Gå til innhold

Hvorfor er kjøttdeig blitt så vanvittig dyrt?


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 16.12.2020 den 18.33):

Regner med at det blir brukt i dyrefor

Mekanisk utbeina kjøtt er ofte brukt til menneskeføde, men eg er litt usikker på kor utbreidt det er i dag med det kvalitetsfokuset vi har på mat til både mennesker og dyr. 

Typisk så er det proteinmel som blir brukt til dyrefor. Den store forskjellen er at ved produksjon av MUK så blir den kverna massen separert slik at mesteparten av bein og brusk blir tatt ut av det ferdige produktet. Til proteinmel blir alt pulverisert og tørka. 

Lenke til kommentar

Det er i Norge ikke tillatt å lage mekanisk utbeinet kjøtt av storfe og sau, da det kan spre sykdommer, blant annet kugalskap.

MUK kan brukes i pølser av kylling eller kalkun og andre ferdigbehandlede kjøttprodukter.

Bare å holde seg unna kylling, kalkun og svin-produkter
Mange av billigproduktene til kjedene, f.eks X-tra og First Price bruker/brukte MUK i kjøttprodukter med hovedsaklig storfe

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 15.12.2020 den 16.06):

Det som er så fint med dette er at det gir dagligvarehandelen en utgift på 21 milliarder, som de må dekke inn ved å sette opp prisene :p
Så egentlig blir dette kun en ekstra mat skatt på 21milliarder 

Det beste for kundene hadde nok vært om bøtene var enda større og at pengene som staten fikk inn fra bøter ble satt til starttilskudd for de som vil opprette konkurrerende dagligvarekjeder. Det vi trenger er flere aktører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2-4 år siden så kostet karbonadedeig 79kr/800g på fast tilbud. Nå er det solid 50% dyrere. Kjøttdeig har prosentvis gått opp enda mer. Jeg ser at folk nevner 63kr/kg til bøndene for storfekjøtt. Minner om at kjøttet deles i grader og at de beste kjøttstykkene selges for flere hundre kr/kg. Kjøttdeig er laveste grad laget av små kjøttstykker vi ikke hadde spist ellers. 

 

Det er flere andre kjernevarer som har gått opp på samme måte i pris. Utvilsomt kartellvirksomhet i dagligvarebransjen. 

Endret av vara
Lenke til kommentar
On 12/15/2020 at 9:38 PM, Baranladion said:

Hva med den norske stat da? de sitter igjen med 12% av omsetningen? Jeg beskytter ikke, men jeg prøver å forstå hvorfor du mener de er eneste årsak til høye priser, når de kun har en avanse på 3.5%.  
 

Det høres ut som Kiwi, Coop og Rema prøver å loppe befolkningen for penger, med hjerterå kynisme, hvor mye er det de lopper oss for? 

Her er norgesgruppen den som setter pris. De har bedre innkjøpsvilkår og setter prisgulvet for varer.

Endret av vara
Lenke til kommentar
vara skrev (21 timer siden):

2-4 år siden så kostet karbonadedeig 79kr/800g på fast tilbud. Nå er det solid 50% dyrere. Kjøttdeig har prosentvis gått opp enda mer. Jeg ser at folk nevner 63kr/kg til bøndene for storfekjøtt. Minner om at kjøttet deles i grader og at de beste kjøttstykkene selges for flere hundre kr/kg. Kjøttdeig er laveste grad laget av små kjøttstykker vi ikke hadde spist ellers. 

 

Det er flere andre kjernevarer som har gått opp på samme måte i pris. Utvilsomt kartellvirksomhet i dagligvarebransjen. 

Bøndene får ikke 63kr kg kjøtt, men 63 kr pr kg storfe.   Hvis jeg forstår det som stod i tidligere link riktig. Kjøttdeigen er ikke laget kun av "dritt", jeg leste i en annen artikkel at vi faktisk lager mer kjøttdeig av dyrene, enn andre land, siden det er dyrere å lage biffer under slakteprosessen. Har dessverre ikke linken på den artikkelen, men man får mer biffer og andre kjøttprodukter ut av dyret i andre land.

 

 

Vi ringer Gildes forbrukertelefon og får dette svaret når vi spør hva kjøttdeigen inneholder;

- Kjøttdeigen vår inneholder kjøtt i form av muskler. Det kan være rester fra en biff, fra mørbrad eller et annet kjøttstykke.

- Så dere bruker rene kjøttstykker?

- Ja, selvsagt kan kjøttstykkene inneholde noe brusk og fett. Noen kjøttstykker er skåret feil og da kan det være noen slintrer som henger igjen. Hvis kjøttstykkene inneholder fett fra før, blir det ikke tilsatt like mye

 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det er allerede en enorm effektivisering innen landbruket, det sies 4 % hvert år. Store lån tas opp og marginene er bittesmå. Det ER vanskeligere å drive stort her enn på prærien i USA. Såvidt jeg vet er det ganske store subsidier i EURO sonen også, så subsidier er ikke noe spesielt eller særnorsk. Det meste av det de gir ut kommer nok ganske fort tilbake igjen i systemet og sysselsetter folk rundt omkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (10 timer siden):

Det er allerede en enorm effektivisering innen landbruket, det sies 4 % hvert år. Store lån tas opp og marginene er bittesmå. Det ER vanskeligere å drive stort her enn på prærien i USA. Såvidt jeg vet er det ganske store subsidier i EURO sonen også, så subsidier er ikke noe spesielt eller særnorsk. Det meste av det de gir ut kommer nok ganske fort tilbake igjen i systemet og sysselsetter folk rundt omkring.

Jo, men det er ikke riktig subsidiene skal gis direkte via matprisene. Subsidiene får gis på annen måte slik at matprisene ikke rammes. Det bør åpnes for fri import av mat og fjerne tollmurer.

Lenke til kommentar

Fri import og fjerne tollmurer = nedleggelse av norsk landbruk. Man ser jo allerede hvor profitten forsvinner, inn i de familiene som eier kjedene her i landet. Kjøttpriser som har stått på stedet hvil i 20-30 år tilsier at kjøtt har blitt dramatisk mye billigere ut fra produsent. EMV er også en stadig økende trussel mot samvirke organisasjoner her i landet, der kjedene utøver sin markedsmakt for egen vinning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (1 time siden):

Fri import og fjerne tollmurer = nedleggelse av norsk landbruk. Man ser jo allerede hvor profitten forsvinner, inn i de familiene som eier kjedene her i landet. Kjøttpriser som har stått på stedet hvil i 20-30 år tilsier at kjøtt har blitt dramatisk mye billigere ut fra produsent. EMV er også en stadig økende trussel mot samvirke organisasjoner her i landet, der kjedene utøver sin markedsmakt for egen vinning.

Det betyr ikke nedleggelse av norsk landbruk, det betyr at man må legge om subsidieringen slik at norsk mat kan selges til samme pris som utenlandsk mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...