Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Sunrise movment er en side som er for unge mennesker i USA. Biden tror fremdeles at Amerika er det samme som i 1970. Han forstår ikke betydningen av målinger som beskriver sosial mobilitet hos unge. Han forstår heller ikke hva det betyr for de unge at de starter i arbeidslivet med stor utdannings gjeld. Han forstår rett og slett ikke annet enn hva han har lært i et disfunksjonellt politisk system som det USA har. Lytt til hva han sier og se hva han gjør. Det har du rett i xRun. Men ikke å analysere hvorfor han gjør det han gjør er ikke rimelig å be om. Biden er en enkel fyr med (i mine øyne) den forståelsen at han kan oppnå gode resultater med å komme Republikanerne i møte. Det gjorde Obama og det virket ikke. Se hvordan de oppførte seg med ham. Og se på hva Trump gjorde i de siste 4 årene. Hvorfor i alle dager skulle han oppnå annet enn å fjerne seg fra sine egne enda mer? Det kan jo diskuteres om Biden har noen base i det hele tatt. Fyren har jo ført en politikk som bare velgerne i Delaware (USA's Monaco) kan like. Jeg legger ved en link til 'solsidens' fåreslåtte Kabinett medlemmer. Du finner ingen av dem der. I hans regjering finner du bare konservetive. De Progressive har igjen båret valget og med 36% av velgermassen bak seg velger altså Biden ikke å innkludere en eneste en. https://climatemandate.org/

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biden fikk 80 millioner stemmer. Nå viser det seg at kun 36% av dem faktisk ønsket seg Biden. 64% oppga at de stemte imot Trump og heller ikke likte Biden.

Oida. Biden ble valgt av 28 millioner amerikanere. Ut av 328 millioner. Det er 8,5% av befolkningen som ønsket Joe Biden som president.

Dette gjør Biden til en historisk upopulær president allerede før han har tatt embedet.

Endret av Thorny
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Biden fikk 80 millioner stemmer. Nå viser det seg at kun 36% av dem faktisk ønsket seg Biden. 64% oppga at de stemte imot Trump og heller ikke likte Biden.

Oida. Biden ble valgt av 28 millioner amerikanere. Ut av 328 millioner. Det er 8,5% av befolkningen som ønsket Joe Biden som president.

Dette gjør Biden til en historisk upopulær president allerede før han har tatt embedet.

Jeg utelukker ikke at det kan være noe i disse tallene, men kanskje vi skal vente på meningsmålinger som er utført på samme vis som tidligere, for å ha et reelt og grundig sammenligningsgrunnlag? Disse tallene vil jo enten bekrefte påstanden din, eller nyansere den. Synes du ikke det er en god idé?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Thorny skrev (2 timer siden):

Biden fikk 80 millioner stemmer. Nå viser det seg at kun 36% av dem faktisk ønsket seg Biden. 64% oppga at de stemte imot Trump og heller ikke likte Biden.

Oida. Biden ble valgt av 28 millioner amerikanere. Ut av 328 millioner. Det er 8,5% av befolkningen som ønsket Joe Biden som president.

Dette gjør Biden til en historisk upopulær president allerede før han har tatt embedet.

Tallene viser bare at forakten mot Trump var større enn deres kjærlighet for Biden, ikke at de ikke liker Biden.  Det er ganske rart at folk blir begeistret for presidenter fordi de fleste presidenter prøver å fornøye   så mange stemmere som mulig og dermed irritere basen sin.  Flere demokrater ville blitt begeistret for Bernie men han ville tapt valget pga independent stemmere som mener han er for liberalt. Biden var kandidaten som få elsket men flest aksepterte.  
 

Det er også hvordan lovgivning oftest skjer,  ingen elsker den nye loven, men flest kan leve med.  Det gjør moderate politikere mektigere enn de som fornøyer basene sine. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, afterall said:

Jeg utelukker ikke at det kan være noe i disse tallene, men kanskje vi skal vente på meningsmålinger som er utført på samme vis som tidligere, for å ha et reelt og grundig sammenligningsgrunnlag? Disse tallene vil jo enten bekrefte påstanden din, eller nyansere den. Synes du ikke det er en god idé?



Disse meningsmålingene er utført på samme vis som hvert valg. Når noen spurte registrerte demokrater og republikanere FØR valget, slik de gjør hvert valg, så var tallene for Biden enda dårligere. Mens Trump skaper entusiasme blant egne velgere var det nesten et énsifret antall velgere blant registrerte demokrater som var "begeistret" for Joe Biden.

Mens de fleste som stemmer på Trump stemmer på Trump, så stemte nesten to tredeler av de som stemte på Biden ikke på Biden, men imot Trump.

Og det sier litt om hvor USA er i dag. Trump er den store stygge ulven som gjorde at de fleste amerikanere var villige til å nøye seg med en person som er marginalt bedre.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (11 minutter siden):



Disse meningsmålingene er utført på samme vis som hvert valg. Når noen spurte registrerte demokrater og republikanere FØR valget, slik de gjør hvert valg, så var tallene for Biden enda dårligere. Mens Trump skaper entusiasme blant egne velgere var det nesten et énsifret antall velgere blant registrerte demokrater som var "begeistret" for Joe Biden.

Mens de fleste som stemmer på Trump stemmer på Trump, så stemte nesten to tredeler av de som stemte på Biden ikke på Biden, men imot Trump.

Og det sier litt om hvor USA er i dag. Trump er den store stygge ulven som gjorde at de fleste amerikanere var villige til å nøye seg med en person som er marginalt bedre.

Hmm, er spørsmålet eller spørsmålene de samme som når approval rating vanligvis blir målt?

Lenke til kommentar
Thorny skrev (2 timer siden):

Mens de fleste som stemmer på Trump stemmer på Trump, så stemte nesten to tredeler av de som stemte på Biden ikke på Biden, men imot Trump.

Og det sier litt om hvor USA er i dag. Trump er den store stygge ulven som gjorde at de fleste amerikanere var villige til å nøye seg med en person som er marginalt bedre.


Det er vel ikke helt riktig, det finnes ikke 70 millioner MAGA-gærninger som stemmer kun på Trump.
Trolig er de aller aller fleste helt normale oppegående amerikanere som støtter republikansk politikk, og derfor ender opp med å stemme på den republikanske presidentkandidaten Trump.

Donald Trump er i stor grad mislikt, både av folket og i eget parti, men republikansk politikk har generelt vært mer populært enn demokratisk i USA.

Dog er ikke Trump i nærheten av å være like upopulær i USA, som han er i Europa.
Svært mange amerikanere støtter hans kamp mot den imaginære "deep state", å tror på hans konspirasjonsteorier, samtidig som Trump faktisk har fått gjennomført en del ting andre politikere ikke ville tatt i med ildtang, særlig innen  innvandring og økonomi.

Dette viser jo også valget, hvor svært mange stemte republikansk, men valgte å splitte seddelen ved å stemme på Biden som president, fordi de ikke ønsket en reprise med Trump.

Det skal tross alt litt til når man er republikaner, for å stemme på en demokratisk president, men mange gjorde altså det, selv toppolitikere i det republikanske partiet stemte demokratisk i år.

CNN meldte for noen uker siden om at deres journalister, som regelmessig er i kontakt med politikere, hørte en stor misnøye innad i det republikanske partiet mot Trump, bak lukkede dører, men svært få vil kritisere Trump offentlig.

Over halvparten av ledelsen i GOP ønsket å bli kvitt Trump-familien, i følge CNN, som dog ikke er helt upartiske, men disse politikerne tør rett og slett ikke legge seg ut med Trump, både fordi han er en hevngjerrig galning, som dersom han får kontrollen i GOP vil kaste ut alle som ikke har støttet han, og fordi de vil støte fra seg den delen av av folket som stemmer republikansk og som samtidig er MAGA-gærninger som støtter Trump, som kan være nok til å bety et valgnederlag.

Så langt synes jeg Biden fremstår fantastisk. Jeg hadde ikke ventet all verden, men så langt er jeg positivt overrasket, å håper han blir en god president.
Hans siste tale var en av de bedre, og han fremstår som milevis bedre enn Trump, men det skal ikke all verden til.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

Hans siste tale var en av de bedre, og han fremstår som milevis bedre enn Trump, men det skal ikke all verden til.

Han talte i ord og vendinger som ikke betyr noe som helst. Han sier ikke hva han vil gjøre for folk, bare tomt prat og oppfordring til patriotisme. Ingenting av politisk substans. Ikke et eneste ord. Bare ting som ; "I år 1777 stod den nye republikken, De Forente Amerikanske Stater foran en lang og tøff vinter. Og nå gjør vi det igjen." Tullball preik spør du meg. Og slik fortsatte det med svultsige ord og nasjonal romantisk fremstilling av at folk har hatt det tøfft før og nå skal vi få det så bra, bare dere holder ut litt til. Sikkert bra for folk å høre, men det skaffer ikke mat på bordet til folk.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

... men det skaffer ikke mat på bordet til folk.

Inntil 20. januar neste år, så er det vel ikke stort Biden får gjort, verken med det eller det andre.

Det er fremdeles Donald Trump som er president, i 55 dager til.
Samtidig er det bare noen uker siden Biden vant valget, hva forventer du at hans regjering, som ikke en gang eksisterer enda, skal gjøre?

Slike taler er ansett for å være "presidentielle" i USA, det er det som er normalt.

Det er faktisk helt unormalt med en president som kun står å repeterer at han er den beste flotteste presidenten, med de beste folka, og den største oppslutningen, som gjør mest og med de største tingene osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):

Inntil 20. januar neste år, så er det vel ikke stort Biden får gjort, verken med det eller det andre.

Det er fremdeles Donald Trump som er president, i 55 dager til.
Samtidig er det bare noen uker siden Biden vant valget, hva forventer du at hans regjering, som ikke en gang eksisterer enda, skal gjøre?

Slike taler er ansett for å være "presidentielle" i USA, det er det som er normalt.

Det er faktisk helt unormalt med en president som kun står å repeterer at han er den beste flotteste presidenten, med de beste folka, og den største oppslutningen, som gjør mest og med de største tingene osv.

He he. Da er det som normalt. Du har vel rett i det du sier. Men hadde det vært en mann med substans hadde han sagt noe slikt som; "Til alle dere som ikke vet om dere blir kastet ut av leiligheten/huset du lever i vil jeg opprette et forbud mot utkastelse via executive order og be kongressen om å øremerke midler i statsbudsjettet for å slette den husgjelda fra de mistet arbeidet frem til åpningen av samfunnet til alle som har mistet inntekten sin pga COVID-19. Samtidig vil jeg be kongressen om å opprette et 'restart' fond med formål å hjelpe alle de små bedriftene som har mistet levebrødet sitt under pandemien. Fondet vil ha rimelige vilkår og administrert av hver enkelt stat. Det vil bli finansiert med en kortvarig transaksjons skatt på aksjehandel på alle børser i landet. Denne skatten sammen med en reallokering av forsvars midler til sivilt bruk vil kunne hjelpe dere, mitt folk til å gjennoppta livene sine." Men neida. Bare fjas og intetsigende retorikk.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 minutter siden):

Men hadde det vært en mann med substans hadde han sagt noe slikt som ....


Det hjelper lite å si det nå, to måneder før han har noen som helst myndighet til å gjøre det, med et senat som kanskje kontrolleres av republikanere, med mindre demokratene vinner de to setene i Georgia.

Å gi løfter man kanskje ikke kan holde, når man ikke en gang har myndighet til å utføre løftene enda, ligger nok mer for Trump.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

😆

Bare for å presisere: Joe Biden er nok ørten hakk bedre enn Sara Palin og de andre fikusene, men Bernie Sanders hadde nok vært ørten hakk over Biden igjen. Til og med på riktig side av bra/dårlig. ;) Håper det kommer like spissformulert kandidat i 2024 som er både yngre og prater raskere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Det hjelper lite å si det nå, to måneder før han har noen som helst myndighet til å gjøre det, med et senat som kanskje kontrolleres av republikanere, med mindre demokratene vinner de to setene i Georgia.

Der tror jeg at du undervurderer virkningen av en slik tale. Nåde den politiker som hadde gått imot et slikt forslag. Folket hadde aldri tilgitt ham/hun som våget å gå imot. Det var slik FDR regjerte, og han hadde 'the Unions' bak seg. Ingen turde å stå imot. Hvorfor? Fordi millioner av velgere stod bak hva han sa. Slik er det denne gangen også. Men Biden er historieløs, dum og tenker mest på seg selv.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Det var slik FDR regjerte, og han hadde 'the Unions' bak seg..


FDR hadde majoritet i både huset og senatet, som ble holdt av demokratene i så å si hele hans presidentperiode (mulig det var hele, husker ikke helt).
 

Oddvardm skrev (1 time siden):

Men Biden er historieløs, dum og tenker mest på seg selv.

Alt tyder på at det ikke er tilfelle. Jeg aner ikke hvor intelligent han er, eller hva han vet om historie, men han fremstår verken dum eller historieløs.

At han tenker mest på seg selv, tror jeg heller ikke noe på, i min verden fremstår Biden som en av få politikere som ikke tenker først og fremst på seg selv, men på andre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (22 minutter siden):


FDR hadde majoritet i både huset og senatet, som ble holdt av demokratene i så å si hele hans presidentperiode (mulig det var hele, husker ikke helt).
 

Alt tyder på at det ikke er tilfelle. Jeg aner ikke hvor intelligent han er, eller hva han vet om historie, men han fremstår verken dum eller historieløs.

At han tenker mest på seg selv, tror jeg heller ikke noe på, i min verden fremstår Biden som en av få politikere som ikke tenker først og fremst på seg selv, men på andre.

Din mening er like god som min. Vi ser!

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (3 timer siden):

Der tror jeg at du undervurderer virkningen av en slik tale. Nåde den politiker som hadde gått imot et slikt forslag. Folket hadde aldri tilgitt ham/hun som våget å gå imot. Det var slik FDR regjerte, og han hadde 'the Unions' bak seg. Ingen turde å stå imot. Hvorfor? Fordi millioner av velgere stod bak hva han sa. Slik er det denne gangen også. Men Biden er historieløs, dum og tenker mest på seg selv.

En kan lære mye om en person bare ved å observere oppførsel og talemåte, og i motsetning til Trump virker Biden verken dum eller historieløs. Hvor mye han tenker på seg selv får vi vel vite de neste fire årene, men han kan uansett ikke bli verre enn Trump, som ser ut til å leve i sin egen virkelighet bare for å tilfredsstille sitt eget ego.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...