Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

762 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      58
    • Nei
      614
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      60
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Skrevet
Morromann skrev (6 minutter siden):

Som den gangen du prøvde å insinuere at jeg tror WHO-ledelsen drikker barneblod

Jeg kan ikke huske å ha insinuert noe sånt. Synes bare det virker i overkant konspiratorisk å kommentere en kaffekopp på et bilde.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har drevet såpass mye skittkasting i debatten at du ikke selv husker hva du har skrevet? Vel det overrasker meg ikke. Men jeg ser hva du prøver deg på og jeg gjennomskuer det og kommer ikke til å bite på og gi den reaksjonen du/dere ønsker. Og selvfølgelig fikk du en lyspære for personangrepene dine. Forutsigbart.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Skrevet
Morromann skrev (29 minutter siden):

Du har drevet såpass mye skittkasting i debatten at du ikke selv husker hva du har skrevet? Vel det overrasker meg ikke. Men jeg ser hva du prøver deg på og jeg gjennomskuer det og kommer ikke til å bite på og gi den reaksjonen du/dere ønsker. Og selvfølgelig fikk du en lyspære for personangrepene dine. Forutsigbart.

God bedring ❤️

• Liker 7
Skrevet (endret)

Og der kom det. Når man er tom for argumenter så tyr man til personangrep som "god bedring". Og som selvfølgelig en masse oppstemmer hvor utvilsomt en del sannsynligvis kommer fra boter, men jeg påstår heller ikke at det er snakk om alle da jeg vet at det er brukere som setter pris på personangrep enn på seriøs diskusjon. Men jeg må desverre skuffe deg med at du kaster bort tiden for du vil ikke få den reaksjonen du egger til med flamebaiten din.

Endret av Morromann
presiserer en formulering som misforstås med vilje og som det flisespikkes på men den opprinnelige meningen min er den samme
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det vet de vel best selv.Det er jo ganske typisk at når giftige personangrep som "ønsker om god bedring" og lignende postes er det en strøm av besøkende fra diverse brukerkontoer som har vært registrert i årevis med mellom få eller ingen innlegg registrert overhodet under "hvem er aktive". Jeg mener; hva er poenget med en brukerkonto på et åpent forum man selv ikke gidder å skrive på - med mindre det er snakk om å drive masseoppstemming samt drive synkronrapportering til moderatorene? Vel; da gir det mening. Men hvem disse er vet de vel best selv.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Krig og fred said:

Akkurat som om amerikanske politikere har noe som helst med å gjøre med laboratorier i Kina

0eabe38e-299f-4359-86f7-126412fb4906.png

Jeg antar det må ha vært noen politikere involvert i å bestemme å gi penger til institusjoner og laboratoriet i Wuhan. Derfor blir svaret på setningen din, at ja, noen amerikanske politikere har altså noe med disse i Kina å gjøre.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (8 timer siden):

0eabe38e-299f-4359-86f7-126412fb4906.png

Jeg antar det må ha vært noen politikere involvert i å bestemme å gi penger til institusjoner og laboratoriet i Wuhan. Derfor blir svaret på setningen din, at ja, noen amerikanske politikere har altså noe med disse i Kina å gjøre.

Vel; ja; amerikansk politikk er jo en gryte med forskjellige ingredienser og lobbyisme spiller jo en stor rolle for å få nå frem med sine interesser men som også er i sterk konkurranse med andre interesser. Det er vel få land i verden som styres så til de grader av lobbyisme enn nettopp USA, selve lobbykrati nummer 1. Men her er det nok snakk om både republikanske og demokratiske politikere som har latt seg lokke med til å gå med slik finansiering uavhengig av administrasjon. Og det var jo under Obama det ble slått mest ned på støtte til slik livsfarlig forskning. I dag tror jeg både republikanere og demokrater vil kvie seg for å ville ha noe med slikt å gjøre etter det som har skjedd.

Hva som er tydelig er at det har vært snakk om at det nok var noen innen den amerikanske administrasjonen som forståelig nok ønsket innsyn i hva som foregikk i kinesiske laboratorier av sikkerhetsgrunner; for å eventuelt kunne avdekke potensiale for biologisk krigføring som sannsynligvis er årsaken til at laboratorier som det i Wuhan egentlig eksisterer. Det er KINA vi snakker om her. Aldri i livet om deres oppgave er å "fohindre pandemier". Den skal man lenger ut på landet med.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Må bare skyte inn at jeg finner det personlig forulempende å bli beskyldt for å være en bot bare fordi jeg gir en tommel opp på et innlegg her inne!

Det er nok faktisk ganske mange av oss som ikke nødvendigvis har behov for å falgge meningene våre i trådene her, men som faktisk heller vil gi fornuftige røster den lille positive forsterkningen det er å vite at noen er enig med deg.

Hvis du ikke har lagt merke til det så er dere en liten runkering som bidrar her inne, og noen få som innimellom prøver å nyansere konspipjattet, men som ofte ikke gidder mer etterhvert...

Jeg er forøvrig helt enig med deg at denne tråden fint kunne vært stengt, men jeg synes også det er et fint eksempel på at ytringsfriheten blir tatt seriøst her inne, så lenge den står åpen.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Du stemmer opp skittkasting og så dobler du på med ENDA MER skittkasting samtidig som du fremstiller deg selv som offeret og er "forulempet". Kan noen si ordet projisering her?

Noe jeg virkelig undres på og har veldig vanskelig for å forstå hva det er med enkelte av dere som har en slik trang og glede til å strø om dere med personangrep, skittkasting, navnakalling og regelrette løgner om hva andre står for? Hva er motivasjonen for dette? Jeg prøver så godt jeg kan å leve etter å behandle andre slik du vil andre skal behandle deg men det ser tydeligvis ikke å være noe dere lever etter. Hva er motivasjonen til å sitte og slenge ut personangrep mot vilt fremmede mennesker som aldri har gjort dere noe vondt og aldri har slengt giftige uhumskheter etter dere anonymt bak et tastatur på nettet? Synes dere det er tøft og kult å drive med mobbing i voksen alder. Jeg la fra meg slik oppførsel etter ungdomsskolen; det er forståelig at man opptrer på slikt tribalistisk vis i den alderen men forstår ikke hva som er drivkraften for slik i voksen alder? Er det slik dere snakker til mennesker dere er uenig med i nære omgivelser eller fremmede dere kommer over på offentlige plasser. Hvis ikke, hvorfor holder dere på slik på nettet? Synes du det er modent og voksent å strø om deg med pubertale griseord som r*nkering? Er det noe galt med meg som ikke strør om meg med slik i diskusjonen?

For å si det slik: du er en vilt fremmed person. Du vet ikke en puck om meg og hva jeg står for men selvfølgelig er det fristende å slenge om seg med kallenavn og skittkasting fremfor å ta diskusjonen. Du kjenner ikke til hverken kontekst eller noe som helst om meg men tydeligvis tror enkelte av dere har utviklet kunsten å lese folks tanker.

Og hvem er disse "dere" du snakker om når det gjelder meg? Jeg er min egen og snakker utelukkende for meg selv? Og kan du gi KONKRETE eksempler på hva jeg har nevnt som er "konspivås"; i hvilket innlegg og når og samtidig på voksent vis klare å svare på det uten personangrep og pubertale griseord? Eksepler; innlegg; når de ble publisert etc? 

Jeg er ikke født i går. Jeg kjenner meget godt til hvordan bevisste angrep på enkeltdebattanter av og til foregår på forum over hele verden; noe som er godt kjent fra reddit; som diskusjon.no er mer og mer likt. Og jeg kjenner MEGET godt til taktikken med kunstig masseoppstemmning og bruken av sock puppet-kontoer og strategien med å stadig komme med stadig sjoflere og nedrigere personangrep i den hensikt enten å få noen til å resignere eller fyre opp nok med flaming for at jeg skal 2gå over streken" og at masserapporteringen til moderator kan begynne. Sorry, men slike triks kjenner jeg til. Og om det er noen her inne som tenker i de baner er svaret GLEM DET; jeg biter ikke på. Slikt faller jeg like lite for som "Microsoft Support Center" i India. Så de som tenker slikt får prøve å finne på noe nytt. Kanskje å diskutere med reelle motargumenter fremfor å slenge om seg med "narsissist", "god bedring" og "r*unkering" og høste likes for det. Utrolig at slikt tydeligvis er lov å skrive.

Og hvorfor er det spesielt jeg som får all den dritten slengt mot meg og ikke andre som langt på vei er enig i ting jeg skriver? Hva er det som trigger frem disse personangrepene?

Uansett; om noen tror de skal få fyre meg opp til en motreaksjon som de håper på vil det ikke lykkes. God natt!

Endret av Morromann
  • Hjerte 1
Skrevet

Vel, vi er forskjellige. Det er de blant oss som faktisk misliker virkelig enten det er i verbal eller skriftelig form å bli overøst med maksimalt med skittkasting fra vilt fremmede mennesker; skjønt det er jo klart at noen lettere tyr til slikt anonymt gjemt bak et tastatur. Jeg er ikke på forumet for å delta i noen verbal gjørmebrytning med vilt fremmede mennesker; slikt fremstår som temmelig toxic i min verden så får du bare kalle det hårsår om du vil; helt greit. Men nå sies det jo sånn at nettdebatt ikke er for de tynnhudede og at man må regne med mer skittkasting enn man opplever i det virkelige liv fordi det sitter mange "tøffinger" bak tastaturene der ute.

Men slike bedritne personangrep er grunnen til at jeg sjeldnere i diskusjonene enn før. Og jeg tilver på hva at jeg får svar hva jeg har skrevet om som er r*nkering-konspivås" fordi de som slenger ut slike angrep; og høster likes for det fra vennene sine; aldri kan peke tilbake på det. Angående likes fra nesten innaktive kontoer; de beviser jo ikke mye. Det eneste jeg har skrevet i de siste innleggene er at jeg tror viruset kom fra et laboratorium og det var lekkasje; jeg har ikke en gang påstått at det var med vilje; noe som flere etteretningstjenester tror og som heller ikke Nakstad her i Norge utelukker og støttes av seriøse forskere som Sigrid Bratlie. Men skriver JEG det her så er det ikkke måte på personangrep som virker nærmest som om de kommer i samhandling med andre. Og så er det av og til mistenkelig mange likes i enkelte diskusjoner noen får. Skulle jeg tro at likes reflekterer folkemeneingen på enkelte dager nå ville jeg trodd at 90% av befolkningen nå er blitt for EU, støtter ubegrenset strømeksport, er for høye strømpriser, er ubetinget begeistret for fornybart og mot kjernekraft, for dyrere mat og dårligere vilkår for bønder etc. Tror det ville hevet kvaliteten på forum om man fjernet hele muligheten til å gi tomler opp.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er jo litt symptomatisk at du inntar offerrolla, som blir mobba og utsett for personangrep av andre.

For det første er diskusjonen her skriftleg. Det burde vere rimeleg enkelt å vise til kva andre har sagt.

For det andre så kjem du faktisk til eit punkt der rasjonell argumentasjon er bortkasta, m.a. på grunn av Brandolini's law. Då er det enkelt og greit ikkje poeng i å gjere meir enn å konstantere at diskusjonen ikkje beveger seg i fornuftig retning.

Det er ikkje per se personangrep heller. Å påpeike at det du poster er konspivås er t.d. ikkje eit personangrep. Du kan fokusere på å tilbakevise at det er konspivås, ved å underbygge det med truverdige kjelder. Det gjer du ikkje; du klager over kor forferdelege alle andre er. Når andre får likes på innlegg er det anonyme bots og ein funksjon som øydelegg forumet....

Det er jo litt komisk, det er jo det. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Ja, som sagt så må man gjerne synes noe er komisk. Personlig synes jeg ingenting er festlig eller komisk med nettdebatter som eskalerer i flaming og kallenavn; det er bare trist men som sagt så er det sånn jeg er og jeg foretrekker at mennesker snakker sivilisert til hverandre selv om man er uenige og jeg er ikke noe konfliktsøkende menneske. Kanskje det er noe galt med meg fordi jeg ikke er det men sånn er nå det.

Nå er det vel ikke spesielt det med "konspivås" som er det verste; det er styggere ting jeg har fått høre her som "god bedring"(insinuering om at jeg er syk i hodet), beskyldninger om narsisisme(noe som passer veldig dårlig da nettopp konfliktsøking er et kjennetegn ved narsissister)og kjønnslige skjellsord som viser et ekstremt pubertalt og barnslig nivå hos avsenderen.

Og jeg ba jo avsenderen om hva det var vedkommende sikter til som er "konspivås". Nå er det kanskje tidlig å forvente et svar men magefølelsen sier at jeg ikke vil få det; for slikt er vanlig i inflamatoriske ordvekslinger på nettet. Jeg har ALDRI; og jeg gjentar ALDRI; underholdt ideer om at viruset ikke finnes, at vaksiner er laget for å utrydde menneskeheten, at vaksinene inneholder microchipper, at vaksinene er magnetiske og slikt tull. De ferskeste angrepene kommer av engasjement i diskusjonen om laboratorielekkasjen i Wuhan som har blitt mer og mer mainstream og Sigrid Bratlie har skrevet en bok som selger godt om. Men det er jo nettopp det - enkelte mennesker hater at det finnes nyanser her. De som angriper meg her; de VET at jeg aldri har underholdt ideer om "microchipper i cyanid-vaksiner" og slikt tull. De vet at jeg ikke tror på slikt. Men de VIL assosiere meg med slike ideer for det passer inn i narrativene og velkjente konsensusmeninger. Samme med Sigrid Bratlie; ja jeg skal ikke sammenligne meg med hun; men hun blir utsatt for mye baksnakking i sosiale medier for tiden. For hun provoserer. Og de som angriper henne VET at hun ikke er Kari Jaquesson; det er netopp det som provoserer; de provoseres MER av Bratilie enn av Jaquesson; eller Charter-Svein for den saks skyld nettopp fordi hun forstyrrer en stereotypi de ønsker å opprettholde.

Og ja; jeg innrømmer det; jeg er ikke så hardhudet som man kanskje bør være skal man være i en nettdebatt; jeg er ikke vant til slik aggresjon når jeg diskuterer med noen IRL som det jeg ser av hissige anonyme på nettet; men jeg burde kanskje være inneforstått med at nettdebatten er en verbal skyttergravskrig. Skjønt retningslinjene til forumet sier jo at det skal IKKE være det, men de fleste debattantene er kanskje uenige? For meg er ikke slikt komisk; det er bare trist. Jeg ler ikke av at andre mennesker som ikke har gjort meg eller noen andre for den saks skyld blir såret; hvorfor skulle jeg det? Er det galt å ikke bli det?

Og for å presisere for ikke å bli misforstått: jeg tror IKKE at ALLE som stemmer opp personangrep og utskjellinger er botter. Det er tross alt individer som liker personangrep og foretrekker det fremfor saklig motargumentasjon. Hvorfor aner jeg ikke(jeg er ikke slik)men slik er det. Men - når det er mistenkelig mange som stemmer opp slikt og det får mange ganger så mange som saklige motinnlegg - da er det noe "fishy". OG - jeg sier heller IKKE at de som slenger med leppa har en organisert "bot-arme" under seg. De fleste har nok ikke det; men jeg betrakter det som en mulighet at disse oppdager raskt innlegg av den type natur og stemmer de opp.

Og til slutt; jeg sier ikke at noen her inne driver bot-fabrikker med oppstemmer; men jeg VET at slikt foregår i nettdebatten og at det er et velkjent fenomen, spesielt fra Reddit. Og at sock puppets-kontoer har vært brukt av debattanter med bemerkelsesverdig mange oppstemmer. Men igjen - det er ingen beviser så jeg skal ikke anklage noen. Men jeg VET at slikt foregår og å si at jeg ikke mistenker at noe slikt foregår her - som på nesten alle forumer - vil være å lyve.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje du finner kjempestor glede i å drive stråmannsargumentasjon og utdriting av folk på forumet?

Jeg må være synsk. Jeg så at nettopp frohmage hadde svart meg på noe og følte instinktivt at her kommer stråmenn og/eller personangrep.

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (På 27.8.2025 den 23.30):

Herregud så hårsåre enkelte er....

Å likevel lugger man never med hår på andre.. 

Skrevet (endret)
Nukleosid skrev (På 25.8.2025 den 21.37):

Det er det. Men det er fortsatt den teorien som flest tror på, også blant de som ikke tror på de andre teoriene. Men det er som du sier, noen er det umulig å få til å endre mening... og det gjelder begge sider.

Som du ser har dette spesielt vist seg de siste dagene med en helt ekstrem aggresjon rettet mot meg til tross for at jeg ikke har skrevet om noe annet enn laboratorielekkasjen og ikke en gang påstått at det var med vilje. Og jeg er langt fra den enste som tror det kom fra en labb men det er kun jeg som får all mulig dritt kastet over meg. Merkelig det der.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Morromann skrev (1 time siden):

Som du ser har dette spesielt vist seg de siste dagene med en helt ekstrem aggresjon rettet mot meg til tross for at jeg ikke har skrevet om noe annet enn laboratorielekkasjen og ikke en gang påstått at det var med vilje. Og jeg er langt fra den enste som tror det kom fra en labb men det er kun jeg som får all mulig dritt kastet over meg. Merkelig det der.

Jeg har ingenting i mot deg eller din mening om "lablekkasje" problemet er at du ikke kan underbyggde dette med annet en konspirasjoner. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...