Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

27 minutes ago, Hanhijnn said:

Du hiver deg på og legger ord i munnen på han ja... Foreslår at du litt på din egen tone...

Du lurer på hvorfor folk reagerer når du kommer med flere nedlatende karakteristikker og fremsetter dine egne høyst personlige subjektive preferanser som objektivt overlegne. Les ditt eget innlegg og se om det er noe som kan justeres på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nå vet man ikke akkurat hva Model Y kommer til å koste. Det er en pris oppgitt på nettsidene, men det er ikke mulig å inngå bindende kontrakt på den prisen, og den Model Y som skal leveres i Norge er verken ferdig utviklet eller i produksjon.

Det vi vet er at den skal være billigere å produsere enn USA-versjonen av Model Y, ettersom EU-versjonen får ny batteriteknologi, men akkurat hvor prisen havner gjenstår å se.

USA-versjonen koster i dag fra $49.990, eller fra ca 454.000 kroner med dagens dollarkurs.

Skal den produseres i Kina eller Europa?

Lenke til kommentar

Jeg får opp 549 142,-

Det er jo ikke mulig å bestille bil uten vrakpant, dokumentavgift og levering.

Men freidig nok pusher de en påstand om at jeg som eksiterende elbilist med gratis superlading ut levetida og gratis jobblading visstnok skal ha 118 200 kr i estimerte bensinbesparelser de neste 5 årene. Jeg liker definitivt ikke den villedende og spekulative markedsførigna. De kunne like gjerne skrevet at jeg kommer til å måtte bytte automatgirkasse, tennplugger og utbedre noen bulker og punkterte dekk de neste 5 årene med mindre jeg kjøper model Y.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med storkunderabatten får jeg en ID4 til 417k. Det er med hengerfeste og må inkluderes hvis jeg skulle vurdert MY. Nå sjekket jeg ikke hva det ville koste hos Tesla.

Edit: kr. 557.942 sier Tesla. Så da skulle ID4 ha kosta 407.000 om den var 150.000 billigere. Jeg bomma med 10k. Sorry....

Endret av unik42
Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 minutter siden):

Med storkunderabatten får jeg en ID4 til 417k. Det er med hengerfeste og må inkluderes hvis jeg skulle vurdert MY. Nå sjekket jeg ikke hva det ville koste hos Tesla.

Mellom 8000 og 9000.

Må innrømme at ID.4 er aggressivt priset. Forstår godt at folk blir fristet til å kjøpe den.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per nå synes jeg ID4 og TMY er for ulike til at det vil komme noe godt ut den diskusjonen.
Dette er biler som ikke dekker de samme preferansene. Per dags dato er det en bil med firehjulstrekk som koster mer enn den med to-hjulstrekk. 

Videre har de veldig ulikt utstyr. Noen vil sette LED-matrix høyere enn 4x4. Andre mener at det er viktigere med HUD enn god app-support. 
De blir kanskje mer sammenlignbare når ID4 kommer med 4x4, eller Tesla lanserer RWD.

Per nå er vel Enyaq vs TMY er vel mer sammenlignbare? 

Endret av ChristR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Men freidig nok pusher de en påstand om at jeg som eksiterende elbilist med gratis superlading ut levetida og gratis jobblading visstnok skal ha 118 200 kr i estimerte bensinbesparelser de neste 5 årene. Jeg liker definitivt ikke den villedende og spekulative markedsførigna. De kunne like gjerne skrevet at jeg kommer til å måtte bytte automatgirkasse, tennplugger og utbedre noen bulker og punkterte dekk de neste 5 årene med mindre jeg kjøper model Y.

Disse påstår at du sparer over 90 000 på 3 år med 5000 mindre kilometer per år. I tillegg påstår de at du kjører i bomringene i Oslo, Asker og Bærum. Daglig.
Det hadde vært greit hvis det var på Møller Oslo Vest sine sider, men nasjonalt sett. Fy!
https://www.volkswagen.no/no/elbil/fordeler-med-elbil/besparelse.html 

Dette provoserer meg veldig, da jeg kjører dieselbil og bruker Shell-kortet til min mor. Mine bensinutgifter er allerede 0, og jeg kan ikke spare noe mer der.

Endret av ChristR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ChristR skrev (14 minutter siden):

Per nå synes jeg ID4 og TMY er for ulike til at det vil komme noe godt ut den diskusjonen.
Dette er biler som ikke dekker de samme preferansene. Per dags dato er det en bil med firehjulstrekk som koster mer enn den med to-hjulstrekk. 

Videre har de veldig ulikt utstyr. Noen vil sette LED-matrix høyere enn 4x4. Andre mener at det er viktigere med HUD enn god app-support. 
De blir kanskje mer sammenlignbare når ID4 kommer med 4x4, eller Tesla lanserer RWD.

Per nå er vel Enyaq vs TMY er vel mer sammenlignbare? 

Enyaq = ID.4 men med Skoda-logo istedet for VW-logo. Så hvordan forklarer du at du kan sammenligne med Enyaq men ikke ID.4? DET henger absolutt ikke på greip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Enyaq = ID.4 men med Skoda-logo istedet for VW-logo. Så hvordan forklarer du at du kan sammenligne med Enyaq men ikke ID.4? DET henger absolutt ikke på greip.

Fordi norsk pris for Enyaq med firehjulstrekk foreligger (478 520). Norsk pris for ID4 med firehjulstrekk foreligger ikke. 

Endret av ChristR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, ChristR said:

Per nå synes jeg ID4 og TMY er for ulike til at det vil komme noe godt ut den diskusjonen.
Dette er biler som ikke dekker de samme preferansene. Per dags dato er det en bil med firehjulstrekk som koster mer enn den med to-hjulstrekk.

Å diskutere smak er fånyttes. Det som kan være nyttig er når folk begrunner valget, da blir man klar over aspekter/vurderinger som man ikke nødvendigvis hadde blitt klar over på egenhånd. Når det blir slik at folk må forsvare valget sitt blir det helt feil...

Lenke til kommentar
ChristR skrev (6 minutter siden):

Fordi norsk pris for Enyaq med firehjulstrekk foreligger. Norsk pris for ID4 med firehjulstrekk foreligger ikke. 

Fikk ikke med meg at det var det du tenkte på i kommentaren din, så det kunne vel kanskje kommet bedre frem. I størrelse og det meste annet, er de altså temmelig identiske.

Nå er jo pris på Enyaq 2WD og ID.4 2WD kjent, og der er det vel overraskende lite prisforskjell på de bortsett fra at de reelt sett står motsatt av det folk kunne forventet seg, og såpass at mange hoppet av reservasjonen til Enyaq og over til ID.4.

Noen små forskjeller er det mellom de to, men ikke avgjørende da bilene ellers er identisk. Pris på Enyaq 2WD vs Enyaq 4WD kan jo hinte om hvor ID.4 4WD vil kunne havne.

Og så kommer det jo an på om man føler man har behov for 4WD, men på TMY har man foreløpig ikke noe valg på 2WD ennå, så da blir forsåvidt prisvurderingen likevel reell, selv om man må være klar over forskjellene og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Fikk ikke med meg at det var det du tenkte på i kommentaren din, så det kunne vel kanskje kommet bedre frem. I størrelse og det meste annet, er de altså temmelig identiske.

Nå er jo pris på Enyaq 2WD og ID.4 2WD kjent, og der er det vel overraskende lite prisforskjell på de bortsett fra at de reelt sett står motsatt av det folk kunne forventet seg, og såpass at mange hoppet av reservasjonen til Enyaq og over til ID.4.

Noen små forskjeller er det mellom de to, men ikke avgjørende da bilene ellers er identisk. Pris på Enyaq 2WD vs Enyaq 4WD kan jo hinte om hvor ID.4 4WD vil kunne havne.

Og så kommer det jo an på om man føler man har behov for 4WD, men på TMY har man foreløpig ikke noe valg på 2WD ennå, så da blir forsåvidt prisvurderingen likevel reell, selv om man må være klar over forskjellene og.

Hvis en sammenligner pris på Enyaq 4x4 og RWD er prisforskjellen 29 000.
Hvis en da legger 29 000 på ID4 Max RWD, blir totalprisen 538 500.

Tesla MY koster 557 942 med hengerfeste og uten FSD. 

Det er en tiiight prisforskjell. Og tightere kan den bli. Spesielt når Tesla kan finne på å senke prisen, og Møller kan finne ut at SUVen med firehjulstrekk som "alle" har ventet på er verdt litt mer ekstra. Det kan også være at noen i Møller finner ut at de skal lansere en strippet versjon med firehjulstrekk til 450 000. Men igjen, så blir det jo mer eller mindre kvalifiserte spekulasjoner.
Så må en selvsagt, som du sier, være klar over forskjellene. Det er helt klart biler med forskjellige styrker, og forhåpentligvis blir styrkene enda likere når ID4 4x4 er tilgjengelig? Tesla forbedrer jo stadig produksjonsmetoder og kvalitet, samtidig som de fortsetter med det de allerede er gode på. Forhåpentligvis får VW kontroll på teknologien sin også. De har jo hatt over fem år på å utvikle en stabil løsning som lar deg forvarme bilen via telefonen, så det løsner nok veldig snart :) 😛 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ChristR skrev (13 minutter siden):

Hvis en sammenligner pris på Enyaq 4x4 og RWD er prisforskjellen 29 000.
Hvis en da legger 29 000 på ID4 Max RWD, blir totalprisen 538 500.

Tesla MY koster 557 942 med hengerfeste og uten FSD. 

Det er en tiiight prisforskjell. Og tightere kan den bli. Spesielt når Tesla kan finne på å senke prisen, og Møller kan finne ut at SUVen med firehjulstrekk som "alle" har ventet på er verdt litt mer ekstra. Det kan også være at noen i Møller finner ut at de skal lansere en strippet versjon med firehjulstrekk til 450 000. Men igjen, så blir det jo mer eller mindre kvalifiserte spekulasjoner.
Så må en selvsagt, som du sier, være klar over forskjellene. Det er helt klart biler med forskjellige styrker, og forhåpentligvis blir styrkene enda likere når ID4 4x4 er tilgjengelig? Tesla forbedrer jo stadig produksjonsmetoder og kvalitet, samtidig som de fortsetter med det de allerede er gode på. Forhåpentligvis får VW kontroll på teknologien sin også. De har jo hatt over fem år på å utvikle en stabil løsning som lar deg forvarme bilen via telefonen, så det løsner nok veldig snart :) 😛 

Da høres det ut som vi er helt enige her og det blir fort smak og behag, og om man ser SuC-nettverket som en pluss for sin egen bruk, som avgjør hva man lander på. Om man prøver å være objektiv, altså.

:thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ChristR skrev (12 minutter siden):

Hvis en sammenligner pris på Enyaq 4x4 og RWD er prisforskjellen 29 000.
Hvis en da legger 29 000 på ID4 Max RWD, blir totalprisen 538 500.

Det er ganske nøyaktig den prisen som jeg har på min TMY-bestilling, inkl. tilhengerfeste. Så da er ikke ID.4 så billig likevel da. 😊

ChristR skrev (14 minutter siden):

Tesla MY koster 557 942 med hengerfeste og uten FSD.

Ja for de som bestiller nå. Jeg bestilte før prisoppgangen.

ChristR skrev (15 minutter siden):

Det er en tiiight prisforskjell. Og tightere kan den bli. Spesielt når Tesla kan finne på å senke prisen, og Møller kan finne ut at SUVen med firehjulstrekk som "alle" har ventet på er verdt litt mer ekstra. Det kan også være at noen i Møller finner ut at de skal lansere en strippet versjon med firehjulstrekk til 450 000. Men igjen, så blir det jo mer eller mindre kvalifiserte spekulasjoner.
Så må en selvsagt, som du sier, være klar over forskjellene. Det er helt klart biler med forskjellige styrker, og forhåpentligvis blir styrkene enda likere når ID4 4x4 er tilgjengelig? Tesla forbedrer jo stadig produksjonsmetoder og kvalitet, samtidig som de fortsetter med det de allerede er gode på. Forhåpentligvis får VW kontroll på teknologien sin også. De har jo hatt over fem år på å utvikle en stabil løsning som lar deg forvarme bilen via telefonen, så det løsner nok veldig snart :) 😛 

Veldig tight i mitt tilfelle i hvertfall. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2020 at 12:01 AM, 6RCURCGB said:

Tomten min er ikke en offentlig plass, de færreste vil oppfatte det som en offentlig plass etter å ha kjørt mange hundre meter på privat vei for så å svinge av ved et søppelkassehus med en postkasse på siden. Tomten har heller ikke ladestasjon på seg. Folk må gjerne prøve men må ikke bli overrasket hvis det plutselig sitter en 35kg pelsdott fast i leggen...

Var det noen mening med spørsmålet ditt egentlig?

Ja.  På din eigedom, anten han er eigd eller leigd, kan du sjølv lage reglane for kven som får parkere.  Privatrettslege lover gjeld.  Då treng du ikkje gjere ladestasjonen offentleg tilgjengeleg.

On 11/12/2020 at 12:01 AM, 6RCURCGB said:

Det er lite trolig men mulig at Ionity ikke har sitt på det tørre. Virker ikke som dette er ordentlig avklart enda.

Selv skjønner jeg ikke problemet. Kjøper man el-bil har man allerede betalt mer for bilen enn det man måtte betale for en tilsvarende fossil-bil. Hvorfor er det så ille og betale mer for energien også?

Tja, pleier du å leite etter den dyraste bensinen når du skal fylle tanken?

 

Noko av poenget med elbil er at han brukar mykje mindre eneregi pr km enn ein eksosbil.  I tillegg er energien billigare.  Enkelte ladeoperatørar tek so høgt påslag at det grensar mot utestenging.  Kva om din lokale bensinstasjon hadde tok 80 kroner literen for alle som ikkje har Opel?

 

For meg er det det same.  Eg ladar på superladarane i staden.  Bilen min er gammal nok til at eg ladar gratis der.  Men eg kan tenkje meg at eigarar av andre merke enn Tesla er frustrerte over prisinga til Ionity.

On 11/12/2020 at 12:01 AM, 6RCURCGB said:

Igjen, de færreste vil oppfatte parkeringen til et sameie/borettslag o.l. som offentlig plass.

Det står ikkje "offentlig plass" i lova heller.

On 11/12/2020 at 12:01 AM, 6RCURCGB said:

Det du skrev ga absolutt ingen mening og jeg forstod ikke relevansen til loven men vi er enige nå. Offentlige plasser er parkeringshus, parkeringsplasser på kjøpesenter, bensinstasjoner, veikroer, matbutikker osv. osv.

Spørsmålet er ikkje om plassen er offentleg, men om tilgangen er avgrensa.  Til dømes med eit skilt som seier at berre ladande Tesla kan parkere der.

 

Hugs òg kva føremålet med lova er.  Føremålet er å sikre eit minimum av ladestasjonar for elbilar.  Berre ladestasjonar som alle har tilgang til og som ikkje er diskriminerande prisa tel med.  Meininga er ikkje å forby å setje opp andre ladestasjonar, men dei vil ikkje telje med i den offisielle statistikken over offentleg tilgjengelege ladestasjonar.  Eit land kan ikkje summere opp alle Tesla superladarar og heimeladarar og skryte av at dei har mange ladestasjonar for elbilar, for ingen av ladarane som ikkje er offentleg tilgjengelge tel med.

 

Frå EØS-notatet til departementet:

Direktivet omhandler utrulling av infrastruktur (lade- og fyllestasjoner) for alternative drivstoff til transportformål.

Hovedforpliktelsen i direktivet er å utarbeide et nasjonalt virkemiddelrammeverk som fastsetter nasjonale mål for hensiktsmessig etablering av infrastruktur for alternative energibærere til transportformål (elektrisitet, hydrogen, biodrivstoff, naturgass i flytende og komprimert form (LNG og CNG) og flytende petroleumsgass (LPG). Videre er det krav til å implementere en rekke tekniske standarder og krav til tilgjengelig brukerinformasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...