Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Jeg tar et utdrag fra NRK.

Er bildene representative?

Aktivistene har tatt seg inn i 28 grisefjøs siden sommeren 2019. En ekspert som har gått igjennom materialet på oppdrag fra NRK mener å ha funnet brudd på dyrevelferden ved 26 av de 28 gårdene. I Norge er det over 2000 bønder som driver med griseproduksjon. Dette er derfor ikke en representativ undersøkelse som kan brukes til å sette karakter på norsk grisenæring.

Grisebøndene i Norge driver under et strengt regelverk, og skal kontrolleres av Mattilsynet. Uavhengige aktører sier til NRK at de mener at utviklingen går i riktig retning, og at det har vært større problemer før. De sier også at deres inntrykk er at de aller fleste grisebøndene er stolte av jobben de gjør, og glade i dyrene. Tallene på halesår som avdekkes på slakterier er på vei ned.

Sitat slutt.

Her er et svar fra Bransjen og bøndene.

https://www.nrk.no/dokumentar/slik-vil-nortura-at-det-skal-se-ut-pa-norske-svinegarder-1.15524748

Det er viktig å se begge sider, og ikke bare NOAH ekstreme bilder fra Senile eller Alkoholiserte bønder som ikke klarer å ta vare på dyra, eller leie avløser.

Betonggulv er ikke noe problem så lenge det er måket og strødd. Til informasjon så lever vi mennesker på betonggulv selv også, med belegg og parkett...

Vi mennesker er faktisk også skapt for å gå uten sko og i naturen....

NOAHs agenda ved å gå inn i 28 av 2000 fjøs er jo å vemme folk fra å spise kjøtt. De vil heller ha befolkningen underernært med tæring på gulrøtter, og endre en praksis like gammel som bronsealderen.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (21 timer siden):

Vi har også veldig billige tv-er i forhold til til lønnsnivået. Men av en eller annen grunn så synes noen at det er greit at økende velstand kan omsettes i elektronikk, men ikke i mat?

Bøndene protesterer foran stortingen og vil at vi skal fortsette å sponse driften deres og beskytte dem mot konkuranse fra utlandet.

Hvis skomakere og tv-produsenter og whatnot hadde krevd at vi skulle gi dem monopol på det norske markedet og betale dem for å fortsette med sin virksomhet så hadde vi antagelig ledd av dem?

-k

Bortsett fra på Østlandet, er det bortimot umulig å drive kommersielt lønnsom gårdsdrift f.eks. på Vestlandet i internasjonal konkurranse. Når man møter en fjellskrent på ene siden og en fjordarm på andre siden, kan man ikke produsere ubegrenset.

Alternativet er at man legger ned de fleste småbruk i Norge og lar store deler av landet gro igjen med krattskog, og så importere billig mat fra utlandet i stedet.

De fleste småbrukene på Vestlandet er allerede lagt ned, og blir drevet av bygdas siste bonde som slår alle brukene. Selv det blir knepent med ressurser for å drive lønnsomt.

I motsetning til TV-produksjon holder landbruket landet ved like og sørger for livsnødvendig mat. Hva om det kommer en krise verre enn covid-19 (som er en bagatellmessig global krise alt i alt), og andre land begynner å prioritere sine egne innbyggere fremfor å eksportere mat? Tenk tilstandene 13. mars 2020 i et langvarig perspektiv. Det spørs hvor lenge joikakakene i boden dekker behovet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (17 minutter siden):

At mattilsynet skal kontrollere dyrevelferd blir omtrent som at Kina skal styre FN's menneskerettighetsråd.

Det var dårlig sammenligning, men ikke verre enn Hitling og sammenligning med Holocaust og auswitch.

Mattilsynet fungerer bra, dessuten dyrleger etc, NOAH løper jo rundt også med camera. De vet jo hvor de skal gå.

Jeg er ganske sikker på at de fleste av de gårdene,bøndene som er fersket på NRK må slutte, får fyken av Gilde og Nortura eller får solide advarsler.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå har vi vært gjennom en solid Corona krise, det burde motivere selvforsynelse av mat. Krig og kriser kan skje, det har vi sett.. Og lageret i butikken (i byen også) stopper brått om vi ikke har større selvforsynelse av mat, kjøtt, korn og grønnsaker.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

NOAHs agenda ved å gå inn i 28 av 2000 fjøs er jo å vemme folk fra å spise kjøtt. De vil heller ha befolkningen underernært med tæring på gulrøtter, og endre en praksis like gammel som bronsealderen.

NOAH står ikke bak denne aksjonen, det er som sagt Nettverk for dyrs frihet.

Jeg har også nevnt flere rapporter (innledningsvis fra kua) og sist en fra rogaland, hvor man fant flere avvik enn ikke, på de gårdene man rakk over.

Jeg tror det er bedre om vi tar utgangspunkt i faktiske forhold, fremfor å bare ha meninger frem og tilbake.

Også er jo hele denne saken en oppfølgingssak etter løftene om bedring etter avsløringene som kom frem i griseindustriens hemmeligheter, altså er det bransjen selv som sliter med troverdigheten i dette tilfellet.

NOAH arbeider for et samfunn der dyr har rettigheter, og hvor makt til å utnytte ikke gir rett til å utnytte.
At du tror praksisen idag er sammenlignbar med hvordan man drev i bronsealderen, sier kanskje litt om hvorfor saken fremstår så betent for deg.
Siden 70-tallet har det pågått en intensiv industrialisering av griseindustrien.
Forholdene på norske grisefarmer er dermed en direkte konsekvens av en villet politikk fra næringen selv.
Økt forbruk og produksjon av grisekjøtt har vært en målsetting for grisenæringen, og dette har gått på bekostning av grisenes velferd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

NOAH står ikke bak denne aksjonen, det er som sagt Nettverk for dyrs frihet.

Jeg har også nevnt flere rapporter (innledningsvis fra kua) og sist en fra rogaland, hvor man fant flere avvik enn ikke, på de gårdene man rakk over.

Jeg tror det er bedre om vi tar utgangspunkt i faktiske forhold, fremfor å bare ha meninger frem og tilbake.

Også er jo hele denne saken en oppfølgingssak etter løftene om bedring etter avsløringene som kom frem i griseindustriens hemmeligheter, altså er det bransjen selv som sliter med troverdigheten i dette tilfellet.

NOAH arbeider for et samfunn der dyr har rettigheter, og hvor makt til å utnytte ikke gir rett til å utnytte.
At du tror praksisen idag er sammenlignbar med hvordan man drev i bronsealderen, sier kanskje litt om hvorfor saken fremstår så betent for deg.
Siden 70-tallet har det pågått en intensiv industrialisering av griseindustrien.
Forholdene på norske grisefarmer er dermed en direkte konsekvens av en villet politikk fra næringen selv.
Økt forbruk og produksjon av grisekjøtt har vært en målsetting for grisenæringen, og dette har gått på bekostning av grisenes velferd.

Feil i det siste, det er et ønske fra samfunnet og staten med industrialisering.

Men ting er på vei til å endre seg andre veien også til økologisk og frittbeitende.

Men Norge er et kaldt land, og dyra trives bedre inne på vinteren, de har ikke pels...

Praksis er ikke slik som på bildene, når det flyter av møkk så er det ikke måket på dagevis, og det er ikke normal drift, det garanterer jeg.

Den fra Kløfta er normalen, det er også industri, med stort fjøs, men det er måket, strødd og foret.

Og ja dyra er jo innelåst i innhegning enten det er stålbur eller plast, og det må være lov i et kaldt land med Vinter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Nå har vi vært gjennom en solid Corona krise, det burde motivere selvforsynelse av mat. Krig og kriser kan skje, det har vi sett.. Og lageret i butikken (i byen også) stopper brått om vi ikke har større selvforsynelse av mat, kjøtt, korn og grønnsaker.

Hvor mye blåmuggost trenger vi for å overleve en krise?

Landbrukspolitikk er et sammensurium av gode hensikter, lite målrettede tiltak, svermeri for gamledager/nasjonalisme, og å dytte en yrkesgruppe foran seg (bønder), ofre en annen (fiskere/foredling) med resultat at en helt annen gruppe blir rike (kjøpmenn).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Hvor mye blåmuggost trenger vi for å overleve en krise?

Landbrukspolitikk er et sammensurium av gode hensikter, lite målrettede tiltak, svermeri for gamledager/nasjonalisme, og å dytte en yrkesgruppe foran seg (bønder), ofre en annen (fiskere/foredling) med resultat at en helt annen gruppe blir rike (kjøpmenn).

-k

Nei det er livsnødvendig mat som befolkningen trenger ved krig og kriser der importen stanses av fiendens marine og flyvåpen.

Våpnene er mye bedre idag enn i 2vk så rasjonene blir mye mindre.

De bøndene som driver idag ofrer seg i landets tjeneste. De hadde hatt mye bedre betalt om de investerte kapitalen i bedrifter, foretak eller aksjer istedenfor.

Det er forferdelig å se delingen mellom by og land og hvor fjerne de i byen er fra virkeligheten i tåka si...

Heeelt uten bakkekontakt og aner ikke hvor melka i kaffe Latte kommer fra, den kommer vel med Storken???

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Feil i det siste, det er et ønske fra samfunnet og staten med industrialisering.

Men ting er på vei til å endre seg andre veien også til økologisk og frittbeitende.

Men Norge er et kaldt land, og dyra trives bedre inne på vinteren, de har ikke pels...

Praksis er ikke slik som på bildene, når det flyter av møkk så er det ikke måket på dagevis, og det er ikke normal drift, det garanterer jeg.

Det er greit, jeg står korrigert, det var et ønske fra staten og samfunnet.

Det er mer fokus på etikk i bransjen nå, enn før. Og at det er positivt finner vi sikkert enighet í.
Garantien din veier ikke så tungt for meg desverre, rapporten jeg nevnte i mitt originale svar til deg maler et litt annet bilde, hvor avvikene fremstår mer regelmessig enn denne såkalte normalen.

I Norge lever nesten all gris hele sine liv innendørs.
Å gi grisene tilgang til utearealer har et stort velferdspotensial, fordi det gir tilgang til frisk luft, dagslys og gjerne bedre mulighet til å uttrykke naturlig atferd, kuldeproblematikken kan løses med små hytter, og det kan visst innebære lavere økonomisk trykk, selv om det krever litt mer oppfølging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mat vi ikke klarer oss uten som vi får av jorda og dyra i Norge.

Bær, epler, poteter gulrøtter grønnsaker, løk, fisk, tran, Gris, Sau, storfe, melk, ost, smør, kylling, egg, korn til brød og viktigst DyreFOR og høy. 

Dette er livsviktig, og i krig kommer ikke dopapir, bananer, Appelsin og alt annet vi får fra syden som sukker og kaffe og sjokolade...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Du virker veldig opphengt i denne blåmuggosten. Tror du dét er primærproduksjonen i norsk landbruk?

Hvis Norsk landbruk ble holdt kunstig i live kun for å unngå hungersnød i tilfelle en total blokkade så ville man ha disponert tiltakene på en annen måte.

Som det er nå så kan man mistenke at engasjementet kom baklengs: man vil _først_ beholde og beskytte Norsk landbruk, og så «kommer man på» at kapasitet i tilfelle krise er viktig.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Pallehysa said:

Tenker du på gris spesifikt her? Eg har allerede annerkjent at eg ikkje har satt meg godt nok inn i det. Men eg kritiserer den overivrige iveren til å bruke slike eksempler på å svartmale heile industrien, inkludert storfe. Det er dette eg kritiserer. Om du har nåke innvendiger, tar eg gjerne imot. 

Nei, jeg tenkte mer på tråden generelt, jeg synes vel bare det var litt trist at tråden gikk tilbake til start.

Det er helt legitimt å føle at det siste aktuelle eksempelet ikke er veiledende for bransjens tilstand, men da blir vel spørsmålet videre hva som er bransjens faktiske tilstand, og hvorvidt grepene vi kaller dyrevelferd innebærer en garanti for dyras faktiske velferd, eller har de det bare relativt bra til å være et produkt i en masseproduksjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Hvis Norsk landbruk ble holdt kunstig i live kun for å unngå hungersnød i tilfelle en total blokkade så ville man ha disponert tiltakene på en annen måte.

Som det er nå så kan man mistenke at engasjementet kom baklengs: man vil _først_ beholde og beskytte Norsk landbruk, og så «kommer man på» at kapasitet i tilfelle krise er viktig.

Lurer på hvordan du ser for deg landbruk i Norge utenfor Østlandet. Hvordan skal man drive lønnsomt i "fri konkurranse" uten subsidier? Og hva blir alternativet? Er det helt greit at kulturlandskapet forsvinner i store deler av landet?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Lurer på hvordan du ser for deg landbruk i Norge utenfor Østlandet. Hvordan skal man drive lønnsomt i "fri konkurranse" uten subsidier? Og hva blir alternativet? Er det helt greit at kulturlandskapet forsvinner i store deler av landet?

Så vi hadde ikke bare Norsk landbruk for å unngå sult hvis Russerne blokkerer oss? Vi skal også bruke det som et distriktspolitisk virkemiddel? Og for å opprettholde arter som først fikk fotfeste her når vi begynte med landbruk?

La meg gjette: alle argumenter og aspekter du introduserer fra nå av vil munne ut i det samme: mer overføringer til bønder. Flere murer.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Så vi hadde ikke bare Norsk landbruk for å unngå sult hvis Russerne blokkerer oss? Vi skal også bruke det som et distriktspolitisk virkemiddel? Og for å opprettholde arter som først fikk fotfeste her når vi begynte med landbruk?

La meg gjette: alle argumenter og aspekter du introduserer fra nå av vil munne ut i det samme: mer overføringer til bønder. Flere murer.

-k

Vi er helt avhengig av landbruket og dyra om det blir krig...

Og selvom krig er fjernt og over 70 år siden sist, så vit at blir det krig mot Europa så er Norge det første de tar pga strategi alle som har spilt Risk vet dette, var derfor både Hitler og England prøvde å sikre seg Norge, les om Festung Europa, vår kystlinje og havner.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvis det skulle være slik at kikerter og ris er det som er best for planeten, best for helsa vår og best for dyrevelferd (og det er absolutt et stort hvis).

Så tror jeg at det sitter dypt inne for staten å gi oss et slikt råd. Fordi landbruks-gjengen ville fly i flint. 

-k

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Det bekymrer meg at du ønsker å legge store deler av norsk matjord brakk og la det meste vest for Dovre gro igjen til bjørkeskog. Men så lenge du får billig kjøtt fra utlandet, spiller det vel ingen rolle.

Det bekymret meg at du automatisk tilegner meg til kategorien «billig kjøtt» bare fordi jeg er uenig med deg i landbrukspolitikk.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...