Gå til innhold

Polestar-sjefen: Oppdateringer kan gi lavere forbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PGRO_490 skrev (27 minutter siden):

Er kvalitetskontroll og gjennomprøving av produktet helt fraværende for tiden. Kjedelig overraskelse. Hørt slik tull

Ikke uvanlig at det skjer. F.eks de første produktene fra underleverandøren fungerer helt fint, siden underleverandøren har bygget alt etter hva som ble spesifisert. Når orderen går igjennom, så tenker underleverandøren at de kan spare litt på dette, og bruker andre billigere underliggende komponenter. Sleng på effekten av økt produksjon i tillegg, som underleverandøren kanskje sliter med, så får man kjapt tilfeller der OEM's må kjøre ei recall. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Er det mulig å montere smalere dekk? Ev å heve lufttrykk til 3 bar slik tesla gjør? 

Polestar 2 er en ganske tung bil, så det er ikke så lett å finne passende smalere dekk. Muligens kan 215/55R18  gå, hvis det er mulig å finne 18" felger som passer. Men per nå så er det ikke  ihht.spesifikasjonen fra Polestar. Den er ganske streng. Til og med forskjellige felger bak og foran:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Godkjente-hjul_-og-dekkdimensjoner/

Det er tillatt å øke dekktrykket litt bak:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Godkjente-dekktrykk/#dialog

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
On 12/17/2020 at 8:36 PM, Nissens said:

Ser ut til at han forvekslet økt rekkevidde med økt forbruk. Jeg kommer ca 250km etter oppdateringer, og det er vel i dårligste laget, selv med høsttempetaturer

Vil si det er helt som forventet.  Det er 53% av WLTP og selv fikk jeg 54% av WLTP på XC40'en som bruker samme platform (dog med varmepumpe). 

Lenke til kommentar

El biler burde vert oppgitt på en annen måte. Jeg kjører daglig mye lenger en oppgitt rekkevidde på mine biler. Dette fordi snittfarten er høyere enn kjøresyklus. Da er virkningsgrad på motoren høyere.

Det jeg savner er tallene for konstant hastighet og ved ulike temperaturer. Dette burde bilfabrikkene kunne oppgi.

store glasstak med dårlig isolasjon trekker nok mye i kaldt vær. Hvor stor utskifting av kupeluft er også viktig. 
 

Kupeluften som forlater bilen burde ha vert kjølt ned før den forlater bilen og varmen brukt til å varme opp luften som kommer inn. Vet ikke om noen gjør det.

Et annet moment er energien som skal til for å varme opp et 500kg batteri fra -10 til 20grader en kald vinter dag. Det kan være flere kwh. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Vil si det er helt som forventet.  Det er 53% av WLTP og selv fikk jeg 54% av WLTP på XC40'en som bruker samme platform (dog med varmepumpe). 

Da har du veldig lave forventninger, eller kjører bilen relativt uøkonomisk. Eller snakker du mest om rekkevidde ved masse stopp og nedkjøling av bilen i mellomtiden? I så tilfelle er det jo ingen biler som er i nærheten av å klare WLTP-tallene.

På det som defineres som kortrekkevidde elbiler, kunne man forvente et tap rundt 50 % om vinteren, riktignok utgått fra den urealistiske NEDC-målestandarden,og enda lavere om det var veldig streng kulde og maksimalt dårlige forhold. Men da kunne man tross alt beregne seg frem til at mesteparten av tapet  på f.eks. et 24 kWh batteri, var pga oppvarming av bilen. 

En moderne elbil som XC40 er, så bruker den stort sett ikke mere på å varme bilen og batteriet annet enn den vedlikeholdsvarmen man har ved lengre rekkevidde, og når da batteriet i seg selv er godt mere enn triplet med 78 kWh netto, sannsynligvis 82-84 kWh brutto kapasitet, så bør også tapet i prosent være betydelig lavere. Og spesielt siden vi ikke har nådd vinterforholdene ennå, ihvertfall her sør, så må man forvente at tapet er godt mindre enn det igjen.

Generelt sier man at man taper mellom 25-35 % av rekkevidden på vinterforhold, litt avhengig av batterikapasiteten, men burde reelt sett være mindre enn 25 % på såpass med batterikapasitet. Nå på høsten bør ikke tapet være mer enn halvparten av dette igjen, så rundt 12-18 % nå på seinhøsten, burde være maksimalt tap.

Selv om en større bil krever mere energi for å forflytte seg, så skal dette være kompensert og vel så det med såpass økning i batterikapasitet, men både Volvoen og Polestar 2 som er langt på vei samme innmaten i et litt endret karosseri (SUV vs hatchback), har jo visst seg å ikke engang klarer lovet rekkevidde under ideelle forhold. Vi snakker uansett om rekkevidde målt etter WLTP-standarden, som er langt strengere og burde være realistisk for sommerkjøring der man ikke ligger og dundrer bortover motorvei i 100-140 km/h, , nærmere snakker vi om mere vekslende med kjøring for det meste i 30-90 km/t, og kanskje en sjelden gang innom 100-110-soner.

Begge er flotte biler, men med skuffende lav rekkeviddeoppnåelse.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Da har du veldig lave forventninger, eller kjører bilen relativt uøkonomisk. Eller snakker du mest om rekkevidde ved masse stopp og nedkjøling av bilen i mellomtiden? I så tilfelle er det jo ingen biler som er i nærheten av å klare WLTP-tallene.

Jeg hadde vel for høye forventninger mener du.  Jeg skrev om det i tråden om XC40, men jeg kjørte 99 km på motorvei i 110 km/t (kjørte konstant på cruise control og kun en enkelt gang testet aksellerasjonen).  Forbruket sto på 32,8 kWh/100km etterpå.  Utetemperatur var +1 grader med lett regn av og til.  Jeg testet dette da det er det mest reelle for meg å teste.  90+% av min kjøring er på motorvei til daglig, men viktigst er mine turer til .dk for å se familien og skulle jeg bruke en XC40 denne jul, ville den være så godt som tom for strøm når jeg ankommer Larvik og da er jeg ikke engang halvveis.  En enkelt tilleggs-lading 10-80% ville ikke engang være nok; jeg ville måtte lade to ganger.  Det blir rett og slett for dårlig for mitt behov.  

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Jeg hadde vel for høye forventninger mener du.  Jeg skrev om det i tråden om XC40, men jeg kjørte 99 km på motorvei i 110 km/t (kjørte konstant på cruise control og kun en enkelt gang testet aksellerasjonen).  Forbruket sto på 32,8 kWh/100km etterpå.  Utetemperatur var +1 grader med lett regn av og til.  Jeg testet dette da det er det mest reelle for meg å teste.  90+% av min kjøring er på motorvei til daglig, men viktigst er mine turer til .dk for å se familien og skulle jeg bruke en XC40 denne jul, ville den være så godt som tom for strøm når jeg ankommer Larvik og da er jeg ikke engang halvveis.  En enkelt tilleggs-lading 10-80% ville ikke engang være nok; jeg ville måtte lade to ganger.  Det blir rett og slett for dårlig for mitt behov.  

Da ser det jammen ut til at jeg missforstod deg, og det beklager jeg selvsagt. Jeg oppfattet det først som at du var fornøyd med å oppnå knapt over 50 % på bilen med de temperaturer vi har nå.

Men når jeg leser svaret ditt, så skjønner jeg at du mente det helt motsatt, og da er vi jo egentlig enige. Ja, 110 km/t gir nok høyere forbruk enn hva man oppnår på WLTP.

Har selv kjørt ned til Legoland og videre til Flensburg med min Kona, men den har akkurat såpass med rekkevidde at jeg fint rekker mellom Ionity-laderne på tidlig høst (turen var høstferien 2019).

Det begynte litt dumt da jeg feilberegnet hvor mye jeg hadde på batteriet før jeg dro fra Oslo, og måtte legge inn en 10-15-minutters ladestopp før ferga ved Langesund, og kjørte til videre til Ionity Nørager, som jeg rakk greit med den ekstraladingen som burde vært unødvendig med litt bedre planlegging.

Ellers forløp turen veldig fint. Og da jeg foretrekker å holde 20+ på alt fra 100 km/h, så gikk brorparten i 120-140 km/h i Danmark. Hadde tilogmed en liten test på den bitte lille delen av Autobahn som jeg traff på, og dro den opp til ihvertfall 165 km/h, uten problemer.

Regner med at jeg ville slitt mer med rekkeviddeangst i en PS2 eller XC40 med de rekkeviddene de leverer i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...