Gå til innhold

EU-rapport: CO2 utgjør bare en tredjedel av flyets utslipp – kondensstripene er en større klimasynder [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, så nå er til og med vanndamp klimafiendtlig. Kanskje vi bare skal få utdelt hver vår pistol så vi kan gjøre kort prosess på oss selv. 

Uansett hva et menneske gjør så setter det klima-avtrykk. Kanskje på tide å akseptere det fremfor å lete etter problemer under hver stein.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanndampen har alltid vært klimafientlig.

Men siden mengden i atmosferen øker med høyere temperatur og minker med lavere temperatur løser dette delproblem seg selv dersom vi greier å redusere temperaturen istedenfor å øke den.

Men damp i de høyere luftlag er kanskje noe annet - kan ikke lese artikkelen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra med en sånn rapport i bakånd når man diskuterer klimapåvirkningen fra fossilbiler vs fly.

En 5-seters fossilbil som bruker 0,7 lier på mila gir en global oppvarming tilsvarende 35 g/sete-km

Et fly som forbruker 0,02 liter per sete-km gir med denne 3x-faktoren en global oppvarming tilsvarende 150 g/sete-km

Oslo-Trondheim gir da en global oppvarming tilsvarende hhv 17,5 og 75 kg/sete. Kjører man alene i bilen blir det ca likt som å ett flysete. Kjører man elbil blir det 0. Med andre ord: Flybransjen må sammenligne passasjerer i 100% fullsatte fly med folk som kjører alene i fossilbil, helst av litt gammel/stor type, for å komme best ut i en klimasammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Ja, så nå er til og med vanndamp klimafiendtlig. Kanskje vi bare skal få utdelt hver vår pistol så vi kan gjøre kort prosess på oss selv.

Vassdamp i den høgda vert iskrystallar.  Naturleg vil svært lite vassdamp komme opp i den høgda, sidan dampen vil kondensere og falle ned lenge før han kjem so høgt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Ja, så nå er til og med vanndamp klimafiendtlig. Kanskje vi bare skal få utdelt hver vår pistol så vi kan gjøre kort prosess på oss selv. 

Uansett hva et menneske gjør så setter det klima-avtrykk. Kanskje på tide å akseptere det fremfor å lete etter problemer under hver stein.

Usikker på om du er ironisk. 

Hva mener du, vi skal drite i alle utslipp og alle skal slippe ut like mye per hode som Norge og USA? Gi opp og la fremtidige generasjoner håndtere problemene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 minutter siden):

Usikker på om du er ironisk. 

Hva mener du, vi skal drite i alle utslipp og alle skal slippe ut like mye per hode som Norge og USA? Gi opp og la fremtidige generasjoner håndtere problemene?

Det er et hint av ironi der ja. Men det virker for meg som de går inn for å lete etter de mest absurde problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Dette må vere siste spikaren i kista for hydrogenfly.  Eit hydrogenfly vil sleppe ut nesten dobbelt so mykje vassdamp som eit fly på fossilt drivstoff og dermed påverke klimaet meir enn tradisjonelle fly.

Neida, det er det nok ikke. Ifølge Airbus så skal "kombinasjons-motorene" der man både kan forbrenne hydrogen, samt utnytte strøm for den elektriske delen ikke utnyttes fult ut gjennom hele flyturen. Forbrenningen foregår isåfall lavere langs bakken mens man stiger, mens når man cruiser så vil man i større grad kunne utnytte brenselcellen og elkraft. Da vil det være greit å samle vann i bulk til å slippe det slik at det ikke kondenserer. 

Samt så peker artikkelen på at mye kan løses ved å rute flyene på en smart metode utenfor områder med høy luftfuktighet. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Dette må vere siste spikaren i kista for hydrogenfly.  Eit hydrogenfly vil sleppe ut nesten dobbelt so mykje vassdamp som eit fly på fossilt drivstoff og dermed påverke klimaet meir enn tradisjonelle fly.

Den som leser rapporten (som er lenket fra den danske artikkelen) ser at største påvirkningen med dagens fly er NOx, som medfører mer av metan og ozon, som er klimagasser. Dernest er det kondensstripene, som forårsakes både av vanndamp og sot i eksosen. Hvis det er snakk om fly med hydrogen brenselceller, blir det vel ikke så mye NOx og sot av det. Dessuten vil de vel fly lavere enn jetfly, siden det er propellfly, så vil tro at effekten av vanndamp kan bli annerledes. Jeg kan ikke tenke meg at hydrogenfly kan komme raskt nok til at en kan tillate seg å fortsette å fly like sinnsykt mye som inntil siste året, men mener det er for tidlig å avskrive hydrogenfly en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...