Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (21 minutter siden):

Utenfor Oslo er påbudet om munnbind på kollektivtransport nå helt avskaffet om jeg ikke tar helt feil? 

Det er påbudt på kollektivtransport og taxi i Lørenskog kommune også. Og fremdeles anbefalt for kollektiv/taxi i en del andre kommuner i Oslo-området og Viken. Kristiansand har lokale anbefalinger om bruk av munnbind innendørs, og Bergen anbefaler bruk "når det er vanskelig å holde avstand til andre". I Tromsø er det anbefalt på kollektivtransport, taxi og butikker, men der forsvinner det nok raskt siden de har et lite utbrudd som snart er over. Stavanger har anbefaling om bruk i alle situasjoner man ikke kan holde avstand. I Trondheim anbefales det bare i taxi.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (2 minutter siden):

Jeg skal innrømme at jeg må gi Raymond ros for gjenåpningen, mye av det som var fastsatt i opprinnelige planer forserte han . Russeutbruddet fada ut av seg selv og tallene holdt seg lave tross massive gjenåpninger på en gang. 

Som Erna sa - gjenåpning er vanskeligere enn nedstenging og der har Johansen og Oslo kommune truffet på det meste. At det fortsatt ikke er kommet utbrudd i Oslo i forbindelse med utesteder og servering er nesten utrolig.

Det de gjorde med å lokalt forby russen å rulle i russebuss var ganske ekstraordinært vil jeg si, men det fungerte perfekt. Ble veldig kortvarig det utbruddet, selv om det var stort til å begynne med. Å teste alle vgs-elever regelmessig, få de til å bruke munnbind og dele ut selvtester til all russen tok rota av det raskt. Ble aldri noen ny Kristiansand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Som Erna sa - gjenåpning er vanskeligere enn nedstenging og der har Johansen og Oslo kommune truffet på det meste. At det fortsatt ikke er kommet utbrudd i Oslo i forbindelse med utesteder og servering er nesten utrolig.

Det de gjorde med å lokalt forby russen å rulle i russebuss var ganske ekstraordinært vil jeg si, men det fungerte perfekt. Ble veldig kortvarig det utbruddet, selv om det var stort til å begynne med. Å teste alle vgs-elever regelmessig, få de til å bruke munnbind og dele ut selvtester til all russen tok rota av det raskt. Ble aldri noen ny Kristiansand.

Så får vi se hva som kommer ut av Bent og Ernas pressekonferanse på mandag da. Tror ikke man får mye igjen for pengene om man vedder en hundrings på noe om Delta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MDG-politiker ber Norge pause vaksineringen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgRgdv/mdg-politiker-ber-norge-pause-vaksineringen

Sitat

Fylkespolitiker Susanne Heart i Miljøpartiet de Grønne har publisert et åpent brev, hvor hun ber regjeringen pause vaksineringen. Hennes eget parti tar avstand fra uttalelsene. 

– Mitt åpne brev til statsministeren i går ser nå ut til å ha spredd seg fort på nettet. Jeg vil dere skal vite at det ikke er lett å ta et slikt initiativ – alene – men jeg måtte, skriver MDG-politiker Susanne Heart på sin Facebook-side.

Heart ble i 2019 valgt inn til fylkestinget i Rogaland, og er nestleder i regional-, kultur- og næringsutvalget.

I brevet ber hun Erna Solberg om å pause massevaksineringen i Norge. Hun begrunner dette med påstander om at det «ikke finnes en tydelig fordel» ved å ta vaksinene for barn og unge, og at «vitenskapen ikke har hatt tid nok til å levere tilstrekkelig med sikkerhetsdata før vi satte i gang med massevaksineringen».

Sitat

Påstandene underbygger hun med å lenke til en fagfellevurdert forskningsartikkel som er merket med «bekymringsfulle mangler og feiltolking av data».

– Artikkelen inneholder store faglige feil og er publisert av en tvilsom forlegger, men kommer til å gjøre stor skade, skrev to doktorgradsstipendiater i epidemiologi og medisin i et debattinnlegg VG torsdag. De beskriver artikkelen som «svak forskning».

Nå er studien trukket.

Sitat

MDG tar avstand

På henvendelse fra VG, svarer partisekretær i MDG, Torkil Vederhus, at partiet støtter vaksineringen mot covid-19.

– Jeg registrerer at Heart ikke signerer som MDG-politiker, og at hun selv erkjenner at mange i MDG vil være sterkt uenig i synspunktene hun her fremmer. Det skal være stor takhøyde i MDG, men som parti tar vi avstand fra uttalelser om at regjeringen bør droppe massevaksineringen. Vaksinen bidrar til å redde liv, sier Vederhus.

– Selv om alle vaksiner kan ha bivirkninger, så er det godt dokumentert at vaksinen redder liv, mens bivirkningene har vært helt minimale, sier han.

Internett er ikke godt for alle.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Var innom et gatekjøkken i Askim her om dagen. Der brukte ikke betjeningen munnbind når de lagde maten. Ei heller hansker eller annen type hygiene ift. corona.

Var også nesten innom en bar/pub uteservering og der satt personalet og chillan på samme bord uten noen smittevern. Så vi droppa det.

Det ble bensinstasjonsmat 😛

Ellers vanskelig å finne gode vegetaralternativer når man er ute på reis. Overasker meg litt i 2021 egentlig. Jeg er ikke vegetarianer men prøver å minimere kjøtt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ti nye smittetilfeller registrert i Oslo
https://www.ao.no/ti-nye-smittetilfeller-registrert-i-oslo/s/5-128-133529

Sitat

Det siste døgnet er det registrert ti nye smittetilfeller i Oslo kommune, åtte færre enn dagen før.

Det opplyser pressekontakt Anders Lundell i Oslo kommune til NTB søndag formiddag.

I løpet av uke 26 har smittetallene vært høyest i bydelene Nordstrand, Frogner og Stovner.

Dette er det laveste antallet nye smittetilfeller i Oslo siden 27. august 2020.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (8 minutter siden):

Positivt hvis det stemmer, at Deltavarianten begynner å gi svakere effekt. At det er bare som en forkjølelse man får. Vet ikke om det skjer alle steder da.

Er vel kun blant vaksinerte den fremstår som en forkjølelse? Selv syns jeg ikke det er kjempegode nyheter da vaksinene mest trolig ikke vil hindre smittespredning til uvaksinerte, for Norge sin del med fremtidig vaksineringsgrad helt opp i 90% så er det ikke det verste selv om jeg syns seriøst synd på de som av faktisk gyldige grunnet ikke kan ta vaksinen. Men for land som Romania som ikke engang klarer å komme seg over 30% vaksineringsgrad på grunn av så høy vaksineskepsis i befolkningen ser det dårlig ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mulig feriekrøll: Norge og EU har ulik definisjon på fullvaksinert
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qAKREg/mulig-feriekroell-norge-og-eu-har-ulik-definisjon-paa-fullvaksinert

Sitat

For mens man i Norge anses som fullvaksinert en uke etter at man har fått andre dose, regner EU to uker. Derfor gjelder det å holde tunga rett i munnen og et klart blikk på kalenderen når du planlegger ferien.

Hvis det er kortere enn to uker siden siste stikk, må du enten ha en PCR-test som er ferskere enn 72 timer eller en hurtigtest som er maks 48 timer gammel. Det samme gjelder hvis du ikke har tatt noen vaksiner i det hele tatt.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Økt smitte i Ullensaker
https://www.nrk.no/nyheter/1.15563877

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 21 nye smittetilfeller i Ullensaker kommune, ti flere enn dagen før.

Av de 21 smittede har 18 av tilfellene kjent smittevei, ifølge Romerikes Blad.

Indre Østfold ber om færre doser
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Indre Østfold kommune ber om færre vaksinedoser neste uke.

Kommunen har denne uka slitt med å få fylle alle vaksinetimer og ser at de ikke har behov for alle vaksinene de etter planen skulle få.

Kommunen vil be om å få redusert leveringen med 500 doser.


https://www.io.kommune.no/tjenester/helse-og-mestring/covid-19-vaksinen-coronavirus-vaccine/status-koronavaksinering/

Aldersgruppe
Befolkning (ca. tall)
Antall som har fått dose 1
Antall fullvaksinerte (fått dose 2)
+85 år 980 876 (90,1 %) 848 (87,2 %)
75-85 år 2 840 2 739 (95 %) 2 666 (93,9 %)
65-74 år 4 920 4 605 (93,6 %) 4 342 (88,2%)
55-64 år 5 815 5 053 (86,9 %) 2 384 (41 %)
45-54 år 6 780 5 304 (78,2 %) 1 258 (18,6 %)
40-44 år 2 896 1 930 (66,6 %) 377 (13 %)
25-39 år 8 225 3 988 (48,8 %) 981 (11,9 %)
18-24 år 3 700 2 034 (58,8 %) 295 (8,5 %)
16-17 år 1 300 60 0

De har ikke kommet langt nok til at det burde vært slik at de ikke klarer å fylle alle timene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

De har ikke kommet langt nok til at det burde vært slik at de ikke klarer å fylle alle timene.

Er det ikke bedre at dosene kommer til nytte enn at de går i søpla (uansett hvor dumt man mener grunnen er)?

Mange kommuner vil nok overta de dosene med stor takknemlighet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Jeg venter med å juble til folk kommer hjem fra ferie og vi er uti slutten av august. Men frem til da skal jeg nyte maks her hjemme :)

Jepp. Jeg også. Men skal ikke reise noen plasser i år heller. Trist at mange av de vaksinerte tror de ikke kan få c19 viruset.

Jeg trenger ikke gå langt får å få det inntrykket, de er nå på ferie i norge.:shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Er vel kun blant vaksinerte den fremstår som en forkjølelse? Selv syns jeg ikke det er kjempegode nyheter da vaksinene mest trolig ikke vil hindre smittespredning til uvaksinerte,

Den sprer seg til de de vaksinerte også.

Så syke kan vaksinerte bli av deltavarianten

Vi vet at vaksinerte er mindre beskyttet mot deltavarianten av viruset enn mot alfa, men hvor syk er du egentlig ved «mild sykdom»?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Er det ikke bedre at dosene kommer til nytte enn at de går i søpla (uansett hvor dumt man mener grunnen er)?

Mange kommuner vil nok overta de dosene med stor takknemlighet.

Hø, det mener jeg da ikke. Tror du skal lete langt for å finne noen som mener de bør gå i søpla! Selvfølgelig må de videre til andre som får brukt de, og det så raskt som overhodet mulig uavhengig av årsak. Det synes jeg sier seg selv.

Men at det er mange gjenstående innbyggere og de ikke klarer å fylle opp timene er litt bekymringsfullt, for det sier noe om at viljen til å vaksinere seg ikke er på topp i Indre Østfold, det var det jeg siktet til.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...