Gå til innhold

Reklamasjon salg av bruktbil


Brem12345

Anbefalte innlegg

Solgte nylig en bruktbil, hvor kjøper prøvekjørte bilen. Han ga deretter skriftlig bud hvor han kommenterte at han ga lavere bud pga. han kjente en vibrering når han kjørte. Kjøper gjennomførte ingen ytterligere kontroller. Første bud var på kr 68 847, og vi ble til slutt enige om kr 70 000, som var ca. 11 000 kr lavere enn det bilen lå ute til. 

En måned etterpå kommer vedkommende og sier at jeg har holdt mangler skjult, og krever at jeg skal dekke halvparten av kostnadene for utbedring av vibrasjonen (ca. kr 10 000). 

Er det rimelig at jeg skal dekke utbedring, når jeg allerede har gitt prisavslag pga. vibreringen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brem12345 skrev (28 minutter siden):

Mulig jeg ordla meg feil; han mener at totalkostnaden for to fjærer blir på ca. kr 10 000. Altså rundt 5000 kr for halvparten.

Som Dubious skriver, du har jo gitt han 11k i avslag. Det er meir enn kva det koster å bytte 2 fjærene.

IMO (ingen jurist!), han kan ikkje komme med "du holdt feilen skjult". Han merket og viste om vibrasjonen. Han fikk avslag i pris på det. Korleis er det "skjult"?
Sist, men ikkje minst. Vibrasjonen er noe ein merker med ei gong/i løpet av første dagene. Ikkje 1 månad senere.

Det er berre å ønskje vedkommende fin kveld og that's it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tenker jeg du skal ta en titt i kjøpsloven. Nærmere bestemt §20(1) §20(2).

Quote

 

§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.1

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.2

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

 

Men du kan ikke ta utgangspunkt i bare denne men ut i fra det du skriver så har kjøper undersøkt bilen og redusert prisen basert på det. Nå vet jeg ikke hvilken detaljer kontrakten inneholder, men vil tro han har en svak sak her. 

Lenke til kommentar
StianBB skrev (11 minutter siden):

Men du kan ikke ta utgangspunkt i bare denne men ut i fra det du skriver så har kjøper undersøkt bilen og redusert prisen basert på det. Nå vet jeg ikke hvilken detaljer kontrakten inneholder, men vil tro han har en svak sak her. 

Det har man uansett når man kjøper av privatperson mere risiko med tanke på selger har brukt opp pengene og blir vanskelig å heve kjøpet, men er jo lov å prøve seg. Kjøper kan ikke tape så mye, annet en få avslag, eller ta saken til domstolen. Som ofte blir dyrere for begge parter og stor ulempe dem som taper.

Ofte problemet man kan ikke sjekke alt før kjøpet er fullført, men har man gjort forsøk så kan man jo alltid diskutere om prisen er riktig, for godt mulig andre kan selge bilen billigere med mindre mangler. Så hvem er det som må bevise noe her? Kjøper kan jo selge bilen og kreve selger for mellomlegget hvis bilen går veldig i tap på kort tid og det ikke er kjøpers feil?

For er både selger å kjøper ansvar og bli enig om betingelsene å informere hverandre, slik man ungå uenigheter i ettertid. Desverre er det ikke alle som skriver kontrakt heller, kun sender informasjon til statens veivesen om bytte av eier.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nesten umulig at knekt fjær skaper vibrasjon, sikkert bare dårlig balansert dekk. Var fjæren knekt når han kjøpte den? Selger har opplysningsplikt om bilen men det kan jo være vanskelig å vite alt om bilen man selger. Samtidig har kjøper undersøkelsesplikt også. Det er nok gode grunner til at bruktbilrapporter og salg via tredjepart blir mer og mer vanlig. Det fins en del regelrett idioter der ute som kun et ute etter å skape trøbbel for de som selger biler i lavere prisklasse. Man vet jo heller ikke hvordan bilen er brukt i den tiden de har hatt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...