Gå til innhold

Uryddig av komplett.no? Leveringsdato og Playstation 5


Iki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 10/12/2020 at 8:53 AM, henrikwl said:

https://journalen.oslomet.no/2020/10/ma-vente-opptil-ett-ar-pa-playstation5

Så, Sony har ikke fulgt samme rutiner ved denne lanseringen som ved andre, så det at Komplett brukte tidligere erfaringer ved denne forhåndsbestillingen (for de har ikke solgt en eneste konsoll enda, som sagt) er grunnen til at situasjonen er som den er.

Selv om de "forventet" dette i april så regner jeg at de visste noe mer rett før Elkjøp startet forhåndssalg. Dette forstår man er i beste fall å pynte på sannheten. Det som forundrer meg litt er at journalisten ikke spurte "Men hva med dagene før forhåndssalget hos eks. Elkjøp? Visste dere ikke mer da?". Man lot de slippe for lett unna, virket nesten regissert.

Men du vil aldri få et 100% ærlig svar fra en kommunikasjonsjef, kun det som gangner firmaet h*n representerer best.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jesperiano skrev (På 25.9.2020 den 21.18):

Helt enig! Derfor helgarderte jeg meg med å bestille både fra NetonNet og Elkjøp, selv om jeg bestilte 2 timer etter at de slapp på Komplett.

Det som er flott med Norge, bare å sende tilbake/kansellere de som sender ut sist! Relativt enkelt å forstå, hvis dette ikke er den første konsollen du kjøper.  
 

Dette er kansje hele problemet med at vi resterende ikke får en maskin, når folk spammer bestillinger, men forhåpentligvis tar det ett par dager så er 75% av alle ordrene kansellert og det er igjen balanse og fred på jord

Lenke til kommentar
SpillRune skrev (9 timer siden):

Det visste de FØR de begynte å ta forhåndsbestillinger. Alle som har vært med i bransjen en stund vet hvordan dette fungerer.

Så komplett var klar over hvor mange ps5 digital og ps5 disk de fikk til lanseringen, før noen andre på jorda fikk vite at det kom to utgaver av konsollen??...

Tviler sterkt.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 13.10.2020 den 17.08):

Hvorfor tjener de fett? Ingenting trekkes før varen blir sendt til kunden.

Fordi noen kommer til glemme å avbestille, mens andre rett og slett ikke er så nøye med når de får den. I tillegg til dette vil de kunne bruke dette som et forhandlingskort ovenfor sony for å prøve å få flere enheter enn andre konkurrenter.
 

Tenker at det må være en økonomisk baktanke her et eller annet sted når de droppet å informere kundene om at de mest sannsynlig ikke kom til å få konsollen til lansering før etter at alle andre var utsolgt. Fordi slikt du selv påpeker dette må de ha visst på et eller annet tidspunkt lenge før de annonserte det.

Endret av Isked
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (På 13.10.2020 den 19.34):

Dette er kansje hele problemet med at vi resterende ikke får en maskin, når folk spammer bestillinger, men forhåpentligvis tar det ett par dager så er 75% av alle ordrene kansellert og det er igjen balanse og fred på jord

Scalpers. Det vil florerer med maskiner på Finn. Har jo hatt brukere her inne som "skryter" av at det er nettopp dette de har tenkt å gjøre.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 13.10.2020 den 20.26):

Så komplett var klar over hvor mange ps5 digital og ps5 disk de fikk til lanseringen, før noen andre på jorda fikk vite at det kom to utgaver av konsollen??...

Tviler sterkt.

De må ha visst basert på erfaring med ps4 at de aldri ville klare å møte etterspørselen. Det å tro noe annet blir utrolig naivt når du ser hvor stor etterspørselen har vært hos andre butikker som måtte stoppe salget etter få minutter.

Her har du altså kunder som bestilte dagen etter at komplett startet forhåndssalget som ikke får sin konsoll før i 2021 for å ikke nevne alle som må ha bestilt i de påfølgende dagene og månedene. Det å tro at komplett på et eller annet tidspunkt i løpet av disse tidlige dagene ikke visste eller i de minste hadde en viss anelse om at det kom til å bli vanskelig å dekke etterspørselen fremstår som veldig rart. Og at de da ikke valgte å ta en «føre var« tilnærming som andre konkurrenter har gjort og stoppe salget tidlig er ufattelig svakt av dem uavhengig av om kunder som har kjøpt fra andre butikker også skulle få utsatt levering i de kommende dagene. Det er dette jeg og utallige andre har prøvd å forklare til deg nå, men det virker ikke helt som om du har lyst til å forstå dette.
 

Hadde komplett vært en nykommer kunne jeg latt dem få tvilen til gode ved å tenke at dette skyldes grov inkompetanse, men det er de altså ikke og det hele fremstår som veldig uærlig fra deres side. 

 

 

 

 

 

Endret av Isked
Lenke til kommentar
Isked skrev (23 minutter siden):

De må ha visst basert på erfaring med ps4 at de aldri ville klare å møte etterspørselen. 

Hvor mange PS4 ble produsert til lanseringsdatoen?

Ifølge tallene vi har er produksjonen av PS5 oppe i 10 millioner enheter, noe som tilsvarer salget av PS4 de første månedene.

Alt tyder på at butikkene får langt flere PS5 enn PS4.

Isked skrev (26 minutter siden):

Her har du altså kunder som bestilte dagen etter at komplett startet forhåndssalget som ikke får sin konsoll før i 2021 for å ikke nevne alle som må ha bestilt i de påfølgende dagene og månedene. 

Kanskje*

Datoen kundene har fått nå er også bare et estimat fra komplett. Det er ingen garanti på at du må vente til mars for å få en.

Isked skrev (27 minutter siden):

Det å tro at komplett på et eller annet tidspunkt i løpet av disse tidlige dagene ikke visste eller i de minste hadde en viss anelse om at det kom til å bli vanskelig å dekke etterspørselen fremstår som veldig rart. 

Avhenger helt på hvor mange konsoller de trodde de ville få, hvor mange bestillinger de faktisk mottok, og hvor mange konsoller de faktisk får.

Isked skrev (29 minutter siden):

 Og at de da ikke valgte å ta en «føre var« tilnærming som andre konkurrenter har gjort og stoppe salget tidlig er ufattelig svakt av dem uavhengig av om kunder som har kjøpt fra andre butikker også skulle få utsatt levering i de kommende dagene.

Dette er helt normalt, og standard innen bestillinger.

Det som er rart er at kunder får det til å virke som dette er første gang de har hørt om dette.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Dette er helt normalt, og standard innen bestillinger.

Det som er rart er at kunder får det til å virke som dette er første gang de har hørt om dette.

Hvis dette er så normalt og standard hvorfor er det kun komplett som har kjørt på med denne strategien? 

Lenke til kommentar
Isked skrev (5 minutter siden):

Hvis dette er så normalt og standard hvorfor er det kun komplett som har kjørt på med denne strategien? 

Det er ikke noen vits i å diskutere med enkelte. Det blir bare en stor sirkeldiskusjon uten at man kommer noen vei. 
 

Edit: tenker det er total mangel på empati og folkeskikk. 

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Isked skrev (8 minutter siden):

Hvis dette er så normalt og standard hvorfor er det kun komplett som har kjørt på med denne strategien? 

Dette er helt normalt og standard for alle bestillinger.

Som sagt, du kan fint bestille ting som enda ikke er på lager hos komplett eller andre nettbutikker, og da må du altså vente til de får varen på lager.

 

Det at Elkjøp og power valgte å stoppe forhåndssalget denne gangen er mindre vanlig.

MrMarbles skrev (4 minutter siden):

Edit: tenker det er total mangel på empati og folkeskikk. 

Tenker du da på folk som går til personangrep?

Lenke til kommentar
Iki skrev (23 minutter siden):

Hvor mange PS4 ble produsert til lanseringsdatoen?

Ifølge tallene vi har er produksjonen av PS5 oppe i 10 millioner enheter, noe som tilsvarer salget av PS4 de første månedene.

Alt tyder på at butikkene får langt flere PS5 enn PS4.

Kanskje*

Datoen kundene har fått nå er også bare et estimat fra komplett. Det er ingen garanti på at du må vente til mars for å få en.

Avhenger helt på hvor mange konsoller de trodde de ville få, hvor mange bestillinger de faktisk mottok, og hvor mange konsoller de faktisk får.

Dette er helt normalt, og standard innen bestillinger.

Det som er rart er at kunder får det til å virke som dette er første gang de har hørt om dette.

En annen ting til, du forklarer bort absolutt alt med at alt vi andre sier kun er spekulasjoner, men du er selv den største spekulanten her inne når du vrir og vrenger på ordene til gaming sjef i Elkjøp til omhandle tidligere ps4 konsoller når alt peker mot at han mener at de har fått et bekreftet faktisk antall PS5 konsoller av Sony til lansering. Han nevner verken ps4 eller ei bruker han ordet tidligere noen steder i den uttalelsen, så når du selv mener at han like gjerne kan ha ment tidligere ps4 leveranser så begriper jeg det ikke i det hele tatt.

Mener du alvorlig talt at de ikke må ha oversolgt noe kraftig når selv folk som bestilte dagen etter at de startet forhåndsbestillinger ikke får før i 2021!?

Endret av Isked
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker på folk som ikke evner å se ting fra andres perspektiv. 

Altså ikke folk som bryter inn i en kommentar med en usaklig kommentar om person?

Om du ikke ønsker å diskutere, og heller ikke ønsker å se at andre diskuterer, så anbefaler jeg deg sterkt å holde deg unna diskusjoner...

Isked skrev (5 minutter siden):

En annen ting til, du forklarer bort absolutt alt med at alt vi andre sier kun er spekulasjoner

Så du påstår at det ikke er spekulasjoner da?

At du sitter på tallene til komplett?

 

Til nå er det vel ingen som har noe bevis for det ene eller det andre?

Isked skrev (7 minutter siden):

 Han nevner verken ps4 eller ei bruker han ordet tidligere noen steder i den uttalelsen, så når du selv mener at han like gjerne kan ha ment tidligere ps4 leveranser så begriper jeg det ikke i det hele tatt.

Nøyaktig hva han sa vet ingen av oss, da det er skrevet av en journalist som snakket med ham.

Men skal man stole på det som står skrevet så sier han at salget er basert på "faktiske leveringer"

Da lurer jeg på hvilke leveringer dette er.

Har de mottatt noen leveranse på ps5? Er det det du påstår?

Eller baserer de dette på fremtidige antatte leveranser, som da ikke kan sies å være faktiske leveringer?

Isked skrev (11 minutter siden):

Mener du alvorlig talt at de ikke må ha oversolgt noe kraftig når selv folk som bestilte dagen etter at de startet forhåndsbestillinger ikke får før i 2021!?

Siden du er så bastant på dette.

Når, nøyaktig dato, fikk komplett vite hvor mange ps5 de kom til å få? Skal man tro deg så er denne datoen før de startet forhåndssalget?

Så i begynnelsen av april 2020 er seneste dato ifølge dine påstander.

 

Eller kan det være at komplett ikke var klar over hvor mange konsoller de kom til å få når de startet salget? Hva tror du?

Lenke til kommentar
Iki skrev (44 minutter siden):

Altså ikke folk som bryter inn i en kommentar med en usaklig kommentar om person?

Om du ikke ønsker å diskutere, og heller ikke ønsker å se at andre diskuterer, så anbefaler jeg deg sterkt å holde deg unna diskusjoner...

Så du påstår at det ikke er spekulasjoner da?

At du sitter på tallene til komplett?

 

Til nå er det vel ingen som har noe bevis for det ene eller det andre?

Nøyaktig hva han sa vet ingen av oss, da det er skrevet av en journalist som snakket med ham.

Men skal man stole på det som står skrevet så sier han at salget er basert på "faktiske leveringer"

Da lurer jeg på hvilke leveringer dette er.

Har de mottatt noen leveranse på ps5? Er det det du påstår?

Eller baserer de dette på fremtidige antatte leveranser, som da ikke kan sies å være faktiske leveringer?

Siden du er så bastant på dette.

Når, nøyaktig dato, fikk komplett vite hvor mange ps5 de kom til å få? Skal man tro deg så er denne datoen før de startet forhåndssalget?

Så i begynnelsen av april 2020 er seneste dato ifølge dine påstander.

 

Eller kan det være at komplett ikke var klar over hvor mange konsoller de kom til å få når de startet salget? Hva tror du?

Se der gjør du det igjen! Spekulerer i at han har blitt feilsitert av journalisten før du følger opp med å vri og vrenge på ordene mine. Kan helt ærlig ikke se hvordan du tolker det jeg har skrevet til at jeg mener at de allerede har mottatt leveranser?

Jeg bruker sunn fornuft til å komme frem til det som må være det mest logisk svaret.

Jeg ser at vi ikke kommer noen vei så nå gir jeg meg.

Endret av Isked
Lenke til kommentar

I mine øyne er det mest kritikkverdige at Komplett ikke sendte oss med forhåndsbestillinger denne "avslags" e-posten før de andre kjedene startet sine forhåndsbestillinger. 
Når de gå ut og sier de har solgt tusen på tusener av PS5 så ville de mest sannsynlig vite at de ikke ville kunne levere og dermed sendt oss den e-posten tidligere. Hadde det vært snakk om tusener av fyrstikker hadde saken vært annerledes, men at de skulle motta tusenvis av konsoller er vel noe som aldri skjer. Slik beholding sitter de vel ikke med av noe som helst produkt. 
Å kverulere noe særlig mer angående dette er meningsløst. E-posten burde vært sendt oss mye tidligere.

Jeg lar personlig ordren på PS5 fra komplett bli liggende helt til de leverer, får jeg tak i den ett annet sted før den tid kommer jeg til jeg fortsatt til å kjøpe fra dem, åpne opp pakken slippe en sur fis nedi og sende den tilbake slik at de må selge den som en demo vare :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
MacBain skrev (5 minutter siden):

Jeg lar personlig ordren på PS5 fra komplett bli liggende helt til de leverer, får jeg tak i den ett annet sted før den tid kommer jeg til jeg fortsatt til å kjøpe fra dem, åpne opp pakken slippe en sur fis nedi og sende den tilbake slik at de må selge den som en demo vare :)


Hah, good one 😁

At enkelte tror det skal være slik som dette når man forhåndsbestiller et produkt med gitt lanseringsdato, må bero på svekkede sjelsevner.

Det er både dårlig kundebehandling, dårlig reklame og dårlig business å operere på den måten, og dersom det ikke er det, så burde det vært ulovlig, å føre til at butikkene som ikke klarer å levere det de har solgt til angitt dato må betale erstatning til kundene.

Lenke til kommentar
Isked skrev (57 minutter siden):

Jeg bruker sunn fornuft til å komme frem til det som må være det mest logisk svaret.

Sunn fornuft og logikk sier at komplett ikke kan ha vist hvor mange ps5 de ville få levert før Sony i det heletatt viste frem konsollene...

MacBain skrev (24 minutter siden):

I mine øyne er det mest kritikkverdige at Komplett ikke sendte oss med forhåndsbestillinger denne "avslags" e-posten før de andre kjedene startet sine forhåndsbestillinger. 

Jeg forstår dette, men dette gjelder vel bare om komplett hadde fått vite hvor mange konsoller de kom til å få før dette tidspunktet.

MacBain skrev (28 minutter siden):

Hadde det vært snakk om tusener av fyrstikker hadde saken vært annerledes, men at de skulle motta tusenvis av konsoller er vel noe som aldri skjer. Slik beholding sitter de vel ikke med av noe som helst produkt. 

Det er det som er problemet her.

Skal man gå utifra tallene vi har (10 millioner ps5 til lanseringen) så burde Skandinavia få godt over 100.000 konsoller.

Om komplett opererte utifra dette tallet, så gir hele situasjonen langt mer mening.

0laf skrev (22 minutter siden):

At enkelte tror det skal være slik som dette når man forhåndsbestiller et produkt med gitt lanseringsdato, må bero på svekkede sjelsevner.

Det er både dårlig kundebehandling, dårlig reklame og dårlig business å operere på den måten, og dersom det ikke er det, så burde det vært ulovlig, å føre til at butikkene som ikke klarer å levere det de har solgt til angitt dato må betale erstatning til kundene.

Men her har vel komplett alltid operert med antatte datoer?

De solgte vel i månedsvis før man i det heletatt var klar over lanseringsdatoen på konsollen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...