Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (13 minutter siden):

https://www.nrk.no/rogaland/se-direkte_-siste-om-koronasituasjonen-i-haugesund-1.15439052

Haugesund sluntrer unna. Kan vel ikke skylde på innvandrere der. 

Flaut å være Haugesunder om dagen. Det er helt katastrofe, folk som en ser rundt forbi er dog flinke. Sjeldent jeg ser noe urovekkende. Men det er noen som ikke får det til, for vi får ikke brukt med det. Dobbelt kjipt for meg som har samboer som driver med smittesporing, de er utslitt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det med utenlandsk arbeidskraft nå, kan de reise inn i landet uten karantene hotell??

Nei. Det er kun unntak for;

Sitat

– Strengt nødvendig teknisk personell 
– Driftskritiske vedlikeholdsarbeidere på landanleggene i petroleumsproduksjonen

1. Har teknisk kompetanse, og skal montere, demontere, etterse, reparere, vedlikeholde eller informere om bruken av maskiner eller teknisk utstyr, og arbeidet er strengt nødvendig for opprettholdelse av aktiviteten i søkers virksomhet

Eller:

2. Skal utføre driftskritisk vedlikeholdsarbeid på landanlegg som er nødvendig for å unngå stans i petroleumsproduksjonen på norsk kontinentalsokkel.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-innreiseordning-for-strengt-nodvendige-utenlandske-arbeidstakere/id2835412/

Her må i tillegg arbeidsgiver sende inn søknad med dokumentasjon.

Skal arbeidsgiver ta inn utenlandsk arbeidskraft som må på karantenehotell, må arbeidsgiver betale 1500,- per natt på hotellet (privatpersoner betaler 500,-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er kun unntak for;

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-innreiseordning-for-strengt-nodvendige-utenlandske-arbeidstakere/id2835412/

Her må i tillegg arbeidsgiver sende inn søknad med dokumentasjon.

Skal arbeidsgiver ta inn utenlandsk arbeidskraft som må på karantenehotell, må arbeidsgiver betale 1500,- per natt på hotellet (privatpersoner betaler 500,-).

Takk, tror jeg vet om 11 svensker som er på vei inn og prøver å unngå. Hvor I alle dager melder en slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare i Røros.

Avviser hyttefolk som vil teste seg
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

I Kragerø er testkapasiteten såpass sprengt nå at de avviser hyttefolk som ringer for å be om koronatest, skriver KV. Ordfører Grunde Knudsen sier til NRK at det siden helga er et titalls hyttegjester som har ringt. – De må reise hjem, sier Knudsen.


"Vi har nå registrert svært mange henvendelser med ønske om Covid-19 testing fra besøkende på hytter etc."
https://www.kragero.kommune.no/aktuelt/covid-19-testing-i-kragero-i-paskeuken.18804.aspx

Skuffelsene over menneskeheten fortsetter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ikke bare i Røros.

Avviser hyttefolk som vil teste seg
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584


"Vi har nå registrert svært mange henvendelser med ønske om Covid-19 testing fra besøkende på hytter etc."
https://www.kragero.kommune.no/aktuelt/covid-19-testing-i-kragero-i-paskeuken.18804.aspx

Skuffelsene over menneskeheten fortsetter.

Jeg tror mange som burde hatt testet seg i sin hjemby, har utsatt testen til de kom på hytta. For å kunne sitte i karantene på hytta. Helt utrolig. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Så da er det kanskje slik at Oslo øst sine innvandrere ikke er noe dårligere på å overholde karantenereglene enn folk flest. Interessant 👍

Har aldri lest noe om at innvandrere i Oslo øst skal være noe dårligere enn andre på å overholde karantenereglene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Har aldri lest noe om at innvandrere i Oslo øst skal være noe dårligere enn andre på å overholde karantenereglene? 

Har virket slik på smittetall på folk født i utlandet. Det var til og med en reportasje om det på Dagsrevyen. At folk på Stovner ikke satt i karantene eller lot seg teste. 

Lenke til kommentar
Sitat

I Tyskland er det oppdaget 31 tilfeller av blodpropp hos personer som har fått AstraZeneca-vaksinen, melder Der Spiegel. I ni av tilfellene døde pasienten, opplyser det statlige Paul Ehrlich-instituttet. Nesten alle de rammede var kvinner. 29 av dem var kvinner mellom 20 og 63 år, mens to av dem var menn. I Berlin har de statlige sykehusene sluttet å gi AstraZeneca-vaksinen til kvinner under 55 år, melder Tagesspiegel. Det gjøres kun som en forholdsregel mens man venter på flere evalueringer. Norge og flere andre land har satt AstraZeneca-vaksineringen på pause for å undersøke om det er en sammenheng med alvorlige, sjeldne bivirkninger. Det er ikke endelig påvist noen sammenheng.

AZ kun for menn kan være en ide? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

AZ kun for menn kan være en ide? 

Det kan se ut som en ide, men hvordan er fordelingen på de som fikk? Om det er stort sett er helsepersonell som fikk og mitt tradisjonelle inntrykk av kjønnsfordelingen blant helsepersonell ikke er utdatert så er det kanskje mange flere kvinner enn menn som har fått AZ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Battaman said:

Det kan se ut som en ide, men hvordan er fordelingen på de som fikk? Om det er stort sett er helsepersonell som fikk og mitt tradisjonelle inntrykk av kjønnsfordelingen blant helsepersonell ikke er utdatert så er det kanskje mange flere kvinner enn menn som har fått AZ?

Ja, dette stemmer. I alle fall i Norge

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (46 minutter siden):

Det kan se ut som en ide, men hvordan er fordelingen på de som fikk? Om det er stort sett er helsepersonell som fikk og mitt tradisjonelle inntrykk av kjønnsfordelingen blant helsepersonell ikke er utdatert så er det kanskje mange flere kvinner enn menn som har fått AZ?

Godt poeng 👍

Lenke til kommentar
Quote

Hundrevis meldte seg på kjøretur skjærtorsdag: «Arrangementet blir slettet noen timer før det begynner.»

Hundrevis av østfoldinger har vist interesse for å være med på et MC-arrangement skjærtorsdag. For å unngå trøbbel med politiet, hadde arrangørene på Facebook planer om å fjerne alle spor etter seg rett før arrangementet skulle starte.

«Selv om det «livsfarlige» viruset har satt litt stoppere for å ha det litt gøy, så blir det rideout».

«Screenshot tid og sted oppgitt i arrangementet fordi det blir slettet noen timer før det begynner».

Denne meldingen la foreningen Behind Bars ut på søndag på Facebook-arrangementet under navnet «skjærtorsdag Rideout!!!".

...

 

https://www.ha-halden.no/hundrevis-meldte-seg-pa-kjoretur-skjartorsdag-arrangementet-blir-slettet-noen-timer-for-det-begynner/s/5-20-940229

(bak betalingsmur)

Endret av helsten2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Bare synd en ikke får velge selv. Haddw lett tatt den, om muligheten var der. Signerer gjerne fraskrivelser og det som er også.

Du er så desperat på å ta en vaksine, som kun minsker symptomer du uansett enten A) Ikke hadde hatt. B) En ganske kjip influensa

Jfr. CDC sine statistikker så er ikke en gjennomsnittlig person, uten overvekt eller underliggende sykdommer i noen risikogruppe i det hele tatt.  Det trenger en for så vidt bare se å se hvordan ting er verdenen over for å se. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Du er så desperat på å ta en vaksine, som kun minsker symptomer du uansett enten A) Ikke hadde hatt. B) En ganske kjip influensa

Jfr. CDC sine statistikker så er ikke en gjennomsnittlig person, uten overvekt eller underliggende sykdommer i noen risikogruppe i det hele tatt.  Det trenger en for så vidt bare se å se hvordan ting er verdenen over for å se. 

Nei jeg er ikke desperat, jeg vill bare bidra så mye som jeg klarer. I motsetning til mange andre...

Du vet, før i tiden stilte folk seg i kø for å frivillig bli med i krigen for landet sitt. Se hvor stakkarslig slik holdning har blitt nå. Stakkars oss neste gang det blir krig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Nei jeg er ikke desperat, jeg vill bare bidra så mye som jeg klarer. I motsetning til mange andre...

Du vet, før i tiden stilte folk seg i kø for å frivillig bli med i krigen for landet sitt. Se hvor stakkarslig slik holdning har blitt nå. Stakkars oss neste gang det blir krig.

Litt av en spesiell holdning du har vil jeg si. Man kan jo enda spre viruset rundt og må ta like mange forholdsregler. Så hva eksakt vil vaksinen hjelpe mot da? Det at du sammenligner dette med å yte motstand mot okkupasjonsmakt (som for øvrig de aller fleste nordmenn ikke gjorde) er spesielt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Litt av en spesiell holdning du har vil jeg si. Man kan jo enda spre viruset rundt og må ta like mange forholdsregler. Så hva eksakt vil vaksinen hjelpe mot da? Det at du sammenligner dette med å yte motstand mot okkupasjonsmakt (som for øvrig de aller fleste nordmenn ikke gjorde) er spesielt. 

Selvfølgelig kan en det, har ikke sagt noe annet jeg. Men eneste "redningen" vi har er vaksiner, sier de som kan det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...