Gå til innhold

Prisjakt på vei ad dundas?


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (7 timer siden):

Vi har jo Prisjakt og Prisguiden som konkurrerer nå.

Kelkoo og de andre var ubrukelige, så de kan godt forsvinne og aldri komme tilbake.



Det Prisjakt og Prisguiden gjør kan også andre gjøre. 


Dersom de ikke kontinuerlig gjør grep for å bli bedre og forbli relevante synker de vekk i glemselen.



 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det egentlig passer best for Sverige i EU. Det er jo egentlig svenskt, men kjøpt opp av Schibsted...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Prisjakt

Jeg synes det var veldig praktisk i Norge, kunne følge prisen, og så når de endret pris og om det var lokketilbud dvs store svingninger.

Datautstyr er vel mye lisenser og lite konkurranse uten at jeg vet, om det er få aktører så blir det ikke annet enn lokketilbud hit og dit...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Kanskje det egentlig passer best for Sverige i EU. Det er jo egentlig svenskt, men kjøpt opp av Schibsted...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Prisjakt

Jeg synes det var veldig praktisk i Norge, kunne følge prisen, og så når de endret pris og om det var lokketilbud dvs store svingninger.

Datautstyr er vel mye lisenser og lite konkurranse uten at jeg vet, om det er få aktører så blir det ikke annet enn lokketilbud hit og dit...

Schibsted eier også Blocket. Svenskenes dårligere versjon av finn.no. 
www.diskusjon.no er også Schibsted...

 


Hvis man følger enkelte spesielle varer kan det uansett være greit å sjekke. En metode som kan indikere om et tilbud er reellt er å sjekke tilbudet mot tilsvarende tjenester i utlandet. 

Prisjakt har en britisk versjon. Pricespy

Tyske idealo, eller svenske versjonen av prisjakt (prisjakt.se/prisjakt.nu) er også verd å bruke som referanse.

 

Datautstyr er gjerne greit priset i Norge. En vanlig forklaring har vært at Norge er utenfor EU. Og at EU har toll når slikt kommer "utenfra". Det er også en vanlig oppfatning at kvaliteten på varer i Norge er høy og avansen ikke ublu. 

Men det gamle "trikset" med å lage egne varianter av merkeprodukter gjør sammenligning vanskeligere. Akkurat slik Norgesgruppen har større volum og forhandlermakt ovenfor leverandørene enn Rema/Coop har Elkjøp samme overtak på Power. 

Tidligere hadde samme selskap 2 ulike brandinger: Elkjøp / Lefdal. Nummer 2 er Power. I realiteten er det nå et duopol når det gjelder fysiske butikker/elektronikk/hvitevarer etc. 
Elkjøp er eid av Dixon. Power har tapp hundrevis av millioner de siste årene.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elkjøp
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du har et poeng. 

Årsaken til at man ser "galskapen" er diagrammet som illustrerer prisutviklingen. 

At bedriftene gjør dette er lett å forstå. De har økonomiske motiver. Det er deres oppgave å generere avanse. 

 

Min påstand er at det er Prisjakt som kommer dårlig ut av dette. Ved stadig å gå på limpinnen. 

Lenke til kommentar

Samtidig er det heilt avgjerande for forbrukerane å ha tilgang til slike opplysningar for å kunne unngå å kjøpe når prisen er høgast. Det er enormt stor forskjell på 948 kr og 85 kr (antek at dei dagane prisen er satt til 0 kr er ein feil).

Det som eventuelt er å klandre Prisjakt for er at dei tillater den aktuelle butikken å få skilte med svært høge rabattar når dei høgste prisane ikkje er reell salgspris. Prisjakt har også ein farga figur som viser at dagens pris på 225 kr er 101 kr dyrare enn i går(?).
Eg ser i grafen at Prisjakt viser at gjennomsnittsprisen er 687 kr, men det kunne nok framkomt tydelegare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder både Prisguiden og Prisjakt, men er vel ikke nødvendigvis deres feil, selv om de kunne enkelt ordnet opp i det.

Det er Megaflis som er den store gjengangeren her. De priser seg ekstremt lavt, men varen kan ikke kjøpes hverken online eller i butikk. De har vel en god deal seg imellom da, hva veit jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

https://classic.prisjakt.no/product.php?pu=5631316

 

Fremstod 25.3.21 som den varen på Pirsjakt med størst prosenvis rabatt. Type over 80% rabatt.

Se kurven for hvordan prisen går opp og ned. Prisen som blir registrert som veldig rabattert er i realiteten en pris som varen har ofte.

 

 

Hva gjør Prisjakt med dette tullet? 

 

Svar : Nada, ingenting , nothing.

 

 

Spørsmålet må til slutt være: 

Hvorfor synes Prisjakt dette er ok.

Lenke til kommentar

Men vi har etter internett aldri hatt mer tilbud enn før. Og husk Norge er ikke Kina eller Usa, vi har få aktører som ofte konkurrerer mot sine egne søster selskap. Tror Elkjøp og Power er samme, og hifi butikker på nett er ofte mange samme eiere...

Du kan ikke forvente gull-tilbud overalt i det gleslig befolkede Gråfjellet Norge, med to knøttsmå lite befolkede "byer" Oslo og Bergen.

Vi har en av verdens beste garanti og returordninger, og vi har lave priser sammenlignet med Berlin, NY og Hongkong feks.

Elektronikk er billigere i Norge enn i andre storbyer i verden.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 timer siden):

 

Vi har en av verdens beste garanti og returordninger, og vi har lave priser sammenlignet med Berlin, NY og Hongkong feks.

Elektronikk er billigere i Norge enn i andre storbyer i verden.

Poenget med tråden er ikke prisnivået på elektronikk eller andre varer. 

 

Temaet er hvordan Prisjakt lar seg manipulere av selgere som lar prisene hoppe opp og ned for å gi et falskt inntrykk av at de har gode tilbud.

 

Håper er at Prisjakt gjør noe med problemet. Men det virker det som de ikke vil. De er fornøyd med å ha masse "støy" (les: tilbud som ikke er reelle/irrelevante). 

 

Da er en annen løsning at noen andre lager en ny prisagregator som feier Prisjakt av banen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GolfRolf skrev (13 minutter siden):

Poenget med tråden er ikke prisnivået på elektronikk eller andre varer. 

 

Temaet er hvordan Prisjakt lar seg manipulere av selgere som lar prisene hoppe opp og ned for å gi et falskt inntrykk av at de har gode tilbud.

 

Håper er at Prisjakt gjør noe med problemet. Men det virker det som de ikke vil. De er fornøyd med å ha masse "støy" (les: tilbud som ikke er reelle/irrelevante). 

 

Da er en annen løsning at noen andre lager en ny prisagregator som feier Prisjakt av banen. 

 

Man kan følge med på prishistorikk, om ikke Prisjakt juger så ser man jo kunstige kreative salg.

Jeg ser sånne hopp hele tiden, er vel bare sånn markedet fungerer, om de ikke holder salgsregelen på så å så mange uker så kan man anmelde de til er det forbrukerådet? Eller Staten.

Det hender de prøver seg, men blir som regel tatt og negativ publisitet i nett-aviser.

Innenfor regelen prishopp og salg må vi bare tåle, dvs om vi ikke skal bli helt kommunist. Det er sånn kapitalismen fungerer, og som forbruker med all verdens internett og info, så har du litt ansvar selv.

Denne tråden viser jo at det tas ansvar, tilogmed nok til å lage en tråd....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (6 timer siden):

Det er feil.

Ok men flere aktører i elektronisk eies av samme konsern.

Jeg tror det er maks to eiere i Norge, men ovenfor og mange datterselskap.

Jeg er ikke helt sikker, men mange snakker om dette, akkurat som NorgesGruppen og Rema.

elkjøp og Power er nok konkurrenter,  en Soundgarden greia er veldig stort, Surround.no osv og brl. Jeg mener å huske at disse er linket til en av gigantene tror Power.

Hifiklubben er for seg selv, og Hififreaks tror jeg er danskeid også.

 

Jeg er åpen for at jeg har feil om eierskap, jeg har hørt rykter på nett og vil gjerne lære og vite mer om norsk/nordisk eierskap. Det er maks to-tre konsern i Norge på elektronisk utstyr. På data komponenter vet jeg ikke, tror det er enda mindre marked enn hifi.

 

 

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har til dels samme oppfatning som trådstarter.

Det første jeg vil tilføre diskusjonen er at "alt endret seg" på Prisjakt da ComputerSalg kom inn. Den butikken kan se ut til å ha noen ivrige roboter som automatisk skrur opp prisen ved anledning, slik at produkter ofte har en ren / kurve når produktet forsvinner ut av andres sortiment og/eller lagerbeholdning. Det andre er at dette skjedde omtrent samtidig som hele Norge ble sendt på hjemmekontor og nettbutikkene hadde gulldager helt uten å trenge å konkurrere. 

Det neste er at de få nettbutikkene nevnt er mer eller mindre de eneste nettbutikkene som kommer opp med priser lengre, på alle produkter jeg søker opp. Jeg ser fire muligheter til forringing av pristjenestene her.
1: Andre nettbutikker har et smalere eller annet utvalg enn det jeg søker opp.
2: Markedet i Norge nå er ferdig konsolidert og det faktisk er bare denne håndfullen med nettbutikker som har noen særlig produkter i sitt sortiment. Da eksisterer ikke reell konkurranse lengre. 
3: Nettbutikkene har blokkert Prisjakt/Prisguiden fra å hente ut prisinformasjon. Jeg mener det var endel støy for noen år siden rundt en av de store som ikke likte å bli sammenlignet med andre.
4: Prisjakt og Prisguiden er kjøpt opp og de som tidligere sto på for å holde tjenestene relevante, gjør ikke det lengre. 

Jeg tror personlig dette er en kombinasjon av 1, 2 og 4. 

1: Det er kanskje ikke så mange som har like bredt utvalg som ComputerSalg. De har et enormt utvalg (med minimalt av info). Det er som regel nøyaktig de samme butikkene som kommer opp, med sannsynligvis samme underleverandør i bunnen. 
2: Det var en stund der mange profilerte nettbutikker gikk konkurs eller ble kjøpt opp og endte som en ny front på en annen, eksisterende nettbutikk. Disse er borte nå.
3: Jeg tror det var Komplett som var redd for å bli telt, men de dukker fortsatt opp. Bare ikke på de produktene jeg søker etter. De har mindre utvalg og jeg har gjort mer research før jeg kjøper. Og små butikker burde ikke gjøre det samme, så det er neppe forklaringen. 
4: I riktig gamle dager kunne man lese på hw.no om hvordan staben stadig jobbet for at ting (Prisguide) skulle fortsette virke/begynne å virke igjen. Nå tenker jeg at deres arvtakere settes på helt andre ting enn å finne produkter og nye egenskaper å sammenligne på. Ingen av disse tjenestene er like gode på sammenligning som de var før. De har byttet ut egenskaper med whitespace, gjennom flere runder med forenklinger. 

Til sist vil jeg si at forbrukermakt vinner aldri. Slike geniale tjenester vil alltid bli kjøpt opp og satt i et hjørne dersom de blir populære nok til å påvirke markedet. Det var faktisk en gang Kelkoo hadde verdi også. Og ikke minst Telepriser.no. Angrepet, lagt ned, erstattet med noe ufarlig som likner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Man kan ikke stole på grafene på Prisjakt lengre. Sammenlign grafen med tallene her:

image.thumb.png.145ce2e2a985c2be7997e64d59ed98e3.png

Den tidligere tilbudsperioden vises ikke i grafen, og det gir et feilaktig bilde av et produkt som gjør at et nytt tilbud vil virke bedre enn historikken tilsier.

Noen tilbud ser også ut til å forsvinne fra historikken over en butikks tidligere priser. Jeg lurer på om det er en bivirkning av et produkt som blir fjernet og lagt inn på nytt i nettbutikken. Har ikke nok observasjoner til å si det sikkert. 

Samme produkt/prisgrunnlag på Prisguiden:
image.png.ff855fda07b687f99ab075f1c2471fc5.png
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror korte sjokktilbud ikke føres opp, og ikke glem at det omtrent er monopol. På datavarer i Norge som ikke er medlem av EU så er det kanskje monopol.

Da kan Prisjakt og prisguiden være grei å sjekke. Jeg vet mange tilbud og butikker som ikke kommer opp på Prisjakt, det koster vel en slant å være med også?

Men forbruker har et ansvar for å følge med i markedet man handler. Og selvom det er monopol, så er markedet meget tillitsfullt sammenlignet feks med land i Asia der du blir svindlet og betaler overpris for fake I-phone eller fake overpriset Sony headphones...

Svigersøster I Filippinene betalte over 2000nok for en fake "Sony" Blåtann hodetelefon som røyk når hun tok den på seg. Hun prøvde å få garanti men fikk svar at hun lille jenta var for "Tjukk i hodet".

Omregnet i deres valuta er det ca samme som 15-20000kr. Rådyr svindel.

At de får lov, var attpåtil i en elektro butikk i the Mall/kjøpesenter.

På nett i Filippinene er det umulig å kjøpe noenting... Tyvegods eller svindel fake-søppel. Jeg prøvde å kjøpe en mobiltelefon på nett, umulig.. fikk bare masse popups og adware... Og brukte "iPhone" og tyvegods.

Men er tydeligvis det samme på kjøpesenteret.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

De som er "grå" i listene, er de som ikke har betalt.

 

Sitat

Vi tar sikte på å liste alle tilbud som er tilgjengelige på markedet. Det finnes ingen direkte kobling til dette produktet, fordi butikken har valgt å ikke være en Prisjakt-kunde i denne kategorien.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...