Gå til innhold

Hvorfor skal folk vite hva vi tjener?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BIGG skrev (4 timer siden):

Du vet at den skattbare inntekten sier forholdsvis lite om hva folk faktisk tjener?

Den sier faktisk alt om hva folk tjener. Fyr tallene fra skattelisten inn i kalkulatoren til Smarte Penger, og du vil få temmelig nøyaktig brutto inntekt til vedkommende. Mine egne tester på egen lønn gir et avvik på under én krone mellom kalkulatoren og faktisk inntekt. Dette har jeg testet mange år på rad nå.

Selvsagt kan vedkommende man søker på ha flere forskjellige inntekts-kilder, og inntekten som er oppgitt er all skattbar inntekt, altså inkludert overtid, bonuser osv. Men det gir likevel en svært god pekepinn, spesielt dersom personen man søker på kun har én inntektskilde, som også er normalen.

Så tallene i sin rene form i skattelisten er relativt verdiløse alene, men sammen kan de brukes til å finne nøyaktig brutto inntekt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 16.12.2020 den 20.57):

Den sier faktisk alt om hva folk tjener. Fyr tallene fra skattelisten inn i kalkulatoren til Smarte Penger, og du vil få temmelig nøyaktig brutto inntekt til vedkommende. Mine egne tester på egen lønn gir et avvik på under én krone mellom kalkulatoren og faktisk inntekt. Dette har jeg testet mange år på rad nå.

Selvsagt kan vedkommende man søker på ha flere forskjellige inntekts-kilder, og inntekten som er oppgitt er all skattbar inntekt, altså inkludert overtid, bonuser osv. Men det gir likevel en svært god pekepinn, spesielt dersom personen man søker på kun har én inntektskilde, som også er normalen.

Så tallene i sin rene form i skattelisten er relativt verdiløse alene, men sammen kan de brukes til å finne nøyaktig brutto inntekt.

Men hvorfor vil folk vite? Jeg har ikke gidder å sjekke en eneste en. Kanskje bare noen kjendiser og venner, men ikke fordi jeg skal sutre over at de tjener mer. Har ei bekjent fra vestkanten og hun reiser mye, kjøper ofte nye klær osv men har ikke jobb, så da ble jeg jo nysgjerrig. Men er ikke så opphengt at jeg sjekker jevnlig, i tillegg godtar jeg at noen har det bedre enn meg. 

Men jeg synes det er så kjedelig med slike som må prate om Xxx tjener det og Yyy tjener det 😴😴 jeg bare lurer, hvorfor er det lov? For at folk skal nettopp sitte og sammenligne seg? For at de skal grave i saker og ting dersom du ser ut til å ha råd til mer enn hva inntekten sier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor vil folk vite? Jeg har ikke gidder å sjekke en eneste en. Kanskje bare noen kjendiser og venner, men ikke fordi jeg skal sutre over at de tjener mer. Har ei bekjent fra vestkanten og hun reiser mye, kjøper ofte nye klær osv men har ikke jobb, så da ble jeg jo nysgjerrig. Men er ikke så opphengt at jeg sjekker jevnlig, i tillegg godtar jeg at noen har det bedre enn meg. 

Men jeg synes det er så kjedelig med slike som må prate om Xxx tjener det og Yyy tjener det 😴😴 jeg bare lurer, hvorfor er det lov? For at folk skal nettopp sitte og sammenligne seg? For at de skal grave i saker og ting dersom du ser ut til å ha råd til mer enn hva inntekten sier? 

Gir ingen mening, og ærlig talt er det et grovt overtramp av privatlivet. Lurer på om dette har vært prøvd i EMD for brudd på EMK artikkel 8. Hadde i så fall vært interessant å få det prøvd, men da må det jo først opp gjennom rettssystemet i Norge.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (30 minutter siden):

Gir ingen mening, og ærlig talt er det et grovt overtramp av privatlivet. Lurer på om dette har vært prøvd i EMD for brudd på EMK artikkel 8. Hadde i så fall vært interessant å få det prøvd, men da må det jo først opp gjennom rettssystemet i Norge.

Nei det gir ingen annen mening enn at missunnelig folk skal se på hva alle tjener. Skal verdien vår måles i penger? Jeg vet ikke hvor mange som ser på meg, men jeg ser ikke på hos andre. Hvorfor kan det ikke bli slik at hvis man selv vil se hva andre tjener, så får man godta en sånn personvernsgreie der andre også har rett til å se på ens eget. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (2 minutter siden):

Dere skippet glatt argumentene rundt skatteunndragelse og avdekking av skjevheter i samfunnet o.l.?

Det argumentet kan brukes om alt annet også, så det er ikke legitimt.

Skatteetaten har innsyn i tallene og det er deres oppgave å avdekke kriminelle forhold osv.

Skulle tatt seg ut om politiet offentliggjorde alt de hadde registrert om deg!

Lenke til kommentar

Det er folket som bidrar med skattepenger, og det er derfor også i folkets interesse at alle bidrar på lik linje.
At du ikke liker at noen ser hva du tjener eller skatter trumfes av de felles interessene for bidrag til velferdssamfunnet.

At du ikke anser argumentene som legitime er ditt problem, og således ikke noe jeg kan gjøre noe med. Som tilsvar kan jo jeg bare si at jeg ikke anser dine argumenter som legitime, uten at det har noen betydning for saken eller bidrar til en konstruktiv diskusjon.

Endret av NoTrace
  • Liker 7
Lenke til kommentar

For de fleste av oss så kan andre gjøre seg et rimelig estimat av inntekter ved å se på alder, utdanning, arbeidssted og jobb-beskrivelse evt sammen med ytre tegn på forbruk. For disse så er det ikke noe spesielt hemmelig med lønn og skatt.

For noen av oss, kanskje spesielt de som er sin egen arbeidsgiver eller har en spesiell stilling (fotballspillere og direktører) så tilfører skattelisten noe kunnskap om lønn og skatt. Jeg tror at det er mer positivt enn negativt. Hvis naboen stadig drar til Karibien eller drikker dyr champagne men er en nullskatte-yter over tid så er det rimelig å stille spørsmålstegn ved hva som skjer. Kanskje han ikke har gjort noe ulovlig, men kanskje det er fornuftig med en debatt basert på hans situasjon?

-k 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (53 minutter siden):

Men hvorfor vil folk vite? Jeg har ikke gidder å sjekke en eneste en. Kanskje bare noen kjendiser og venner, men ikke fordi jeg skal sutre over at de tjener mer. Har ei bekjent fra vestkanten og hun reiser mye, kjøper ofte nye klær osv men har ikke jobb, så da ble jeg jo nysgjerrig. Men er ikke så opphengt at jeg sjekker jevnlig, i tillegg godtar jeg at noen har det bedre enn meg. 

Men jeg synes det er så kjedelig med slike som må prate om Xxx tjener det og Yyy tjener det 😴😴 jeg bare lurer, hvorfor er det lov? For at folk skal nettopp sitte og sammenligne seg? For at de skal grave i saker og ting dersom du ser ut til å ha råd til mer enn hva inntekten sier? 

Det er jo strengt tatt du som virker i overkant besatt av dette. Hvis du ikke bryr deg, slik som du påstår, så har du heller ikke et problem med at en slik tjeneste eksisterer. Det er veldig lett å la være å bruke den hvis du ikke liker det ;) 

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

For de fleste av oss så kan andre gjøre seg et rimelig estimat av inntekter ved å se på alder, utdanning, arbeidssted og jobb-beskrivelse evt sammen med ytre tegn på forbruk. For disse så er det ikke noe spesielt hemmelig med lønn og skatt.

For noen av oss, kanskje spesielt de som er sin egen arbeidsgiver eller har en spesiell stilling (fotballspillere og direktører) så tilfører skattelisten noe kunnskap om lønn og skatt. Jeg tror at det er mer positivt enn negativt. Hvis naboen stadig drar til Karibien eller drikker dyr champagne men er en nullskatte-yter over tid så er det rimelig å stille spørsmålstegn ved hva som skjer. Kanskje han ikke har gjort noe ulovlig, men kanskje det er fornuftig med en debatt basert på hans situasjon?

-k 

Hvorfor skal folk bry seg, sier jeg bare. Nå er det ganske ekstremt å snylte på samfunnet, men reise til karibien og andre dyre turer flere ganger i året. Eller kjøpe en bil til 1 mill + pusse opp huset. 
 

Men la oss si at noen får psykisk sykdom tross oppegående kropp. Kan være følge av mobbing i oppveksten. Slike ting utmattet en og selvfølelsen kan bli så dårlig at arbeid blir veldig vanskelig. Så selv om vedkommende kan gjøre en god jobb, så er hn ikke i jobb pga psykdom. Skal denne da bare leve på det minste som følge av smertene «folket» påførte vedkommende? Jeg sier ikke at noen skal sette seg i offerrollen og være den eneste som ikke betaler og skal leve på andres penger, jeg sier bare at dette her er en måte å holde folk nede på også. Det er fascinerende egentlig... folk vil ikke se din vei når du er svak og ikke har mye å bidra med, men har du plutselig luksus og fått et liv, så sperrer folk opp øynene. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Det er jo strengt tatt du som virker i overkant besatt av dette. Hvis du ikke bryr deg, slik som du påstår, så har du heller ikke et problem med at en slik tjeneste eksisterer. Det er veldig lett å la være å bruke den hvis du ikke liker det ;) 

Hvorfor blunketegn? Er det slik man avslutter ned når man føler seg smart? Jeg har skrevet at jeg ikke bruker det. Og tenker ikke bare på meg selv når jeg nevner det her. Det gir også mulighet til å få psykiske problemer, akkurat slik sosiale medier har gjort. Mulighet til å stalke, men noen blir så sykelig opptatte av det at de må innom hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Hvis naboen stadig drar til Karibien eller drikker dyr champagne men er en nullskatte-yter over tid så er det rimelig å stille spørsmålstegn ved hva som skjer. Kanskje han ikke har gjort noe ulovlig, men kanskje det er fornuftig med en debatt basert på hans situasjon?

Jeg synes det er litt sprøtt om borgerne liksom skal gå å kontrollere sin nabo, bli si nestes vokter, som om hele samfunnet skulle vært et panoptikon hvor alle spionerer på hverandre.

Uten å dermed skulle forsvare skatteunndragelse eller annen kriminalitet, synes jeg også sysselen fremstår merkelig.
Jeg er glad i gjennomsiktighet, men jeg forventer ikke dermed innsyn hos private borgere.

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (Akkurat nå):

Hvorfor blunketegn? Er det slik man avslutter ned når man føler seg smart? Jeg har skrevet at jeg ikke bruker det. Og tenker ikke bare på meg selv når jeg nevner det her. Det gir også mulighet til å få psykiske problemer, akkurat slik sosiale medier har gjort. Mulighet til å stalke, men noen blir så sykelig opptatte av det at de må innom hele tiden.

Nå er det jo sånn at man kan sjekke hvem som har vært inne å tittet på deg. Jeg tipper dette er en terskel ganske mange velger å ikke tre over? For meg hadde føltes veldig ubehagelig å vite at naboen ser at jeg har sjekket hva han tjener

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo sånn at man kan sjekke hvem som har vært inne å tittet på deg. Jeg tipper dette er en terskel ganske mange velger å ikke tre over? For meg hadde føltes veldig ubehagelig å vite at naboen ser at jeg har sjekket hva han tjener

 

Tydeligvis har noen ikke disse sperrene. Men må man logge inn på noe for å se kanskje? For jeg har kunnet søke på navn og da kan det komme opp inntekt osv, men hvordan kan de se når jeg ikke er logget inn liksom? 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (3 minutter siden):

Tydeligvis har noen ikke disse sperrene. Men må man logge inn på noe for å se kanskje? For jeg har kunnet søke på navn og da kan det komme opp inntekt osv, men hvordan kan de se når jeg ikke er logget inn liksom? 

Du må logge inn for å søke, og søket ditt blir registret på den du søker på, med tidspunkt for søk, navn osv

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (27 minutter siden):

Det er folket som bidrar med skattepenger, og det er derfor også i folkets interesse at alle bidrar på lik linje.
At du ikke liker at noen ser hva du tjener eller skatter trumfes av de felles interessene for bidrag til velferdssamfunnet.

At du ikke anser argumentene som legitime er ditt problem, og således ikke noe jeg kan gjøre noe med. Som tilsvar kan jo jeg bare si at jeg ikke anser dine argumenter som legitime, uten at det har noen betydning for saken eller bidrar til en konstruktiv diskusjon.

Med denne logikken burde strafferegisteret være offentlig. Det er i folkets interesse å se hvem som er en byrde for samfunnet, og hvem som er farlige.

Det samme med foreldre som er fratatt omsorgen for barna sine. Det er i folkets interesse å se hvem som ikke kan sørge for barna sine.

Nei, økonomien din er et rent privat anliggende. En ting er at selskaper sine tall skal være offentlige, det er helt greit fordi disse er profesjonelle aktører det settes større krav til. Men at alle borgeres private økonomi skal være tilgjengelig er tåpelig.

Etter litt Googling så ser jeg at flere har anført at EMD fint kunne funnet praksisen ulovlig mtp hvor sterkt retten til privatliv står i EMK.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, RaptorStrike said:

Med denne logikken burde strafferegisteret være offentlig. Det er i folkets interesse å se hvem som er en byrde for samfunnet, og hvem som er farlige.

Det samme med foreldre som er fratatt omsorgen for barna sine. Det er i folkets interesse å se hvem som ikke kan sørge for barna sine.

Nei, økonomien din er et rent privat anliggende. En ting er at selskaper sine tall skal være offentlige, det er helt greit fordi disse er profesjonelle aktører det settes større krav til. Men at alle borgeres private økonomi skal være tilgjengelig er tåpelig.

Når man er blitt straffet for noe og har gjennomført sin dom i form av bøter eller soning er man igjen en vanlig borger, som skal ha like muligheter i samfunnet som alle andre. Dersom man åpner strafferegisteret vil man i praksis være dømt til evig soning. Det er i samfunnets interesse at disse ikke isettes roller/arbeid som har med sikkerhet å gjøre, og til det har de arbeidsgivere det gjelder mulighet til å søke opp vedkommendes vandel i forkant av ansettelse. I så måte er strafferegisteret delvis åpent.

Hvilken interesse har samfunnet av å se hvem som ikke klarer å sørge for barna sine?

Jeg forstår ikke helt argumentene dine, og du drar inn ting som er totalt urelevant for diskusjonen, som et slags poeng for å underbygge din egen mening.

Endret av NoTrace
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...