Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (1 time siden):

Biden skal ha valgt sin utenriksminister. En fyr han har jobbet sammen med før, som beskrives som en Biden-sykofant. Han jobber nå for CNN og har tidligere jobbet for blant andre Google og Israel og andre superrike.

Heter han Rahm Emanuel? Eller Anthony Blinken?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
xRun skrev (41 minutter siden):

Det er Blinken. Hans siste regjeringsjobb var undersekretær og nr. 2 i utenriksdept, så det er forsåvidt en naturlig progresjon. 
Mer om Blinkens bakgrunn, hvor både de som elsker eller hater ham sikkert finner masse å vrenge til hva de vil.

Ok. Blinken er Jøde som Rahm Emanuel. Det ser ut som midt østen blir tyngdepunktet for USA's regjering. Nok en gang. Han arver et demoralisert diplomat korps som fikk redusert budsjettet sitt med 30% for 4 år. Masse folk forlot departemanget. Han blir travelt opptatt med å få departemanget på fote igjen. Han har lang erfaring og vil fylle posisjonen godt tror jeg. Hva han vil gjøre med sanksjons politikken USA har ført er usikkert. Wikipedia sier at han var en av arkitektene bak sanksjonene mot Russland så jeg har mine tanker om hva han vil gjøre. Hva han står for på økonomisk og sosiale spørsmål er meg ukjent, men mistenker vel si at han ikke er progressiv. Stiller meg nøytral til ham. Time will tell.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Gærne Sidney Powell (sprø Advokat) jobber ikke lenger for Donald Trump. Tenker at noen av hennes Republikanske klienter har satt kniven til stupen hennes og sagt; "slutt med dette tullet dere holder på med, ellers finner jeg en annen forretnings advokat." Tydeligvis virket det helt greit.

Meldingen om at hun ikke jobber for Trump kom fra Giuliani, så det er ikke nødvendigvis en endring hun ønsket, eller var klar over, før det stod på twitter. Trump-leiren (administrasjonen, kampanjen, Trump personlig etc.) har sparket endel via tweets eller via TV ila. perioden hans siden FBI-direktøren fikk beskjeden via TV i Los Angeles i mai 2017, og det er ofte slik de sparkede finner det ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tweetene er flotte:
 

Sitat

“Sidney Powell is practicing law on her own,” Giuliani and campaign lawyer Jenna Ellis said in a statement. “She is not a member of the Trump Legal Team. She is also not a lawyer for the President in his personal capacity.”

Yet just eight days ago, Trump
tweeted that Ellis, Powell and two others made up a “truly great team” spearheaded by Giuliani to “defend OUR RIGHT to FREE and FAIR ELECTIONS!”

https://www.huffpost.com/entry/sidney-powell-twitter-reactions_n_5fbaeaa6c5b63d1b77045b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bidens kabinett har fått flere navn. Her er de som er kjent så langt:

Stabssjef: Ron Klain
Utenriksminister: Antony Blinken
DHS-sekretær: Alejandro Mayorkas
Direktør for nasjonal etterretning (DNI): Avril Haines (første kvinne i stillingen)
Nasjonal sikkerhetsrådgiver: Jake Sullivan
FN-ambassadør: Linda Thomas-Greenfield
Finansminister: Janet Yellen (første kvinne i stillingen)
Klima-ambassadør: John Kerry  (ny stilling med sete på nasjonalt sikkerhetsråd)

 

Kilde: https://www.chicagotribune.com/election-2020/ct-joe-biden-cabinet-20201123-6p6m62t5dnfixp3ovj2pumkyu4-list.html

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CNN nå:

GSA-administratoren forteller Biden at overgangsarbeidet kan formellt begynne.
Direktøren for General Services Administrasjon, Emily Murphy har nå akseptert kunngjøringer av valgresultater fra tilstrekkelig stater til at hennes kontor nå offisiellt anser Biden som President Elect, og åpner for samarbeid mellom Bidens overgangsteam og føderale etater.

First on CNN: GSA tells Biden that transition can formally begin
https://edition.cnn.com/2020/11/23/politics/transition-biden-gsa-begin/index.html

Dette innebærer bla. at Biden straks kan motta daglige sikkerhetsbriefinger, såkalte PDB, og innhente informasjon om tilstanden i etatene vedr. pågående saker, bemanning etc, og forberede starten på arbeidet i etatene under den nye administrasjonen. Det blir også frigjort midler til å fasilitere dette arbeidet og bemanning/andre nødvendige ressurser.

Brevet fra GSA til Biden:
http://cdn.cnn.com/cnn/2020/images/11/23/gsa.biden.pdf

 

 Edit:
I respons til dette brevet har lederen for Bidens overgangsteam, Yohannes Abraham kommentert utviklingen. I hans uttalelse heter det bla:

Sitat

"This final [GSA] decision is a definitive administrative action to formally begin the transition process with federal agencies," said Yohannes Abraham, Biden-Harris Transition executive director. "In the days ahead, transition officials will begin meeting with federal officials to discuss the pandemic response, have a full accounting of our national security interests, and gain complete understanding of the Trump administration’s efforts to hollow out government agencies."

.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Biden holder tale og kunngjør personer i kabinettet:

Unge mennesker og de Progressive utgjorde 50% av velgerne som valgte Biden. Ikke en eneste en er å finne i regjeringen. Er det noe dere tror vil øke tiltroen til Demokratene? Kabinettet er fullt av økonomiske 'gjelds' hauker og tidligere krigshissere. Hr Blinken og Jake Sullivan har historikk som støttespillere for krigskampanjer over hele kloden. Alt mens de jobbet som lobbyister for våpen produsenter utenfor politikken. Det er fare for at det blir innsparinger og tunge tider for mange Amerikanere og død og fordervelse for Israels fiender. Men jeg kan ta feil. Biden kan jo innføre mange progressive ting som kommer folk tilgode, men uten å ha progressive regjeringsmedlemmer. Ikke sant?

Hvis dere vil høre en CIA analytiker med over 35 år erfaring snakke om Obama's utenrikspolitikk søk på "ray mcgovern on syria." Da får dere et insideblikk på hva disse folka stelte i stand sist gang de var i regjering.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (20 minutter siden):

Men jeg kan ta feil.

Neppe, du har knapt uttrykt noen egen mening om personene du nevner. Det meste kommer fra videoer med privatpersoner med egen youtube-kanal (wow) som ikke nødvendigvis har spesielt med innsikt selv, men er full av meninger og dissekerer setninger for å spå i fremtiden. 

Så nei, du tar neppe feil. Men de i youtube-videoene du poster *kan* ta feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Neppe, du har knapt uttrykt noen egen mening om personene du nevner. Det meste kommer fra videoer med privatpersoner med egen youtube-kanal (wow) som ikke nødvendigvis har spesielt med innsikt selv, men er full av meninger og dissekerer setninger for å spå i fremtiden. 

Så nei, du tar neppe feil. Men de i youtube-videoene du poster *kan* ta feil. 

Det var da merkelig. Min post hvor en ung progressiv Youtuber som heter David Doel driver en kanal som mottar støtte fra DNC (visstnok) og heter "The Rational National" siterer artikkler fra NYT, POLITICO, The Guardian oa som skriver det han sier. Han siterer dem bare. Du lar deg irritere for lett xRun. Gå tilbake og se hva David Doel siterer og hvem han bruker som referanser. Jeg vedder på at du vil godta det de sier, bare ikke i en Youtube kanal. Når skal dere alle forstå at 70% av de unge får ALL informasjon fra sosiale medier? De andre 30% sklir bare rundt i et vakum av alkohol og fest.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (11 minutter siden):

Det var da merkelig. Min post hvor en ung progressiv Youtuber som heter David Doel driver en kanal som mottar støtte fra DNC (visstnok) og heter "The Rational National" siterer artikkler fra NYT, POLITICO, The Guardian oa som skriver det han sier. Han siterer dem bare. Du lar deg irritere for lett xRun. Gå tilbake og se hva David Doel siterer og hvem han bruker som referanser. Jeg vedder på at du vil godta det de sier, bare ikke i en Youtube kanal. Når skal dere alle forstå at 70% av de unge får ALL informasjon fra sosiale medier? De andre 30% sklir bare rundt i et vakum av alkohol og fest.

De siterer og tolker og gir uttrykk for sine meninger. Ok, hva med dine meninger? Å poste youtube-videoene deres er et blindspor i så måte. Nevn heller hva personene du kritiserer gjør, post linker til dokumentasjon (primærkilder, rapporter, mediedekning, ikke noens youtubekanal) som viser at påstandene dine stemmer, og si hva du mener om det. Da er du på sporet av noe.

Bidens regjeringstid har ennå ikke startet, så innen 20. januar blir dette som å sitte og prøve å spå hvor ille det kan gå, basert på hva andre mener om noe 70% av dem har fått med seg i sosiale medier, og resten i bunnen av et ølglass. Når ble dette komikertråden? :p

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (11 timer siden):

De siterer og tolker og gir uttrykk for sine meninger. Ok, hva med dine meninger? Å poste youtube-videoene deres er et blindspor i så måte. Nevn heller hva personene du kritiserer gjør, post linker til dokumentasjon (primærkilder, rapporter, mediedekning, ikke noens youtubekanal) som viser at påstandene dine stemmer, og si hva du mener om det. Da er du på sporet av noe.

Bidens regjeringstid har ennå ikke startet, så innen 20. januar blir dette som å sitte og prøve å spå hvor ille det kan gå, basert på hva andre mener om noe 70% av dem har fått med seg i sosiale medier, og resten i bunnen av et ølglass. Når ble dette komikertråden? :p

he he. Du kan ha rett i mye av det du sier, men jeg sier jo at dette er vurderinger over hva de har gjort før. De er jo gamle sirkushester alle sammen. Hva slags politikk har de stått for og hva vil de trolig gjøre. Du har rett i at de ikke har gjort noe av dette 'igjen' enda, og kanskje vi skal la dem få 'settle in' før jeg hugger hue av dem. Men jeg holder øksa skarp i påvente av at de kommer til å gjøre nettopp det 😁 Men jeg vet at du vil være der for å holde meg i ørene. Du og Olaf. Mine gode meddebatanter :thumbup:

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (46 minutter siden):

Biden i sitt første "prime time" interview som President Elect med Lester Holt fra NBC Nightly News tirsdag kveld.

Jada. Da er vi igang da. Biden lyver så det renner av ham 'even before' han er konstituert president. Han sier at Sen Warren og Sen Sanders ikke kan bli utnevnt til kabinettet da han trenger dem i Senatet og ikke kan trekke dem vekk. Direkte løgn. Ta Sen Warren. Hun kommer fra en stat hvor Demokratene har super majoritet og kan vedta lover 'on a drop of a hat'. Hvis Warren ble utnevnt til finansminister kan de bare sende en ny Demokratisk senator til senatet. Usikker på Hr Sanders, men skulle tro at det er det samme med ham. Det tok ikke lenge dette nei. Sliper øksa.😁

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...