Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Mr.Green skrev (1 minutt siden):

Nå kommer jeg sikkert med nok ett rart spørsmål..

folk som har slike rigs, skatter de av tror dere?

jeg lurer på hva skjer om man putter alt rett i lomma.. kan man egentlig bli tatt? heftig rig da

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=216804280

Du kan risikere straffeskatt. Visst det er snakk om små penger så tror jeg det skal godt gjøres å bli tatt, men risikoen er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (1 minutt siden):

Du kan risikere straffeskatt. Visst det er snakk om små penger så tror jeg det skal godt gjøres å bli tatt, men risikoen er der.

Ok, bare tenkte om det ville være kjempekrise om jeg tok ut 3000 tusen en gang eller to..

men så mener jeg foreldra mine har sagt en gang før at alle i Norge har lov å tjene inntil 50 000 skattefritt, så blir liksom litt usikker hehe

Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (9 minutter siden):

Nå kommer jeg sikkert med nok ett rart spørsmål..

folk som har slike rigs, skatter de av tror dere?

jeg lurer på hva skjer om man putter alt rett i lomma.. kan man egentlig bli tatt? heftig rig da

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=216804280

Ja det er jo klart, bankene rapporterer jo hvert år hvor mye man har på konto til skattetaten, så har du plutselig begynnt å få mye penger på konto kan du risikere å bli tatt ut i kontroll og om du da ikke kan redegjøre for hvor pengene kommer fra, ja da tror jeg du sliter.

Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (1 minutt siden):

Ok, bare tenkte om det ville være kjempekrise om jeg tok ut 3000 tusen en gang eller to..

men så mener jeg foreldra mine har sagt en gang før at alle i Norge har lov å tjene inntil 50 000 skattefritt, så blir liksom litt usikker hehe

om du ikke har noen annen inntekt, så kan du skaffe deg frikort 

Lenke til kommentar
muuha skrev (3 minutter siden):

om du ikke har noen annen inntekt, så kan du skaffe deg frikort 

ble ufør noen år siden så planen var egentlig bare ha litt på siden.

Så min situasjon er vel igrunn 18-19 i mnd + rundt 2000 kanskje for 1 mnd med 1080ti.

Men hadde vært utrolig gøy å bygd seg opp litt..

Mining tar jo tid og tolmodighet men jeg liker ideen på "sakte men sikkert" da :)

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Htc one fanboy said:

Når skjermkort betaler seg selv ned på 2-3 mnd, så er det ikke særlig stor risiko, er fremdeles mange måneder til Eth går over til POS. 

spørs vel litt på om du kjøper på finn eller butikk... trolig  ventetiden blir for lang å kjøpe på butikk og derfor lønner det seg å handle på finn isteden. Har 7 stk kort i mining riggen...

og noen sier at en bør ikke ha flere enn 7 kort på en rigg/hovedkort selv om HK har 11 stk pcie 1x spor...  er det mest med tanke på at om en må ta service på riggen og får nedetid så taper en mere penger på å maxe riggen med kort og isteden gå for rigger med 6-7 kort for å minimalisere tap om maskinen ramler ut etc ?  Eller er det fakta at ting med mere ustabilt om en kjører flere enn 7 kort ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
9 hours ago, Mr.Green said:

Ok, bare tenkte om det ville være kjempekrise om jeg tok ut 3000 tusen en gang eller to..

men så mener jeg foreldra mine har sagt en gang før at alle i Norge har lov å tjene inntil 50 000 skattefritt, så blir liksom litt usikker hehe

Frikortgrensa er nå på 60 000,- i året, men det forutsetter at ikke du har noen annen inntekt. Den riggen du linker til vil høyst sannsynlig dra inn mer enn 60K på de gjenværende månedene av året. Selvom du hadde bikka 60K betyr nødvendigvis ikke det at du skal skatte, fordi kan føre opp fradrag på kjøp du har gjort i forbindelse med næringsvirksomhet. Her er det bare å lese seg opp, mener det er 15K man kan sette opp.. og summer over dette så får du fradrag for 30% av summen.. At folk sluntrer unna på skatten syns jeg er en uting, ja beskatningen på mining er kjip - men betal skatten din og lev med det er mitt tips. Vedlagt finner du et screenshot fra skattetaten sine sider.

Frikortlol.png

Endret av Slettet-grkpmGQW
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
8 hours ago, idleman_2 said:

spørs vel litt på om du kjøper på finn eller butikk... trolig  ventetiden blir for lang å kjøpe på butikk og derfor lønner det seg å handle på finn isteden.

Det kommer nye kort i butikk som sendes ut fortløpende hver eneste uke. Flere her inne (meg inkludert) har kjøpt både 3070, 1660super og 3090 hos nettbutikkene de siste ukene og fått levert kort...  Bare å følge med her: 

så kanskje du får napp når det legges ut kort...

 

8 hours ago, idleman_2 said:

noen sier at en bør ikke ha flere enn 7 kort på en rigg/hovedkort selv om HK har 11 stk pcie 1x spor...  er det mest med tanke på at om en må ta service på riggen og får nedetid så taper en mere penger på å maxe riggen med kort og isteden gå for rigger med 6-7 kort for å minimalisere tap om maskinen ramler ut etc ?  Eller er det fakta at ting med mere ustabilt om en kjører flere enn 7 kort ?

Det er mere og holde styr på med 12 kort kontra 7, ofte må man ha flere strømforsyninger for 12 kort.. og da skal det kobles riktig -. hvis ikke kan du fort ødlegge hele riggen. For ikke å si hvis du har 12kort.. også plustelig sliter/throttler det ene.. Min personlige mening er at det er lettere å holde styr på korta og rigsa sine hvis man holder seg til 6-8 ish kort max per rig, men det er selvsagt ingen stor oppgave og drifte en 12korts rig hvis du vet hva du driver med...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
10 minutes ago, Garegaupa said:

Viss ein ser føre seg mining med eitt enkelt skjermkort: Er det nokon som har ei meining om kva for kort som er best å gå for i høve til investering kontra inntening? 

GTX 1660Super hvis du velger NVIDIA eller 5600XT for AMD gir mest $ per tusenlapp investert. Ufordringen er at disse kortene ikke er den nyeste generasjonen.. og heller ikke av det kraftigste typene. Ergo er ikke resell verdien like god som om man eksempelvis gikk for RTX 3070.. RTX 3070 koster mere for hvor mye inntjening det gir, men kjøper du en 3070 er du sikra ett kort det er lettere og selge å få tilbake verdi. For å gi deg harde fakta:

En 3070 er nesten på prikken det dobbelte hva gjelder hashrate (utregningskraft, som er det som bestemmer din inntjening).

En 1660Super leverer 31MHS og koster nå omdagen i butikk alt fra 3500 - 4200 avhengig av modell, vifter osv... 

En 3070 leverer 63MHS og koster nå omdagen i butikk alt fra 9500 - 11000 avhengig av modell, vifter osv...

Endret av Slettet-grkpmGQW
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
14 hours ago, Garegaupa said:

Eg skal til å byggje ny PC no, men som kjent så er det ikkje lett å få tak i nyare skjermkort om dagen... Slik eg ser det så har eg to alternativ:

  1. Prøve å få tak i eit skjermkort til "normal" pris på vanleg måte, og risikere å ikkje få eit kort på to-tre månadar eller meir.
  2. Kjøpe eit overprisa skjermkort på Finn.no eller tilsvarande og få eit kort med ein gong.

Sjølv om alternativ to byd meg sterkt imot av prinsipp så er det ei mogelegheit eg kunne vurdert viss det er slik at eg kunne bruka kortet til mining utanom vanlege brukstider, og på den måten fått dekt inn ein del av mellomlegget.

Kva er realistisk? Viss eg måtte betala tre-fire tusen i overpris for eit kort, kan ein rekne med å tene dette inn att i løpet av nokon månadar? Eller er det for seint å tene såpass med pengar med berre eitt enkelt skjermkort? Kva vil ein kunne rekne med å få inn med, til dømes, eit RTX 3070 no om dagen?

Bygg deg en PC her;  https://www.komplett.no/category/383211/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc

Komplett bygger den for deg, du kan selv konfigurere med de delene du måtte ønske.. Komplett har også satt av skjermkort til dette, så du kan få bygd PC med 3070 om du ønsker dette. Hvor mye man kan regne med en RTX 3070 kan tjene inn ila en måned? Prisene varierer jo hele tiden og akkurat nå så er det ville tilstander fordi ETH setter ny all time high stadig vekk så inntjeningen akkurat nå er litt missvisende, men du kan regne med at en 3070 drar inn 120$ i måneden.. så si en tusenlapp ish.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med Nicehash.. nå har den altså stått og gått en stund (15-16 timer) og jeg kunne potensielt få alt fra 220-350 dollar i måneden, men den viser altså ikke mer enn 1.22 USD Paid, og det gjorde den også før jeg la meg igår.. wtf?

Hvis vi nå tar 222, deler på 4, 55,5 (dollar i uke),  deler 55,5 på 7, så skulle jo det være 7,9 dollar om dagen, men den har altså ikke rørt seg fra 1,22 dollar siden igår?? Syntes dette var veldig rart....

Det har vel ikke noe med at jeg brukte Kryptex i første om gang? Skjermkorta låses da vel ikke til programmet elns tull vel

LYZ2C5g.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...