Gå til innhold

Uryddig av komplett.no? Leveringsdato og Playstation 5


Iki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Iki said:

Sunn fornuft og logikk sier at komplett ikke kan ha vist hvor mange ps5 de ville få levert før Sony i det heletatt viste frem konsollene...

Jeg forstår dette, men dette gjelder vel bare om komplett hadde fått vite hvor mange konsoller de kom til å få før dette tidspunktet.

Skal man gå utifra tallene vi har (10 millioner ps5 til lanseringen) så burde Skandinavia få godt over 100.000 konsoller.

På meg virker det hele amatørmessig og at det nesten er som at noen hos Komplett tilfeldig noterte seg at Elkjøp hadde stoppet forhåndsbestillingene og at de da skjønte at de hadde sovet i timen og kom fram til at de måtte sende ut en e-post etter å mottatt alt for mange bestillinger de ikke ville klare å levere.
Jeg har verken jobbet hos Komplett eller Elkjøp, men antar at man ikke sitter på 5000-10.000 i varebeholdning av noe som helst produkt av denne typen, ikke mist ett som det tidligere har vært leveringsvansker på.
Starter f.eks. Komplett forhåndsbestillinger av iPhone 13 allerede nå, og reklamerer med å bestille nå for å sikre deg en og lar denne type "annonse" ligge ute og motta 100.000 bestillinger så vil man med sikkerhet si at de ikke vil kunne levere dette. Når burde de da sende ut en e-post?, kanskje kalkulere det ut i fra tidligere tilsvarende situasjoner?
Hvis Skandinavia ville fått en leveranse på 100.000 konsoller og disse skulle fordeles etter folketall så ville det optimalt være snakk om 25.000 enheter til Norge. Ideelt sett hvor mange ville da bli sendt til Komplett?, det kan umulig være snakk om tusenvis.
Som bilde jeg linket til tidligere ga Komplett uttrykk for så sent som i Juni at du kunne sikre deg en konsoll hos dem.
Hadde dette vært en straffesak så tror jeg man enkelt og med overveiede sannsynlighet kunne bevist at Komplett visste at det å levere det antall bestillinger de hadde inne ville være umulig, og dette for lang tid siden :).
Har de f.eks. hatt 10.000 bestillinger inne og aldri har hatt så stor varebeholdning av noe tilsvarende produkt så burde e-posten verdt sendt ut tidligere. Ellers kunne de like gjerne spart seg. Jeg er pr. i dag ikke oppdatert på om de har kommet med noe mer info eller beklagelse, men i dette tilfelle burde de legge seg paddeflate.

Mener du at Komplett før Elkjøp la ut sine forhåndsbestillinger regnet med at de ville klare å levere antall bestillinger de allerede hadde inne?
Elkjøp vet vel heller ikke pr. i dag hvor mange konsoller de vil motta, men valgte allikevel å stoppe forhåndsbestillingene når de estimerte at bestillingene oversteg det sannsynlige antall konsoller de ville motta. 
Dette er en beslutning de klarte å ta på 15 min. Komplett har hatt mange måneder på å gjøre det samme, men gjorde det fortsatt etter Elkjøp.
Er ikke dette noe vi kan være enige i?, skjønner i så fall ikke hva som er urimelig med mine påstander overfor :)

Endret av MacBain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MacBain skrev (1 time siden):

På meg virker det hele amatørmessig og at det nesten er som at noen hos Komplett tilfeldig noterte seg at Elkjøp hadde stoppet forhåndsbestillingene og at de da skjønte at de hadde sovet i timen og kom fram til at de måtte sende ut en e-post etter å mottatt alt for mange bestillinger de ikke ville klare å levere.

Jeg regner selv med at det var dette som skjedde.

At komplett ikke hadde noen anelse før de oppdaget at andre butikker stoppet salgene sine, og utenlandske nettbutikker begynte å beklage.

MacBain skrev (1 time siden):

men antar at man ikke sitter på 5000-10.000 i varebeholdning av noe som helst produkt av denne typen, ikke mist ett som det tidligere har vært leveringsvansker på.
Starter f.eks. Komplett forhåndsbestillinger av iPhone 13 allerede nå, og reklamerer med å bestille nå for å sikre deg en og lar denne type "annonse" ligge ute og motta 100.000 bestillinger så vil man med sikkerhet si at de ikke vil kunne levere dette. Når burde de da sende ut en e-post?, kanskje kalkulere det ut i fra tidligere tilsvarende situasjoner?

For det første er vel dette noe kundene også burde tenke over?

Om de hadde problemer med å skaffe seg en iPhone eller PS4 tidligere så bør de kanskje tenke over at det kan bli vanskelig denne gangen også?

 

For det andre burde de sende ut en e-post straks de kan gi en estimert leveringstid.

Dette mener jeg Elkjøp bør gjøre nå, da de enda ikke har noe estimat for leveringen.

Det er kun når de først oppdager en endring i estimert leveringsdato at de bør gi informasjon om endringen.

MacBain skrev (1 time siden):

Hvis Skandinavia ville fått en leveranse på 100.000 konsoller og disse skulle fordeles etter folketall så ville det optimalt være snakk om 25.000 enheter til Norge. Ideelt sett hvor mange ville da bli sendt til Komplett?, det kan umulig være snakk om tusenvis.

Skal man gå ut fra det tallet man har nå, så ville det vel være snakk om nærmere 200.000 enheter til Skandinavia.

Komplett selger varer i Norge, Sverige og Danmark, så man kan ikke så lett basere antallet de ville fått på antall personer i et land.

Men komplett har rundt 1.8 millioner aktive kunder. (Skal man tro internett)

Så at de skulle få mer enn 1.000 av de 200.000 konsollene synes jeg virker ganske rimelig.

 

Men dette baserer seg da på at Sony faktisk leverer etter de tallene som har blitt ryktet.

 

Det hadde vært langt lettere å finne ut hvor mange konsoller de satt på om Elkjøp hadde fortalt hvor mange som kjøpte hos dem, men det nekter de.

 

MacBain skrev (1 time siden):

Mener du at Komplett før Elkjøp la ut sine forhåndsbestillinger regnet med at de ville klare å levere antall bestillinger de allerede hadde inne?

Jeg regner med at de trodde det, ja.

Iallefall tror jeg de regnet med å kunne levere til de som bestilte de første månedene.

Her hadde det også vært greit med et tall fra komplett, på hvor mange bestillinger de faktisk mottok, og når de mottok bestillingene.

 

MacBain skrev (1 time siden):

Elkjøp vet vel heller ikke pr. i dag hvor mange konsoller de vil motta, men valgte allikevel å stoppe forhåndsbestillingene når de estimerte at bestillingene oversteg det sannsynlige antall konsoller de ville motta. 
Dette er en beslutning de klarte å ta på 15 min. Komplett har hatt mange måneder på å gjøre det samme, men gjorde det fortsatt etter Elkjøp.
Er ikke dette noe vi kan være enige i?, skjønner i så fall ikke hva som er urimelig med mine påstander overfor :)

Jeg regner med at Elkjøp og komplett har ulike rutiner og ulike måter å estimere på.

Komplett kan ha estimert utifra de 10 millionene som ble ryktet, mens Elkjøp kan ha estimert utifra PS4 lanseringen.

 

Om jeg hadde hatt informasjon om når bedriftene fikk vite hvor mange konsoller de kom til å få. Om de la ut informasjon om når de fikk bestillinger, og hvor mange.

Da kunne jeg sagt meg enig eller uenig i anklagene.

 

Men uten å vite nøyaktig hva som har skjedd så mener jeg det er urimelige å legge skylden på komplett.

 

Jeg tror noen har fått det for seg at jeg støtter handlingene til komplett her, men det gjør jeg altså ikke.

Jeg ønsker bare å diskutere det at komplett ikke nødvendigvis har gjort noe man kan klandre dem for.

 

Om det viser seg at de faktisk var klar over hvor mange konsoller de fikk før forhåndssalget startet hos konkurrentene, og de var klar over at de ikke kunne levere dette, men likevel valgte å bevisst holde tilbake den informasjonen fra kundene sine, da mener jeg de fortjener en straff for dette.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

At komplett ikke hadde noen anelse før de oppdaget at andre butikker stoppet salgene sine, og utenlandske nettbutikker begynte å beklage.

Og dette synes du ikke er klanderverdig fra en såkalt profesjonell aktør, eller?

Sponge skrev (12 minutter siden):

Har posted mange forskjellige nettsider og alle få i år så mye som jeg vet om. Men jeg har ikke snakket med alle selvfølgelig:)

Hæ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, RaptorStrike said:

Og dette synes du ikke er klanderverdig fra en såkalt profesjonell aktør, eller?

Hæ?

Sorry Raptor not Norwegian hehe.

I have been messaging a lot on different forumsasking people on the 22/04 havent spoken to one yet that is not gonna get it this year.

 

I think its sad if people lie about it because they are pissed at Komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Iki said:

At komplett ikke hadde noen anelse før de oppdaget at andre butikker stoppet salgene sine, og utenlandske nettbutikker begynte å beklage.

Sett deg nevne flere steder at komplett ikke hadde/har noen anelse om hvor mange enheter de får.

Dette er profesjonelle folk som jobber med innkjøp, logistikk og lansering av nye produkter. Å tro at de ikke har eller hadde noen anelse om hvor mange enheter de får er rimelig søkt.

Vil også påpeke at de rapporterte produksjonsmålene på 15 millioner PS5 er til lanseringsvinduet, ikke lanseringsdato. Lanseringsvinduet er ut gjeldene regnskapsår (31. mars 2021). Så man må gå for ett mye lavere utgangspunkt hvis man skal prøve å regne ut hvor mange norden/norge/komplett eller andre butikker får på lanseringsdatoen.

Målgruppen for forhåndsbestillinger er personer som vil ha dingsen så fort som mulig, helst på lanseringsdato. Jeg er enig i at Komplett har håndtert dette veldig dårlig og burde heller kjørt samme opplegg som Elkjøp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sponge skrev (3 timer siden):

Sorry Raptor not Norwegian hehe.

I have been messaging a lot on different forumsasking people on the 22/04 havent spoken to one yet that is not gonna get it this year.

 

I think its sad if people lie about it because they are pissed at Komplett.

Jeg bestilte min 23/04/2020 11:58 og har fått 3. mars 2021
En kamerat bestilte på kvelden 22/4 og har fått 12. desember

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Retroman said:

Jeg bestilte min 23/04/2020 11:58 og har fått 3. mars 2021
En kamerat bestilte på kvelden 22/4 og har fått 12. desember

That sounds correct to me. I found out if you ordered after 16.20 on the 22/04 you will get in December. Just from asking others this i have no information from Komplett

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (6 timer siden):

Og dette synes du ikke er klanderverdig fra en såkalt profesjonell aktør, eller?

Nei, det synes jeg ikke.

Uansett hvor profesjonell du er så kan du ikke vite noe om noe du ikke har fått vite om.

Bottekott skrev (5 timer siden):

Sett deg nevne flere steder at komplett ikke hadde/har noen anelse om hvor mange enheter de får.

Dette er profesjonelle folk som jobber med innkjøp, logistikk og lansering av nye produkter. Å tro at de ikke har eller hadde noen anelse om hvor mange enheter de får er rimelig søkt.

De startet salget før Sony hadde vist frem konsollen.

Før man ble klar over at det kom to konsoller.

Før vi i det heletatt ble klar over lanseringsdatoen.

Før nettsider som Amazon og Gamestop fikk vite noe.

Det er virkelig ikke noe spesielt utrolig å tro at de ikke var klar over det nøyaktige antallet konsoller de ville sitte med.

Bottekott skrev (5 timer siden):

Vil også påpeke at de rapporterte produksjonsmålene på 15 millioner PS5 er til lanseringsvinduet, ikke lanseringsdato. Lanseringsvinduet er ut gjeldene regnskapsår (31. mars 2021). Så man må gå for ett mye lavere utgangspunkt hvis man skal prøve å regne ut hvor mange norden/norge/komplett eller andre butikker får på lanseringsdatoen.

16 millioner innen mars 2021.

De startet produksjonen i sommer.

Så 5-6 måneder med produksjon før lansering, 3-4 etter.

16 / 10 = 1,6

1,6 x 6 = 9,6

Så de ville iallefall klare 9 millioner enheter før lanseringen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Uansett hvor profesjonell du er så kan du ikke vite noe om noe du ikke har fått vite om.

De startet salget før Sony hadde vist frem konsollen.

Før man ble klar over at det kom to konsoller.

Før vi i det heletatt ble klar over lanseringsdatoen.

Før nettsider som Amazon og Gamestop fikk vite noe.

Det er virkelig ikke noe spesielt utrolig å tro at de ikke var klar over det nøyaktige antallet konsoller de ville sitte med.

Syntes du ikke det er en smule klanderverdig av dem å da starte salget så tidlig og i tillegg formulere annonsen slik at det fremstår som at du er sikret en konsoll ved lansering og så la denne ligge ut slik i mange måneder, når de ikke aner noen ting om noe som helst?.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (5 minutter siden):

Syntes du ikke det er en smule klanderverdig av dem å da starte salget så tidlig og i tillegg formulere annonsen slik at det fremstår som at du er sikret en konsoll ved lansering og så la denne ligge ut slik i mange måneder, når de ikke aner noen ting om noe som helst?.

Nei.

Annonsen deres sa tydelig at de som var tidligere ute ville ha større sjanse for å få konsollen, ikke at alle som bestilte gjennom komplett ville være garantert en konsoll til lanseringen.

 

Det ville ikke ha noe å si om de startet salget for to år siden eller to måneder siden, om de ikke vet hvor mange konsoller de får til lanseringsdatoen.

De som bestiller fra dem først er de første som får levert en konsoll.

 

Det hadde vært klanderverdig om de hadde garantert en konsoll til alle som bestilte, uansett når du bestilte, men det har de altså ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...