Gå til innhold

Model Y kan komme til Norge med Teslas nye battericeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei ikke helt. Dagens er delt inn i 4 moduler i hver sine chassi. Det gjør at man ikke får stablet celler fra ett chassi helt inntil cellene i neste chassi. Det gir "rom" mellom celleratene. I tillegg fjerner de to rails på sidene av batteripakken som frigir noe volum. I tillegg er de nye 4680-cellene hele 14% høyere enn 2170-cellene. Det gir 14% mer volum bare der.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Det blir litt mindre energitetthet på cellenivå ja, men ganger man opp med antall celler får man kapasiteten til hele batteripakken. Den tror jeg vil øke litt.

Det går litt i minus på cellenivå i forhold til volum, før man tar hensyn til kobolt-fri katode og silisiumanode. Når de snakket om 5x energi, så snakket de kun om endring av formatet. De andre forbedringene på cellen kom senere i presentasjonen.

Screen_Shot_2020-09-22_at_3.36.08_PM_100

 

Anoden og katoden står for 24% økt rekkevidde, og dette er nok ganske direkte økt energitetthet. Altså energien per celle er ikke 5x, den er nærmere 6,2x, sannsynligvis.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gi min beste gjettning på batteripakken i Model Y, så vil det være 960 celler i 96s10p konfigurasjon, med total kapasitet på 100,8 kWh. Denne bør kunne lade med inntil rundt 350 kW, så fremt superladerne ble oppgradert til å kunne gi ut 400V/1000A, sånn ca. (Eventuelt ville den kunne lade med 250 kW over et lengre spenn i SOC - ca fra 5% til 40%.  Dagens Model 3 klarer det bare mellom ca 10% og 20%.)

Rekkevidden til Model Y blir da ca 678 km i WLTP testen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, mobile999 said:

Vel, 96s7p vil vel gi den rekkevidden tesla oppgir

Nei, den vil være for liten. Den vil bare være på rundt 70,5 kWh totalt. Tenker man hadde havnet på rundt 475 km.

Dette ville også være en mye mindre batteripakke enn dagens batteripakke, rent fysisk. Det er ikke en fordel når man skal benytte batteripakken som et strukturelt element.

Jeg tenker batteripakken vil ha lignende fysisk størrelse som dagens batteripakke, og da er man trolig i området av 96s10p.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Espen Hugaas Andersen Jeg tror du treffer bra med 96s10p eller 96s9p både for SR og LR. Jeg tenker det er to måter å lage SR med samme strukturelle styrke som LR, med samme cellestørrelse: Enten med mindre energitette og mye billigere LFP-celler eller med software-begrensede LR-batteripakker. Særlig LFP kan utløse en ny og lavere startpris, men blir neppe tilgjengelig i 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også en tredje mulighet - å levere Model Y SR fra USA eller Shanghai, med 2170-celler.

Og en fjerde mulighet, å sette inn et antall tomme metallsylindre (eller metallsylindre f.eks fyllt med plast).

Løsningene for SR blir egentlig for mange til å kunne konkludere noe som helst.

Men løsningen med å selge SW-begrensede LR tror jeg ikke vil skje. Dette er noe Tesla ikke har gjort veldig ofte, egentlig bare i forbindelse med endringer på utvalg av batteripakker. Tesla gir jo da bort et antall kWh gratis, og det er ikke umulig å hacke bilene for å få tilgang på den ekstra kapasiteten. Folk snakket om SW-begrensede Model 3, men det skjedde aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...