Gå til innhold

Prisjakt på vei ad dundas?


Anbefalte innlegg

Også må vi huske at vi er mye bedre stilt med Prisjakt og prisguiden.. enn slik det var før på 80-90 tallet da kun kataloger og fysiske butikker med Salgsplakater var eneste mulighet til å sjekke pris.

Nå har vi en viss oversikt... Her i Sverige som er Prisjakts hjemland så har jeg funnet ut at Dustin er beste butikk for epleprodukter, Apple fordi de har konkurranse vennlige priser og store varelager og utvalg..

Men det måtte jeg finne ut selv, fordi det står ikke på Prisjakt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Stort sett synes jeg Prisjakt fungerer greit, men det finnes noen grelle eksempler. Denne er fin:

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=5171555

Tre firma som leverer dette kjøleskapet; tretti.no, Whiteaway og Skousen. Som alle er eid av det samme firmaet....

Ser man prishistorikken, så roterer de på å sette ned kjøleskapet med ca 20.000. Dermed ser det på forsiden ut som om ett firma leverer til halvparten av prisen til de to andre. De har holdt på slik lenge nå, litt overraskende at Forbrukertilsynet ikke har slått ned på det siden det er veldig klar manipulering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (3 timer siden):

Stort sett synes jeg Prisjakt fungerer greit, men det finnes noen grelle eksempler. Denne er fin:

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=5171555

Tre firma som leverer dette kjøleskapet; tretti.no, Whiteaway og Skousen. Som alle er eid av det samme firmaet....

Ser man prishistorikken, så roterer de på å sette ned kjøleskapet med ca 20.000. Dermed ser det på forsiden ut som om ett firma leverer til halvparten av prisen til de to andre. De har holdt på slik lenge nå, litt overraskende at Forbrukertilsynet ikke har slått ned på det siden det er veldig klar manipulering.

Enig. Her er det veldig tydelig manipulasjon på gang.

Men samtidig. Kan prisjakt få noe skyld her? Uten prishistorikken ville du jo faktisk aldri funnet ut av at Tretti/Whiteaway/Skousen aktivt manipulerer markedet.

Kan vel argumentere med at Prisjakt burde utelukket leverandører som ikke spiller etter reglene. Jeg tror dessverre resultatet av det ville blitt en tom nettside uten lenker til nettbutikker.. 🙄

Lenke til kommentar
18 hours ago, gruble said:

Enig. Her er det veldig tydelig manipulasjon på gang.

Men samtidig. Kan prisjakt få noe skyld her? Uten prishistorikken ville du jo faktisk aldri funnet ut av at Tretti/Whiteaway/Skousen aktivt manipulerer markedet.

Kan vel argumentere med at Prisjakt burde utelukket leverandører som ikke spiller etter reglene. Jeg tror dessverre resultatet av det ville blitt en tom nettside uten lenker til nettbutikker.. 🙄

"Skyld" er et kraftig ord som neppe passer, ting kan godt være kritikkverdig selv om man ikke gjør det til et skyldspørsmål.

Det første man kan lure på er jo om det er nettopp søkemotorer som Prisjakt som skaper denne måten å organisere seg på. Det er vel ingen av disse selskapene som har sterke nok merkenavn til at det er verdt å holde liv i dem, så man kan lure på om de kun eksisterer nettopp som et markedsføringsverktøy for å kunne ha noe å sammenligne med.

For Prisjakt sin del, så vil det jo være et problem at noen bruker siden til å manipulere kundene, all den tid hele tjenesten er bygd opp rundt at kunden skal kunne ta kontroll. Da er det jo opp til dem å innføre tiltak som forhindrer slikt hvis de vil beholde tilliten. I dette tilfellet kunne de for eksempel opplyst om at de tre egentlig er samme firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (På 25.6.2021 den 7.34):

 

Det første man kan lure på er jo om det er nettopp søkemotorer som Prisjakt som skaper denne måten å organisere seg på. Det er vel ingen av disse selskapene som har sterke nok merkenavn til at det er verdt å holde liv i dem, så man kan lure på om de kun eksisterer nettopp som et markedsføringsverktøy for å kunne ha noe å sammenligne med.

For Prisjakt sin del, så vil det jo være et problem at noen bruker siden til å manipulere kundene, all den tid hele tjenesten er bygd opp rundt at kunden skal kunne ta kontroll. Da er det jo opp til dem å innføre tiltak som forhindrer slikt hvis de vil beholde tilliten. I dette tilfellet kunne de for eksempel opplyst om at de tre egentlig er samme firma.


Måten Prisjakt indekserer favoriserer enkelte metoder å manipulere resultatene.

Dette er mulig å gjøre noe med. 

Hvis brukeren kan selv definere at enkelte butikker er uaktuelle. for eksempel Proshop og Megasalg, kan man slippe mye av støyen med gamle utdaterte produkter med oppblåste førpriser.

Test gjerne selv. Ta et søk på Prisjakt der du sorterer etter tilbud med størst rabatt : Totalt ubrukelig resultat! 

 

Bare siden det første innlegget frem til nå er Prisjakt gått fra å være aktuell til å bli søppel. Merker at jeg heller bruker Prisguiden.

I en verden der mobiler, biler, flatskjermer og alt annet blir bedre er det rart å se at noen gjør så dårlige vurderinger at produktet deres blir dårligere.
 

Lenke til kommentar

Her jeg bor så har jo ikke Prisjakt med Amazon.se, men er lov å bruke hodet, selvfølgelig vil de ikke ha med en butikk som tar alle de andre butikkene bakfra. Iforhold til pris.

Har Elkjøp/giganten 1500 så tar de automatisk 1000kr med tap bare for å stjele kunder fra Landet de opererer i..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
18 hours ago, GolfRolf said:

Test gjerne selv. Ta et søk på Prisjakt der du sorterer etter tilbud med størst rabatt : Totalt ubrukelig resultat! 

Det stemmer, men det er fordi en håndfull butikker jukser med førprisene - og det mener jeg faktisk er ulovlig? Kanskje de har funnet en lovlig måte å gjøre det på... 

Ellers ser jeg nesten alltid bare de samme få butikkene på minst halvparten av søkeresultatene nå. Fikk foreksempel ikke opp Komplett for et par dager siden, og Komplett hadde produktet på lager til lavere pris. Tror det er noe i datafangsten som trenger vedlikehold.  :-B 

Ellers så gjeldet Prisguide seg selv så grundig da de gikk bort fra å kunne søke detaljert på egenskaper for et tiår siden, at jeg føler vi er på vei tilbake til nittitallet nå som også Prisjakt forvitrer, uten noe skikkelig produktsøk. I alle fall har Prisjakt fortsatt et produktsøk. Det samme som skjedde med telepriser, som høyresiden ikke ville ha noen opplysningstjeneste for lengre. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Dagens beste tilbud" på et low end HikVision-kamera, bare 5000 dyrere enn vanlig.

Det er noe seriøst galt med algoritmene her, de må bare sjekke ett prispunkt eller noe. Ellers ser vi tydelig hva som skjer automatisk når en butikk oppdager at konkurrentene ikke har produktet lengre. Sånn sett virker det som prisrobotene i alle fall fungerer etter én hensikt, å automatisere prisstigning.

 

image.thumb.png.d2a109b4cb81537f7e766510a2db245e.png

Lenke til kommentar
GolfRolf skrev (4 timer siden):

Nå er Prisjakt så søppel at det vil tvinge seg frem bedre alternativ. 

 

Akkurat nå kikker jeg oftere innom Prisguiden enn Prisjakt. Noen som vet om andre alternativ som eksisterer / er på vei?

Hahaha Prisguiden er det samme, bare med litt andre avtaler..

Det som må til er nok at Norge blir med i EU, men det er fordeler og ulemper med det også.

Fordeler er grisebillige kjøp på nett, ulemper er at butikkene i Norge sliter og at bøndene blir borte og at landet gror sammen....

I Sverige har de fler storbyer som holder det sammen. Norge har bare Oslo og Bergen.. og det er småbyer sammenlignet.

Av og til må man bare akseptere at prisen er det den er, og hurra tilbud på power osv er ofte bare lokketilbud som er utsolgt på 5 minutter, eller en gammel utgått vare.

Og for de sure ekstra 100-200kr i Norge som du betaler ekstra har du full norsk garanti.

Og om vi snakker datakort så koster ofte posten fra Europa det samme som de få kroner du betaler ekstra.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke desto mindre var Prisguiden bedre før, og Prisjakt var bedre før, og da var Norge en endra mindre økonomi sammenlignet med EU. Det som gjorde Prisguiden, Tek-nettverket til ledende på sine felt var at de var entusiast-drevne og jeg antar Prisjakt også hadde det slik til å starte med. Når de kommersialiserte seg så forsvant egeninnsatsen. Det er jo naturlig. Samtidig så kan man si at markedet ble konsolidert, både på prisjakt-fronten og på butikkfronten, så det er mulig at det ikke er mulig å gjenopplive nisjen for prissammenligning i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (28 minutter siden):

Ikke desto mindre var Prisguiden bedre før, og Prisjakt var bedre før, og da var Norge en endra mindre økonomi sammenlignet med EU. Det som gjorde Prisguiden, Tek-nettverket til ledende på sine felt var at de var entusiast-drevne og jeg antar Prisjakt også hadde det slik til å starte med. Når de kommersialiserte seg så forsvant egeninnsatsen. Det er jo naturlig. Samtidig så kan man si at markedet ble konsolidert, både på prisjakt-fronten og på butikkfronten, så det er mulig at det ikke er mulig å gjenopplive nisjen for prissammenligning i Norge.

Synes det gir en bra oversikt, Norge har toll. Men her i Sverige sparte jeg nesten 700kr på nye Sennheiser hodetelefon er som koster 2300 i Norge, Sverige. Det var via Prisjakt og Amazon.se

Poenget er finnes det datautstyr billigere i Norge andre steder?

Prisen er jo det det er uansett i et lite marked med få aktører. Konkurranse tilsynet har mye å gjøre i lille Norge.

Du tror entusiasme mtp nettsider er mer "riktig" vel prisene endrer seg ikke nødvendigvis pga dette.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest 667b9...ffa
Gunnar Mo skrev (På 24.6.2021 den 9.19):

Stort sett synes jeg Prisjakt fungerer greit, men det finnes noen grelle eksempler. Denne er fin:

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=5171555

Tre firma som leverer dette kjøleskapet; tretti.no, Whiteaway og Skousen. Som alle er eid av det samme firmaet....

Ser man prishistorikken, så roterer de på å sette ned kjøleskapet med ca 20.000. Dermed ser det på forsiden ut som om ett firma leverer til halvparten av prisen til de to andre. De har holdt på slik lenge nå, litt overraskende at Forbrukertilsynet ikke har slått ned på det siden det er veldig klar manipulering.

Forbrukertilsynet kan vel ikke gjøre noe med ting som dem ikke er klar over. 

Men hvis du mener at det virkelig er god nok grunn til å klage, så kan du vel gjøre dette selv her:

Tips eller klage - Forbrukertilsynet

Anonymous poster hash: 667b9...ffa

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Synes det gir en bra oversikt, Norge har toll. Men her i Sverige sparte jeg nesten 700kr på nye Sennheiser hodetelefon er som koster 2300 i Norge, Sverige. Det var via Prisjakt og Amazon.se

Poenget er finnes det datautstyr billigere i Norge andre steder?

Prisen er jo det det er uansett i et lite marked med få aktører. Konkurranse tilsynet har mye å gjøre i lille Norge.

Du tror entusiasme mtp nettsider er mer "riktig" vel prisene endrer seg ikke nødvendigvis pga dette.

 

Neida,

jeg tror ikke at entusiasme nødvendigvis endrer prisene, men det endrer tjenestene.

Jeg tror entusiasme gjorde at pristjenestene jobbet hardere for å få med alle prisene og for å ha så god tjeneste som de kunne, før. Man kan fortsatt spare mye på å bruke pristjenestene, men det finnes også mange priser, høye såvel som lave, som de ikke fanger opp. Både fordi de ikke er like ivrige på å få nye produkter inn i tjenesten, og fordi noen av butikkene ikke lengre dukker opp selv om de har produktet på lagret.

En prissammenligningstjeneste er ferskvare på den måten at det hele tid kommer opp nye produkter som skulle vært lagt inn egenskaper for og på den måten at butikkene forandrer format på prislister og API for uthenting av priser. Og i tillegg så burde de ha gjort oppdateringer på algoritmene sånn at åpenbart dyre produkter ikke kommer opp som dagens beste produkt.

Jeg er fortsatt stor tilhenger av prissammenligning, det er bare slik at disse to gjorde en bedre jobb på prissammenligning og produktinfo før enn de gjør nå.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

Neida,

jeg tror ikke at entusiasme nødvendigvis endrer prisene, men det endrer tjenestene.

Jeg tror entusiasme gjorde at pristjenestene jobbet hardere for å få med alle prisene og for å ha så god tjeneste som de kunne, før. Man kan fortsatt spare mye på å bruke pristjenestene, men det finnes også mange priser, høye såvel som lave, som de ikke fanger opp. Både fordi de ikke er like ivrige på å få produktene inn i tjenesten, og fordi noen av butikkene ikke lengre dukker opp selv om de har produktet på lagret.

En prissammenligningstjeneste er ferskvare på den måten at det hele tid kommer opp nye produkter som skulle vært lagt inn egenskaper for og på den måten at butikkene forandrer format på prislister og API for uthenting av priser. Og i tillegg så burde de ha gjort oppdateringer på algoritmene sånn at åpenbart dyre produkter ikke kommer opp som dagens beste produkt.

Jeg er fortsatt stor tilhenger av prissammenligning, det er bare slik at disse to gjorde en bedre jobb på prissammenligning og produktinfo før enn de gjør nå.

Forresten jeg fant Amazon prisen selv, den står ikke på Prisjakt.

Men er lov å følge litt med på markedet, ser enkelte aktører nærmer seg Amazon prisen.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (23 timer siden):

"Dagens beste tilbud" på et low end HikVision-kamera, bare 5000 dyrere enn vanlig.

Det er noe seriøst galt med algoritmene her, de må bare sjekke ett prispunkt eller noe. Ellers ser vi tydelig hva som skjer automatisk når en butikk oppdager at konkurrentene ikke har produktet lengre. Sånn sett virker det som prisrobotene i alle fall fungerer etter én hensikt, å automatisere prisstigning.

 

image.thumb.png.d2a109b4cb81537f7e766510a2db245e.png

Dette bør jo gå an å fikse... hvis de faktisk har interesse av å fikse det.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg mener er det tydeligste symptomet på at Prisjakt har blitt statisk og at det ikke legges inn arbeidstimer i tjenesten selv om det vises tydelige utslag.

Det er tydelig at dette problemet er stort på produkter som er i ferd med å forsvinne ut av varelagrene til konkurrentene, men at produktet er utgående og i ferd med å gå ut av varelagrene til konkurrentene kan man enkelt trekke ut av måledata. Man kan sammenligne med tidligere tilbud og ignorere pristopper, spesielt helt nye pristopper etter de konkurrerende butikkene trekker seg ut. Prisen for en uke siden er ikke spesielt relevant, det er bare en invitasjon til manipulasjon. Spesielt ikke siden Prisjakt ikke kan sjekke om noen faktisk kjøpte til den prisen - som er lovfestet for å kalle noe en førpris i reklame.

Man kunne sjekket faktorer som

    $current_number_of_stores * 2.5 < $max_number_of_stores,     // Identifisere at det er et utløpende produkt
    $current_price  > 1.2 * $price_at_max_store_count,                      // Identifisere at produktet var billigere da flere førte det
    $current_price > 2 * $price_at_all_time_lowest_price,               // Identifisere at produktet har tidligere hatt halve prisen
    $current_price > 1.6 * $last_price_at_cheapest_store,             // Identifisere at prisen har gått opp med 60% fra da konkurransen virket

eller sjekke snittpris, pris hver Black Friday, etc. Dette er en database over prisregistreringer, så den inneholder masse data som kan utnyttes til å avdekke hva slags type svingning man har nå. Dette er bare noen eksempler.

Til utviklernes forsvar har de garantert skrevet slike metoder på et eller annet tidlig tidspunkt. Enten er metodene ikke lengre gode nok fordi vi har fått nye aktører som driver med en annen type prisøkning, eller så har noen besluttet å forenkle metodene for å spare CPU/DB-ressurser. Det vet vi at de i sin tid måtte gjøre på Prisguide når populariteten vokste der, men der var konsekvensen at de reduserte antall produktegenskaper man kunne søke på, ikke at prissjekken ble dårlig. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det altså prisjakt og guiden er bra som pekepinn jeg, sjekker også Amazon og CDON ofte.

Ofte bruker jeg det bare for å sjekke om ting er tilsags, ofte står det brukte produkter også og lagerbeholdning.

Jeg som har opplevd 80 og 90 åra i Internetts barndom vet hvor bortskjemte vi er.

Før var det styr med kataloger større enn telefonkatalog når du skulle bestille noe, også kostet det penger når du skulle bestille over telefonrøret med taster eller vrihjul.

Og det var få kataloger enten du skulle ha Nintendo spill, C64 eller motordeler, eller CDer og kasetter.

Eneste er at det var fler fysiske butikker, der hadde vi aldri råd til å kjøpe, så alt ble bestilt på postordre. Men tilbudet fantes iallefall for de som hadde god råd.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...