Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

3080/3090 har identisk chip som kommer fra samme wafere. De beste blir brukt til 3090 og 3080 premium toppkort. De som har små feil blir 3080. Det er mangel på chips fra Nvidia og produksjonskapasitet hos skjermkort leverandørene.

Hvis du leser lenger opp, så var det akkurat det jeg skrev...

Lenke til kommentar
Cardinal skrev (7 minutter siden):

Vil nok også kanskje tro JayZ har rett i YT over. Skal man vente til ting er "normalisert", blir man fort ventede en god stund.

Og hvorfor tror dere prisene går ned igjen? Forbrukerne har jo bevist at de er villig til å betale prisen. Launch day priser kan man iallefall glemme. Kanskje 3090 går ned en tusenlapp eller to men store reduksjoner bør man nok ikke forvente.

Og lanserer Nvidia 3080Ti blir ikke ting bedre....

Hva syntes du om prisen til 7500,- for 3080 Asus Tuf ? Venter på den,  kjøpte ved release i september  å står det 3 april. Det er helt utrolig at det skal ta så lang tid, men jeg venter for prisen for det 3080 kortet er jo meget god ikkesant

Lenke til kommentar
Quote

Hva syntes du om prisen til 7500,- for 3080 Asus Tuf ? Venter på den,  kjøpte ved release i september  å står det 3 april. Det er helt utrolig at det skal ta så lang tid, men jeg venter for prisen for det 3080 kortet er jo meget god ikkesant

Så hvor kan jeg legge inn bestiling, til den prisen, nå??????????

Ingensteder, og den muligheten kommer ikke igjen. Det var poenget og jeg synes det var relativt innlysende at det var snakk om ordrer fra nå og fremover........

 

Endret av Cardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Centy88 skrev (3 minutter siden):

Hva syntes du om prisen til 7500,- for 3080 Asus Tuf ? Venter på den,  kjøpte ved release i september  å står det 3 april. Det er helt utrolig at det skal ta så lang tid, men jeg venter for prisen for det 3080 kortet er jo meget god ikkesant

Det blir nok bruktprisen på ett 3080 kort om 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 år haha. 3080 er sweet spot. Det er det nye 1080ti. 

Med tanke på hvor mange som  vil ha kort og at ikke nvidia klarer å møte etterspørselen så blir det lang tid til 3080ti kommer og dyrt hvertfall over 15K er det verdt det? Neppe. Blir nok en del 3080 kort på bruktmarkedet ettehvert

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (14 minutter siden):

Vil nok tro at de ikke deler samme wafer, men selvfølgelig vil de kjempe om tilgang på produksjon, det er klart. Vil tro de bruker dedikerte wafere til en hver enkelt brikke...

Det er en wafer pr brikke ja. Men wafteren er den samme, men de velger hvilken chip de trykker på den. Bør heller ikke være noe problem med å ha flere typer chiper på samme wafer.

Når du får store brikker som gjør at det er mye tom rom langs kantene da waferne er runde, og chipene firkanet, så kan de bruke den ekstra plassen til mindre chiper, og slippe å kaste så mye av dem. Men 3060 er ikke små nok til det.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Det er en wafer pr brikke ja. Men wafteren er den samme, men de velger hvilken chip de trykker på den. Bør heller ikke være noe problem med å ha flere typer chiper på samme wafer.

Når du får store brikker som gjør at det er mye tom rom langs kantene da waferne er runde, og chipene firkanet, så kan de bruke den ekstra plassen til mindre chiper, og slippe å kaste så mye av dem. Men 3060 er ikke små nok til det.

Mmmyes. Etter alle mine år med å følge med på AnandTech (spesielt Dr Ian Cutress) osv de siste 23 åra, så er det mitt inntrykk at de nettopp produserer samme brikke pr wafer (selv om det sikkert som du sier, hadde vært mulig å dele opp). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (12 minutter siden):

Det er en wafer pr brikke ja. Men wafteren er den samme, men de velger hvilken chip de trykker på den. Bør heller ikke være noe problem med å ha flere typer chiper på samme wafer.

Når du får store brikker som gjør at det er mye tom rom langs kantene da waferne er runde, og chipene firkanet, så kan de bruke den ekstra plassen til mindre chiper, og slippe å kaste så mye av dem. Men 3060 er ikke små nok til det.

3090/3080 bruker samme chip/die og kommer fra samme wafer. Samme med 3070/3060 ti. De chipene med små skader får deaktiverte kjerner og blir mindre kraftigere modeller.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...