Gå til innhold

Hvorfor skal folk vite hva vi tjener?


Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Med denne logikken burde strafferegisteret være offentlig. Det er i folkets interesse å se hvem som er en byrde for samfunnet, og hvem som er farlige.

Det samme med foreldre som er fratatt omsorgen for barna sine. Det er i folkets interesse å se hvem som ikke kan sørge for barna sine.

Nei, økonomien din er et rent privat anliggende. En ting er at selskaper sine tall skal være offentlige, det er helt greit fordi disse er profesjonelle aktører det settes større krav til. Men at alle borgeres private økonomi skal være tilgjengelig er tåpelig.

For meg ser dette ut som skikkelig «gamledager» tankegang. Ingen frihet. Alle skal heller bare lete etter noe å dømme en på. Rene svartelistinga vettu. Og det bunner i grådighet. «De farlige» er et stort spekter. En morder er farlig, såklart vil vi ikke ha gående løs folk som når som helst kan slå deg ned/skyte deg eller angripe. 
Men det vil alltid være noen som finner en omvei, og noe som vil være skjult. Selv om samfunnet liksom er åpent, vil det være noen som samhandler seg imellom mens den naive flokken går der som lydige hunder. Jeg vil isåfall ikke ha et samfunn der vi skal styres av frykt for hva andre dømmer oss på hele tiden. Men det som skjer det skjer, merkelig bare at jo mer rikdom vi har jo mer alvorlige og sure virker folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er litt sprøtt om borgerne liksom skal gå å kontrollere sin nabo, bli si nestes vokter, som om hele samfunnet skulle vært et panoptikon hvor alle spionerer på hverandre.

Uten å dermed skulle forsvare skatteunndragelse eller annen kriminalitet, synes jeg også sysselen fremstår merkelig.
Jeg er glad i gjennomsiktighet, men jeg forventer ikke dermed innsyn hos private borgere.

Fra debatten i stortinget i 2010:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2009-2010/100305/6

Thomas Breen (A):

"Det er en del av det åpne demokratiske samfunn at man har innsyn i hvordan ressursene fordeles i samfunnet, og hvilke byrder man legger på den enkelte innbygger. En oppslutning om skattesystemet fordrer at befolkningen kan være trygg på at man har en faktisk byrdefordeling, som forutsatt av myndighetene. Den enkleste måten å sikre dette på er en offentliggjøring av skattelistene. Det gjør at enkeltpersoner ved selvsyn kan gå inn og se at det stemmer, men ikke minst gjør det også at en kritisk presse kan drive gransking, og på den måten skape en god debatt som faktisk muliggjør at folk flest betaler sin andel til fellesskapet, selv om kanskje ikke alle gjør det med glede."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (2 minutter siden):

Når man er blitt straffet for noe og har gjennomført sin dom i form av bøter eller soning er man igjen en vanlig borger, som skal ha like muligheter i samfunnet som alle andre. Dersom man åpner strafferegisteret vil man i praksis være dømt til evig soning. Det er i samfunnets interesse at disse ikke isettes roller/arbeid som har med sikkerhet å gjøre, og til det har de arbeidsgivere det gjelder mulighet til å søke opp vedkommendes vandel i forkant av ansettelse. I så måte er strafferegisteret delvis åpent.

Hvilken interesse har samfunnet av å se hvem som ikke klarer å sørge for barna sine?

Jeg forstår ikke helt argumentene dine, og du drar inn ting som er totalt urelevant for diskusjonen, som et slags poeng for å underbygge din egen mening.

Hvilken interesse har du av å se min personlige økonomi? Hva tjener det deg å ha innsikt i min personlige økonomi?

Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Fra debatten i stortinget i 2010:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2009-2010/100305/6

Thomas Breen (A):

"Det er en del av det åpne demokratiske samfunn at man har innsyn i hvordan ressursene fordeles i samfunnet, og hvilke byrder man legger på den enkelte innbygger. En oppslutning om skattesystemet fordrer at befolkningen kan være trygg på at man har en faktisk byrdefordeling, som forutsatt av myndighetene. Den enkleste måten å sikre dette på er en offentliggjøring av skattelistene. Det gjør at enkeltpersoner ved selvsyn kan gå inn og se at det stemmer, men ikke minst gjør det også at en kritisk presse kan drive gransking, og på den måten skape en god debatt som faktisk muliggjør at folk flest betaler sin andel til fellesskapet, selv om kanskje ikke alle gjør det med glede."

Hm. Så hovedhensikten er altså dette kontrollelementet.
Ja, det endrer ikke mitt syn på saken.

Nå er ikke dette noe jeg føler sterkt rundt heldigvis, men jeg synes prinsippet er betenkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Fra debatten i stortinget i 2010:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2009-2010/100305/6

Thomas Breen (A):

"Det er en del av det åpne demokratiske samfunn at man har innsyn i hvordan ressursene fordeles i samfunnet, og hvilke byrder man legger på den enkelte innbygger. En oppslutning om skattesystemet fordrer at befolkningen kan være trygg på at man har en faktisk byrdefordeling, som forutsatt av myndighetene. Den enkleste måten å sikre dette på er en offentliggjøring av skattelistene. Det gjør at enkeltpersoner ved selvsyn kan gå inn og se at det stemmer, men ikke minst gjør det også at en kritisk presse kan drive gransking, og på den måten skape en god debatt som faktisk muliggjør at folk flest betaler sin andel til fellesskapet, selv om kanskje ikke alle gjør det med glede."

Tøysete argumentasjon. Den kan brukes om alt som er gjemt her i samfunnet.

Jeg skal komme med et løfte her:

Vinner jeg Eurojackpotten i dag skal jeg sette sammen et juridisk team for å ta dette til Strasbourg.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor denne saken slår så sterkt ut på frihets-barometeret til folk. Når noen foretar en kreditt-sjekk på deg så får de vite hva du tjener. Dvs kunnskapen om min inntekt finnes der ute. Facebook og google og den gjengen vet antageligvis at du er deprimert eller ligger an til å ta selvmord før du har formulert den tanken for deg selv en gang, og de selger til enhver som kan monetisere informasjonen. Og så er man bekymret for at naboen (som selv må legge igjen et spor) får vite om du tjener 400' eller 450'?

Det var fornuftig å ikke legge skattelistene åpent, nedlastbart ut. Det var fornuftig å påføre den som søker en "symmetrisk" ulempe ved at hun selv må legge igjen spor.

Jeg synes at det er lite spennende å vite hvem som tjener mest i mitt område, men tror at skatte listene har noe nytteverdi og liten ulempe.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
per parker skrev (3 minutter siden):

Er nyttig for å utviske sosial forskjeller.
Sosialisme er bygget på likhet, ikke som i USA hvor de rike bare blir rikere og skjuler sine formuer.

Men gjelder ikke dette alt? Det er ikke bare penger som skal deles likt, men hvem vi er skal også normaliseres. Vi skal ikke gå veldig sakte, men Gud forby å løpe forbi noen også. Det beste er såklart om vi går saktere enn snittet, da er man ikke så interessant. Er verre når man fra naturens side er sprekere og raskere. Hvis du skjønte illustrasjonen.  Da får vi slike skrik som «dette er umenneskelig for de fleste av oss!» 

Jeg vil ikke bli lik «alle andre» selv om samfunnet prøver. Ingen er lik bokstavelig talt, men det er et gjennomsnittsmenneske ja. Jeg er dårlige enn snittmennesket på en del, men da er det greit for da føler de seg bedre og kan være belærende. På andre områder er jeg heldigere enn de fleste, da begynner de å stramme båndet jeg går i. 
 

Og likhet er faktisk ikke bra. Total likhet går ikke! Skal alle ha samme mulighet så kommer det til å bli forbanna overbefolket. Og folk kommer til å miste tilhørigheten. Men ting vil heller ikke funke lenger om alle får lik økonomi. Mister totalt verdien. 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (45 minutter siden):

Hvorfor blunketegn? Er det slik man avslutter ned når man føler seg smart? Jeg har skrevet at jeg ikke bruker det. Og tenker ikke bare på meg selv når jeg nevner det her. Det gir også mulighet til å få psykiske problemer, akkurat slik sosiale medier har gjort. Mulighet til å stalke, men noen blir så sykelig opptatte av det at de må innom hele tiden.

Du virker sykelig opptatt av dette til å ikke bry deg. Det er bare det jeg sier. Jeg søker på folk om jeg er nysgjerrig, og jeg driter i, som folk flest, om folk søker på meg. Jeg ser ingen grunn til at inntekt skal være så hemmelig-stemplet. Man tjener det man tjener. Noen tjener mye, andre tjener lite. Men jeg har hatt nytte av tjenesten for å se hvor jeg ligger i lønns-landskapet i forhold til kollegaer og andre i samme yrket. Dette er faktisk en nyttig funksjon for mange. Hvis du ikke liker det, så er det så enkelt som å ikke bruke tjenesten. Det er tross alt frivillig å bruke den. Og det er frivillig å omgås mennesker som kun snakker om penger dersom man ikke liker dette heller.

 

Og forresten, du skal få tre stykker denne gang: ;););) 

 

Edit: Denne forklarer det fint: 

 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bryr meg veldig lite om hva "vanlige" folk tjener, men synes det er positivt at det rettes fokus mot uforholdsmessig høye lønninger blandt ledere, direktører etc. 

For min egen del kan det være nyttig å diskutere hva man tjener i samme sektor/bransje, men da med tanke på lønnsforhandlinger etc. Ellers totalt uinteressant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker først og fremst likestilling her. Ta mitt yrke som sykepleier. Hvis jeg som mannlig sykepleier tjener mer enn en kvinnelig kollega, som gjør akkurat samme jobben, er det interessant å finne ut av. Det er jo faktisk et samfunnsproblem at menn tjener mer enn kvinner i samme jobb, og dette er et godt virkemiddel mot urettferdighet. 

Da tenker jeg heller at det er påfallende at noen tenker de må skjule sin inntekt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker først og fremst likestilling her. Ta mitt yrke som sykepleier. Hvis jeg som mannlig sykepleier tjener mer enn en kvinnelig kollega, som gjør akkurat samme jobben, er det interessant å finne ut av. Det er jo faktisk et samfunnsproblem at menn tjener mer enn kvinner i samme jobb, og dette er et godt virkemiddel mot urettferdighet. 

Da tenker jeg heller at det er påfallende at noen tenker de må skjule sin inntekt

Det er like relevant å vite hva naboen din tjener som å se rullebladet hans. 

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

Du virker sykelig opptatt av dette til å ikke bry deg. Det er bare det jeg sier. Jeg søker på folk om jeg er nysgjerrig, og jeg driter i, som folk flest, om folk søker på meg. Jeg ser ingen grunn til at inntekt skal være så hemmelig-stemplet. Man tjener det man tjener. Noen tjener mye, andre tjener lite. Men jeg har hatt nytte av tjenesten for å se hvor jeg ligger i lønns-landskapet i forhold til kollegaer og andre i samme yrket. Dette er faktisk en nyttig funksjon for mange. Hvis du ikke liker det, så er det så enkelt som å ikke bruke tjenesten. Det er tross alt frivillig å bruke den. Og det er frivillig å omgås mennesker som kun snakker om penger dersom man ikke liker dette heller.

 

Og forresten, du skal få tre stykker denne gang: ;););) 

 

Edit: Denne forklarer det fint: 

 

Du virker veldig enkel. Du skriver bare ting jeg er klar over. Og nei, det er ikke frivillig å omgås mennesker som snakker om dette da de faktisk er i samme nettverk. 
 

Du bruker blunketegn og du legger ved video. 
 

Det er veldig mye oppbrukt du kommer med. Jeg ser ikke hvorfor dette må skrives, for alt du skriver er enten slik jeg er klar over eller som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (27 minutter siden):

Du virker veldig enkel. Du skriver bare ting jeg er klar over. Og nei, det er ikke frivillig å omgås mennesker som snakker om dette da de faktisk er i samme nettverk. 

Du bruker blunketegn og du legger ved video. 

Det er veldig mye oppbrukt du kommer med. Jeg ser ikke hvorfor dette må skrives, for alt du skriver er enten slik jeg er klar over eller som ikke stemmer.

Ok ;););) 
Og forresten, jeg kan ikke snakke for deg, men jeg velger i hvert fall nettverkene mine selv. Kan anbefales ;) Så slipper jeg å omgås folk jeg ikke ønsker å omgås ;) 

RaptorStrike skrev (29 minutter siden):

Nei, det er det absolutt ikke. Slutt å far med løgn.

Det er frivillig å bruke tjenesten. Eller er det noen som sitter med pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å søke på folk? Jeg antar du mente at det ikke var frivillig å "være søkbar". Det er riktig. Men det er ikke det jeg snakket om heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er viktig at man kan se hva andre tjener. Her er det uheldigvis slik at man kan forhandle frem sin egne lønninger så det er ikke uvanlig at man jobber side om side med noen som kan ha betydelig høyere lønn enn deg selv om du har samme oppgaver, samme ansvar og kanskje høyere produktivitet.

Selv synes jeg det er ubehagelig å be om høyere lønn så det går ofte tid mellom mine justeringer da disse gjerne kommer på sjefens initiativ. Jeg har også lagt merke til at det som oftest er de lateste arbeiderne som skriker høyest etter mer lønn (i min erfaring). 

Det mest fornuftige ville vært lik lønn for likt arbeid som lov og heller mindre rettigheter ifbm oppsigelser for ansatte som en mer fornuftig og rettferdig motivator kontra mer lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (54 minutter siden):

Ok ;););) 
Og forresten, jeg kan ikke snakke for deg, men jeg velger i hvert fall nettverkene mine selv. Kan anbefales ;) Så slipper jeg å omgås folk jeg ikke ønsker å omgås ;) 

Det er frivillig å bruke tjenesten. Eller er det noen som sitter med pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å søke på folk? Jeg antar du mente at det ikke var frivillig å "være søkbar". Det er riktig. Men det er ikke det jeg snakket om heller. 

Du er faktisk like enkel som jeg tenkte. Det er veldig typisk at folk reagerer med å øke på med irriterende ting (smileys i dette tilfellet) når de blir irritert. 
Dette er litt av problemet mitt, folk er oppbrukt og enkle. Gjennomsnittsmennesket er det, derfor elsker jeg når smartere klarer å komme seg unna. Som feks at de får tak i penger på måter som disse som absolutt skal titte på inntekten ikke forstår seg på. 
Nå kommer med 100% sikkerhet flere snileyes. Det er nå jeg skulle ønske man kunne lage sånne bitcoins osv, der man legger inn et slags veddemål på hvordan en person reagerer. 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (1 minutt siden):

Du er faktisk like enkel som jeg tenkte. Det er veldig typisk at folk reagerer med å øke på med irriterende ting (smileys i dette tilfellet) når de blir irritert. 
Dette er litt av problemet mitt, folk er oppbrukt og enkle. Gjennomsnittsmennesket er det, derfor elsker jeg når smartere klarer å komme seg unna. Som feks at de får tak i penger på måter som disse som absolutt skal titte på inntekten ikke forstår seg på. 
Nå kommer med 100% sikkerhet flere snileyes. Det er nå jeg skulle ønske man kunne lage sånne bitcoins osv, der man legger inn et slags veddemål på hvordan en person reagerer. 

Kult at du elsker folk som klarer å snike seg unna lov-verket og unngår å bidra til fellesskapet 👍  Du må gjerne kalle meg enkel, men jeg ønsker i hvert fall ikke kriminalitet.

Jeg tenker at jeg gir meg her i denne diskusjonen. Vi kommer aldri til å bli enige om dette, og denne diskusjonen er blitt såpass useriøs allerede. Skattelistene finnes, de er lovlige, og de som evt. velger å bruke dem kan få både positivt og negative opplevelser utav det. Sånn som med det meste andre egentlig. Ferdig snakka, som de sier.

Har veldig lyst å gi deg et par blunkefjes til, men man skal jo ikke mate trollet heller....

Spoiler

Fuck it, det er jo helg ;) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Kult at du elsker folk som klarer å snike seg unna lov-verket og unngår å bidra til fellesskapet 👍  Du må gjerne kalle meg enkel, men jeg ønsker i hvert fall ikke kriminalitet.

Jeg tenker at jeg gir meg her i denne diskusjonen. Vi kommer aldri til å bli enige om dette, og denne diskusjonen er blitt såpass useriøs allerede. Skattelistene finnes, de er lovlige, og de som evt. velger å bruke dem kan få både positivt og negative opplevelser utav det. Sånn som med det meste andre egentlig. Ferdig snakka, som de sier.

Har veldig lyst å gi deg et par blunkefjes til, men man skal jo ikke mate trollet heller....

  Vis skjult innhold

Fuck it, det er jo helg ;) 

 

Jeg vil ikke ha kriminalitet. Grunnen til at jeg liker slik er fordi jeg vet at det såkalte «folket», altså de som passet inn perfekt fra dag 1, kanskje mobbet litt og ellers bare gikk videre i sin «vanlige» boble og dømmer alle som ikke stifter familie i en alder av 28, fortjener å bli dårligere enn de med naturlig talent. Det er ikke rettferdig at en skuespiller tjener mer enn en sykepleier, men sykepleieren kan kanskje ha vært en mobber mens skuespilleren var et mobbeoffer og ble rik. Evt at noen klarer å finne en måte å leve bedre på uten å bruke vanlig fast inntekt. Da starter ramaskriket fra disse gjennomsnittsmenneskene. «Urettferdig» altså. Det er DET jeg elsker. Det skjer nesten aldri, så det blir aldri normalen uansett. Jeg bare elsker når det ikke hjelper å være tilpasset samfunnets oppskrift helt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevner at sykepleiere er underbetalt. Det er jo nettopp en diskusjon som pågår kontinuerlig fordi innteksdata er tilgjengelig. Hvordan skulle man visst det dersom man ikke hadde tilgang på denne informasjonen?

For meg høres det ut som om du er misunnelig på at alle andre har det bedre enn deg, og du ønsker ikke at andre skal se det. Du nevner til stadighet mobbing, uførhet osv. og jeg kan forstå at det da kan være ubehagelig å bli sjekket opp av tidligere venner, skolekamerater eller lignende. Poenget er vel at verktøyet er med på å fremheve skjevhetene i samfunnet, kontra å skjule dem - for da ville lønnsgapet generelt økt.

For øvrig bruker du en særdeles nedlatende diskusjonsmetode, og det burde du nok slutte med dersom folk skal ta svarene dine seriøst.

Endret av NoTrace
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...