker litt rundt hverandre når det gjelder innovasjon. Innovasjon føler jeg først og fremst kommer fra hardware, men også fra helt originale sjangre. Da snakker vi sjangre som egentlig ikke har fått noe navn enda, men som man ser i spill som Journey, Dreams, Katamari Damacy, Animal Crossing (relax'em up?), Killer 7, Heavy Rain, Catherine, Afrika/Pokemon Snap, Little Big Planet, mm. Sistnevnte kan argumenteres med at de egentlig bare har videreført sjangeren, og det er nok her vi er litt uenige etter hvilke sjangre vi liker. The Last of Us og Uncharted kan kategoriseres som å være third person shooters, men de har uten tvil videreført sjangeren og viser en ny måte å blande sammen gameplay og historie, og få sømløst gameplay. Men liker man ikke sjangeren, så ser man kanskje ikke slike innovasjoner. Jeg liker, som nevnt, ikke RTS, så jeg sliter skikkelig med å se forskjellen på hva Starcraft bringer på bordet som ikke Command & Conquer gjorde i sin tid.

Og når det gjelder hardware, så har vi bærbarheten til Nintendos Switch, Aim-kontrolleren til PSVR, touch-skjermen til Nintendo DS, 3D-funksjonen til Nintendo 3DS, vibreringen og motstanden i PS5s DualSense, touchpaden til DualShock 4 og DualSense, Gyroene i disse kontrollerne, kontroller-splittingen til Switchen, touch-skjermen til Nintendo WiiU (skaper noen fantastiske nyvinninger i sofa-multiplayer for eksempel), osv. Alle disse ekstra funksjonene får utviklerne til å tenke ut nye måter man kan spille spillene. Ofte blir dette bare gimmicker, men like ofte blir det til den nye bransjestandarden (rumble fra N64 for eksempel, og sannsynligvis haptic feedback fra DualSense fremover). Andre vanlige konsollfunksjoner savner jeg også på PC, som hvilemodus direkte i spillet slik at jeg dagen etter kan starte på nøyaktig samme sted 4 sekunder etter oppstart uten så mye som et hikk.

N o r e n g skrev (23 timer siden):

Goldeneye er forøvrig et svakt skytespill hvis du ser det i dagens lys, den største innovasjonen var 4-player split-screen. FPS på konsoll er omtrent like naturlig som å bruke hammer for å feste skruer.

Alle eldre spill er svake sett i dagens lys. Det endrer ikke det faktum at de HAR innovert. Personlig foretrekker jeg FPS på konsoll, men går helt greit å spille på PC også. Litt avhengig av hvilket spill det er. Men poenget mitt er nå uansett at det som ikke funker for deg er gjerne helt ypperlig for andre. Du sitter ikke med fasiten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...