Gå til innhold

Prisjakt på vei ad dundas?


Anbefalte innlegg

Prisjakt har blitt dårligere og dårligere over lang tid. 

Enkelte butikker samarbeider tilsynelatende med å kjøre prisene opp og ned. Slik at produktene de selger tilsynelatende fremstår med store prosentvise rabatter. 

 

Jeg har varslet Prisjakt om dette flere ganger. Men det er tilsynelatende bare noe de bekrefter at de er blitt ghort oppmerksom på og skal se på. 

 

Butikkene det er snakk om er Proshop, Computersalg. Mens Multicom, CDON, Lekekassen, Lekmer er tilsynelatende noe som kommer inn med hode priser og har de 2 andre som motsatser med lav/høy pris. 

 

Sjekk selv. 

 

Fra Prisjakt i dag:

Gravitrax Vulcano

Computersalg 487 kr

Proshop 440 kr

2 andre butikker 149 kr

 

Til sammenligning har britiske prissammenligneren Pricerunner samme produkt. Og prisvsriasjonen i hele 2020 har her vært at produktet har kostet mellom 6 og 10 pund. 

 

Kanskje noen burde tipse 

VG 

Aftenposten 

Bergens Tidende 

Adresseavisen 

Stavanger Aftenblad 

 

Disse er eid av Schibsted. Samme som eier Prisjakt. 

 

 

En løsning jeg har foreslått for Prisjakt å kunne unnlate en eller flere butikker når man søker priser. Nå er det kun mulig å hake av den/de butikkene man vil søke prisene til. 

Å huke av titals butikker er urealistisk metode å unngå å bli manipulert. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et prisstatistikkverktøy på prisjakt som demmer opp for din problembeskrivelse. Den er der nettopp som et hjelpemiddel for konsumenten til å sile ut lokketilbud.
På samme måte som all annen reklame, vil også prissammenligningstjenester gi selger mulighet å lokke kjøper med å legge seg øverst på lista ved å prise sitt produkt med to kroner mindre enn nærmeste konkurrent. Det vil siden være opp til kunden å velge hvor man kjøper. Jeg herjer ofte på prisjakt å har ingen problemer med å glatt hoppe over både proshop og It-store.
Det kommer konsumenten til gode at vi har mulighet for prissammenligning. I dagligvarebutikker er det jo f.eks krav om merking med kvanta pr. krone.

Men prisjakt har noen svakheter. Noe som er veeeeldig tydelig, er ni av ti stjerner til proshop i kundeomtaler. Jeg vil vel heller sid at fire av de stjernene på toppen er forfattet av personer som har fått lønn for å gjøre jobben.. Prisjakt er også trege til å rette opp åpenbare feil i produktbeskrivelser og feil i prissetting.

Men, det er jo helt frivillig å bruke prisjakt.no. Liker man ikke tjenesten, er de bare å la vær å bruke den. Jeg bruker ofte prisjakt i kombinasjon med prisguiden.no.


 

Lenke til kommentar

Enig med du, @GolfRolf - dette er hinsides irriterende. På lik linje med nettbutikker som klatrer på 'billig' listene grunnet varer de ikke har på lager. Dette er strengt tatt noe forbrukertilsynet skulle tatt seg av, men de har vist seg lite kompetent de siste digitale år, da er gapestokk i media eneste virkemiddel. 

Det burde være lavthengende frukt for mange å ha en type 'Slik lurer nettbutikkene deg'. Kanskje noe TV2 hjelper deg kunne hatt en rapportasje om?

 

@Skandinav

Dette er ikke et problem lokalisert til prisjakt/prisguide, dette er et problem generelt for forbrukere - også de som ikke bruker prisjakt vil få opp lure-tilbud andre steder, eller direkte i nettbutikkene til disse slimålene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GolfRolf skrev (På 3.12.2020 den 20.04):

Prisjakt har blitt dårligere og dårligere over lang tid. 

Enkelte butikker samarbeider tilsynelatende med å kjøre prisene opp og ned. Slik at produktene de selger tilsynelatende fremstår med store prosentvise rabatter. 

 

Jeg har varslet Prisjakt om dette flere ganger. Men det er tilsynelatende bare noe de bekrefter at de er blitt ghort oppmerksom på og skal se på. 

 

Butikkene det er snakk om er Proshop, Computersalg. Mens Multicom, CDON, Lekekassen, Lekmer er tilsynelatende noe som kommer inn med hode priser og har de 2 andre som motsatser med lav/høy pris. 

 

Sjekk selv. 

 

Fra Prisjakt i dag:

Gravitrax Vulcano

Computersalg 487 kr

Proshop 440 kr

2 andre butikker 149 kr

 

Til sammenligning har britiske prissammenligneren Pricerunner samme produkt. Og prisvsriasjonen i hele 2020 har her vært at produktet har kostet mellom 6 og 10 pund. 

 

Kanskje noen burde tipse 

VG 

Aftenposten 

Bergens Tidende 

Adresseavisen 

Stavanger Aftenblad 

 

Disse er eid av Schibsted. Samme som eier Prisjakt. 

 

 

En løsning jeg har foreslått for Prisjakt å kunne unnlate en eller flere butikker når man søker priser. Nå er det kun mulig å hake av den/de butikkene man vil søke prisene til. 

Å huke av titals butikker er urealistisk metode å unngå å bli manipulert. 

Prisjakt er bare en pekepinn, prisguiden også..

Har hendt mange ganger at jeg har fått billigere andre steder, Nå lever jo jeg i EU og her får jeg kjøpt ting fra Italia, Latvia etc, har gjort noen kupp på Prisjakt bla Arnette solbriller, Orient automatiske armbåndsur til meg og kona feks... Ofte 40% rimeligere enn i Sverige...

I Norge som ikke er medlem av EU så blir det litt annerledes, av og til er det monopol også fordi markedet er så lite, men vi i Europa er veldig bortskjemte med garanti og sikre kjøp. Det finnes ikke andre steder i verden. Der er det ripoff og lureri... Sikkert i Øst-Europa også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke problemet? Hvis en butikk kommer inn fra sidelinjen og kjører en latterlig lav lokkepris, så kjøp varen der da vel? 

Eller mener du at det oppgis uriktige priser hos prisjakt? Så når du klikker deg videre til butikken er det en annen pris enn det sto i søkeresultatet på prisjakt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som er skeptisk på Prisjakt og lignende sider, man må ha tunga rett i munnen, og bør kjenne produkter mer enn fake reviews i kommentarfeltet.

Det som er BRA med Prisjakt og prisguiden er at man finner aktører som ellers ville vært usynlige. Om prisforskjell er minimal så handler jeg heller av en kjent butikk. Men om den er stor så velger jeg konkurrenter.

Men markedet i Norge er lite,det er få aktører. CDON er å regne på samme måte som Amazon, dvs et gigantisk shoppingsenter på nett,så klart mindre aktører ikke kan måle seg med sånne avtaler.

Elektrobransjen som vi snakker om er omtrent et monopol, allikevel elektronikk er rimeligere i Norge enn i Europas frie marked.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elkjøp ble anmeldt under black Friday eller week.. 10000kr avslag på Samsung TV-er som bare var bløff.

https://www.nettavisen.no/okonomi/elkjop-annonser-hadde-fiktive-forpriser/s/12-95-3424055576

6 uker er kravet til før-pris, men sef mange bedrifter setter opp prisen 6 uker før Black Friday, og sommersalg. Man er smart om man unngår handel før disse tidene.

Og ser man på salgs-historie på Prisjakt, jeg tipper at de fleste holder 6 ukers regelen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 timer siden):

Men du er vel enig i at det er frivillig både hva du kjøper, og hvor?

Hva vil du egentlig frem til? Mener du virkelig at slik praksis er OK og at det er fullt og holdent forbruker sitt ansvar på tross av at dette er med fullt overlegg av disse bedriftene? Det de gjør er faktisk ikke lovlig - i tilfelle det var tvil hos deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mange cowboyer som hersker. Elkjøp og Power er så mektige at de bestiller egne produktserier med unike modell og serienummer du ikke finner disse hos konkurrerende kjeder. Da blir det vanskeligere å sammenlikne fordi du må se på selve produktet, spesifikasjoner og tilsvarende - for å finne noe liknede. Men her igjen; lager produsentene sine egne variasjoner av de tekniske begrepene og kaller det noe rart og usammenliknbart som "MotionFlow, MotionRate, TruMotion, ClearMotion" og masse annet tull. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/like-tv-er-selges-under-ulike-navn---kunder-foler-seg-lurt---kjeder-lover-at-prisgaranti-gjelder-1.14768723

Jeg har også sett at XXL har gjort tilsvarende med sko og jakker du ikke finner noen annen plass. Da er det veldig lett for butikken som har monopol på et enkelt produkt - selv om det er tilnærmet identisk med det du kan finne andre plasser - å justere prisene opp og ned som og gi folk inntrykk av at det er et supert tilbud. Mens det egentlig bare er et helt ordinært tilbud (i beste fall). 

Som det er nevnt tidligere i tråden er det få aktører i Norge, og de fleste handler på de samme butikkene. Det er dyrt å importere fra utlandet på egen hånd - det er få å sammenlikne pris med. Rett å slett fordi det er svært få butikker som selger samme vare. Kommer du fra et EU-land kan du veldig enkelt handle elektronikk og lignende på tvers av landegrensene (jeg tror importgrensen der er på 250 euro). Konkurransen er større, og det skaper en bedre balanse jevnt over. 

Dette handler ikke bare om Prisjakt - men at det skal være så enkelt for "de store cowboyene" å villede nordmenn med skitne markedsføringsmåter som å manipulere prisen er rett å slett umoralsk og burde være ulovlig. Men igjen; butikkene velger jo fritt hva slags pris de skal ta. Det er ikke ulovlig å selge en vare til mangedobbel pris. 

Et større problem er at mange innkjøpere, slik som Elkjøp - får så stor makt ovenfor produsentene av elektronikk, at det tvinges til å inngå sære avtaler som blant annet å ikke levere til andre enn Elkjøp. Et enda større problem, er at selv produsentene av reservedeler ikke får lov til å selge til andre enn såkalte "autoriserte verksteder" - noe som særlig gjelder Apple. Dette er en økende trend, særlig i USA som sannsynligvis også vil bli mer gjeldene i Europa og Norge fremover. 

Forbrukere bør bruke Prisjakt med aktsomhet, og dersom de er nøytrale - burde de f.eks. merke produkter som har unaturlige prissvingninger med en rød varseltrekant eller lignende for å gjøre kunden oppmerksom på dette.  De kan også enkelt sette en sperre med egne algoritmer for å hindre at noen produkter plutselig havner på topplisten kun pga manipulerer. 

For dere som er spesielt interesserte i rettigheter til forbrukeren, anbefaler jeg sterkt å se denne videoen:


Denne kanalen viser "i dybden" hvordan butikkene, produsentene og alle ledd villeder deg som forbruker. Som til syvende og sist blir taperen. Han som har Youtube-kanalen har til og med vitnet i en norsk rettsal - du kan se dette på kanalen hans. Men det er kleint. 😜

Uansett; personlig har jeg sett meg dritt lei lokketilbud, kunstige før-priser og mye rart. Jeg er heldig og har Netonnet i nærheten, så jeg handler utelukkende hos dem. En ærlig butikk med god service og god kundebehandling. Jevnt over rettferdige priser - uten alt det mikk makket man ellers finner. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Søk på produktet. Gå inn på sider du stoler på. Altså, ligger en vare på 500-700 kr men så er det en eneste side som har den til 30kr så er det neppe seriøst

Så må du se på fraktkostnad. CDON feks, du må legge varen i kurven før frakt kommer. Noen ting er gratis, andre ting kan være 39kr. 
 

Rabatter, medlemsfordeler osv. Har du feks Trumf kan du logge inn via dette og faktisk tjene litt penger på kjøpet. Når det kommer til CDON må du uansett være obs på at selv om det står at du tjener x% i bonus, så er dette delt inn i grupper. Er forskjellig tjening på feks elektronikk og møbler.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (1 time siden):

Hva vil du egentlig frem til? Mener du virkelig at slik praksis er OK og at det er fullt og holdent forbruker sitt ansvar på tross av at dette er med fullt overlegg av disse bedriftene? Det de gjør er faktisk ikke lovlig - i tilfelle det var tvil hos deg.

Jeg er helt enig i at ulovlighet er kritikkverdig og skal slås ned på, som i dette tilfellet: https://www.nettavisen.no/okonomi/elkjop-annonser-hadde-fiktive-forpriser/s/12-95-3424055576

Ellers vil jeg frem til at så lenge selger holder seg innenfor det som er lovlig, så er det kjøper sitt ansvar å navigere seg frem mellom tilbudene.
Man er ikke bare litt korka hvis man foretar alle kjøp basert på prosentvis prisreduksjon. Hvis man ellers ikke klarer å følge med på hva gitte produkter man er på (pris)jakt etter, egentlig skal/bør koste, eller hvis man føler seg usikker, da bør man heller la vær å kjøpe noe i det hele tatt, eller få hjelp.

Jeg mener at den praksis som i stort sett hele detaljhandelen driver på med i form av å skru opp og ned priser innenfor lovlighetens grenser, er helt innenfor. Konkurranse heter det. Det er det som stimulerer overlevelse og vekst, som i sin tur bidrar til at vi kan ta del av hva verden tilbyr.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig i at ulovlighet er kritikkverdig og skal slås ned på, som i dette tilfellet: https://www.nettavisen.no/okonomi/elkjop-annonser-hadde-fiktive-forpriser/s/12-95-3424055576

Ellers vil jeg frem til at så lenge selger holder seg innenfor det som er lovlig, så er det kjøper sitt ansvar å navigere seg frem mellom tilbudene.
Man er ikke bare litt korka hvis man foretar alle kjøp basert på prosentvis prisreduksjon. Hvis man ellers ikke klarer å følge med på hva gitte produkter man er på (pris)jakt etter, egentlig skal/bør koste, eller hvis man føler seg usikker, da bør man heller la vær å kjøpe noe i det hele tatt, eller få hjelp.

Jeg mener at den praksis som i stort sett hele detaljhandelen driver på med i form av å skru opp og ned priser innenfor lovlighetens grenser, er helt innenfor. Konkurranse heter det. Det er det som stimulerer overlevelse og vekst, som i sin tur bidrar til at vi kan ta del av hva verden tilbyr.

Kapitalisme! Lyv og manipuler så mye du bare kan, bare det ikke er direkte lovbrudd. Å skru prisene opp bare for å få det til å se ut som noe er et bra tilbud senere er bare fri konkurranse, må vite. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Kapitalisme! Lyv og manipuler så mye du bare kan, bare det ikke er direkte lovbrudd. Å skru prisene opp bare for å få det til å se ut som noe er et bra tilbud senere er bare fri konkurranse, må vite. 

Tja i et rikt land, med få innbyggere der selv trygdede og pensjonister har et ok liv?

Det er få aktører på markedet fordi vi er få men et rikt folk.

Skatter og avgifter er høye i Norge nettopp fordi de gruppene jeg nevnte først skal ha et ok liv, resepter og helsetjenester er også omtrent gratis og sponset av staten.

 Norske kapitalister og business blir ikke akkurat styrtrike, markedets marginer er det de er, og prisene er et gode og trygge tenk på at de som jobber i salg både på nett og i butikkene i Norge også skal ha lønn, varene er garantert og iforhold til Europa er luksus billig i Norge, da snakker jeg om TV-er, anlegg, data osv.

Data utstyr er billig i Norge tullesalg eller ei, og marked er trygt og med garanti. I landet der kona kommer fra får du kun fake selv i butikken, og nettbutikk er bare virus, tyvegods og piratkopi...

Jeg er enig i at aktørene på Prisjakt må følge reglene.. men jeg er ikke negativ til at butikkene skrur opp prisen 6 uker før sommersalg og black Friday.

Det er business.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 5.12.2020 den 17.26):

Tja i et rikt land, med få innbyggere der selv trygdede og pensjonister har et ok liv?

Det er få aktører på markedet fordi vi er få men et rikt folk.

Skatter og avgifter er høye i Norge nettopp fordi de gruppene jeg nevnte først skal ha et ok liv, resepter og helsetjenester er også omtrent gratis og sponset av staten.

 Norske kapitalister og business blir ikke akkurat styrtrike, markedets marginer er det de er, og prisene er et gode og trygge tenk på at de som jobber i salg både på nett og i butikkene i Norge også skal ha lønn, varene er garantert og iforhold til Europa er luksus billig i Norge, da snakker jeg om TV-er, anlegg, data osv.

Data utstyr er billig i Norge tullesalg eller ei, og marked er trygt og med garanti. I landet der kona kommer fra får du kun fake selv i butikken, og nettbutikk er bare virus, tyvegods og piratkopi...

Jeg er enig i at aktørene på Prisjakt må følge reglene.. men jeg er ikke negativ til at butikkene skrur opp prisen 6 uker før sommersalg og black Friday.

Det er business.

Ja det er business. Juks og bedrageri så lenge man ikke blir tatt, eller i det minste ikke straffet for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Ja det er business. Juks og bedrageri så lenge man ikke blir tatt, eller i det minste ikke straffet for det.

Jeg mente at det var lovlig. Så lenge det er lovlig ser ikke jeg noe problem at de skrur opp prisene 6 uker før et salg.

Selvom norske kunder omtrent har ubegrenset med rettigheter og garanti, så er det lov å ha litt sunt vett i skallen og kjøpe på salg om man kan eller i god tid før de skrur opp prisene.

Vi har noe som heter internett, og det er ikke så vanskelig å følge med på tilbudene.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 5.12.2020 den 14.21):

Forbrukere bør bruke Prisjakt med aktsomhet, og dersom de er nøytrale - burde de f.eks. merke produkter som har unaturlige prissvingninger med en rød varseltrekant eller lignende for å gjøre kunden oppmerksom på dette.  De kan også enkelt sette en sperre med egne algoritmer for å hindre at noen produkter plutselig havner på topplisten kun pga manipulerer. 

Ja.


Noe slikt ville hjulpet. 


Prisjakt pleide være bedre.


Nå må man bla gjennom mye støy. Gjerne som de øverste resultatene i indekseringen. 
Det blir man lei av. Kommer noen nye og gjør det bedre blir Prisjakt like populær som Myspace, Netcape, Kodak og Betamax.


Det er frivillig om man bruker Prisjakt eller ikke. Men vil de ikke forbedre seg før andre  kommer på banen mister de posisjonen sin. 
Kelkoo.no og et par andre er allerede ubetydelige. Prisjakt var ikke først. Og det blir neppe værende uten forbedring. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...