Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Nja, at man reagerer på å bli sitert med et svar som har null og niks relevans med det man selv skriver er vel ikke så rart at man reagerer på. Å skulle komme med motargumenter mot noe man selv ikke har argumentert for blir vel fort en rar øvelse. 

Ikke uenig i det, men jeg vil mene at mitt svar er så absolutt relevant for hva JJ skrev i sitt innlegg. Han påpeker at hvis det bare var en politikk som virket som alle sosialøkonomene kunne enes om ville virke så hadde staten Texas gjort akkurat det. Vel, de har valgt og resultatet kan ingen unngå å se. Jeg hevder at det er en grådighets kultur som legitimiseres gjennom et lovverk som setter folks interesser tilside til fordel for selskapenes interesser. Lover som har blitt vedtatt i en lovgivende forsamling hvor det er et flertall som betales av de samme selskapene som tjener på at disse lovene kommer i effekt. Det er ikke bare fordi det er en ulykke det som skjedde, men det er en konsekvens av alt som Republikanerne har gjort i delstaten Texas på dette feltet. Hvordan ken det være urelevant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (12 timer siden):

Ikke uenig i det, men jeg vil mene at mitt svar er så absolutt relevant for hva JJ skrev i sitt innlegg. Han påpeker at hvis det bare var en politikk som virket som alle sosialøkonomene kunne enes om ville virke så hadde staten Texas gjort akkurat det. Vel, de har valgt og resultatet kan ingen unngå å se. Jeg hevder at det er en grådighets kultur som legitimiseres gjennom et lovverk som setter folks interesser tilside til fordel for selskapenes interesser. Lover som har blitt vedtatt i en lovgivende forsamling hvor det er et flertall som betales av de samme selskapene som tjener på at disse lovene kommer i effekt. Det er ikke bare fordi det er en ulykke det som skjedde, men det er en konsekvens av alt som Republikanerne har gjort i delstaten Texas på dette feltet. Hvordan ken det være urelevant?

Du skrev ingenting om strøm problemet som var hovedproblemet jeg snakket om. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (17 timer siden):

I'll write in English, hopefully that will be less tiresome. You choose to participate on a message board on a language that you barely master. It's understandable that long posts are tiresome for you to read, but it's still your choice (?). I know it's the way of your country to go to foreign countries and demand to have things your way, but I'm not sympathetic.

I understand that it's hard to write longer explanations in a language you don't use much, but your explanation came across as "this is exclusively a matter of Texan isolation attitude". I am sure that is what the mainstream media says too, but such onesided explanations are rarely, if ever the whole truth. Oddvardm pointing out that capitalism has cemented the problem is hardly not relevant to your post. When you only write short posts, as you always do, which is understandable, it unfortunately leaves a lot of room for interpretation. To then come back and bitch about it looks pretty dumb, although I know you're not.

 

How is “det største problem” the same as “the only problem “?  There are myriad reasons Texas power failed, but some factors are more impactful than others. 
 

I have no problems reading, I get tired of rambling dissertations that don’t address the main specific question.  A rambling rant that capitalism is bad but doesn’t mention how it affected this specific problem was tiresome, even though I agree generally 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Du skrev ingenting om strøm problemet som var hovedproblemet jeg snakket om.

Det er et spørsmål om standardisering. For å tilfredstille føderale krav så må nettet følge tekniske spesifikasjoner som garanterer at et statlig grid i Texas ikke drar ned et inter-statlig system (føderalt) i gitte situasjoner. Slik er det i alle land. I Norge også (inter-kommunalt) og mot EU. Hvem husker ikke krangelen for to år siden med EU's energi direktiv og sjøkabler til UK? Det Texas har gjort er å velge å stå utenfor for å slippe de fordyrenede utbedringene en slik tilkobling ville føre med seg. Selv om delstaten har vedtatt at de skal gjøre disse utbedringene har det altså ikke blitt gjort. Alt jeg sier om emnet har jeg fra Amerikanske (dine landsmenn) kilder. USA er ikke bare et land, det er like stort som EU og det er mange Amerikanere som er forferdet, forbannet og forbitret over den situasjonen Texas har satt seg SELV i. Dette vet du best selv. Siste nyhet var at 10 M (Norge x 2) mennesker ikke hadde rent drikkevann. Jeg skal ikke fortelle deg eller noen Amerikanere hva dere skal gjøre eller ikke gjøre. Men systemet må kunne endres. Og det er dere selv som må endre det. Vi kommenterer utfra et Norsk/Europeisk perspektiv. Hvis det er 'ranting' og trettende får så være.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

How is “det største problem” the same as “the only problem “?  There are myriad reasons Texas power failed, but some factors are more impactful than others. 
 

I have no problems reading, I get tired of rambling dissertations that don’t address the main specific question.  A rambling rant that capitalism is bad but doesn’t mention how it affected this specific problem was tiresome, even though I agree generally 

 

 

Well, everyone's entitled to an opinion, not that I agree with you. I'd remove my own posts' anemia before complaining about people who actually contribute to the thread. Right now there is very little debate and I'm not sure why. It seems that some people rather wanna debate what's debated than debating issues in themselves. When the general direction of this movement seems to be indignation over people who raise non-MSM issues, that's what pisses me off.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (29 minutter siden):

That's fair enough. I'd remove my own post's anemia before complaining about people who actually contribute to the thread. Right now there is very little debate and I'm not sure why. It seems that some people rather wanna debate what's debated than debating issues in themselves. When the general direction of this movement seems to be indignation over people who raise non-MSM issues, that's what pisses me off.

The temperature and energy level has likely dropped because Biden’s politics more closely align with more participants and they find it less objectionable, particularly in contrast to Trump.

Debating someone who references sources that you don’t know whether to trust or not is rarely productive 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

The temperature and energy level has likely dropped because Biden’s politics more closely align with more participants and they find it less objectionable, particularly in contrast to Trump.

Norwegian media only read democrat news, so they've been hailing Biden as the new coming of Christ for a year now. It's not surprising that people like him, although I'd claim they don't know why they like him. He's a different person than Trump, but the empire is the same, business as usual.
 

jjkoggan skrev (3 timer siden):

Debating someone who references sources that you don’t know whether to trust or not is rarely productive 


Well, I don't trust mainstream media.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Thus ensuring unproductive discussions with those who do.  The lack of consensus on reliable sources is ripping the USA apart and is probably the gravest threat to democracy.

Uenig. USA blir dratt i stykker pga økonomisk og sosial feilslått politikk. Et gedigent militært budsjett som suger USA tom for resurser. Enorm raseforskjell og umensklig strafferettslig behandling av mennesker. DET river USA i stykker. At MSM er en del av det er jo klart når folk som Rachel Hannity (to fluer i ett smekk), Andrea Mitchell, Anderson Cooper (CIA) og Lester Holm serverer svada døgnet rundt. NP. Men å si at MSM er skyld i det som skjer gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Uenig. USA blir dratt i stykker pga økonomisk og sosial feilslått politikk. Et gedigent militært budsjett som suger USA tom for resurser. Enorm raseforskjell og umensklig strafferettslig behandling av mennesker. DET river USA i stykker. At MSM er en del av det er jo klart når folk som Rachel Hannity (to fluer i ett smekk), Andrea Mitchell, Anderson Cooper (CIA) og Lester Holm serverer svada døgnet rundt. NP. Men å si at MSM er skyld i det som skjer gir ingen mening.

Uten noe slags enighet om hva problemene og faktaene er så kan man ikke løse problemene i et demokrati.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 minutter siden):

Uten noe slags enighet om hva problemene og faktaene er så kan man ikke løse problemene i et demokrati.  

JJ. 100% enig. Jeg er også enig i hva rolle MSM har i alt dette. Det er ikke mitt poeng. Mitt poeng er politikere som støtter en økonomisk politikk som ikke er bærbar lenger. Ei heller en sosial politikk som begrenser ulikhetene blandt folk. Det er problemet slik jeg ser det. Løsningen er det Amerikanerne selv som må finne ut av. Dere kan jo se dere litt rundt og kanskje finne noen svar med å studere andre lands løsninger og modifisere dem til å passe  dere. Våre systemer er IKKE direkte overførbare til store deler av landet. Det må bli en Amerikansk løsning. Dialogen har startet vet jeg. Arbeiderbevegelsen jobber intenst med å forene folk slik at de kan utøve den makten arbeiderbevegelsen har. Kirkesamfunnene (de moderate) jobber på spreng og frivilligheten, givergleden og samholdet vokser dag for dag. "America is like a steam boiler. When fired up the power it can generate is emense." - Winston Chuchill. I samme farta så skal du få et Russisk ordtak med på veien. "Elections is a fight between the TV and the Fridge. TV tells you makebelive. The Fridge tells you the truth."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dr. Fauci om USAs håndtering av koronapandemien. Legger ikke så mye mellom hva han tenker om det siste året, som snart teller en halv million døde amerikanere.

Fauci on COVID-19 fight: US has 'done worse than most any other country'

Sitat

As the United States nears 500,000 COVID-19 deaths, Dr. Anthony Fauci told "Good Morning America" on Monday that the U.S. has "done worse than most any other country" in the battle against the coronavirus, despite being a "highly developed, rich country."

"It's so tough to just go back and try and, you know, do a metaphorical autopsy on how things went. It was just bad. It is bad now," Fauci told ABC News chief anchor George Stephanopoulos.

In the late winter and early spring of 2020, health officials "were saying we could get as high as 240,000 [deaths] and people were thinking we were being hyperbolic," Fauci noted.

"Rather than looking back and saying, 'What the heck happened here?'" Fauci said, he urged Americans to "be completely committed as a unified country to just go at this together."

"This is a common enemy. We've all got to pitch in," Fauci said. "We're in some good shape now with the vaccines, but it's going to be a race against the infections that keep coming."

"We got to be really careful and not just say, 'We're finished now, we're through it,'" Fauci said. "We have variants out there that could actually set us back." (...)

"Rather than even think about declaring victory and saying, 'Well, we have herd immunity, we're in good shape,' we've got to keep pushing and pushing because this thing can bounce back with the variants very, very quickly," Fauci said.

https://abcnews.go.com/US/fauci-covid-19-fight-us-worse-country/story?id=76041230&cid=social_twitter_abcn

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 timer siden):

JJ. 100% enig. Jeg er også enig i hva rolle MSM har i alt dette. Det er ikke mitt poeng. Mitt poeng er politikere som støtter en økonomisk politikk som ikke er bærbar lenger. Ei heller en sosial politikk som begrenser ulikhetene blandt folk. Det er problemet slik jeg ser det.

Jeg skjønner ditt poeng, Det var noe jeg måte tåle å høre på hele tiden jeg bodde i Norge.  I tillegg, som de fleste universitet utdannede amerikanere studerte en del makroøkonomi på universitetet,  det er ikke noe nytt.  Problemet med ditt tidligere svar var at du ikke kommenterte om poenget mitt  eller du sa du var uenig.  Nå vet jeg at du forstår og er enig.

 

 

Sitat

Dere kan jo se dere litt rundt og kanskje finne noen svar med å studere andre lands løsninger og modifisere dem til å passe  dere. Våre systemer er IKKE direkte overførbare til store deler av landet. 

Forstår du ikke hvor nedlatende  dette høres ut, som om du snakker til  barn?    Denne diskjusjonen har eksistert i USA før USA ble et land særlig på flere av de fineste universiteter i verden.  Hva er resultatet?  Ingen klar konsensus.

 

 

 

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Forstår du ikke hvor nedlatende  dette høres ut, som om du snakker til  barn?    Denne diskjusjonen har eksistert i USA før USA ble et land særlig på flere av de fineste universiteter i verden.  Hva er resultatet?  Ingen klar konsensus

JJ. Nei det forstår jeg ikke i det hele tatt. Vi her på berget ser hele tiden utover landegrensene. Sverige har alltid vært vår kilde hvor vi har sett på resultatene av reformer de har gjort. Hvorfor skal det oppfattes som nedlatende. Heller vil jeg hevde problemet ligger i en misforstått stolthet/nasjonalisme som Amerikanerne alltid har vært offer for samt fiendebildet USA alltid tegner av verden. 'Enemies' er over allt. Realiteten er at det er Amerikanere som tar livet av andre Amerikanere. Ikke Russere, Venezuelere, Iran eller Kinesere. Dere er deres egne verste fiender spør du meg. Så nei. Jeg forstår absolutt ikke at mine argumenter er nedlatende. Tvert imot.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...