Gå til innhold

DEBATT: – IT-bransjen har et omdømmeproblem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snodig at det er sånn (ennå). God lønn og alt ... på master-nivå er prosentandelen omtrent den samme ved UiO (2018, https://www.mn.uio.no/ifi/studier/jenter-og-informatikk/statistikk/)

I tillegg til "nerde koding", som tradisjonelt kanskje lukter "gutteromssvette", er det nok av andre stillinger; prosjektleder, løsningsarkitekt osv. hvor kvinner også kan gjøre en helt super jobb.

Lenke til kommentar

"Jeg tror bildet om at utvikling og programmering er forbeholdt introverte gutter i en mørk kjeller, fortsatt er gjeldende hos mange kvinner som skal velge utdanning"

Jeg kan ikke helt tro at noen tenker på eller bryr seg om dette, uansett kjønn. Jeg tok i alle fall utdanning for å lære, uten å ofre en eneste hjernecelle på hvem jeg potensiellt kom til å jobbe sammen med 6+ år fram i tid.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...Utvikle systemer av menn, for menn...

Det var nå ganske kraftig satt på spissen å si at mannsutviklede IT-relaterte produkter og systemer automagisk mister halvparten av kvinnene.

Er det virkelig ting der ute som mister kvinnene som målgruppe, fordi menn står bak? Bortsett fra design (form og farve) har jeg vanskelig for å se hvor kvinner faller av lasset.

I min (data)verden kommer funksjonalitet først. Mangler funksjonalitet spiller det ingen rolle hvor mye rosa med blomster og sommerfugler er.

At computere ikke lenger kommer i ultrabeige tror jeg er like mye menns interesse i det estetiske som kvinners.

Vanskelig å kommentere på artikkelen uten å skli ut i merkelig og irrelevant retorikk.

Kan ikke en av grunnene til at det er så få kvinner, at de rett og slett ikke har den samme interessesfære?

Hvorfor er det så få menn som driver med manikyre/pedikyre, eller blomsterbinding, hekling og strikking?

Mangel på interesse, eller fordi det er ‘kvinne-stemplet’?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg høres ut som Forte Digital er problemet, ikke bransjen. Forte Digital sliter med å rekruttere de riktige hodene og skylder på bransjen generelt.

 

Da jeg gikk ut av konsulentbransjen for få år siden, var kvinneandelen relativt høy i samtlige prosjekt jeg var i. Jeg har også jobbet i prosjekt hvor det var større andel kvinner enn menn. Det var riktig nok ikke mange kvinner som kodet (noen var det), men det var mange kvinner i de andre vel så viktige rollene. F.eks. UX designere, test, scrum mastere, løsningsarkitekter, produkteiere, prosjektledere osv. 

 

Vi var nok godt oppe i 30-40% kvinneandel i hvert eneste prosjekt. Samtidig bør det ikke være et mål om at det skal være størst andel kvinner (eller menn) i et prosjekt. Det er dynamikken til teamet som er viktig, uavhengig av hva som sitter/henger mellom bena.

Lenke til kommentar
phel21 skrev (13 timer siden):

For de som ikke innehar egenskaper til å kunne gli over i lederroller er det også en svært usikker bransje mht å ha et levebrød livet ut. Etter fylte 40 kan det bli bortimot umulig å få jobb.

100% riktig.

Selv om man tok en IT-utdannelse med topp-karakterer for to-tre år siden, blir man stående og stange hodet i veggen, om man ikke sklei fra en jobb, direkte inn i en annen.

Kjenner man noen, så står man bedre stillet, papirer eller ikke.

Ryker man inn i en jobbsøke-sekvens hvor man skal gjennom HR-kontoret for introduserende jobbintervju, kommer man i en situasjon hvor man like gjerne bruke penger på en lotto-kupong.

Selv om man kan ting, vil de teknisk analfabetiske i HR-avdelingen stirre seg blind på papirer ettersom de ikke vet hva de skal spørre om. -De (nesten pr. automatikk) velger den nyest utdannede.

Skal man i jobbintervju, sørg for å få snakke med IT-ansvarlig. Insistèr(!) på at IT-ansvarlige er tilstede under jobbsamtalen.

Er IT-ansvarlige ikke tilstede, si takk for kaffen og gå. Alt annet er bortkastet tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (18 timer siden):

IT bransjens omdømmeproblem er:

Det er en bruk-og-kast bransje mht ansatte som oursourcer over en lav sko.

 

phel21 skrev (13 timer siden):

For de som ikke innehar egenskaper til å kunne gli over i lederroller er det også en svært usikker bransje mht å ha et levebrød livet ut. Etter fylte 40 kan det bli bortimot umulig å få jobb.

 

Sandormen skrev (11 minutter siden):

100% riktig.

Selv om man tok en IT-utdannelse med topp-karakterer for to-tre år siden, blir man stående og stange hodet i veggen, om man ikke sklei fra en jobb, direkte inn i en annen.

Kjenner man noen, så står man bedre stillet, papirer eller ikke.

Ryker man inn i en jobbsøke-sekvens hvor man skal gjennom HR-kontoret for introduserende jobbintervju, kommer man i en situasjon hvor man like gjerne bruke penger på en lotto-kupong.

Selv om man kan ting, vil de teknisk analfabetiske i HR-avdelingen stirre seg blind på papirer ettersom de ikke vet hva de skal spørre om. -De (nesten pr. automatikk) velger den nyest utdannede.

Skal man i jobbintervju, sørg for å få snakke med IT-ansvarlig. Insistèr(!) på at IT-ansvarlige er tilstede under jobbsamtalen.

Er IT-ansvarlige ikke tilstede, si takk for kaffen og gå. Alt annet er bortkastet tid.

Her var det mange som har vært uheldig. Dette er ikke i nærheten av å ligne på den virkelige situasjonen, i hvertfall ikke i byene. Det skrikes fremdeles etter utviklere, og omtrent hvem som helst kan bli ansatt, uavhengig av alder, utdannelse og kjønn. Slik det er nå er det nesten umulig å ikke få jobb i IT-bransjen, i hvertfall som utvikler. Hvis du sliter med å få jobb som utvikler i en av de større byene i Norge, så er det mest sannsynlig deg som er problemet, ikke bransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 timer siden):

 

 

Her var det mange som har vært uheldig. Dette er ikke i nærheten av å ligne på den virkelige situasjonen, i hvertfall ikke i byene. Det skrikes fremdeles etter utviklere, og omtrent hvem som helst kan bli ansatt, uavhengig av alder, utdannelse og kjønn. Slik det er nå er det nesten umulig å ikke få jobb i IT-bransjen, i hvertfall som utvikler. Hvis du sliter med å få jobb som utvikler i en av de større byene i Norge, så er det mest sannsynlig deg som er problemet, ikke bransjen.

Ja, man har ikke nødvendigvis fullt spekter å briljere med. Hadde man hatt peil på flere programmeringsspråk, flere års erfaring fra systemadministrasjon, systemutvikling og gjerne webutvikling ville man nok stå sterkere. 😅

Javisst finnes det mange ledige stillinger, men hvorfor er de så ikke hurtigt fylt opp? Fordi det faktisk er ganske få som har kapasiteten til å dekke alt arbeidsgiverne ønsker? -Bare en gjett fra min side.

Lenke til kommentar
Sandormen skrev (44 minutter siden):

Javisst finnes det mange ledige stillinger, men hvorfor er de så ikke hurtigt fylt opp? Fordi det faktisk er ganske få som har kapasiteten til å dekke alt arbeidsgiverne ønsker? -Bare en gjett fra min side.

Nei, fordi det er alt for få søkere. Og ikke se deg blind på hva som er ønskede kvalifikasjoner. De fleste bedriftene vil ansette en potet om den er villig til å lære seg den nødvendige kunnskapen, satt litt på spissen. Og selvsagt, jo mer fleksibel du er, jo lettere er det å få jobb. Om det eneste du kan er Visual Basic, og du ikke er villig til å sette deg inn i noe nytt, stiller saken seg helt annerledes. Men så lenge man er noenlunde oppdatert på hva som er etterspurt i markedet, og er villig til å lære noe nytt så er du nesten garantert å kunne velge og vrake i jobbtilbud.

Når det er sagt, IT-bransjen er omfattende, så det jeg snakker om er mitt eget fagfelt; systemutvikling. F.eks. er det veldig liten etterspørsel etter webdesignere, selv om det også er et IT-yrke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...