Gå til innhold

NORGE ER KLAR FOR ET regjeringsskifte...


pus739

Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (23 timer siden):

Det eneste ekstreme partiet på stortinger i dag er vel Frp. Jeg vet det finnes flere ekstreme partier, men disse kommer normalt ikke inn på stortinget og har dermed ingen politisk makt.

Rødt og MDG er ganske ekstreme. 

 

Fnix skrev (23 timer siden):

Det er uhyre vanskelig å svelge Jonas Gahr Støre som statsminister, han har jo vært høyre-person i mange år. Dessuten er han ikke en folkekjær person, har alltid levd i rikdom og står i sterk kontrast til folket han skal representere. Jeg er stygt redd ABB greide å drepe AP, mye ungt talent som har forsvunnet. 

Men jeg er absolutt ikke fan av høyrepolitikken som føres. Det blir som i statene, lite gode alternativer å stemme på. 

Og bittesmå partier som såvidt kommer over sperregrensa og skal diktere en hel masse politikk for å få en flertallsregjering, er jeg enda mindre fan av. Skal bli spennende og vondt, blir nok noen kameler å svelge. 

Å skylde AP sitt fall på Utøya blir ganske feil. De fleste som døde der var alt for unge til å sitte i en posisjon nå. Mine venner som ble skutt der var hverfall 16 og 17 år, hvor en overlevde men har varige mén. 

Det er Støre og den elendige kulturen som er skylden for det, ene og alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SV, Rødt og MDG er alle ekstrempartier som kun er opptatt av å bruke inntekter som de vil kvitte seg med. Alle tre partiene har ødeleggende effekt for Norge så de burde aldri inn i noen form for regjering. De fungerer som vakthunder for venstresiden men ikke noe mer.

AP er mer opptatt av å rive seg selv i filler enn å vinne valg. At Støre får fortsette viser hvor stor konflikten mellom fraksjonene i partiet er. Hva AP mener om ting tør ingen i partiet si i frykt for den andre fraksjonen.. så da er de bare i mot ting siden det er lettest.

KRF og V er tullepartier.. null sammenheng i politikken eller konsekvenser bortsett fra å virke godest mulig. 

Høyre og Erna virker for tiden mest opptatt av å beholde makten uansett hva det kommer til å koste (for oljefondet). Penger pøses ut og lite minner om en konservativ regjering.

FRP er i full panikk og klarer ikke å dekke begge fraksjoner i partiet. De som vil tilbake i regjering (altså oppføre seg) og de som vil protestere og bli mer FRP igjen.  Jeg tror sistnevnte gruppe vil ta makten i partiet. Det kommer til å bli bare vanskelige valg for FRP neste år.

Så SP.. kamelonen i norsk politikk. Later som de både er konservative og sosialistiske på en gang. Og bryr seg både om land og by. Super populistisk og dobbeltkommunikasjon er deres fremste våpen i valget. Og det virker som bare det.

Valget i 2021 kommer til å bli fantastisk :) 

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Jeg er lei av bittesmå dustepartier med påfølgende koalisjoner og hestehandel. Det gjør at jeg ikke får lyst til å stemme. 

Det hadde vært fristende å gjøre et eksperiment der det partiet som får flest velgere automatisk får 100 % av stemmene (alt annet blir strøket). Rent flertall. Kanskje det hadde gått fortere å få gjort ting da. Og kanskje det hadde økt valgdeltakelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Jeg er lei av bittesmå dustepartier med påfølgende koalisjoner og hestehandel. Det gjør at jeg ikke får lyst til å stemme. 

Det er jo sånne ting som gjør at partier ikke får gjennomslag for saker dem har gått til valg på. Syntes det er litt for mange partier som skal inn, og da blir det fort sånn at ingen får gjort noe somhelst, siden ingen blir enige. Så sitter velgere igjen med en sånn... "hva er vitsen?" tankegang. Meg selv inkludert. 

Jeg tror uansett at det blir et regjeringsskifte neste år. Tror ikke det blir hverken Høyre, FrP, AP eller KrF. Muligens SP eller Venstre - uten at jeg har noe belegg for dette annet enn en magafølelse. 

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (4 minutter siden):

Det er jo sånne ting som gjør at partier ikke får gjennomslag for saker dem har gått til valg på. Syntes det er litt for mange partier som skal inn, og da blir det fort sånn at ingen får gjort noe somhelst, siden ingen blir enige. Så sitter velgere igjen med en sånn... "hva er vitsen?" tankegang. Meg selv inkludert. 

Jeg tror uansett at det blir et regjeringsskifte neste år. Tror ikke det blir hverken Høyre, FrP, AP eller KrF. Muligens SP eller Venstre - uten at jeg har noe belegg for dette annet enn en magafølelse. 

 

Hvordan ser du for deg venstre står opp fra de døde?

Føler meg ganske sikker på at Støre ikke blir statsminister, men er ikke så sikker på om Erna får sitte videre heller. Jeg kommer utelukkende til å stemme for de som har en god plan for infrastruktur ved neste valg.

Lenke til kommentar
Just now, Heiti said:

Hvordan ser du for deg venstre står opp fra de døde?

Ikke noe annet enn at jeg tror folk er "drittlei" den nåværende regjeringa, vil bytte den helt ut og vil kanskje stemme noe helt annet enn hva dem ellers har gjort. Skal ikke påberope meg noe som helst slags ekspertise innen norsk politikk.

Lenke til kommentar

Jeg tipper vi får en ny rød-grønn mindretallsregjering bestående av hvert fall Ap og Sp, med litt større usikkerhet knyttet til ev. andre partier inn i regjeringen og hvem de samarbeider med i enkeltsaker. Jeg kan feks. ikke se for meg at Sp og MDG eller SV vil fungere sammen i en regjering, og Rødt tror jeg er for radikale for både Ap og Sp til at et regjeringssamarbeid er aktuelt. V er kanskje mer aktuelle, men jeg tror ikke akkurat de kommer til å gjøre noe godt valg.

Høyre tipper jeg vil gjøre et greit valg på tross av noe slitasje etter lengre tid i regjering, men jeg tror ikke de har noen å kunne danne regjerning med. Jeg verken tror FrP er interessert i å skulle inn i regjering igjen - det tåler de ikke pga. deres oppslutning i så stor grad er basert på populisme - eller at Høyre er så lystne på å skulle danne noen ny regjering med FrP. Og KrF og V blir for svake til at noen videreføring av dagens regjering er aktuelt.

Personlig ser jeg et regjeringssamarbeid mellom Ap og Sp attraktivt, og håper de blir store nok til ikke å måtte ta altfor mye hensyn til småpartiene. Ja, Støre er kanskje den mest ukarismatiske toppolitikeren i Norge, men akkurat det driter jeg i (eneste jeg håper virkelig har å utsette på fyren, er at han tilsynelatende ikke klarer å rydde opp i konfliktene i Ap: Få Giske ut og få kontroll på Tadjik). Jeg vil ikke ha politikk basert på karisma og følelser, jeg vil ha intelligens og rasjonalitet. Så kan Sp få lov til å legge trykk på distrikts- og forsvarspolitikk og holde Ap i ørene når det kommer til innvandring, og så kan Ap bidra med skatte- og velferdspolitikk og holde Sp i ørene når det kommer til EØS og den håpløse drømmen om "Norgxit" fra samarbeidet med EU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...