Gå til innhold

Den anonyme søkemotoren DuckDuckGo har nådd gigantisk milepæl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google viser ikke deg og meg de samme treffene. Nå mener jeg ikke reklamen (som selvfølgelig er tilpasset hver enkelt), men selve søkeresultatet! 

De vet så inderlig godt hvilke domener, type nettsider, kategorier og produkter du foretrekker. Derfor blir resultatet på et Google-søk tilpasset dine preferanser.

En demokrat og en republikaner vil eksempelvis få dramatisk ulikt resultat fra "uavhengige Google" dersom de søker på noe rundt valget.

Som igjen gjør at man aldri kommer seg ut av boblen. Motpartens røster blir ikke saklig fremstilt, og et helt samfunn har ila få år blitt sterkt splittet! Alt pga Google og sosiale medier, og deres algoritmer som ubevisst skaper splittelse, konflikt og konspirasjoner!

Endret av qualbeen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (På 18.1.2021 den 20.50):

Qualbeen: dette var da ganske ville konspirasjonsteorier mot teknoligibransjen og det skaper en stor splittelse mellom oss som er i bransjen og dere som bruker den.

Dette er over hodet ikke konspirasjonsteorier. Det er sånn google fungerer og tjener penger. Vi teknologiinteresserte så det allerede rundt 1999 da den norske søkemotoren Altavista FAST var verdens mest avanserte pga sine brukertilpassede søkeresultater, men få år senere tok Google over markedet med ennå mer brukertilpassede søk kombinert med brukertilpasset reklame som ga mer penger i kassa. Google har ikke ligget på latsiden siden da. Brukertilpasningene er på et vanvittig mye mer avansert nivå nå enn den gangen.

I dag er det almennkunnskap at søkemotorer, sosiale media, aviser, netflix, spotify, nettbutikker og svært mye annet er brukertilpasset. Det er også svært godt kjent at dette bidrar til polarisering og ekstremisering av meninger. Begrepet ekkokammer har blitt viden kjent noen år nå. Også under valgkampen i USA kom det tydelig fram at demokrater og republikanere ikke ser på de samme tv-kanalene, ikke får samme info i sosiale media osv. De lever i hver sine verdner av tilpasset materiale.

Tror du meg fortsatt ikke? Google et eller annet du aldri ville funnet på å google. Google det og lignende søkeord gjentatte ganger fra f.eks hjemme-PCen din. Så følger du med på annonsene du får servert på telefonen, jobb-pcen, sine sosiale media, youtube osv de nærmeste dagene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

Spesielt morsomt om man f.eks deler en dafamaskin i blant, så skjer det noen krysskoblinger et eller annet sted, så samboerens nettaktivitet lekker ut i mine ad-sense annonser ... (og sikkert motsatt)

Sosialt eksperiment: lån PCen, google et eller annet helsprøtt ideoligisk standpunkt flere ganger, klikk på linker osv, logg ut og lat som ingenting og følg med om temaet dukker opp i en samtale..

Eller litt mer på kanten: låne svigermors PC og google kur for en kjønnsykdom, symptomer, tester etc, logg ut og se hva som skjer.. :p Evt. google et sexleketøy, tester, brukererfaringer, priser etc. Legg merke til når annonsestrømmen endrer seg..

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (4 timer siden):

Qualbeen: dette var da ganske ville konspirasjonsteorier mot teknoligibransjen og det skaper en stor splittelse mellom oss som er i bransjen og dere som bruker den.

Jobber selv i bransjen, og kan dessverre bekrefte at det er slik. 😥

Men jeg jobber ikke hos de store utenlandske (Google, Facebook, Twitter, etc..), så i stedet for å ta mitt ord for det - hvorfor ikke se hva ingeniører fra Silicon Valley selv sier?

Legg gjerne merke til nett-vanene de gir egne barn også!

 

The Social Dilemma [Netflix] : https://www.netflix.com/title/81254224?s=a&trkid=13747225&t=cp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Dette er over hodet ikke konspirasjonsteorier. Det er sånn google fungerer og tjener penger. Vi teknologiinteresserte så det allerede rundt 1999 da den norske søkemotoren Altavista var verdens mest avanserte pga sine brukertilpassede søkeresultater, men få år senere tok Google over markedet med ennå mer brukertilpassede søk kombinert med brukertilpasset reklame som ga mer penger i kassa. Google har ikke ligget på latsiden siden da. Brukertilpasningene er på et vanvittig mye mer avansert nivå nå enn den gangen.

 

 

Trodde Altavista var amerikansk. Mener jeg leste noe om Altavista en gang og såvidt jeg kan erindre var den utviklet av en håndfull amerikanere i California som vel alt var etablert som verdens IT hovedstad alt dengang. Eneste norske søkemotor jeg kan erindre er kvasir. Og såvidt jeg vet brukte kvasir Altavista til å levere sine søkeresultater i starten. Men kvasir var ikke involvert i utviklingen av Altavista. Om jeg tar helt feil må du gjerne korrigere meg.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (17 timer siden):

Qualbeen: dette var da ganske ville konspirasjonsteorier mot teknoligibransjen og det skaper en stor splittelse mellom oss som er i bransjen og dere som bruker den.

For å legge til i svaret frå Simen1.
Google sine søkeresultar er vekta slik at du skal få dei mest relevante treffa øverst. For å vurdere kva som er relevante treff bruker google ein kombinasjon av dei linkane som har flest trykk og ei tilpassing av kva dei trur eg aktuelt for deg basert på din nettaktivitet, deriblant både fysisk lokasjon og tidlegare søkehistorikk.

Når eg søker på ordet "Opera" i google får eg nesten berre opp linkar relatert til søkemotoren Opera (samt eit googlekartutsnitt som viser dei kultur- og operahus som er nærmast meg). Med andre ord har Google registrert at eg er meir interessert i data og programmvare enn eg er interessert i høg kultur.
Når eg tek det same søket i inkonito-mudsen til google så er dei to fyrste treffa nettlesaren google på henholdsvis engelsk og norsk, men tredje resultat er wikipediaartikkelen om opera og fjerde resultat er ordbokdefinisjonen. Her får eg då ei blanding mellom begge forståingane for opera.

Denne funksjonen er i utgangspunktet ein god ting ettersom den luker ut eller nedprioriterer søketreff som eg antagelegvis ikkje er interessert i. Den store ulempen er at dette er ein sjølvforsterkande spiral. Jo meir eg trykker på linker som ikkje har med opera eller teater å gjere, jo vanskelegare blir det for meg å finne informasjon om ei operaforestilling seinare ettersom Google putter dei kulturrelaterte treffa lengst ned på lista over søkeresultat.

Bruker du mykje Google til å søke på politisk informasjon så vil du etterkvart lære opp google-algorytmen til å forstå at du ikkje er interessert i andre søkeresultat enn det som argumenterer for ditt politiske syn. Dette gjer at det blir vanskeleg for deg å finne motargument ettersom Google sin algoritme heller vil gi deg meir av det samme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har merket at duckduckgo ofte returnerer danske butikker når jeg søker etter varer. Den blir litt irrelevant i den sammenheng.

Men det finnes jo ikke noe algoritme som er nøytral. Noe må stå først, og hva er mest moralsk riktig å vise op topp nå når nettet nå inneholder tusenvis av treff på dine få søkeord? (Det var enklere i gamle dager)

Lenke til kommentar
18 hours ago, MortenL said:

Jeg har merket at duckduckgo ofte returnerer danske butikker når jeg søker etter varer. Den blir litt irrelevant i den sammenheng.

Men det finnes jo ikke noe algoritme som er nøytral. Noe må stå først, og hva er mest moralsk riktig å vise op topp nå når nettet nå inneholder tusenvis av treff på dine få søkeord? (Det var enklere i gamle dager)

 

Det er jo hva du velger å søke på som avgjør hvilke treff du får. 
Om du søker etter varer eller priser og får opp danske nettbutikker da har du vel kanskje ikke brukt den beste søkestrengen? Du kan jo velge å kun søke i feks .no domener. Da slipper du danske nettbutikker i treffene. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...