Gå til innhold

Ferske tall: Snittlønn i oljen er på en million – men de unge vil ikke [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje fordi vi ikke lærer noe som helst om lønningsnivå, karriereretninger, jobbmuligheter og sånne ting som er viktig, i skolen. Man må liksom instinktivt vite alt mulig som ung. Jeg husker det godt; Ingen visste noen ting om -hvordan- de skulle gå frem for å finne jobber. Man måtte bare kjenne noen eller på veldig perifért vis vite om noe, og håpe det aller beste. Det er ikke et optimalt system. Det er statens egen skyld at arbeidsmarkedet og utdanningssystemet er dysfunksjonelt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Godt poeng. En ser det i de årlige undersøkelsene om hvilke arbeidsgivere som er mest populære blant ingeniørstudentene. Listen inneholder kun store selskap med mye omtale i media. Sannheten er vel at studentene knapt vet om noen potensielle arbeidsgivere og vet veldig lite om dem, og derfor velger dem de har hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Jeg håper jeg får en veldig grønn jobb.

Men hun vil ikke be sine medlemmer unngå oljebransjen.

– Jeg tror at mange har troen på at det er en bransje som fortsatt kommer til å gå godt i mange år, og at man får god kompetanse av å jobbe der, sier Skyttern.

Det er som å tro på fred på jord samtidig som man lager missiler for å bombe sivile i Kabul.

Jeg mener dette faller fint under begrepet "Slacktivism", der man ønsker en fundamental endring men ikke makter å gjøre noe mer enn symbolske grep og godhetsposering for å bidra til disse endringene.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Jeg tror usikkerheten er det største problemet. Oljebransjen er preget av store opp- og nedturer. Det hjelper ikke med kanongod lønn hvis du blir sagt opp annet hvert år.

Absolutt, hadde aldri følt meg trygg i den bransjen der lengre. Og intervallet mellom "krisene" synker stadig. Har en fast jobb i mer en 2-3 om gangen er en heldig der nå. 

Finnes såklart unntak som "key personell", men generelt sett er det bruk og kast dessverre:/

Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (54 minutter siden):

Overskrift i samme TU nyhetsbrev:

"Oljegiganten [Aker BP] lyste ut 10 stillinger og fikk 1400 søkere: – Vi opplever tidenes søkebonanza."

Hva er illusjon og hva er virkelighet?

Det er en reklame fra Karriere360. TU har fremdeles sin anti-olje-agenda, ikke vær redd for at den har forsvunnet. TU er på ingen måte en nøytral teknologiavis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...