Gå til innhold

Elbil som batteribank til hytta


plankeby

Anbefalte innlegg

Det er mange hytter i landet vårt uten innlagt strøm. Led belysning, flat TV og bedre solcellepaneler har gjort livet på hytta en del lettere.

Nå vil flere sitte med en gigantisk batteripakke ved hyttedøra, for dem som har bilvei fram. Mitt inntrykk er at en del hytter uten strøm, særlig på "fjellet", har bilvei fram. 

Finnes det noen som har tenkt på dette eller brukt bilen som strøm til hytta?

Tenker da på 12v uttak, typ 100-150 watt vil jo forsyne hytta med TV og belysning. Det er vel ikke lenger noen som bruker glødepærer på solcelleanlegget sitt i dag. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (10 timer siden):

Ja det fins, med litt forskjellige løysingar. Litt usikker på om eg har sett løysingar som baserer seg på å tappe elbilen for straum direkte. Det vanligste er solcellepanel som over tid ladar opp gamle elbilbatteri slik at det er straum tilgjengelig på hytta kvar helg. 

Elbil er jo et glimrende energilager også til hytta. Det har vært snakk om å se på at elbiler gir strøm tilbake til elnettet i spesielle situasjoner. Altså at elbil er en strømbank. 

Dager med mye mørke, og snø på solcellepanel(er) reduserer strømproduksjon. 

Det er en del hytter uten innlagt strøm. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ja det er absolutt mulig, men eg reknar med at for folk flest så er det veldig upraktisk å skulle tære på elbilbatteriet for å gi straum til hytta. Ein skal ikkje være mykje uforsiktig med straumforbruket før ein då står fast med ein batteritom bil og utan anna straumkjelde som gir energi nok til at ein kan kome seg vekk frå hytta og tilbake til sivilisasjonen.

Det blir som om du skulle la dieselbilen gå på tomgang utanfor hytta for å levere 12v til led-lysa i hytta. Det vil også fungere men er du uforsiktig og går bilen går tom for drivstoff så sitter du der på hytta utan både straum og transport.

Dei fleste løysingane i dag er basert på gjennbruk av elbilbatterier som blir fast installert på hytta og med ein svak straumgenerator som kan fylle opp batteria. Solceller er nok den heilt klart beste løysinga, men også små vind- eller vannturbinar, dieselaggregat og liknande kan brukast.
Poenget er vanlegvis at solceller ikkje klarer å levere javn og nok straum til å drifte alt det elektriske som skal være påslått samtidig, men ved å ha ein stor batteribank så kan f.eks. solcellene lade batteriet heile dagen slik at ein har nok straum til å sette på ein varmeovn om kvelden.

Løysingane med å bruke elbilen som batteribank som lader når det er billig og forsyner huset når straumen er dyr er heilt kan ha mykje for seg for å utjamne straumforbruket, men du må nesten være tilkopla ei fast straumforsyning for å kunne hente ut fordelane med eit slikt system.

 

Eg tenker som slik at dersom du har ei hytte utan innlagt straum (men med køyreveg) og utan fornuftige måtar å produsere straum lokalt på så vil det ha muligheita til å kople til elbilen for å tære på elbilbatteriet være ei fin løysing dersom straumbehovet er lite.
Men rekkeviddeangsten hadde nok slått inn for fullt, for kor mykje straum må du eigentleg ha igjen på bilen når det er 10 minus og 12 minutt å køyre til nærmaste stikkontakt? Og kor stor sikkerheitsmargin må du ha for å fortsatt nå fram til stikkontakta om det har snødd 20 cm i løpet av natta?

Andelen hytter utan innlagt straum men med køyreveg heilt fram der eigaren vil ha straum er nok ganske lav. Men for dei det gjeld så kan nok det å bruke elbilen som batteribank være ei billegare løysing enn å montere anna sraumforsyning som til dømes solceller.

Lenke til kommentar

Jeg ville ventet kanskje 3 år før jeg kjøpte noe. Det kommer garantert elbiler med omkring 200 kWh batteri og 3+ kW vekselretter innen den tid. (Cybertruck er planlagt til 2021, men kommer nok ikke til Europa med det første.) Om man da trenger f.eks 60 kWh for å komme seg til/fra hytta, så kan man da bruke f.eks 20 kWh per døgn i en full uke. Det er noe sånt som 1/3 av en gjennomsnittlig enebolig. Altså om man har vedfyring for varme og er litt forsiktig ellers, spesielt med varmtvann, så vil en uke gå helt fint.

Når det gjelder det å utilsiktet tømme bilen for strøm, så har Tesla en sperre mot å forvarme bilen ved under 20%. Antar det vil være lignende sperre på vekselretteren. Om vekselretteren slår seg av ved 20% gjenstående, så har man da kanskje 40 kWh til å komme seg hjem eller til en hurtiglader.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange køyretøy som har 220 V uttak i bilen, også fossile personbilar.
Det er mest vanlig å finne 220 V på varebilar, mange velger også å ettermontere 220 V uttak, då ofte med eit forbruksbatteri i tillegg. Særleg i yrkesbilar er det mange som har behov for å kunne lade drill eller lommelykter i bilen.
Største utfordringa med fossile bilar med 220 V uttak er at den avgrensande faktoren er talet på watt som uttaket kan levere frå batteriet.

Elbilar vil kunne levere fleire watt ettersom batteriet har langt høgare spenning en eit lite bilbatteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, plankeby said:

Jeg tenkte mer på 12v ut til hytta for å dekke basisbehov til belysning og TV/lydanlegg. Altså 100-150 watt 12 volt ut.

 

Noe man enkelt dekker med en andel av et gamelt batteri fra en Nissan Leaf og solceller. Ikke noe grunn til å tappe bilen.

Alternativt hvis man har mye penger: 

 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tesla og Honda har vel relativt god effekt og man kan drive både støvsuger, kaffetrakter og micro. Hyttehverdagen blir helt annerledes nå.

Fjellhytter har gudskjelov" en del nedoverbakker når man skal hjem igjen ;)

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg tenkte mer på 12v ut til hytta for å dekke basisbehov til belysning og TV/lydanlegg. Altså 100-150 watt 12 volt ut.

Dersom behovet berre er 12 V så er det nok lettast å løyse det utan å modifisere elbilen.
Dersom du har elbil med 12 V uttak frå batteriet så er det ganske så uproblematisk å bruke bilen som batteripakke (sjølv om eg fortsatt ville ha satsa på solcelle og batteripakke som er uavhengig av bilen).
Med reint 12 V anlegg så kan du til og med bruke manuell generator som til dømes treningssykkel til å generere straum om du ikkje har gode nok solforhold på hytta.
Jo fleire løysningar du har for å generere straum jo meir stabilt vil nok systemet bli.

Lenke til kommentar

Har ikke hytte selv, bare leker litt med raken etter prat med andre som har hytte ned solcelle. 

Poenget mitt er at noen hytter uten strøm er enkle hytter der et solcellepanel på 100w er vanlig. Da dette er innenfor grei pris, 10.000-15.000.

Når man nå har en voldsom batteripakke på hjul til hytta, hvorfor ikke bruke det i tillegg. Vinterhalvåret med mørke og snø som kan legge seg på panel (når man er borte). 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 25.11.2020 den 14.59):

Har ikke hytte selv, bare leker litt med raken etter prat med andre som har hytte ned solcelle. 

Poenget mitt er at noen hytter uten strøm er enkle hytter der et solcellepanel på 100w er vanlig. Da dette er innenfor grei pris, 10.000-15.000.

Når man nå har en voldsom batteripakke på hjul til hytta, hvorfor ikke bruke det i tillegg. Vinterhalvåret med mørke og snø som kan legge seg på panel (når man er borte). 

Jeg ser for meg at en god løsning vil være å hive opp noen gode solcellepanel på hytta som kan varme varmtvannstank og en tank til vannbåren varme når man er borte slik at det er allerede varmt når man kommer. Overskuddsenergi når disse er varme kan gå til å lunke opp huset . Når man plugger bilen i hytta får man tilgang til strøm døgnet rundt og kan bruke platetopp og lignende etter behov da bilen fint kan supplere god effekt, bare man ikke bruker for mye over lang tid. Når sola skinner lades bilen opp igjen, og folk flest er jo mest på hytta når det er fint vær. Er det dårlig vær får man begrense strømbruken eller ta en tur og lade mens man handler. Er jo ikke verre enn om man må ta en tur for å fylle propanflasker til komfyren eller diesel til aggregatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Hytter uten innlagt strøm har svært sjeldent innlagt vann
Ville egentlig skrive aldri, men det kan være noen hytter som har egen brønn med pumpe

Mange hytter som har strøm, men ikke vann, da strøm er mye enklere å få 

Det er et poeng, der det er vannledning er det nok omtrent alltid strømledning også.

Flere har brønn osv. Men elektrisk oppvarming av vann på forhånd i varmtvannstank er lite tema i slike hytter.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...