Gå til innhold

Vurderer å kjøpe NAS. Hvilken bør jeg gå for?


Anbefalte innlegg

Jeg vil først og fremst bare si at det nok ikke er riktig forum å plassere dette innlegget i. Men jeg prøver meg allikevel. 

 

Ønsker å gå til innkjøp av en NAS. Denne skal brukes til blant annet som medieserver, og "utvidelse" av lagringsplass på min stasjonære PC, som har blitt fylt opp til randen med årene. Vil også bruke NASen som backup til bilder, dokumenter, osv.

Er rett og slett på jakt etter noe allsidig. Men må kunne drive en medieserver (F.eks. Plex). Akkurat nå er det 4 NASer på tilbud på Komplett. 

 

Først og fremst så jeg litt på denne her, med 6 bays: https://www.komplett.no/product/1154058/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/synology-nas-ds620slim-6-bay

Er nedsatt til kr 5999,- men kostet før kr 6721,-

Men så har du denne her som ikke er på tilbud: https://www.komplett.no/product/1160485/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/qnap-tl-d800c-8-bay-desktop

Den har 8 bays, og koster i utgangspunktet kun kr 5699,- Hvorfor er den billigere enn Synologyen, med tanke på at denne har 2 ekstra bays?

 

Du har også denne her: https://www.komplett.no/product/1160486/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/qnap-ts-453d-4g-4-bay-nas

Den koster kr 4990,- men har kun 4 bays. Har fått et tips om å gå for i alle fall 6 bays.

 

Nå håper jeg dere har noen innspill å komme med, for jeg har null peiling på dette her! Eneste jeg vet er sånn ca. hva jeg ønsker.

Må kunne streame HD (Muligens også 4K) over nettet, og må derfor ha rask lesehastighet og høy ytelse.

Jeg takker og bukker for svar på forhånd! 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (29 minutter siden):

TL-D800C er bare et harddisk kabinett.

Jeg anbefaler en selvbygd nas som kjører unRaid eller Truenas core.

Takk for svar! Har null peiling på dette her, men har lest meg litt opp på raid. Hvorfor fraråder du raid (regner med at unRaid betyr at det ikke er noe raid)? 

Og jeg tror ikke jeg våger å begi meg ut på selvbygd nas. Finner jeg noen planker og spikrer meg en kasse? Tror jeg skal overlate det til ekspertene 😅

Lenke til kommentar
After8 skrev (10 minutter siden):

...Hvorfor fraråder du raid (regner med at unRaid betyr at det ikke er noe raid)?


Fordi det har veldig mange restriksjoner og problemer.

UnRaid og TrueNAS er mer som bedriftsløsninger, som også kan brukes av private, som bruker virtualisering, ZFS og andre teknikker enn hardware-raid for å få diskene til å fungere optimalt sammen.

Det er generelt billigere å bygge sin egen filserver, særlig dersom du skal levere medieinnhold fra for eksempel Plex, som krever litt mer kraft enn de billigste ferdigløsningene kan levere.

Det er åpenbart også mer komplisert, både å sette sammen, og å sette opp, men det er overkommelig for de fleste.
Har man null interesse for slikt, så burde du nok gå for en ferdig løsning, da blir det som oftest Raid, men det fungerer nok sikkert okey det også?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Fordi det har veldig mange restriksjoner og problemer.

UnRaid og TrueNAS er mer som bedriftsløsninger, som også kan brukes av private, som bruker virtualisering, ZFS og andre teknikker enn hardware-raid for å få diskene til å fungere optimalt sammen.

Det er generelt billigere å bygge sin egen filserver, særlig dersom du skal levere medieinnhold fra for eksempel Plex, som krever litt mer kraft enn de billigste ferdigløsningene kan levere.

Det er åpenbart også mer komplisert, både å sette sammen, og å sette opp, men det er overkommelig for de fleste.
Har man null interesse for slikt, så burde du nok gå for en ferdig løsning, da blir det som oftest Raid, men det fungerer nok sikkert okey det også?

Takk for svar!

Ser at dette NAS-prosjektet mitt ble mye mer avansert enn det jeg hadde regnet med. Har sett gjennom flere NAS på Komplett nå, og alle av dem har raid.

Tror heller jeg gir opp NAS-prosjektet enn å bygge selv, for å være helt ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Å streame 4K krever veldig lite.

Har sett veldig mye 4K H264/5 HDR video fra min NAS og det er en veldig billig gammel færdig oppsatt seagate sak.

Bare sånn til info.

Tusen takk for svar! Måtte finne ut nøyaktig hvorfor mange fraråder raid. Det jeg fant ut er at raid ikke er glad i disker med forskjellig størrelse. Det og utvide med flere harddisker er også et herk. Hvordan har du opplevd dette?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Å streame 4K krever veldig lite.


Det er ikke fullt så enkelt ?

Dette kommer jo helt an på hvilket format serveren har, og hvilket format klienten støtter,
Dersom det krever transkoding vil 4K generelt kreve en i7 på rundt 3.2Ghz for å klare å holde tritt.

Dersom man kobler NAS'en rett i TV'en, å spiller direkte, så er det normalt ikke noe problem.

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:


Det er ikke fullt så enkelt ?

Dette kommer jo helt an på hvilket format serveren har, og hvilket format klienten støtter,
Dersom det krever transkoding vil 4K generelt kreve en i7 på rundt 3.2Ghz for å klare å holde tritt.

Dersom man kobler NAS'en rett i TV'en, å spiller direkte, så er det normalt ikke noe problem.

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/

Selvfølgelig kan man gjøre det tungvindt om ønskelig.

Jeg spiller bare filene direkte av fra nettverket med min Samsungs innebygde spiller i tven og VLC på en Xiaomi Mi Box (på de få tingene tven ikke støtter. Som oftest filer som inneholder for mange lydspor. Er en gammel TV)

Så ingen transcoding.

Spiller og av på en Samsung 4K tv på somerommet helt sømmløst over wifi.

Så alt som trengs er å kunne lese filene fra nettverket i god nok hastighet. Og det gjør alle enhetene her i huset iallefall.

NAS dukker opp som en egen input på tven sammens med HDMI osv siden den har DLNA støtte. To trykk med fjernkontroll for å spille av.

Mulig jeg er en for enkel bruker men dette har fungert utmerket i 5 år nå.

Men NASen tar opp mye plass inni tvbenken da så jeg kommer nok snart til å gå over til en Raspberry Pi 4 som kjører Openmediavault. Med en eller to USB3 disker gjør den jobben jeg trenger NAS til like bra og tar mye mindre plass.

NASen min har Plex men aldri prøvd det så aner ikke hvor godt det funker. CPU slitet med krypteringen når man skal ha tilgang fra utverden så det er ikke noe heftige saker.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tenker å bruke det som mediaserver, så vær litt obs på at for å transkode så kreves det litt CPU-kraft. Jeg har i dag et Synology DS218 Play som kjører Plex. Den modellen er ikke veldig glad i 1080p og sluker omtrent all CPU-kraft når den spiller av sånne filer, som fører til en hakkete og buffrende streaming. 720p går derimot helt fint.

Dette kan også ha litt med Plex å gjøre - hvis jeg benytter den innebygde DS-play så går det helt fint (men jeg liker ikke grensesnittet til den mediaplayeren).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (1 time siden):

Enkelte mediesenterløsninger (Kodi f.eks.) transcoder på klient, mens Plex transcoder på server. Greit å vite dersom man har behov for transcoding.

Man kan kjøre Kodi som klient, med for eksempel PlexKodiConnect, slik at man bruker Plex server med Kodi.

Gjør dette selv, kjører Kodi på OnePlace dekodere, men har Plex server.
Transcoding skjer da på serveren, å krever en del ressurser.

Min Xeon E3-1270V2 3.50GHz klarer for eksempel ikke to strømmer samtidig med enkelte h265 10-bit filer som av en eller annen grunn måtte transcodes (selv om "h265 direct play" er aktivert), slik at de måtte en runde i Handbrake og konverteres for å funke skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar! 

Men hvis man ser bort ifra streaming, og tenker kun på lagring. Vil da Synology NAS DS620slim 6-bay være et bra alternativ?

Har nok gått litt bort ifra streaming, vet ikke hvor aktuelt det er lengre. Har tenkt litt over saken. Har tross alt tilgang til Netflix, Viaplay, HBO og resten av strømmetjenestene. 

Nå tenker jeg mer kun på lagring. Har ganske lite plass på PCen, og tenkte først å kjøpe noen nye interne harddisker. Men har alltid drømt om NAS. Vil NAS fungere fint som "intern" lagring for PCen min?

Lenke til kommentar

Jeg benytter også overnevnte NAS til lagring. Jeg har ikke spill eller programmer installert på det, men bilder og den slags. Fungerer helt fint. Det er mekaniske disker, så dem er jo naturlig nok ikke like raske som SSD'er, men annet enn at det tar litt lengre tid å kopiere ting over (enn internt fra SSD til SSD) så merker jeg ikke så mye til det. Skal jeg drive med fotoredigering så vil jeg uansett benytte interne disker til den slags.

Har mappa opp forskjellige foldere og filstrukturer som stasjonsbokstaver så den biten fungerer akkurat som en vanlig harddisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (14 minutter siden):

Jeg benytter også overnevnte NAS til lagring. Jeg har ikke spill eller programmer installert på det, men bilder og den slags. Fungerer helt fint. Det er mekaniske disker, så dem er jo naturlig nok ikke like raske som SSD'er, men annet enn at det tar litt lengre tid å kopiere ting over (enn internt fra SSD til SSD) så merker jeg ikke så mye til det. Skal jeg drive med fotoredigering så vil jeg uansett benytte interne disker til den slags.

Har mappa opp forskjellige foldere og filstrukturer som stasjonsbokstaver så den biten fungerer akkurat som en vanlig harddisk.

Tusen takk for svar!

Kjøpte du 6 disker med én gang og satte i, eller kjøpte du én etter én, ettersom du trengte mer lagringsplass? Vet du hvilken type RAID du har på den, og fungerer det greit?

Kommer nok til å gå mest i spill tror jeg. Er litt bekymret for om lastetiden på spill kan bli vesentlig tregere om jeg installerer dem på NASen. 

Lenke til kommentar

Har bare en 2-bay sjøl, der kjører jeg 2x10TB som speiles (Hybrid RAID). Siden det er mye bilder liker jeg å ha redundans.Har også rippa en hel haug av filmene og seriene mine og lagt der. Er ikke en jobb jeg har lyst til å gjøre om igjen om en disk skulle tryne.

Jeg ville ikke brukt NAS for å lagre spill på, det er som sagt mekaniske disker, pluss at trafikken vil gå over LAN og ikke internt i maskina. Har ikke prøvd, men selv med mekaniske 7200 RPM black disker med cache så går det vesentlig treigere å laste spill enn fra en SSD, så å ha dette på et NAS er ikke noe jeg vil anbefale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/22/2020 at 11:41 PM, 0laf said:


Det er ikke fullt så enkelt ?

Dette kommer jo helt an på hvilket format serveren har, og hvilket format klienten støtter,
Dersom det krever transkoding vil 4K generelt kreve en i7 på rundt 3.2Ghz for å klare å holde tritt.

Dersom man kobler NAS'en rett i TV'en, å spiller direkte, så er det normalt ikke noe problem.

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/

Høres kanskje ut som uten hardware-akselerasjon av 4K-transkoding. En slik hardware-akselerasjon får man via selv relativt enkle grafikkort. Qnap og Synology oppgir vel ellers støtte for transkoding av 4K for en del av de nye modellene, via hw-akselerasjon i prosessoren som bruker, som er et godt stykke under en i7...

Lenke til kommentar

Bemerk at en del modeller fra Qnap og Synology også støtter SSD-caching. Man kan enten sette inn en SSD som er direkte på kretskort (mSATA, M.2) for modellene som støtter det, på PCIe for modellene som støtter det eller bruke en av diskbrønnene.

Hvorvidt man har gevinst av å utnytte dette kommer litt an på bruksområdet når det gjelder filcache. Qnap og Synology tilbyr også en del annen funksjonalitet hvor dette kan være praktisk og effektivt, men kommer an på hvilken type bruker man her. Jeg er av dem som bruker virtualiserings- og kontainerfunksjonaliteten på NAS-ene litt. JEg holder meg imidlertid langt unna å eksponere tjenester på NAS-ene mot internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...