Gå til innhold

Model Y kan komme til Norge med Teslas nye battericeller


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Trestein said:

Mustang mke er vel å få bestilt med et tilsvarende batteri om man trenger en slik bil raskt.

Bare 540 km for AWD-utgaven med tilsvarende batteri, da. Og trolig rundt 100.000 kroner dyrere, når de endelige prisene til Model Y slippes.

Det er vel heller ikke nødvendigvis så stor forskjell på "tidlig 2021" og "tidlig 2021".

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, hekomo said:

Og hvorfor begynner du å snakke om typegodkjenning? Tror du virkelig det blir et problem, selv flere måneder før de vil begynne leveringer? Jeg vet at disse fjolsene på Twitter og slikt som alltid rakker ned på Tesla hadde en greie på at det var krise for Tesla fordi Model 3 ikke var typegodkjent og det var ikke måte på hvordan det skulle gå i dass med Tesla. Som vanlig dreit de på draget. Jeg lurer virkelig på hvorfor du begynner å snakke om akkurat dette nå.

Jeg var oppriktig nysgjerrig på dette. Hvis typegodkjenning enda er stykke unna kan det nok ta sin tid. Tror du frakt av biler fra fremont til EU ikke er aktuelt?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Bare 540 km for AWD-utgaven med tilsvarende batteri, da. Og trolig rundt 100.000 kroner dyrere, når de endelige prisene til Model Y slippes.

Hva er wltp på Y Lr? Husk at netto batteri på Mustang ME long range er på 88 kwh, det er ganske mye mer enn Y sine 72? kwh netto. Bilen er helt sikkert ikke så effektiv som Y-en men likevel kan den nok gi bedre rekkevidde i praktisk, daglig bruk. Mach-E har vel kanskje ikke varmepumpe heller, som Y har. Det kan bli jevnt, og jeg tror de fleste finner noe man liker nå etterhvert med så mange modeller å velge mellom fra mange merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakket om den europeiske versjonen med 4680-celler. Jeg tror den mest sannsynligvis vil ha rundt 100 kWh og 678 km WLTP rekkevidde.

Mustagen måler seg en del bedre mot dagens Model Y, men ser man på prisene og specs i USA, så er Mustangen $54.700 for 270 miles rekkevidde og AWD, mens Model Y er $49.990 for 326 miles rekkevidde og AWD. Om denne versjonen av Model Y skulle komme til Europa kunne man forsøke sammenligne de her også, men det er på ingen måte sikkert at den vil komme til Europa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, bildet er litt mer sammensatt enn som så etter mitt syn. Du unnlater å nevne at Tesla alltid har maksimert EPA til det fulle, men Y sine høyere EPA tall enn 3 viser seg i test at den går kortere enn 3. Og så har man federal tax credit som Tesla ikke har, + at man har state tax credit, dette har vel Tesla fortsatt så vidt jeg vet. Effektivt kan man trekke fra 7500 usd fra Forden.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt penget med å ta hensyn til subsidier som er på vei ut. Om Ford skulle selge Mach-e i et volum i USA som spiller noen rolle, så går de igjennom sine gjenstående ~70k skatteinsentiver på noen måneder.

Og man kan så klart diskutere akkurat forskjellen mellom Model Y og Mach-e når det gjelder rekkevidde, men det er uansett ganske klart at Mach-e er ikke en veldig effektiv bil. Det større batteriet klarer i all hovedsak bare å veie opp for høyere forbruk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...