Gå til innhold

Heve kjøp av vare fra kinesisk selskap


Artorp

Anbefalte innlegg

Hei 🙂

Batteriet til den gamle Acer-laptoppen min ble brukt opp og jeg googlet litt og fant nettsiden acerlaptopbattery.co.uk som hadde samme type og virket å være UK basert. Jeg bestilte ukritisk med kredittkort via paypal og fikk da en bekreftelse fra på at jeg har kjøpt fra et selskap som heter "Shenzhen Aolisite Electronic Co., Ltd.". Det virket rart så jeg googlet nettsiden og den er operert av et selskap basert i Hong Kong og i følge trustpilot er det veldig mange som enten ikke får leveransen sin, får feil modell, eller får defekt produkt. Dette gir meg kalde føtter og jeg ønsker derfor å heve kjøpet, og heller kjøpe fra en mer pålitelig selger.

Jeg kontaktet supporten til nettstedet og ba om å få kansellert ordren. De svarte at det ikke var mulig ettersom produktet var sendt (ifølge postnl tracking status er varen ennå ikke sendt fra varehuset da). De påstod også at dersom jeg ikke plukker opp varen vil den bli destruert av tollen, og at jeg heller skulle kontakte dem igjen når pakken er ankommet for detaljer.

Jeg mener dette er urimelig og jeg ønsker ikke å muligens måtte betale toll, sende i retur med sporing, og kanskje betale allverdens returneringsgebyrer. Siden selskapet tydeligvis er basert i Kina er jeg også usikker på hvilke forbrukerrettigheter jeg har.

Hvilke forbrukerrettigheter har jeg egentlig? Dersom varen ikke dukker opp er vel saken grei og jeg kan sikkert heve kjøpet via kredittselskapet, men hva bør jeg egentlig gjøre om jeg får en pakke som jeg ikke ønsker? Har det noe å si at nettsiden gir inntrykk av å være britisk men egentlig er kinesisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor avbestille noe han trenger? Bare fordi butikken er i Kina? Alt er laget i Kina. 

Jeg kommer med forslag på hvordan trådstarter kan løse det han spør om. Og han har også, i førstepost, skrevet at det er på grunn av brukeranmeldelser, ikke det at batteriet antagelig er laget i Kina at han ønsker å avbestille. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Det er helt vanlig at selskap er basert i Kina. Får du batteriet i posten er det ikke noe problem. Alle laptop batterier kommer fra Kina selv de til tredobbel pris fra "seriøse selgere". 

Det finnes ingen angrerett i utlandet. 

Tja ebay har vel problemet er prisen koster fort 350 kr med sporingnummer å sende med posten kina er de dyreste landene og usa å sende ting til, du kan jo håpe batteriet blir skadet eller ikke kan sendes med fly, ellers må vel du bare vente til du får levert den.

Nå er det mye gatasalg i kina så hvis det blir problemer spørs vel de gjør så mye egentlig. Finnes flere saker i fly kan jo ting skje med dårlig lagte batterier, tollen kan jo også bli problem hvis de tror varen er falsk. Men gode med paypal du enkelt kan lage sak hvis du følger deg lurt, hvis det ikke virker eller ødlagt. Som regel går det i kjøpers frafør hvis ikke selger kan vise sin uskyld.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer L R, jeg gjorde for dårlig jobb med å sjekke brukeranmeldelser og ble litt paff av at 85 % av reviews klager på dårlig eller manglende produkt. Om jeg mottar batteriet kan det jo svikte etter noen måneder etter anmeldelsene å dømme og ønsket derfor å være litt frampå med å avbestille. Jeg har bestilt samme batteri (trenger det snart og ønsker ikke å vente på et batteri som kanskje er defekt) fra Amazon fra et annet selskap som er basert i Hong Kong, men det stoler jeg på siden selgeren har gode anmeldelser og jeg har refundert via Amazon før uten problemer eller ekstrakostnader.

Tror jeg bare venter på at batteriet kommer (eller ikke), og så sjekker om det fungerer før jeg tar saken videre. Så får jeg bare være mer påpasselig på hvor jeg kjøper fra i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kinaselgere gjør hva som helst for å sikre inntektene sine. Har du lagt inn en ordre og betalt for den så er løpet kjørt. Kryss også fingrene for at du ikke trenger garanti på et produkt. Dette er normalt bare en refund av noen prosent av hva du har betalt hvis de i det hele tatt svarer deg. Dokumentasjonen på garanti som fulgte med produktet er vanligvis temmelig verdiløst selv om du tar kontakt med dem innenfor tidsfristen.

Når det kommer til batterier er egentlig det beste og tryggeste rådet å bestille originale batterier selv om de vanligvis ligger godt over tusenlappen. Jeg kjøper heller ingenting som går på 220v fra Kina, da kvaliteten er litt lotto. Orker ikke å risikere brann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du ikke mottar batteriet, eller det ikke er som beskrevet, har du 180 dager på deg til å kreve å få refundert pengene fra PayPal.

Dersom det går i stykker etter noen måneder, er det nok verre, men forutsatt at det er innenfor de 180 dagene, kan du fremdeles klage til PayPal.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Artorp skrev (1 time siden):

Stemmer L R, jeg gjorde for dårlig jobb med å sjekke brukeranmeldelser og ble litt paff av at 85 % av reviews klager på dårlig eller manglende produkt. Om jeg mottar batteriet kan det jo svikte etter noen måneder etter anmeldelsene å dømme og ønsket derfor å være litt frampå med å avbestille. Jeg har bestilt samme batteri (trenger det snart og ønsker ikke å vente på et batteri som kanskje er defekt) fra Amazon fra et annet selskap som er basert i Hong Kong, men det stoler jeg på siden selgeren har gode anmeldelser og jeg har refundert via Amazon før uten problemer eller ekstrakostnader.

Tror jeg bare venter på at batteriet kommer (eller ikke), og så sjekker om det fungerer før jeg tar saken videre. Så får jeg bare være mer påpasselig på hvor jeg kjøper fra i fremtiden.

Du må huske at de som skriver anmeldelser er enten betalt for å skrive gode eller misfornøyde kunder. Alle vi normale som handler skriver aldri anmeldelser på trustpilot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, 0laf said:

Dersom du ikke mottar batteriet, eller det ikke er som beskrevet, har du 180 dager på deg til å kreve å få refundert pengene fra PayPal.

Dersom det går i stykker etter noen måneder, er det nok verre, men forutsatt at det er innenfor de 180 dagene, kan du fremdeles klage til PayPal.

Ja, en kan støtte seg til slike aktører. VISA kan også støtte deg hvis du har betalt via dem.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kjøper du fra norsk nettbutikk har du full angrerett i 14 dager fra mottatt vare. Du trenger ikke engang oppgi noen grunn til at du angrer deg.  Det samme regelverket er også vedtatt i EU, så via EØS avtalen har vi samme angrerett.  Om angrerett ikke opplyses av selger, så øker fristen til 12 mnd.

Resten av verden så blir det evt det som finnes av reklamasjons- og garantimuligheter fra produsent, evt om betalingen er gjort via VISA eller PayPal så har de sine egne muligheter om det er snakk om svindel. 

Garantitid fra produsent kan være 30-90 dager, og bevisbyrden kan være din om det er feil ved produkt. Det samme med kostnader for retur.  Det er rett og slett veldig dårlige forbrukerrettigheter utenom Norge/EU.  Unntaket er store seriøse produsenter som opererer med garantitider mer i tråd med det vi er vant til - f.eks. 1 år garanti.

Pga at vi har et godt system for forbrukerrettigheter i Norge/EU så må butikker/nettbutikker i Norge/EU ta med i beregningen at det blir noe garanti/angre-retur/reklamasjon og dermed legge på prisen noe. 

Kjøper du fra Hong Kong blir det lavere pris, men du tar selv risken, så desto viktigere å vurdere nettbutikken/tilbakemeldinger osv.  Generelt må du beregne å betale dyr frakt tilbake - men noen butikker er veldig serviceinnstilte og sender bare ny vare uten krav om å returnere opprinnelig vare (hvis det er snakk om billige varer og god forklaring fra deg).

Fun fact: CE logoen til "China Export" er med vilje laget for å forveksles med logoen "Conformité Européenne" dvs den europeiske CE logoen som betyr at varen er laget ihht EU regelverk.  Den kinesiske CE logoen gir ingen garantier for produktet.

Lenke til kommentar

Jeg sjekker dokumentasjon på varen ved bestilling og generelt hvor tillitsvekkende nettsiden er.  Dersom dokumentasjon mangler, sender jeg melding til selger og etterspør, evt. velger en annen selger. Jeg har også krevd refund en rekke ganger, for eksempel når ting som skal være waterproof ikke er det eller batteri som har langt mindre mAH enn det som er oppgitt. 

Vær obs på at man kan bli lurt av overskrift på annonse. 48W er ikke alltid 48 Watt, men kanskje bare en del av produktnavnet som ikke har noe med wattstyrke å gjøre. 

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (3 timer siden):

Ah, OK, I stand corrected.

Uansett er det kun produsentens egenerklæring og ikke nødvendigvis testet. Etterlevelsen av hva CE merking kan også være visst litt mangelfull:  https://www.chinaimportal.com/blog/myth-reality-ce-marking-importing-china/

For elektriske produkter (dvs de med stikkontakt) ser jeg gjerne etter N, S, eller TÜV logo i tillegg som viser at produktet har gjennomgått grundige tester og er trygt å plugge i.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 10.1.2021 den 20.11):

Kinaselgere gjør hva som helst for å sikre inntektene sine. Har du lagt inn en ordre og betalt for den så er løpet kjørt. Kryss også fingrene for at du ikke trenger garanti på et produkt. Dette er normalt bare en refund av noen prosent av hva du har betalt hvis de i det hele tatt svarer deg. Dokumentasjonen på garanti som fulgte med produktet er vanligvis temmelig verdiløst selv om du tar kontakt med dem innenfor tidsfristen.

Ja det er jo tydlig, de kan ikke godta tap på 100 kr når det vil koste norske å betale 300 kr for sporingnummer til kina, ikke vil de bevise noe som helst eller hjelpe til å vise produktet faktisk virker. Bra man har ebay money back warranty og paypal ellers er det fritt frem å selge verdiløse gjenstandarder som ikke virker. for en kjøper i norge er det umulig å vite om vare er ekte eller falsk  eller ubrukelig heldigvis er paypal som regel på kjøpes side. Men syns det er rart så små penger at de heletatt gidder å kaste bort tiden sin, de vil ikke heletatt bevise at varen vil virke. Men faktisk er vel de fleste selgere også i england og tyskland ligdene blir veldig sure om man oppretter sak på varen er defekt eller er falsk, ellers høres man ingen ting. Men spør man om bilder eller ekstra informasjon blir det helt stille.

Sitat

For elektriske produkter (dvs de med stikkontakt) ser jeg gjerne etter N, S, eller TÜV logo i tillegg som viser at produktet har gjennomgått grundige tester og er trygt å plugge i.

Nå koster det lite for kineserne å trykke på falske merker, så ville ikke stolt på det uansett. Tviler på det heletatt blir testet mye, at hvis det går feil i produksjon så gidder de ikke å teste det. Når kjøperen uansett må betale returkostnaden. Spiller det lite rolle for selger. Men hvis de taper blokker de vel bare kundene på ebay.

Rykte spiller liten rolle, da de skriver "Please  contact us next time before you give us poor feedback".

Så blir jo som å snakke med datamaskiner, har sikkert bevist gjort det for å ungå problemer.

De i noen tilfeller kan maks gå til halvpris hvis det er billig, eller så gir de bare få dollar eller euro i refusjon for noe som ikke virker, gjør alt for redusere tapet sitt, men svare på spørsmål gidder de ofte ikke mye.  En del selgere sier bare de kontaktet produsent vent 1-3 dager, får de ikke noe svar så men slik burde de gjøre før de selger ting. Ellers blir det som å be om problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...