Redaksjonen. 393 Report post Posted January 15 Sju nye elbiler fra Renault innen 2025 – blant annet en gjenopplivet klassiker Quote Share this post Link to post
hekomo 16843 Report post Posted January 15 Hvorfor skal alle tradisjonelle bilprodusenter lansere så sykt mange forskjellige modeller egentlig? 1 Quote Share this post Link to post
Trestein 3992 Report post Posted January 15 hekomo skrev (47 minutter siden): Hvorfor skal alle tradisjonelle bilprodusenter lansere så sykt mange forskjellige modeller egentlig? Noen kopierer konseptet til T ford og bobla også. Moderne 1 Quote Share this post Link to post
TG- 129 Report post Posted January 16 En ladbare versjon av det sammenslåtte Lada /Dacia merket - en Ladia? 🤔 Quote Share this post Link to post
AL123 281 Report post Posted January 16 For å selge flest mulig biler, sannsynligvis.... 1 Quote Share this post Link to post
Trestein 3992 Report post Posted January 16 AL123 skrev (1 time siden): For å selge flest mulig biler, sannsynligvis.... Eller: Fordi de kan? Uansett så vil flere modeller gi større totalsalg. Når først batterier og motorer er utviklet er det rimelig enkelt å designe biler rundt disse. Å tro at en til to modeller skal tilfredstille store deler av verdens befolkning har ikke vert fasit siste 80 år. 2 Quote Share this post Link to post
hekomo 16843 Report post Posted January 16 (edited) Trestein skrev (14 timer siden): Noen kopierer konseptet til T ford og bobla også. Moderne Huh? Trestein skrev (29 minutter siden): Å tro at en til to modeller skal tilfredstille store deler av verdens befolkning har ikke vert fasit siste 80 år. Hvem har snakket om bare en til to modeller? Og hvem er det som bare har en til to modeller? Edited January 16 by hekomo 2 Quote Share this post Link to post
Trestein 3992 Report post Posted January 16 hekomo skrev (Akkurat nå): Huh? Historie. T ford og vw boble hadde ingen opsjoner og produksjon ble mye billigere og enklere. Grei oppskrift. (For 100 år siden) Quote Share this post Link to post
OlaML 1593 Report post Posted January 16 (edited) 21 hours ago, hekomo said: Hvorfor skal alle tradisjonelle bilprodusenter lansere så sykt mange forskjellige modeller egentlig? Lanser ti konsepter, se hvilke to som blir mest delt i sosiale medier, bygg de to. Edited January 16 by OlaML 1 Quote Share this post Link to post
OPV 142 Report post Posted January 17 Fordi det er lønnsomt å tilfredsstille mange forskjellige kunders krav og ønsker. I tillegg skaper noen produsenter egne nisjer og dermed behov som ikke «fantes». BMW har vært mestere i dette, men 2, 4 og 6 serien. De hadde tradisjonelt 3, 5 og 7 serien (med diverse karrosseriformer) i mange år. Så X-serien av høyere biler og så partalls-bilene som nisjebiler innimellom (også med overlapp) de gamle odde-tallene. De har på den måten økt omsetningen og inntjeningen. Quote Share this post Link to post
kremt 6574 Report post Posted January 17 20 hours ago, hekomo said: Hvem har snakket om bare en til to modeller? Og hvem er det som bare har en til to modeller? Verdens mest verdifulle bilprodusent f.eks har bare 2 modeller som selger (i praksis) 1 Quote Share this post Link to post
AL123 281 Report post Posted January 17 "verdens mest verdifulle bilprodusent" selger ikke nok biler til å være bærekraftig på sikt. 2 Quote Share this post Link to post
trikola 1340 Report post Posted January 17 5 minutes ago, AL123 said: "verdens mest verdifulle bilprodusent" selger ikke nok biler til å være bærekraftig på sikt. Den har jeg hørt før ('minst 1 mill årlig for å overleve') og kanskje det er riktig. Men denne produsenten selger problemfritt alt den produserer samtidig som den har stor vekst i produksjonskapasiteten. Så det er grunn til å tro at den blir 'bærekraftig på sikt'. Millionen er vel innen rekkevidde i løpet av ca 2 år - og så lenge holder kontantbeholdningen om nødvendig. Forøvrig produserer den ikke bare biler. 2 1 Quote Share this post Link to post
AL123 281 Report post Posted January 17 "Så det er grunn til å tro at den blir 'bærekraftig på sikt'. Millionen er vel innen rekkevidde i løpet av ca 2 år". . . .Det kan godt hende, men ikke med 2 modeller. 1 Quote Share this post Link to post
hekomo 16843 Report post Posted January 17 (edited) Trestein skrev (23 timer siden): Historie. T ford og vw boble hadde ingen opsjoner og produksjon ble mye billigere og enklere. Grei oppskrift. (For 100 år siden) Hva i all verden er det du snakker om? Det er da ingen som gjør dette i dag. Edited January 17 by hekomo 1 Quote Share this post Link to post
trikola 1340 Report post Posted January 17 (edited) Jeg kaller sånt trolling (komme med noe som man vet de færreste er enige i), alternativt 'forumfyll'. Edited January 17 by trikola 1 1 Quote Share this post Link to post
hekomo 16843 Report post Posted January 17 kremt skrev (2 timer siden): Verdens mest verdifulle bilprodusent f.eks har bare 2 modeller som selger (i praksis) Nei, den selger fire modeller og det kommer enda flere fremover. En eller to nye modeller bare i år, samt flere i 2022. 1 1 Quote Share this post Link to post
hekomo 16843 Report post Posted January 17 (edited) AL123 skrev (1 time siden): "verdens mest verdifulle bilprodusent" selger ikke nok biler til å være bærekraftig på sikt. Verdens mest verdifulle bilprodusent planlegger ikke å stoppe økningen i salget av biler, så denne kommentaren er ganske verdiløs. Verdens mest verdifulle bilprodusent vil sannsynligvis nesten fordoble salget i år sammenlignet med i fjor. AL123 skrev (47 minutter siden): "Så det er grunn til å tro at den blir 'bærekraftig på sikt'. Millionen er vel innen rekkevidde i løpet av ca 2 år". . .Det kan godt hende, men ikke med 2 modeller. Fire modeller. Og millionen vil altså muligens skje allerede i år, eller det vil ikke være langt unna. Edited January 17 by hekomo 2 Quote Share this post Link to post
Trestein 3992 Report post Posted January 17 trikola skrev (2 minutter siden): Jeg kaller sånt trolling (komme med noe som man vet de færreste er enige i), alternativ 'forumfyll'. Syntes det er relevant. Har vert inne i mange bilkonfiguratorer og det er ekstreme variasjoner på hva man kan velge. Alt fra interiør stoff/kunskinn/lær Diverse ting som rygge assistent/parkering/tilhenger assistent. soltak eller ikke , støy eller soldempende glass, assistent systemer for kjøring freover, wifi i bilen, hud , el hengerfeste, softclose dører, varme i ratt og seter. Alt dette er opsjoner man kan velge i på mange biler. Noen har veldig få. Suzuki swift er ett eksempel. Det finnes flere 1 Quote Share this post Link to post
hekomo 16843 Report post Posted January 17 Trestein skrev (1 minutt siden): Syntes det er relevant. Har vert inne i mange bilkonfiguratorer og det er ekstreme variasjoner på hva man kan velge. Alt fra interiør stoff/kunskinn/lær Diverse ting som rygge assistent/parkering/tilhenger assistent. soltak eller ikke , støy eller soldempende glass, assistent systemer for kjøring freover, wifi i bilen, hud , el hengerfeste, softclose dører, varme i ratt og seter. Alt dette er opsjoner man kan velge i på mange biler. Noen har veldig få. Suzuki swift er ett eksempel. Det finnes flere Ja, det er ille og fælt og negativt at en bilprodusent har ting inkludert som andre krever ekstremt mye for som ekstrautstyr. 2 Quote Share this post Link to post