Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

koford skrev (1 minutt siden):

Javel, 3090 da.. si at nettbutikken har det kortet beskreftet et dato.. men ingen 3080 å se? Hva med det? (samme merke)

Er vel bare nvidia og produsentene som vet hva som foregår. Men jeg vil tippe at de også prioriterer 3090 om de har bra yields på brikkene. Ettersom 3080 er samme brikken som 3090, men med defekter som gjør at den ikke kvalifiserer til å bli brukt som 3090. Mao. er det mer lønnsom for de å lage 3090-kort så lenge brikkene de mottar er bra nok til å bli solgt som 3090. Om det er dette som skjer derimot, aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ColdIce skrev (3 minutter siden):

Vet ikke helt hva som er greia... men i følge Komplett's egen PC bygger har de en del varer på lager:

(tatt for ca. 5 min siden)
 

Stemmer det men reservert til de som kjøper ferdig bygget pc.

https://www.komplett.no/search?q=3060 or 3070 or 3080 or 3090&nlevel=10000§28003§10412&stockStatus=InStock

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Pc Lynet skrev (40 minutter siden):

Helt tilfeldig. Venter også på 28.01 3080 Suprim X fra Dustin. Tenker det blir sendt i løpet av dagen eller i morgen.

Jeg fikk bekreftet av Dustins kundeservice, at dette partiet med kort aldri dukket opp fra leverandøren. Jeg ringte fordi jeg har bestilt samme kortet selv (og fikk samme oppdatering med datoen 28.01), så den datoen må byttes ut med "ukjent", dessverre...  :( 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk bekreftet av Dustins kundeservice, at dette partiet med kort dukket aldri opp fra leverandøren. Jeg ringte fordi jeg har bestilt samme kortet selv (og fikk samme oppdatering med datoen 28.01), så den datoen må byttes ut med "ukjent", dessverre...  😕

Ikke overakslende. Dustin har ikke klart å levere ett eneste av de 10 kortene jeg har bestilt derfra siden i høst. Like dårlig som Multicom. Komplett, Netonet holder iallefall det de lover. (Med unntak av Asus 3080/3090 ikke-OC)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Geir T skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk bekreftet av Dustins kundeservice, at dette partiet med kort aldri dukket opp fra leverandøren. Jeg ringte fordi jeg har bestilt samme kortet selv (og fikk samme oppdatering med datoen 28.01), så den datoen må byttes ut med "ukjent", dessverre...  :( 

Ballespark 😭

Forstår ikke helt hvordan dette fungerer. Får de ikke beskjed om når ting sendes til de, og i hvilke kvanta? "Aldri dukket opp" høres ut som om noen har stjelt en container uten at noen har fått det med seg, eller at den er glemt igjen et sted. Forsvunnet på veien. Er det Nizzen som har ikledd seg HV-uniforma..?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har et 3080 Tuf OC kort. PSU er en EVGA GQ 650. Strømkabelen jeg bruker er en enkel "pigtale" kabel som er splittet i enden. Har forstått det sånn at dette egentlig ikke er ideelt?

Tenker at jeg kanskje bør kjøre to kabler, en til hver inngang på skjermkortet. jeg har ikke flere kabler hjemme. De andre som fulgte med PSU ligger hos foreldrene mine (3 timer unna).

Siden jeg heller ikke ønsker å la "pigtalen" henge løst så er det vel kanskje best å kjøpe nye kabler? Hvor kjøpes dette eventuelt? Skifter jeg ut de andre kablene og? Tanker?

 

Øvrige specs i spoiler:

 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

3080/3090 er en annen brikke enn 3070/3060. Så det er ikke noen sammenheng mellom tilgangen på 3060/3070 og 3080.

Riktig at det ikke er samme brikke. Men de kjemper om same wafer på samme produksjonslinjer, og andre komponenter er også like. Så det er bare prioriteringer i produksjonen. De tjener mer på 3090 som det går mere av når 3080 ikke er å få tak i.

Og 3060/3070 blir prioritert da det er masse salget dem som de tjener volumet på, da med mest press på 3060/ti klassen.

Forskjellen på 3080/3090 og de andre er hvilken fil de trykker på skal lastes inn i maskinen som printer chipene. Regner med at selve chip størrelsen også er litt mindre, og da får de flere ut av samme wafter, noe som er den store kost forskjellen mellom de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Jepp. Ser stadig at det dukker opp noen 3090 her og der. Problemet er at disse kortene nå ligger på 22-25 000kr, og det er HELT uaktuelt for meg å bruke så mye på et grafikkort for kun spilling - især når ytelsesforskjellen er såpass liten fra 3080, og bruktverdien vil kollapse når tilgjengeligheten normaliseres, og/eller når neste generasjon kommer på markedet.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Geir T said:

og bruktverdien vil kollapse når tilgjengeligheten normaliseres, og når RTX 3080ti og ikke minst 4080 kortet kommer på markedet.

Neppe. Du kan bare glemme å se en brukbar modell av 3080ti sør av 15K.
Ang 4k serien har du kanskje rett, men det er 2 år halvannet år unna (meeeeeeen, 1080ti og 2080ti går fortsatt for blodpris).

Endret av Mumriken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Geir T skrev (10 minutter siden):

Jepp. Ser stadig at det dukker opp noen 3090 her og der. Problemet er at disse kortene nå ligger på 22-25 000kr, og det er HELT uaktuelt for meg å bruke så mye på et grafikkort for kun spilling - især når ytelsesforskjellen er såpass liten fra 3080, og bruktverdien vil kollapse når tilgjengeligheten normaliseres, og når RTX 3080ti og ikke minst 4080 kortet kommer på markedet.

PS: Ser noen skryter av at det "tar kun syv sekunder å bestille et kort",, at det er ikke noe problem å få seg et 3080 "hvis man vil". Vi som har full jobb, kan ikke bruke timesvis om dagen til å kontinuerlig sjekke forumtråder og oppdateringer av inventar i ymse butikker. Setter pris på de som legger ut linker til tilgjengelige grafikkort, men de rives bort i løpet av kun få minutter...

Kjøp deg en 3070 da, den er lett å få tak i.

 

Lenke til kommentar

Vil nok også kanskje tro JayZ har rett i YT over. Skal man vente til ting er "normalisert", blir man fort ventede en god stund.

Og hvorfor tror dere prisene går ned igjen? Forbrukerne har jo bevist at de er villig til å betale prisen. Launch day priser kan man iallefall glemme. Kanskje 3090 går ned en tusenlapp eller to men store reduksjoner bør man nok ikke forvente.

Og lanserer Nvidia 3080Ti blir ikke ting bedre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Mumriken skrev (1 time siden):

Neppe. Du kan bare glemme å se en brukbar modell av 3080ti sør av 15K.
Ang 4k serien har du kanskje rett, men det er 2 år unna (meeeeeeen, 1080ti og 2080ti går fortsatt for blodpris).

Godt mulig, men nå er det jo korona-bølgen og "alle" ønsker seg et grafikkort, og på toppen av det hele droppet mange å oppgradere til forrige generasjon som hadde en skuffende ytelsesøkning (unntatt den overprisede 2080ti). Skulle derfor tro at etterspørselen blir betraktelig lavere ved neste generasjon, men de høye prisene på 1080ti og 2080ti vil nok vare en stund ja. Men hvis folk vil bruke 22 000 kr eller mer på et grafikkort for spilling, for all del - kjør på. :) 

Spørsmålet som noen nevner her, er om GPU-industrien blir skikkelig kynisk og kjører blodpriser de neste årene fordi at de kan. Tiden vil vise...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (15 minutter siden):

Riktig at det ikke er samme brikke. Men de kjemper om same wafer på samme produksjonslinjer, og andre komponenter er også like. Så det er bare prioriteringer i produksjonen. De tjener mer på 3090 som det går mere av når 3080 ikke er å få tak i.

Og 3060/3070 blir prioritert da det er masse salget dem som de tjener volumet på, da med mest press på 3060/ti klassen.

Forskjellen på 3080/3090 og de andre er hvilken fil de trykker på skal lastes inn i maskinen som printer chipene. Regner med at selve chip størrelsen også er litt mindre, og da får de flere ut av samme wafter, noe som er den store kost forskjellen mellom de.

Vil nok tro at de ikke deler samme wafer, men selvfølgelig vil de kjempe om tilgang på produksjon, det er klart. Vil tro de bruker dedikerte wafere til en hver enkelt brikke...

Lenke til kommentar
Geir T skrev (1 minutt siden):

Problemet er korona-bølgen, og at "alle" ønsker seg et grafikkort, og at forrige generasjon hadde en skuffende ytelsesøkning (med unntak av den overprisede 2080ti). Derfor er det sannsynlig at etterspørselen blir betraktelig lavere ved neste generasjon. De høye prisene på 1080ti og 2080ti vil nok vare en stund til, det er klart. Men hvis folk vil bruke 22 000 kr eller mer på et grafikkort for spilling, for all del - kjør på. :) 

På lager:

https://www.dustinhome.no/product/5011196136/geforce-rtx-3070-8gb-xlr8-gaming-epic-x-rgb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Geir T said:

Problemet er korona-bølgen, og at "alle" ønsker seg et grafikkort, og at forrige generasjon hadde en skuffende ytelsesøkning (med unntak av den overprisede 2080ti). Derfor er det sannsynlig at etterspørselen blir betraktelig lavere ved neste generasjon. De høye prisene på 1080ti og 2080ti vil nok vare en stund til, det er klart. Men hvis folk vil bruke 22 000 kr eller mer på et grafikkort for spilling, for all del - kjør på. :) 

Bruktverdien på 1080ti og 2080ti har vært god hele perioden de har vært til salgs (jeg har hatt flere av begge).
Det er ikke bare korona-bølgen mao. Ser ikke for meg det vil endre seg nevneverdig med 3k serien og man er trossalt forbredt på et lite tap på all hardware man kjøper
 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Vil nok tro at de ikke deler samme wafer, men selvfølgelig vil de kjempe om tilgang på produksjon, det er klart. Vil tro de bruker dedikerte wafere til en hver enkelt brikke...

3080/3090 har identisk chip som kommer fra samme wafere. De beste blir brukt til 3090 og 3080 premium toppkort. De som har små feil blir 3080. Det er mangel på chips fra Nvidia og produksjonskapasitet hos skjermkort leverandørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...