Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

On 11/12/2020 at 1:33 AM, 6RCURCGB said:

Har du noen gang sett en superlader plugg? Hvis du hadde det hadde du nemlig innsett at det er kul umulig å plugge den inn i en standard type 2 kontakt.

Ja, eg brukar superladar-pluggar kvar gong eg er på langtur.  Dei er heilt like andre Type2-pluggar.  Har DU sett ein superladar-plugg?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (28 minutter siden):

Ja, eg brukar superladar-pluggar kvar gong eg er på langtur.  Dei er heilt like andre Type2-pluggar.  Har DU sett ein superladar-plugg?

Her må det vel være en forvirring rundt US/EU plug?

Bildet under er riktignok PS, men viser godt forskjellen:

OKhxfp56NSzH-I8Ph2jUCffpUUGxivtLMNsG2m_X

Altså, i Europa er det Type2/Type 2 CCS Combo

Endret av ChristR
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Sturle S said:

Hugs òg kva føremålet med lova er.  Føremålet er å sikre eit minimum av ladestasjonar for elbilar.  Berre ladestasjonar som alle har tilgang til og som ikkje er diskriminerande prisa tel med.  Meininga er ikkje å forby å setje opp andre ladestasjonar, men dei vil ikkje telje med i den offisielle statistikken over offentleg tilgjengelege ladestasjonar.  Eit land kan ikkje summere opp alle Tesla superladarar og heimeladarar og skryte av at dei har mange ladestasjonar for elbilar, for ingen av ladarane som ikkje er offentleg tilgjengelge tel med.

Nå lar du fantasien løpe løpsk. Formålet med loven er IKKE å sikre et minimum av ladestasjoner for el-biler.

Quote

Kravene i direktivet er altså todelt. For det første skal landene etablere virkemidler for å sikre en tilstrekkelig utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff. Mens det andre kravet retter seg mot tekniske spesifikasjoner til infrastrukturen som etableres. Det er det sistnevnte som må reguleres i lov og forskrift, mens omfanget av etableringer av selve infrastrukturen vil tilligge hver nasjon og fremgå av de nasjonale rammeverkene.

Formålet med loven er ved forskrift å kunne fastsette krav til infrastruktur slik at den kommer samfunnet til gode når/hvis den blir bygget. Dette er helt grunnleggende.

Nasjonale mål for etablering av slik infrastruktur er noe annet. Det vil si noe om hvor mye infrastruktur vi ønsker å investere i. Her kommer antagligvis Enova og slikt inn men det har ingenting med loven å gjøre. Loven og tilhørende forskrift som sikrer at samfunnet har noen nytte av dette må på plass først...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, 6RCURCGB said:

Nå lar du fantasien løpe løpsk. Formålet med loven er IKKE å sikre et minimum av ladestasjoner for el-biler.

Kan du dokumentere at føremålet er eit anna enn det som står i direktivet, eller kjem du berre med oppdikta vrøvl som vanleg?  Den norske versjonen av lova har ikkje noko anna føremål enn å fylgje opp direktiv 2014/94/EU.

 

Europalov har ei grei forklaring: https://europalov.no/rettsakt/etablering-av-en-infrastruktur-for-alternative-drivstoff/id-6085

 

Lova er ein del av ein større heilskap.  Ikkje-offentlege ladepunkt er òg inkludert, men det har berre administrative konsekvensar, ikkje lovmessige.  Det viktigaste er at det skal vere nok offentlege ladepunkt.  Lova definerer kva eit offentleg ladepunkt er:

Gjennom virkemiddelrammeverket skal man legge til rette for at et tilstrekkelig antall ladepunkter for elbiler er tilgjengelig for allmennheten slik at elbiler kan sirkulere i urbane/storbyområder og andre tettbefolkede områder innen 31.desember 2020. Virkemiddelrammeverket skal også inneholde tiltak for fremme av ikke offentlige ladepunkter.

 

47 minutes ago, 6RCURCGB said:

Formålet med loven er ved forskrift å kunne fastsette krav til infrastruktur slik at den kommer samfunnet til gode når/hvis den blir bygget. Dette er helt grunnleggende.

P.t. har lova ingen forskrifter.

47 minutes ago, 6RCURCGB said:

Nasjonale mål for etablering av slik infrastruktur er noe annet. Det vil si noe om hvor mye infrastruktur vi ønsker å investere i. Her kommer antagligvis Enova og slikt inn men det har ingenting med loven å gjøre. Loven og tilhørende forskrift som sikrer at samfunnet har noen nytte av dette må på plass først...

Nok ein gong er dette stikk i strid med kva departementet skreiv i sitt EØS-notat, so det hadde vore veldig fint om du dokumenterte ditt standpunkt med noko meir handfast.  Sitat frå EØS-notatet:

Hovedforpliktelsen i direktivet er å utarbeide et nasjonalt virkemiddelrammeverk som fastsetter nasjonale mål for hensiktsmessig etablering av infrastruktur for alternative energibærere til transportformål (elektrisitet, hydrogen, biodrivstoff, naturgass i flytende og komprimert form (LNG og CNG) og flytende petroleumsgass (LPG). Videre er det krav til å implementere en rekke tekniske standarder og krav til tilgjengelig brukerinformasjon.

[...]

Direktivet setter krav til tekniske standarder for ladeinfrasturturen og til tilgjengelig brukerinformasjon.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For å bare svare ut det med kontaktene. 

I starten var Tesla superladere i europa utstyrt med en modifisert Type 2 kontakt. Denne fungerte som en vanlig type 2 kontakt på øvrige ladere, mens på Tesla sine superladere så er kontakten litt "dypere" for å kunne hurtiglade. (Om man følger litt med når man lader med denne kontakten på superlader så merker man at man dytter kontakten lengre inn i bilen enn vanlig Type 2)

Dette ble endret til CCS med Model 3 og nå Model S, X og Y. Model S og X leveres nå med adapter til CCS og Model Y får samme kontakt som Model 3. Nyåpnede ladestasjoner fra Tesla (også kjent som Supercharger V3) i dag kommer kun med CCS-kontakter. Eldre biler kan oppgraderes fra modifisert Type 2 til CCS for drøye kr. 3000,- (da selve laderen i bilen må skiftes/oppgraderes. Da er også adapter inkludert i denne prisen).

https://www.naf.no/elbil/lading/alt-du-ma-vite-om-tesla-supercharger-v3/

Det er ingenting i veien for andre biler å kunne bruke Tesla sine ladere. Dette har som flere nevnt her Tesla invitert til uten at noen andre aktører har ønsket å bli med på en slik ordning. Hvorfor de ikke vil har jeg ikke kunnskap om da dette ikke er noe jeg har funnet noe sted.

Endret av CaZpeR
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg mener de hadde standard type 2 tidligere, men at de gikk over til varianten med det ekstra hakket når de oppgraderte med CCS kabler.

De har visstnok brukt de typene med hakk tidligere. Det du skriver stemmer med det jeg har sett og blitt fortalt.

1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Slik at Model 3 eiere ikke ville plugge inn feil kabel. Men jeg er ikke 100% sikker.

Det kan godt hende.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sturle S said:

Kan du dokumentere at føremålet er eit anna enn det som står i direktivet, eller kjem du berre med oppdikta vrøvl som vanleg?  Den norske versjonen av lova har ikkje noko anna føremål enn å fylgje opp direktiv 2014/94/EU.

 

Europalov har ei grei forklaring: https://europalov.no/rettsakt/etablering-av-en-infrastruktur-for-alternative-drivstoff/id-6085

 

Lova er ein del av ein større heilskap.  Ikkje-offentlege ladepunkt er òg inkludert, men det har berre administrative konsekvensar, ikkje lovmessige.  Det viktigaste er at det skal vere nok offentlege ladepunkt.  Lova definerer kva eit offentleg ladepunkt er:

Gjennom virkemiddelrammeverket skal man legge til rette for at et tilstrekkelig antall ladepunkter for elbiler er tilgjengelig for allmennheten slik at elbiler kan sirkulere i urbane/storbyområder og andre tettbefolkede områder innen 31.desember 2020. Virkemiddelrammeverket skal også inneholde tiltak for fremme av ikke offentlige ladepunkter.

 

P.t. har lova ingen forskrifter.

Nok ein gong er dette stikk i strid med kva departementet skreiv i sitt EØS-notat, so det hadde vore veldig fint om du dokumenterte ditt standpunkt med noko meir handfast.  Sitat frå EØS-notatet:

Hovedforpliktelsen i direktivet er å utarbeide et nasjonalt virkemiddelrammeverk som fastsetter nasjonale mål for hensiktsmessig etablering av infrastruktur for alternative energibærere til transportformål (elektrisitet, hydrogen, biodrivstoff, naturgass i flytende og komprimert form (LNG og CNG) og flytende petroleumsgass (LPG). Videre er det krav til å implementere en rekke tekniske standarder og krav til tilgjengelig brukerinformasjon.

[...]

Direktivet setter krav til tekniske standarder for ladeinfrasturturen og til tilgjengelig brukerinformasjon.

Du diskuterer bare for å diskutere og driter deg nok en gang ut. Du må skille på hva som er formålet med EU direktivet og hva som er formålet med nasjonal lov og tilhørende forskrift. Forskriften kommer, det ligger et utkast ved lovforslaget.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---lov-og-forskrift---tekniske-standarder-til-ladepunkter-og-fyllestasjoner-for-alternative-drivstoff/id2625408/

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/11/2020 at 11:10 AM, Oklo said:

Det er helt riktig at Tesla har benyttet AC-muligheten på Type 2. -Men ettersom den er begrenset til 80 kW, og de hadde et krav om 120 kW, forlenget de pinnene for å få større kontaktflate, og dermed mindre motstand.

 

On 11/11/2020 at 11:15 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Dette var en teori ved begynnelsen av superladernettverket, men den stemmer ikke. Pinnene ble ikke forlenget. Tesla kan ha gjort modifikasjoner på f.eks ledningstverrsnitt, toleranser, o.l. men pluggene er tilnærmet identiske med vanlig Type 2.

Kan også nevne at min Model X fra 2017 har fått økt til 145 kW. Mener du de har forlenget pinnene enda mer?

 

On 11/11/2020 at 11:21 AM, Oklo said:

Nei, jeg refererer kun til det jeg har lest for en del år siden, som fremsto som pålitelig informasjon den gangen. Har prøvd å google meg frem til det jeg leste den gangen, uten å finne noe håndfast enda. Jeg har ikke gått ut med skyvelære på ladeporten, men det kunne jo være en relativt enkel øvelse, da. Jeg går ut fra at hvis teorien om at pluggene er forlenget stemmer, har de beregnet de for 150 kW, men begrenset laderne til 120 av praktiske årsaker som hensyn til batteri o.l. I utgangspunktet finner jeg det lite sannsynlig at Tesla har brukt en løsning som er godkjent for 80 kW, og tilført dobbelt så mye strøm uten å gjøre endringer. -Og det er ikke mange endringer som fysisk KAN gjøres uten å ødelegge kompatibilitet med Type 2 "saktelading".

 

On 11/11/2020 at 11:29 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Min tanke er at det har vært ganske romslig spec på de 80 kW, og Tesla har hovedsaklig bare tynt marginene. De kildene jeg har sett som har målt pinnelengden har sagt det er ingen forskjell.

Men jeg kan sjekke CCS adapteret opp mot Type 2 kabelen når jeg kommer hjem. Adapteret støtter noe sånt som 145 kW.

 

6 hours ago, CaZpeR said:

For å bare svare ut det med kontaktene. 

I starten var Tesla superladere i europa utstyrt med en modifisert Type 2 kontakt. Denne fungerte som en vanlig type 2 kontakt på øvrige ladere, mens på Tesla sine superladere så er kontakten litt "dypere" for å kunne hurtiglade. (Om man følger litt med når man lader med denne kontakten på superlader så merker man at man dytter kontakten lengre inn i bilen enn vanlig Type 2)

Jeg målte nå på CCS Adapteret, CHAdeMO adapteret og Type 2 kabelen til Tesla. Dybden på hylsene fra bunn til fronten av pluggen (inkluderer noe plast) var 30 mm på CCS adapteret, 30 mm på CHAdeMO adapteret og ca 39 mm på Type 2 kabelen.

Altså pinnene på Type 2 kabelen var faktisk lengst.

For min del er altså denne teorien lagt død.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Jeg målte nå på CCS Adapteret, CHAdeMO adapteret og Type 2 kabelen til Tesla. Dybden på hylsene fra bunn til fronten av pluggen (inkluderer noe plast) var 30 mm på CCS adapteret, 30 mm på CHAdeMO adapteret og ca 39 mm på Type 2 kabelen.

Altså pinnene på Type 2 kabelen var faktisk lengst.

For min del er altså denne teorien lagt død.

Der ser du. Da tok jeg feil 🙂 

men fant følgende informasjon om Type 2 kontakten:

[sitat]In the European market, Tesla has been using the standardized IEC 62196 Type 2 connector for Model S and Model X cars and Superchargers.[33] Tesla announced[34] in November 2018 that it was updating all Superchargers in the EU to add CCS/Combo2 connectors, as an additional connector to the existing DC Type 2 connector. In the same announcement it was stated that this CCS/Combo2 connector will be the connector used for the Model 3 due the following year. This brings complete compatibility with the legislated charging standard for EU public charging. Existing Model S and X cars will be given the option of an adapter for CCS/Combo2 that allows those cars to use the EU standard public infrastructure as well. There will remain an incompatibility with imported US Tesla cars (that all use a Tesla proprietary connector). As of 2017, Tesla is the only automobile manufacturer which offers direct current (DC) charging based on the IEC 62196-2 specification. Other manufacturers use the IEC 62196-3 Combined Charging System(CCS) charging standard.[/sitat]

På Wikipedia av alle plasser 😂:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg målte nå på CCS Adapteret, CHAdeMO adapteret og Type 2 kabelen til Tesla. Dybden på hylsene fra bunn til fronten av pluggen (inkluderer noe plast) var 30 mm på CCS adapteret, 30 mm på CHAdeMO adapteret og ca 39 mm på Type 2 kabelen.

Altså pinnene på Type 2 kabelen var faktisk lengst.

For min del er altså denne teorien lagt død.

Hva slags bil har du?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

2017 Model X.

Det er egentlig lengden på pinnene i bilens kontakt vs. lengden på pinnene i en standard type 2 som hadde vært interessante å måle. Hvis Tesla brukte lengre pinner og hylser for å oppnå større kontaktareal hadde de ikke mistet noe kompatibilitet med vanlig type 2.

Jeg har ikke sett noe konklusivt ang. dette med lengre pinner men det er nevnt såpass mange "seriøse" steder at det er vanskelig å bare avfeie det som løse rykter. Kan være Tesla gjorde dette i starten men at de har kuttet det ut.

 

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Når standard hunn-kontakt Type 2 har 30-40 mm dybde for 80 kW, så ville man for å støtte 120 kW i teorien måtte øke til 45-60 mm. Eller 54-72 mm for 145 kW. Dette ville være veldig åpenbart.

Jeg leste litt om ECR, ser ikke ut til at det er noen linjær sammenheng mellom kontaktareal og motstand.  Antagligvis er passform det desidert viktigste.

Lenke til kommentar
On 11/13/2020 at 12:40 PM, 6RCURCGB said:

Du diskuterer bare for å diskutere og driter deg nok en gang ut. Du må skille på hva som er formålet med EU direktivet og hva som er formålet med nasjonal lov og tilhørende forskrift. Forskriften kommer, det ligger et utkast ved lovforslaget.

Meiner du at føremålet med den nasjonale lova er noko anna enn å oppfylle EU-direktivet, eller kva er det du vasar med her?  Skriv mindre kryptisk, og suppler gjerne med dokumentasjon når du kjem med andre opplysningar enn det eg har dokumentert tidlegare.

 

Høyringa du lenkja til seier ikkje noko anna.  Det står i andre avsnitt i høyringsbrevet:

Bakgrunnen for forslaget er direktiv 2014/94/EU som skal gjennomføres i norsk rett.

Gjennomføring av direktivet krever også at det utarbeides en nasjonal handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff. Utarbeiding av handlingsplanen er en egen prosess og omfattes ikke av denne høringen.

 

Og i høyringsnotatet, fyrste setning etter overskifta:

Høringsnotat om gjennomføring av direktiv om infrastruktur for distribusjon av alternative drivstoff (2014/94/EU)

 

Andre avsnitt i kapittelet 1, "Forslagets hovedinnhold":

Loven og forskriften gjennomfører EU-direktiv om infrastruktur for distribusjon av alternative drivstoff (2014/94/EU). Direktivet ble vedtatt 22. oktober 2014 og fastsetter en rekke minimumskrav til medlemsstatene knyttet til infrastruktur for alternative drivstoff. Direktivet har som formål å fremme en bred utvikling av markedet for alternative drivstoff for å kunne redusere avhengigheten av olje og begrense de miljømessige konsekvensene av transport. Direktivet er et viktig element i EUs strategi for alternative drivstoff som ble lansert i 2013.

 

Alt handlar om direktivet.  Føremålet med lova er å gjennomføre direktivet.  Nasjonale mål og handlingsplanar kjem separat, og er ikkje ei lovsak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Sturle S said:

Meiner du at føremålet med den nasjonale lova er noko anna enn å oppfylle EU-direktivet, eller kva er det du vasar med her?  Skriv mindre kryptisk, og suppler gjerne med dokumentasjon når du kjem med andre opplysningar enn det eg har dokumentert tidlegare.

Jeg skriver ikke kryptisk, jeg oppgir en lenke og siterer ordrett fra den:

Quote

Kravene i direktivet er altså todelt. For det første skal landene etablere virkemidler for å sikre en tilstrekkelig utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff. Mens det andre kravet retter seg mot tekniske spesifikasjoner til infrastrukturen som etableres. Det er det sistnevnte som må reguleres i lov og forskrift, mens omfanget av etableringer av selve infrastrukturen vil tilligge hver nasjon og fremgå av de nasjonale rammeverkene.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---lov-og-forskrift---tekniske-standarder-til-ladepunkter-og-fyllestasjoner-for-alternative-drivstoff/id2625408/

11 hours ago, Sturle S said:

Alt handlar om direktivet.  Føremålet med lova er å gjennomføre direktivet.  Nasjonale mål og handlingsplanar kjem separat, og er ikkje ei lovsak.

Enten så forstår du det fremdeles ikke eller så ordlegger du deg feil. Loven kan ikke oppfylle kravet om at det skal etableres virkemidler for å etablere infrastruktur for alternative drivstoff. Det står tydelig i tekstene du siterer...

Lenke til kommentar
12 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg skriver ikke kryptisk, jeg oppgir en lenke og siterer ordrett fra den:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---lov-og-forskrift---tekniske-standarder-til-ladepunkter-og-fyllestasjoner-for-alternative-drivstoff/id2625408/

Enten så forstår du det fremdeles ikke eller så ordlegger du deg feil. Loven kan ikke oppfylle kravet om at det skal etableres virkemidler for å etablere infrastruktur for alternative drivstoff. Det står tydelig i tekstene du siterer...

Det du siterer motseier påstanden din.  Føremålet med den nasjonale lova er å gjennomføre direktivet.  Ikkje noko anna enn det.  Noko må implementerast gjennom lov og forskrift og resten gjennom handlingsplanar og liknande.  For å sjekke om måla i handlingsplanane er nådd skal ein telje offentlege ladestasjonar som er i samsvar med krava i lov og forskrift.  Poenget er at alle EU- og EØS-land skal telje på same måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...