Gå til innhold

Gel eller fett for å gjøre kontakter motstandsdyktig mot vann og korrosjon


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et fett eller en gel som kan presses inn i kontakter etc. for å beskytte de mot korrosjon og vanninntrengelse. Middelet må selvsagt ikke lede strøm og det bør ha en litt tykk konsistens. Noe ale silikon etc. som ikke renner. 

Jeg vet at man får kjøpt dedikerte midler for dette som koster skjorta, men jeg er ute etter alternative løsninger for hobbybruk hjemme i kjelleren. Helst en transparent veske.

Egentlig er varmelim et utmerket produkt jeg har testet og som funker, men problemet med varmelim er at det herder/stivner og limer alt sammen. Jeg vil at det man bruker skal beholde den samme konsistensen (mer eller mindre). 

Jeg regner med at vanlig sanitår silikon ikke kan brukes da det inneholder syrer etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdere andre kontakter/skjøter ? 
Ymse Scotchlok connectors fra 3M er fylte med korrosjons sikret polykarbonat gel som har en smelte temperatur over 100 grader. Så slike er ikke noe problem for varme rom etc.

 

Edit: Man har jo 1 og 2 komponents isolasjons masse / gel også , eks https://www.elektroimportoren.no/wonder-gel-transparent-280ml-1komponent/1250449/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=Cj0KCQiAw_H-BRD-ARIsALQE_2PFmrtxEMq9dJf7lag0wbPH6hVy65CuPK_DCnOcUNwWwDnLmXlv6GIaAs7DEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Etter en del leting, så fant jeg ut at Biltema sitt "Silikonfett" faktisk blir beskrevet som dielectric silikon. 
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/silikonfett-2000030629

Leser man datasheet'en til produktet så står det følgende:

Sitat

Biltema Silicone Grease is a superior quality, extreme temperature resistant dielectric grease which offers excellent water resiliency and corrosion protection. The silicone based properties reduce friction and provide long lasting lubrication not found in traditional greases.
ADVANTAGES
• Ideal for fitting new brake pads.
• Lubricates all plastic and rubber parts which suffer constant friction.
• Excellent coating capabilities which provide a barrier against water.
• Seals out water & stops squeaks without cracking or splitting rubber.
• Electrically insulating and does not break down when high voltage is applied.

Det virker faktisk som om dem velger å selge denne som noe annet enn det en egentlig er til, selv om den sikkert kan brukes til mange områder. Rart at det som står i datasheet ikke gjenspeiles i beskrivelsen på nettsiden. 

Uansett.... case closed :) 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet litt. Smurte på Biltema sitt silkonfett på en kontaktskjøt og koblet den til strømforsyner og last. Jeg brukte bevisst en ganske tynn ledning her for å få frem litt varme. Belastet ledningen med rundt 70W over ca. 5 minutter og ledningens tykkelse er 22AWG (Ca. 0.3mm2)

Kabel ble ganske varm og det ble skjøten også. Ingen nevneverdig endret viskositet på Silikonfettet. 

Før:

1.thumb.JPG.fc73a2e2ea7fc1e0d471d6ab6c7588a6.JPG

2.thumb.JPG.5cab711a9cc18b7ca1daccde521f742a.JPG

Etter:

3.thumb.JPG.81a5a99693bcd66d2bf71972367230b2.JPG

Jeg holdt den også forran Vifteovnen mens den sto på full guffe. Dette er en 2.000W vifteovn og så nærme som jeg står på bildet er det nesten så jeg brant meg selv. 

Ingen vesentlig endring av viskositet og den rant ikke noe sted. Den holdt seg fast. 

4.thumb.JPG.fc0a74851c7a2f6b4063c2f0f7cd1360.JPG

I mitt hode er konsistensen akkurat slik den bør være. Den er tynn nok til å trenge inn på trange plasser, men stiv nok til å ikke lage klin utover de områdene den er brukt. 

Nå har ikke jeg testet andre lignende midler, men denne er mer enn god nok i furtebua mi og til mine hobbyprosjekter :) 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Hvis den bare trenger å holde noen minutter eller kanskje timer er den helt topp. Men hvis du vil ha den til å holde i månedvis så vil du bli skuffet.

Jeg skal legge denne ldningsbiten under åpen himmel med fett på, uten ytterligere beskyttelse og la den ligge. Så skal jeg se om kontakten holder seg beskyttet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...